Jump to content
MAINOS

Työlupa ja viisumi (USA)


Vieras: Suklaakakku

Recommended Posts

Vieras: Suklaakakku

Moikka.

Olen lukenut pääni puhki allnurses-foorumia, jossa kuumana aiheena on tällä hetkellä mm. "retrogression". Osaisiko joku selkokielellä selventää, miten tämä vaikuttaa tämänhetkiseen viisumin saantiin? Ystäväni Thaimaasta on istunut NCLEX-testin 6/05, ja tällä hetkellä yrittää läpäistä IELTS-testiä (kaksi kertaa saanut overall band 6.0). Tarvittavat dokumentit Visa Screeningiä varten on IELTS-tulosta lukuunottamatta lähettämistä vaille valmiit. Hänelle on myönnetty turistiviisumi touokuussa -06.

Pääsin ymmärrykseen, että uusia työskentelyyn oikeuttavia viisumeja ei myönnettäisi x-määrään kuukausia - parhaimmillaankin työlupaa saattaa joutua odottamaan esim. vuoden ajan. Työnantajan työlupa-hakemuksia ei siis edes käsiteltäisi aikoihin, vaikka "sponsori" löytyisikin.

Ilmeisesti myös työlupa-kiintiö on täyttynyt ennätysajassa tälle vuodelle.

Onpa sekavaa, pahoittelen. Taidan myös sekoittaa asioita keskenään...  :nauraa:  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Moikka.

Olen lukenut pääni puhki allnurses-foorumia, jossa kuumana aiheena on tällä hetkellä mm. "retrogression". Osaisiko joku selkokielellä selventää, miten tämä vaikuttaa tämänhetkiseen viisumin saantiin? Ystäväni Thaimaasta on istunut NCLEX-testin 6/05, ja tällä hetkellä yrittää läpäistä IELTS-testiä (kaksi kertaa saanut overall band 6.0). Tarvittavat dokumentit Visa Screeningiä varten on IELTS-tulosta lukuunottamatta lähettämistä vaille valmiit. Hänelle on myönnetty turistiviisumi touokuussa -06.

Pääsin ymmärrykseen, että uusia työskentelyyn oikeuttavia viisumeja ei myönnettäisi x-määrään kuukausia - parhaimmillaankin työlupaa saattaa joutua odottamaan esim. vuoden ajan. Työnantajan työlupa-hakemuksia ei siis edes käsiteltäisi aikoihin, vaikka "sponsori" löytyisikin.

Ilmeisesti myös työlupa-kiintiö on täyttynyt ennätysajassa tälle vuodelle.

Onpa sekavaa, pahoittelen. Taidan myös sekoittaa asioita keskenään...  :nauraa:  ;)

Moi!

Ja tervetuloa mukaan tähän kansainväliseen keskusteluun! Kiva saada vähän "uutta verta" kun tämä keskustelu täällä on käynyt kovin hiljaiseksi viime aikoina.

Sen verran tiedän tuosta aiheesta, että retrogression vaikuttaa ilmeisesti pahiten ns PIC maihin ja kaikki riippuu siitä missä maassa on syntynyt (eli ei mitään väliä missä NYT asuu). Ongelman ydin on se että tietyistä maista, kuten esim Filippiinit, Intia ym hakee uskomaton määrä ihmisiä USA:an, paljon paljon enemmän kuin mitä viisumeja on saatavilla. Eli tämä sitten aiheuttaa sen että kaikki joutuvat odottamaan ainakin hetkellisesti vähän kauemmin, kunnes uusi erä viisumeja saadaan jakaa.

En nyt ole 100% varma mutta olen ymmärtänyt että juuri noista yllämainituista maista tulevat saavat odottaa ehkä huomattavastikin kauemmin koska kiintiöt on täynnä ja jono ihan hurja. Tänä vuonna oli jaossa 50 000 extra viisumia hoitajille ja nekin on kaikki menneet (ei tosin kaikki edes hoitajille, vaan monilla matkaa mukana isokin perhe).

Nyt on vaalit menossa joten mitään ei vähään aikaan tapahdu. Ilmeisesti tammikuussa tapahtuu jotain. Spekuloidaan kovasti siitä että laittaako hallitus ensi vuodellekin extra viisumeja hoitajille jotta a). saataisiin kipeästi tarvittavia hoitajia USA:an ja cool.png. saataisiin viisumi jonoa purettua. Kukaan ei tiedä varmalla mitään, kaikki odottavat lisätietoja.

