Jump to content
MAINOS

Työhaastattelun sijasta työ"testaus"?


Fiu

Recommended Posts

Kun porukkaa tuleepi sairaankuljetukseen töihin, niin usemmitenhan heille järjestetään vain perinteinen työhaastattelu (johon heidät on ensin papereiden / työhakemusten perusteella valittu). Mutta mitäpä jos kyseessä olisikin vaikka jonkin moinen kä'ytännön testaaminen (vaikkapa tuon haastattelun lisäksi)?

Haastattelussahan henkilö voi vaikkapa sanoa osaavansa asioita maan ja taivaan väliltä (vaikke välttämättä oikeasti niistä tajuisi yhtään mitään). Mutta kun laitettaisiin käytännössä tekemään, niin voitaisiin kenties nähdä sitä todellista osaamista hieman paremmin (esim. potilaiden kohtaamista ja sosiaalisia taitoja). Varmasti tämän käytännön testaamisen järjestäminen olisi paljon työläämpää ja veisi aikaakin, mutta voisikohan siitä olla jotain apua työntekijöitä valittaessa?

Mitä hyviä ja huonoja puolia tällaisesta voisi olla?

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Pari yksityistä firmaa ko. menetelmää käyttääkin... Itse olen hakiessani päässyt päiväksi mukaan keikoille ns. kolmanneksi pyöräksi ja samalla saanut näyttää osaamistani, jonka mukaan työnantaja sitten tehnyt päätöksen palkkaamisesta.

Mielestäni menetelmä erittäin toimiva, koska itselleni ainakin helpompi toimia kuin kehua puheella. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koeaika työsuhteen alussa 4kk. Luulisi jo siinä ajassa näkyvän kuka fuulaa ja kuka ei.....

Sitä minäkin...vähän työläältä semmoinen testaus kuullostaisi ja vaikea uskoa että siinä testauksessa näkisi mahdollisen työntekijän varsinaista osaamista.

Ehkä myös sen takia, koska yleensä pärjään aika hyvin työhaastatteluissa vaikka olisin työntekijänä ihan käsi :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moinen systeemi ei ole varsin luotettava ihan jo pelkästään sen vuoksi, että työhaastattelu on aivan eri tilanne kuin mitä todellisuudessa kentällä nähdään. Toiset jännittävät työhaastatteluja enemmän kuin toiset, eikä siihen testaukseen saada "oikean" keikan tuntumaa.

Myös se kolmantena pyöränä oleminen on hölmö systeemi, etenkin kun työnantajat harvemmin maksavat siitä. Olet pari päivää ilmaiseksi töissä kolmantena pyöränä, jona aikana sinut saattaa arvioida sellainen tyyppi, jolla ei joko itsellään ole edellytyksiä tehdä arviointia tai vaihtoehtoisesti kemiat eivät sovi yhteen. Onko siis reilua, ettei joku saa työpaikkaa vain sillä perusteella, että hänen ammattitaitoaan arvioi ihminen, joka ei pidä hänestä? Ja kun kaikki varmasti tietävät, että alalla on monia sellaisia, joiden itsetunto ei kestä sitä, jos joku tietää jostakin enemmän.

Kuten tuossa jo edellä mainittiinkin, kyllä se koeaikana nähdään, onko tyypistä oikeasti mihinkään vai ei, ja jos ei, työt päättyvät siihen. Koeaika tosin tietenkin määrääntyy työsuhteen keston mukaan eli on puolet työsuhteen kestosta, maksimissaan kuitenkin sen 4kk.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanha systeemi toimii edelleen; uudelle kaverille kirjoitetaan aluksi viikon-parin määräyskirja jonka aikana porukka päättää työnantajan kanssa että onko tulokkaan työsuhteella jatkuvuutta firmassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma urani sairaankuljetuksessa alkoi haastatelusta, jota ehti kulua muutama minuutti ennen kun pomon kännykkä alkoi piipata keikkaa. Pomo vaan totesi, että nyt olis keikka, lähdetkö mukaan. Tietenkin lähdin innoissani mukaan, mutta into muuttui hyvin nopeasti kauhuksi kun selvisi että minä toimin hoitajana enkä olekkaan kolmantena. Lopulta ajettiin pari mummokeikka putkeen ja seuraavalla viikolla aloitin työt.

Seuraavissa firmoissa siten onkin ollut vaan ihan perinteiset haastattelut.

