Jump to content
MAINOS

Mikä käytäntö sinun työpaikallasi sairastuttaessa?


Sari-Helena

Recommended Posts

Meillä saapi olla 3 päivää omalla ilmoituksella, siihen päälle 3 päivää th:n luvalla ja siitä eteenpäin jatkaa lääkäri. Kaiken kaikkiaan mielestäni ihan fiksu käytäntö.

__/)

( o.O) This is Bunny. Copy and

(")_(") paste bunny into your signature to help him gain world domination.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Toinen ihan älytön juttu on se, että kun lapsi on sairaana ja olet sen vuoksi pois töistä, on täytettävä kaavake (jonka nimeä en muista) jossa kysytään mm. puolison työnantaja ja jonkun "ulkopuolisen", ei-perheenjäsenen/sukulaisen on allekirjoitettava kaavake ja "todistettava" että minun lapseni tosiaan on sairaana. Naapuriinko se kuumeinen piltti pitäis näytille viedä ja nimmaria pyytää? Voi tätä byrokratiaa! Helpommalla pääsee jos ilmoittaa olevansa itse kipeä silloin kun lapsi sairastaa.

Joo...ja parasta musta oli, kun työkaverin alle 10-v lapsi sairastu ja se jäi lapsen kanssa kotiin "lapsisairaspäivälle". Haki vielä ihan lääkäriltä todistuksen, että lapsi on ollut kipeänä jne. Näinhän asiassa kuuluu toimia ...muttamutta...Työnantajalla oli pokkaa vaatia esteellisyystodistus lapsen isältä,jossa piti selvittää, miksi hän ei ole ollut lasta hoitamassa, vaikka on työtön?? Mun mielestä aika törkeetä...ihan kun sen isän asiat vaimon työnantajalle kuuluis??  :-

"Onx pakko jos ei taho ???"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs näissä lapsenhoidoissa nyt tää juttu menikään. Eli mulla alkaa työt 12, avokilla työpäivä 7.45-16.15, avokin ois nyt saikulle tarkotus jäädä. Onnistuuko vai pitääkö hänen käydä aamupäivä työpaikalla olemassa?? Oliko siinä joku "puolenvuoron" sääntö?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs rahallinen palkitsemisen siitä, jos on ollut vain vähän/ei lainkaan poissa omalla ilmoituksella? Sitä harkitaan kuulemma joillakin HUS:in osastoilla, lyhyiden poissalolojen vähentämiseksi. Onkohan sellainen edes laillista? Onko jo käytössä jossain? Minusta se kuullostaa eettisesti kyseenalaiselta, työnantaja tuntuu ajattelevan että hoitajat eivät ole oikeasti sairaina ja yhä useampi hoitaja raahautuisi töihin sairaana. Seuraukset olisivat varmasti aika tuhoisia pitkällä tähtäimellä, miksei lyhyelläkin, jos rahanahne/ylitunnollinen hoitaja vaikkapa tartuttaa flunssan elinsiirtopotilalaalle tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs rahallinen palkitsemisen siitä, jos on ollut vain vähän/ei lainkaan poissa omalla ilmoituksella? Sitä harkitaan kuulemma joillakin HUS:in osastoilla, lyhyiden poissalolojen vähentämiseksi. Onkohan sellainen edes laillista? Onko jo käytössä jossain? Minusta se kuullostaa eettisesti kyseenalaiselta, työnantaja tuntuu ajattelevan että hoitajat eivät ole oikeasti sairaina ja yhä useampi hoitaja raahautuisi töihin sairaana. Seuraukset olisivat varmasti aika tuhoisia pitkällä tähtäimellä, miksei lyhyelläkin, jos rahanahne/ylitunnollinen hoitaja vaikkapa tartuttaa flunssan elinsiirtopotilalaalle tms.

Pekkaniska sitä ainakin harrastaa, joten eiköhän se laillista ole.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs rahallinen palkitsemisen siitä, jos on ollut vain vähän/ei lainkaan poissa omalla ilmoituksella? Sitä harkitaan kuulemma joillakin HUS:in osastoilla, lyhyiden poissalolojen vähentämiseksi. Onkohan sellainen edes laillista? Onko jo käytössä jossain?