Ambien osaisi varmasti vastata paremmin kun on paikanpäällä  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Suklaakakku

Heippa taas,

ja kiitos varsin selventävästä vastauksesta. Itselläni tahtoo jauhot ja vellit mennä sekaisin (vaikka olenkin 1,5 viikkoa vanha keliaakikko  ;)) tuossa viisumiviidakossa.

Itselläni ajatus mahdollisesta sairaanhoitajan urasta USA:ssa on lapsen kengissä - paljolti myös sen vuoksi, että olen suuntautunut psykiatriseen hoitotyöhön. Keskustelu käy kummasti paremmin kotimaisella, vaikka englantiakin tulee puhuttua monta kertaa viikossa.  :nauraa: Ja totuus lienee myös se, että näillä hatarilla lähtöasetelmilla NCLEX-testistä tulisi lähinnä hysterian ja lamaantuneisuuden sekoitus. Tämä siis vain yhtenä hidasteena. Ajatus on nyt lähinnä opinnoissa Kaliforniassa, jos vain vihreää valoa tulee koulusta ja viisumivirkailijalta.

Kivaa porukkaa täällä muuten. Oon taustoilla lukenut postauksia ja löytänyt hyviä eväitä myös thai-ystävälleni annettavaksi. Kiitos.  :-*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi taas!

Tuo psykiatrinen suuntautuneisuus ei ole ongelma, onhan koulutuksesi kuitenkin kansainvälisesti katsoen ns "generalist" eli olet "tavallinen" sairaanhoitaja ja päälle sinulla on erikoistuminen. Esim Britanniassa ainakin vielä pari vuotta sitten koulutettiin erikoistuneita hoitajia, joilta nyt puuttuu esim harjoittelujaksoja muilta erikoisalueilta (joko siis psykiatria, äitiys, lapset jne). Mutta suomalaisella koulutuksella ei pitäisi tulla mutkia matkaan.

Tärkeätä on olla jonkunverran työkokemusta, kielitaitoa ja halua/kykyä sopeutua toiseen kulttuuriin. Vaatimuksenahan on mm tuo IELTS josta pitää saada tietyt pisteet ja varsinkin vaatimus puhutusta on korkeampi koska täytyyhän sitä pystyä kommunikoimaan englanniksi..

Ehkä tiedät jo nämä muut kuviot eli Nclex ym. Sekään ei ole mahdoton vaikkei olisikaan sisätauti-kir. spesialisti, koska kaikki pystyy harjoittelemaan. Allnurses sivuilta löytyy erinomaiset ohjeet siihenkin. Loppujen lopuksi ei kaikkea voi osata ja siksi on parempi opetella tekniikoita kokeen suorittamiseen.

Turhauttavinta on mielestäni kaikki odottelu (!!), paperien lähettely ja kustannukset  ::) Ei suositella ihan heikkohermoisille tyypeille  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun Immigrant visa paprut meni viime kuussa Hesaan USA:n suurlähetystöön ja kyselinsieltä tilanteen kehittymistä. Vastasivat, että perehtyvät papereihin ja marraskuun aikana ilmoittelevat haastattelu ajankohdasta, joka on "most probably" joulukuun puolivälissä. Eli ainakaan Suomesta ei ilmeisesti ole vaikeuksia saada viisumia. Ilmoittelen kun tiedän asioista enempi.

Mun kanssa on niin helppo olla. Saa tehdä just niiku mä sanon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Heips

Mulla kanssa toi työluvan odottelu tyssännyt nyt just tohon eli Hb1 visaan. Eli tämän vuotinen kiintiö(60000) tuli täyteen viime vuoden Toukokuussa eli uusia ei tällä erää myönnetä.

Puhunu mun välitystoimiston kanssa ja itte ottanu netistä selvää eli pähkinän kuoressa tää koko Hb1 työlupa liittyy USAssa paljon isompaan asiaan eli valmisteilla olevaan Maahanmuutto ja Ulkomaalais lakiin ja se on tällä hetkellä USAn kongressissa käsitteillä!

Mutta jos järjellä ajattelee niin jos lupien määrä ei vastaa kysyntää niin luulis että asia pian hoidetaan kuntoon.

p.s.mukavan tuntuinen foorumi näin uudellekkin tulokkaalle

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...