Haastettelu on kyllä ihan hyvä asia, varsinkin jos se on melko vapaamuotoinen. Näkee itsekkin miten tulee juttuun pomon kanssa, varsinkin yksityisissä firmoissa, kun kuitenkin töitä tullaan tekemään aika tiiviisti yhdessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse eri ampparifirmoihin olen tullut töihin aina jonkimoisen työnäytön kautta. Usein niin, että olen ollut muutama päivän toisena mukana. Minusta ainoa oikea tapa, koska näin pystyy näyttämään käytännössä aika monta asiaa, jotka vaikuttavat työntekoon. Jos pelkällä keskustelulla pääsee duuniin moni hyvä tekijä jää nuolemaan näppejä, kun odotetaan, että onnistuuko haastattelun perusteella valitulta työnteko.

Nykyisessä työpaikassani on työssäoloaikanani valittu uusia tekijöitä ja olen itse ollut heidän kanssaan kolmantena keikalla. Eihän siitä  tietty uudelle mitään makseta ja kaikki joutuu tekemään, mutta kyllä siinä myös todelliset tekijät erottuu nopeasti. Kannatan tätä tapaa varsinkin niiden kohdalla, jolla ei vielä ole olemassa aiempaa työhistoriaa, joka kertoisi osaamisesta.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyisessä työpaikassani on työssäoloaikanani valittu uusia tekijöitä ja olen itse ollut heidän kanssaan kolmantena keikalla. Eihän siitä  tietty uudelle mitään makseta ja kaikki joutuu tekemään, mutta kyllä siinä myös todelliset tekijät erottuu nopeasti. Kannatan tätä tapaa varsinkin niiden kohdalla, jolla ei vielä ole olemassa aiempaa työhistoriaa, joka kertoisi osaamisesta.

Työntekijälle ei makseta palkkaa?  :D Onko hänelle merkattu tuo aika kumminkin työajaksi?  :-

Juu, mietin tota ihan juridisesti.  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työntekijälle ei makseta palkkaa?  :D Onko hänelle merkattu tuo aika kumminkin työajaksi?  :-

Juu, mietin tota ihan juridisesti.  :nauraa:

Sitä ne koittavat selittää, ettei tuo ole teknisesti työaikaa vaan että siellä ollaan omalla ajalla tutustumassa mahdolliseen tulevaan työpaikkaan. Toinen nimitys tuolle hommalle on kusetus. Olen itse kertaalleen ollut moisessa paikassa, eivätkä kemiat osuneet oikein yhteen sen tyypin kanssa, joka minusta arvion teki. Toinen juttu on, kenen kanssa ne sitten osuvat yleensäkään...

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän kaikki tuon kusettamisen tietävät. Olisikin kiva kuulla kuinka yleistä tuon tyyppinen toiminta on?

Olisihan se työnantajankin etu saada ammattitaitoista väkeä duuniin. Tuntuu vaan olevan niin vaikeata maksaa työntekijälle tehdystä työstä vaativuuden mukaista palkkaa ja saada samalla "todetusti" pätevä työntekijä. :- Noh, tämähän on tätä ensihoidon "maailmaa" parhaimmillaan. ;D

Juu, itse olisin tuon työn "testaamisen" kannalla jos se toteutettaisiin työntekijää arvostaen.

:nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyisessä työpaikassani on työssäoloaikanani valittu uusia tekijöitä ja olen itse ollut heidän kanssaan kolmantena keikalla. Eihän siitä  tietty uudelle mitään makseta ja kaikki joutuu tekemään, mutta kyllä siinä myös todelliset tekijät erottuu nopeasti. Kannatan tätä tapaa varsinkin niiden kohdalla, jolla ei vielä ole olemassa aiempaa työhistoriaa, joka kertoisi osaamisesta.

Työntekijälle ei makseta palkkaa?  ;D Onko hänelle merkattu tuo aika kumminkin työajaksi?  :-

Juu, mietin tota ihan juridisesti.  :nauraa:

Ei makseta palkkaa, koska on tutustumassa työhön/näyttämässä osaamistaan. (kyse yleensä 1-2 päivää) Oikeasti työssäoleva pari toki saa palkan ja on tällöin sitoutunut pitämään kolmatta pyörää mukana, eli olemaan vastuussa sen tekemisistä/puuttumaan asioihin tarvittaessa. Samalla tapaa kuin opiskelijoiden ollessa kyseessä. Näin juriidisesti vastuu on palkkaa saavalla.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei makseta palkkaa, koska on tutustumassa työhön/näyttämässä osaamistaan. (kyse yleensä 1-2 päivää) Oikeasti työssäoleva pari toki saa palkan ja on tällöin sitoutunut pitämään kolmatta pyörää mukana, eli olemaan vastuussa sen tekemisistä/puuttumaan asioihin tarvittaessa. Samalla tapaa kuin opiskelijoiden ollessa kyseessä. Näin juriidisesti vastuu on palkkaa saavalla.