On käytössä:

*  ei poissaolopäiviä töistä: 510 EUR/vuosi

    * ei tupakkaa: 170 EUR/vuosi

    * ei alkoholia: 170 EUR/vuosi

    * virallisen maratonin juokseminen: 170 EUR 1)

    * toimitusjohtajan voittaminen leuanvedossa: 170 EUR 2)

    * lenkkeily (vähintään 5 km): 1 EUR/km 3)

    * tupakanpolton lopettaminen: 1.000 EUR 4)

http://www.pekkaniska.com/content/view/23/10/lang,fi/

En minä pistäisi pahakseni tuollaista kannustamista - ennemmin porkkanaa kuin raippaa! (niin kuin nykyään tapahtuu..)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Miten lähtisitte tulkitsemaan seuraavaa tilannetta. Muksu kipee, todennäköisesti on seuraavat pari päivää. Vauvarokkoa epäilen. Miehellä huomenna yövuoroon meno. Mulla maanantaina aamuna tentti kasilta ja sen jälkeen tiiviisti koulua iltaseiskaan. Neljään saakka tunneilla läsnäolo pakko. Voiko mies jäädä yövuorosta pois lasta hoitamaan vaikka minäkin olen vielä yön kotona. Ei saisi nukuttua yhtään yön päälle jos menee. Luulin että asia on ihan selevä, saa jäädä mutta joku työkaveri oli epäillyt ettei ko. tilanteessa ole oikeutta jäädä kotiin. Normaalisti veisin lapsen hoitoon aamulla.

Eikö nukkumapäivää lasketa "työajaksi", minen taas tajua  ;D

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten lähtisitte tulkitsemaan seuraavaa tilannetta. Muksu kipee, todennäköisesti on seuraavat pari päivää. Vauvarokkoa epäilen. Miehellä huomenna yövuoroon meno. Mulla maanantaina aamuna tentti kasilta ja sen jälkeen tiiviisti koulua iltaseiskaan. Neljään saakka tunneilla läsnäolo pakko. Voiko mies jäädä yövuorosta pois lasta hoitamaan vaikka minäkin olen vielä yön kotona. Ei saisi nukuttua yhtään yön päälle jos menee. Luulin että asia on ihan selevä, saa jäädä mutta joku työkaveri oli epäillyt ettei ko. tilanteessa ole oikeutta jäädä kotiin. Normaalisti veisin lapsen hoitoon aamulla.

Eikö nukkumapäivää lasketa "työajaksi", minen taas tajua  :o

Eikä hammassäryn takia saa sairaspäivää vaikka koko päivän kuluttaa hitonmoisessa säryssä ettiessä h-lääkäriaikaa ja käy hoidattamassa sen vihdoin. Migreenistä saa sairaslomaa. Tai mitä tapahtuu jos sairastut kesken päivän? Mun tietojen mukaan kunnallisella sitä ei merkata sairaspäiväksi mutta olipa vaan merkattu mulle. Sain kyllä korjattua sen asian.

Yövuorot hankalia. Periaatteessa et saa töitä tehdä sairaslomapäivinä koska työnantajan vakuutus ei kata sitä. Työvuorojen sovittelulla meillä selvitty siitä ettei tarvi klo 24 yöllä töihin tulla. 'Nukkumapäivä' on työaikaa klo 24-siihen asti kuin se kestää aamulla.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 25.08.07 - klo:21:06


En minä pistäisi pahakseni tuollaista kannustamista - ennemmin porkkanaa kuin raippaa! (niin kuin nykyään tapahtuu..)

Jos polttaa tupakkaa mutta ei työaikana niin sitä ei mun mielestä tarvitsisi kertoa. Ja maratoninjuoksukin yksityisasia  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä saa olla kolme päivää omalla luvalla poissa, tietyissä tilanteissa omalla luvalla saa olla poissa viisi päivää (viimeksi noroepidemian aikana). Kunnallisella puolella töissä, Husin palveluksessa.

