Jump to content
MAINOS

Älkää koskaan luottako suulliseen sopimukseen!


Köpö

Recommended Posts

Ikinä en olisi uskonut että näinkin voisi tapahtua (varsinkaan kunnallisella puolella), mutta kerta se on ensimmäinenkin:

Olen vasta uudelle paikkakunnalle muuttanut lähihoitaja ilman vakituista työsuhdetta. Työnantaja soitti minulle tarjoten 2vk:n sijaisuutta 13.11. alkaen. Tottakai suostuin. Sovimme, että hän tekee vielä muutamia työvuorojärjestelyjä koska olin menossa uutena ko. paikkaan töihin, jotta en joutuisi heti olemaan työvuorossa yksin. Hän lupasi soittaa minulle seuraavan viikon maanantaina tarkemmin mm. työvuoroista jne.

No, maantai tuli, mutta puhelua ei kuulunut. Eikä vielä tiistainakaan. Keskiviikkona soitin itse ko. työnantajalle, mutta hän ei vastannut puhelimeen. Sen sijaan hetken päästä sain tekstiviestin jossa ko. työnantaja kertoi olleensa poissa töistä jonkin aikaa ja että sijaisuus josta hän minulle oli soittanut onkin peruuntunut :D  Mitään perusteluja työsuhteen peruuntumiselle hän ei viestissään esittänyt.

Olen aivan tyrmistynyt, en olisi voinut kuvitellakaan, että sopimuksen voi näin vain purkaa, tekstiviestillä  :D Kymmeniä, jos ei satoja kertoja aiemminkin on kanssani solmittu työsuhde edellämainitulla tavalla, mutta koskaan ennen ei näin ole tapahtunut. Puheluihini ko. henkilö ei ole vastannut, joten perusteluja työsuhteen peruuntumiseen en ole näinollen saanut.

Mielestäni ko. työnantaja on toiminut kyllä vähintäänkin moraalisesti arveluttavasti tässä asiassa, ellei ole jopa syyllistynyt sopimusrikkomukseen. Olen voinut tällä välin menettää hyvinkin jonkin muun työtilaisuuden kun tietysti laskin sen varaan että pääsen ko. työpaikkaan enkä ole sitten kysellyt töitä nyt muualta. Asiassa kyllä haisee vähän palaneen käry; mihin voi yhtäkkiä kadota 2vk:n sijaistarve? Miksi hän ei vastaa minulle puhelimeen jotta voisin kysyä perusteluja työsuhteen peruuntumiseen?

Olen ollut liittoon yhteydessä ja asia on nyt siellä vireillä.

Itse ainakin opin tästä tapauksesta sen, että tulen tästä lähtien nauhoittamaan kaikki työnantajan kanssa käymäni puhelut sekä varmistamaan, että työsuhde on pitävä ennen kuin lasken mitään suullisen sopimuksen varaan angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sen sijaan hetken päästä sain tekstiviestin jossa ko. työnantaja kertoi olleensa poissa töistä jonkin aikaa ja että sijaisuus josta hän minulle oli soittanut onkin peruuntunut :D  Mitään perusteluja työsuhteen peruuntumiselle hän ei viestissään esittänyt.

Pidä nyt ainakin tuo tekstiviesti tallessa. Onhan siinä edes jonkinlainen dokumentti suullisesta sopimuksesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen sijaan hetken päästä sain tekstiviestin jossa ko. työnantaja kertoi olleensa poissa töistä jonkin aikaa ja että sijaisuus josta hän minulle oli soittanut onkin peruuntunut :D  Mitään perusteluja työsuhteen peruuntumiselle hän ei viestissään esittänyt.

Pidä nyt ainakin tuo tekstiviesti tallessa. Onhan siinä edes jonkinlainen dokumentti suullisesta sopimuksesta.

Nimenomaan, suullinen sopimus on aivan yhtä pätevä kuin kirjallinenkin.

Itse ainakin opin tästä tapauksesta sen, että tulen tästä lähtien nauhoittamaan kaikki työnantajan kanssa käymäni puhelut

Symbian-puhelimiin saa näppäriä äänityssoftia kohtuuhintaan... :D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu tekstiviesti on visusti tallessa..