Onko toi teidän mielestä ihan OK systeemi? Itse en tuontyyppiseen toimintaan ole törmännyt kuin yksityisissä tsirrafirmoissa. Tuolaiseen en itse koskaan suostuisi! Noh, meitä hoitoalan tallaajiahan on monenlaisia. Toivottavasti väkenne pitää tulevaisuudessa paremmin puolensa.  ;D

Have A Nice Night  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän kaikki tuon kusettamisen tietävät. Olisikin kiva kuulla kuinka yleistä tuon tyyppinen toiminta on?

Itsekkin vain kerran erehtynyt(siis ihan oikeesti) ja sen jälkeen olen sanonut, et ihan liksan kanssa tulen tutustumaan jos töitä pitää tehdä ja tämä on sitten niille muutamille sopinut.

Kyllä uskon sitä olevan yleisesti ja varsinkin pienissä lanssifirmoissa, tämä on MUTUA!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma kokemukseni:

Pääsin suoraan lähäri-koulun jälkeen töihin yksityiseen lanssiin... ensin kävin työhaastattelussa, ja kaksi ensimmäistä vuorokautta olin kolmantena pyöränä ja palkallisena.

Mun mielestä palkallisena ei huono systeemi, ilmeisesti monet ei vaan suostu maksaan sitä palkkaa ko. ajalta.

Mutta kyllä "talon tavat" tuli hyvin tutux ja uskalsi eri tavalla ottaa vastuutakin sitten kun pääsi ite virallisesti hoitajan pallille.

nimim: nykyinen palokunnan kyytiapina  :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tutustumassa olen ollut kolmantena pyöränä ennen varsinaisten töiden aloittamista. Ihan hyvä juttu kyllä - uskon tutustumisvuorojen antavan sekä työnantajalle että uudelle työntekijälle turvallisemman fiiliksen. Vielä kun kaikki työnantajat saataisiin maksamaan palkkaa näistä tutustumisvuoroista...

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viidestätoista vastauksesta peräti  kuusi on sitämieltä, että olemalla "kolmantenapyöränä tutustumassa" pitäisi tulla myös lixaa.

Minäkin haluan sellaiseen paikkaan, jossa ihan vaan kolmantenapyöränä tutustujana, siis en edes työvuorossa enkä siis vastuullisena, saan lixat aivan kuten muutkin! ;) Voisin myös olla sen verran hanakka tutustuja, että voisin vaikka tutustua hieman pidempäänkin - siis toki kolmantenapyöränä. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni hyvin toimiva ja parhaan työntekijän firma saa NIMENOMAAN TYÖSSÄ NÄYTTÄMISELLÄ!!! Itse olen päässyt nykyiseen paikkaan olemalla viikonlopun k.o. firmassa kolmantena, jolla pääsin töihin...

Tällä keinolla työnantaja ja työkaverit näkee, mikä hän on miehiään tai naisiaan, näkee ne käytännön taidot. Ajattalen näin koska tiedän tältä istumalta ainakin kolme tapausta, jotka fuulasivat haastattelussa ja näin ollen pääsivät töihin. Kaikki olivat töissä max. 1 1/2 kuukautta. Yksi näistä teki todella vaarallisen ja merkittävän hoitovirheen ja nykyään ajaa roska-autoa. Että sitä rataa.

Eli kiteytettynä asiani, jos firma ei näe osaamista käytännössä, ei kannata edes harkita palkkaamista. That`s all Folk´s!

mikä mä oon?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on melkein kaikki uudet ehdokkaat olleet pari vuoroa "liukumassa" kolmantena ja kiltisti on palkat sekä lisät maksettu. En nyt tiedä, voiko muutamassa vuorossa saada tarpeeksi käsitystä kollegan pätevyydestä mutta kyllä se totuus viimeistään 4 kk:n koeajalla paljastuu... Itse pidän parempana tapana rekrytoida päteviä duunareita työpaikalla olleista entisistä opiskelijoista.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En nyt tiedä, voiko muutamassa vuorossa saada tarpeeksi käsitystä kollegan pätevyydestä mutta kyllä se totuus viimeistään 4 kk:n koeajalla paljastuu...

Yleensä noin mutta ainakaan julkisella puolella tuo ei aina päde. Nimittäin jostain kumman syystä hyvästäkin sijaisesta saattaa löytyä jopa vuosien jälkeen aivan uusia vähemmän hyviä piirteitä siinä vaiheessa kun hänet vakinaistetaan...

Itse pidän parempana tapana rekrytoida päteviä duunareita työpaikalla olleista entisistä opiskelijoista.

Tuo on hyvä systeemi. Toinen tapa on houkutella hyväksi havaittu naapurifirman duunari vaihtamaan työpaikkaa. Huonolta yksityiseltä sakufirmalta se ei ole yleensä edes kovin vaikeaa..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...