Toki se työnantaja saa vaatia sitä lääkärintodistusta jokaisesta poissaolopäivästä. Se on kyllä aivan täysin järjetöntä niin tehdä. Se ei ole mitään muuta kuin lääkäriresurssien täysin idioottimaista tuhlausta.

Kannattaa tuollaisissa tilanteissa käyttää työterveyshuoltoa mahdollisimman ahkeraan.  *pyhimys*

Tiedän, että useissa yksityisissä hoivakodeissa vaaditaan lääkärintodistus, jokaisesta sairapäivästä. Ja mikä "parasta" työterveyshuolto ei kata kuin perustyöterveyshuollon eli et voi sinne mennä hakemaan saikkua. Jos et saa terveysasemalle aikaa, joudut menemään yksityiselle omalla kustannuksella, jos haluat palkan ko. ajasta. Ja tämä toki ihan laillista, mutta TYHMÄÄ....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ky:llä töissä. Meillä saa olla 3 pvää omalla ilmoituksella saikulla. Mutta olemme vuosityöajassa, ja jos olet omalla ilmoituksella pois, niin yllätyskö tekemäsi ylityöt häviävät. Hyvässä lykyssä saikulla tunnit menee miinukselle. Joten minä haen aina terkkarilta lapun poissaolooni. Lappu ei "syö" ylitöitäsi... huh.gifhuh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tässäkin sairaanhoitopiirissä saa olla sairasta lasta hoitamassa 3 pvää oh:n luvalla, mutta se, miten tulkitaan yövuoro/nukkumispäivä, varsinkin kun seuraavaksikin yöksi ois meno. Eli jos siihen työkaveriin ois uskominen joutuis miespolo menemään seuraavaan yöhön nukkumatta ollenkaan. Siis jo yhden yön tehneenä.

Enivei. Soitti töihin ja jäi kotiin, menee huomenna jos ei enää lapsella kuumetta. Perästä kuulunee jos jotain ongelmaa on  :-  Mä koitan saada aamusta lääkelaskut läpi, siinäpä tekeminen. Perhanan Boyle ja kaasulaskut....

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä voi olla kolme päivää omalla ilmoituksella mut lapsen sairastumsesta on oltava lääkärintodistus. Tuotakaan kolmea päivää ei voi heti lonkalta ilmotta vaan päivittäin on ilmotettava mikä tilanne. Seuranta omista ilmotuksista on, jos alkaa olla epäilyttävän paljon joutuu varmasti oh:n juttusille. Omalla ilmotuksella voi olla tavanomaisten kuumetautien ja mahataudin takia muista on oltava lääk. tod. Toi sairaanlapsen juttukin on vähän kakspiippunen kun periaatteessahan se on tarkotettu lapsen hoidon järjestämiseen eli et vois olla kun yhden päivän poissa tai meil esim. niin, että jos meen iltaan ja mies tulee klo 16 kotiin niin mun on mentävä sinne töihin sen jälkeen tekee iltavuoroni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Omalla ilmotuksella voi olla tavanomaisten kuumetautien ja mahataudin takia muista on oltava lääk. tod.

Mä en kerro sairauteni laatua jos olen pois. Se on mun yksityisasia, eikä kuulu kellekkään. Olkoon sitten kyseessä tavallinen flunssa tai joku muu. Ärsyttää sellaiset työkaverit jotka tenttaavat toisten sairauspoissaoloja. Jos itse olen puhelimessa kun työkaveri soittaa niin ei tule mieleenkään alkaa pohtia syitä miksi ja mikä vaivaa. Ja viellä pahempaa on, että työkavereiden kesken spekuloidaan onko oikeasti sairas vai ei...Siksi siis olen tietoisesti jättänyt kertomatta mikä vaivaa. Meillä saa olla 2 päivää saikulla ilman lääkärintodistusta. Oli sitten kyseessä lapsi tai itse. Ja kun teen pelkkää yötä en ole mennyt sinä iltana yövuoroon kun sairasloma loppuu ja näin on esimies asian hyväksynyt. Ja vaikka lapsi olisi sairas ja mies yöt kotona en ole mennyt töihin koska en nukkumatta noita päiviä sitten jaksa...ei ole sanomista tullut.