Miksi sitten esim. monet puhelinyhtiöt nauhoittavat asiakkaiden kanssa käymänsä puhelut (sitä mitenkään mainostamatta) riitatilanteiden varalle?

Joo ei varmaan päde esim. oikeudessa todisteena salaa nauhoitetut puhelut, mutta nämä tuskin ovat niin ison mittakaavan juttuja kumminkaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselle on myös käynyt niin että yksi mulle luvattu työpäivä peruuntui koska koulutuspäivä oli peruuntunut. Onneksi kyse oli vain yhdestä päivästä ja työt (pätkät) jatkui senkin jälkeen. Mutta kun määräyskirjaa ei oltu vielä tehty niin eipä tullut edes mieleen ruveta siitä mutisemaan.

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös se mennyt niin että jos puhelu on salaa nauhotettu se ei käy todisteena?

Jos olen oikein käsittänyt niin mikään ei estä nauhoittamasta puhelua jossa itse olet toisena osapuolena.

Lainaus lakikirjasta:

5 § (9.6.2000/531)

«Salakuuntelu»

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee tai tallentaa

1) keskustelua, puhetta tai yksityiselämästä aiheutuvaa muuta ääntä, jota ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa ja joka tapahtuu tai syntyy kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka

2) muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa salaa puhetta, jota ei ole tarkoitettu hänen eikä muunkaan ulkopuolisen tietoon, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole syytä olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan,

on tuomittava salakuuntelusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Ja tässä juttua journalistin näkökulmasta: http://www.journalistilehti.fi/journalisti/arkisto/172000/pykal/salakuun.htm

Tietysti salaa tallennetulla puhelulla on suurempi painoarvo kiistatilanteessa jos puhelun aluksi on ilmoitettu että puhelu nauhoitetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mimmu: tuskin itsekään olisin alkanut mutisemaan yhden työpäivän peruuntumisesta, mutta kaksi viikkoa on jo eri asia. Lisäksi tapa jolla työnantaja tämän peruuntumisesta ilmoittamisen hoiti oli mielestäni jo suorastaan pohjanoteeraus. Sinun sijaisuutesi peruuntumiseen oli pätevä syy, itse en ole saanut minkäänlaista perustelua työsuhteen peruuntumiselle ja puheluihini ei ko. työnantaja ole vastannut. Ymmärtänet siis miksi v#tuttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän hyvin tilanteesi ja vitutti mua jo sen yhdenkin työpäivän menetys, koska olin tuolloin työkkärin listoilla ja tein pätkiä. Kyllä mäkin varmaan olisin sun tilanteessa nostanut metelin tai vaatinut ainakin kunnon syyn. Olisiko niin että joku oh:n tutun tuttu/sukulainen olisikin saanu sun pätkän...?

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitakaa kaikki asiat mailaitse. Saatte heti tulostettavissa olevan sopimuspaperin; mustaa-valkoisella. Kun oh: soittaa ja tarjoaa duunia sanotte että mulla ei ole tässä nyt kynää ja paperia lähettyvillä mutta voitko lähettää ajankohdan mun mailiosoitteeseen ettei tule aika-taulu sekaannuksia?

Mä suutuin just vähän aikaa sitten pomolleni joka saattoi puhelimessa ladella vähän sitä sun tätä ja mitä sylki suuhun tuo. Sanoin sille suoraan et se on spärrätty mun kännykästäni jos sillä on asiaa se voi lähestyä mailaitse. Vanhana liiton miehenä se ymmärsi mikä siinä on pointtina, mutta toisaalta näyttää siltä että sillä riitti huumoria mun ärähtämiseeni.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mimmu: juuri tuo kävi mielessäni sekä se, että koska olin menossa uutena työntekijänä ko. paikkaan niin ehkä työnantaja olikin saanut jonkun ennestään tutun sijaisen siihen hommaan, niin välttyivät perehdytykseltä ja työvuorojärjestelyiltä.. :o Tänään yritän vielä soittaa ko. osastonhoitajalle kysyäkseni tarkempia perusteluja.. (tiedän että tänään hän on ainakin varmasti töissä).

Tuo Cissin vinkki on kyllä varteenotettava..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...