Meillä yksityinen sos.tes. Tosin paikasta riippuen vaihtelee tuo systeemi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä valtion leivissä ei omalla ilmoituksella saa olla päivääkään pois vaan joka kerta täytyy soittaa

työterveyshoitajalle joka määrittää tarvittavan sairaspoissaolon ajan. Ja tietenkin ohjaa ja antaa ajan tarvittaessa työterveyslääkärille. Hyvin on homma toiminut näinkin eikä tule vastaan oman ilmoituksen rajat tyyliin "viisi kertaa omalla ilmoituksella ja sitten aina läääkärintodistus".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kolme päivää lapsen sairastumisesta saa olla poissa. Ilman todistusta. Sen jälkeen menee palkattomaksi, vaikka olisi lääkärintodistus lapsen sairastumisesta. Tietenkin hommaan jonkilaisen todistuksen ihan varmuuden vuoksi. Ei vielä ole kuitenkaan joutunut näyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kerro sairauteni laatua jos olen pois. Se on mun yksityisasia, eikä kuulu kellekkään. Olkoon sitten kyseessä tavallinen flunssa tai joku muu.

Meillä yksityinen sos.tes. Tosin paikasta riippuen vaihtelee tuo systeemi.

Meillä HUS:ssa tarvii nykyään kaikki sairaslomalaput kierrättää oh:n kautta, myös lääkärintodistukset.  Mun mielestä lääkärintodistukset eivät oh:lle kuulu mutta perustelevat sen sillä että lähiesimiehen seurattava työläisten jaksamista töissä. Ikävältä vahtimiselta kyllä musta kuulostaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kerro sairauteni laatua jos olen pois. Se on mun yksityisasia, eikä kuulu kellekkään. Olkoon sitten kyseessä tavallinen flunssa tai joku muu.

Meillä yksityinen sos.tes. Tosin paikasta riippuen vaihtelee tuo systeemi.

Meillä HUS:ssa tarvii nykyään kaikki sairaslomalaput kierrättää oh:n kautta, myös lääkärintodistukset.  Mun mielestä lääkärintodistukset eivät oh:lle kuulu mutta perustelevat sen sillä että lähiesimiehen seurattava työläisten jaksamista töissä. Ikävältä vahtimiselta kyllä musta kuulostaa.

Kyllä, mielestäni oh:n ei tarvitsisi ihan kaikkea tietää. Oh:t on kuulemma myös ohjeistettu tarkastamaan kaikki ICD10-koodit todistuksista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kerro sairauteni laatua jos olen pois. Se on mun yksityisasia, eikä kuulu kellekkään. Olkoon sitten kyseessä tavallinen flunssa tai joku muu.

Meillä yksityinen sos.tes. Tosin paikasta riippuen vaihtelee tuo systeemi.

Meillä HUS:ssa tarvii nykyään kaikki sairaslomalaput kierrättää oh:n kautta, myös lääkärintodistukset.  Mun mielestä lääkärintodistukset eivät oh:lle kuulu mutta perustelevat sen sillä että lähiesimiehen seurattava työläisten jaksamista töissä. Ikävältä vahtimiselta kyllä musta kuulostaa.

Kyllä, mielestäni oh:n ei tarvitsisi ihan kaikkea tietää. Oh:t on kuulemma myös ohjeistettu tarkastamaan kaikki ICD10-koodit todistuksista.

Ei ole pakko laittaa oh:lle, voi laittaa yh:llekin jos kokee sen turvallisemmaksi. Niitä tarkistuksia tehdään kait siksi että monista F-alkuisista koodeista (esim. alkon tai pillereiden väärinkäyttö) eikä mistään Z-alkuisista makseta sairausajan palkkaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...