Jump to content
MAINOS

Saako sivutöitä tehdä ilman päätoimisen työnantajan lupaa?


Vieras: paimarike

Recommended Posts

Vieras: paimarike

Olen töissä yksityisellä sosiaalipuolella ja tällä hetkellä olen hoitovapaalla. Nyt olisi tarjolla julkiselta sektorilta muutaman päivän keikkatyö. Mulla ei ole mitään tietoa voinko tehdä nuo keikat ilmoittamatta siitä työnantajalleni. Työsopimukseni päätoimisen työnantajan kanssa on suullinen eikä ole mitään erillisiä sopimuksia siitä saako töitä tehdä talon ulkopuolella. Oisko kenelläkään jotain virallista tietoa asian tiimoilta?  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Yleensä sivutoimilupa vaaditaan. Omassa työsopimuksessa on kohta, jossa velvoitetaan työntekijää hakemaan sivutoimilupaa jos meinaa työskennellä muualla. Jos työsopimus on suullinen, niin sitten en asiasta sen kummempaa tiedä. Pahahan siitä on alkaa tappelemaan jos mitään ei ole paperilla. Se on sana sanaa vastaan jos jotain tulee. Itse suosittelen kirjallisen työsopimuksen tekemistä aina. Sivutoimilupa on käytännössä pelkkä muodollisuus, en ole koskaan kuullut, että sitä ei myönnettäisi. Eri asia on sitten jos on kilpailijalle menossa keikkaa tekemään, se ei onnistu. :)

Kvtes sanoo sivutoimesta seuraavaa, en tiedä mitä yksityisen tessit sanovat...

18 §

Sivutoimi ja kilpaileva toiminta

Sivutoimella tarkoitetaan virkasuhdetta, palkattua työtä ja pysyväisluonteista tehtävää, joista

viranhaltijalla on oikeus kieltäytyä, sekä ammatin, elinkeinon ja liikkeen harjoittamista.

Viranhaltija ei saa ottaa vastaan eikä pitää sellaista sivutointa, joka edellyttää työajan

käyttämistä sivutoimeen kuuluvien tehtävien hoitamiseen, ellei työnantaja hakemuksesta

myönnä siihen lupaa. Lupa voidaan antaa myös määräajaksi ja rajoitettuna. Lupa voidaan

peruuttaa, kun siihen on syytä. Viranhaltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi ennen

peruuttamista.

Harkittaessa sivutoimiluvan myöntämistä on otettava huomioon, että viranhaltija ei saa

sivutoimen vuoksi tulla esteelliseksi tehtävässään. Sivutoimi ei myöskään saa vaarantaa

luottamusta tasapuolisuuteen tehtävän hoidossa tai muutenkaan haitata tehtävän asianmukaista

hoitamista. Sivutoimena ei saa harjoittaa sellaista toimintaa, joka kilpailevana

toimintana ilmeisesti vahingoittaa työnantajaa.

Viranhaltija ei saa virkasuhteen kestäessä ryhtyä kilpailevan toiminnan valmistelemiseksi

sellaisiin toimenpiteisiin, joita 3 momentissa säädetty huomioon ottaen ei voida pitää hyväksyttävinä.

Muusta kuin 2 momentissa tarkoitetusta sivutoimesta viranhaltijan on tehtävä ilmoitus työnantajalle.

Työnantaja voi varattuaan viranhaltijalle tilaisuuden tulla kuulluksi kieltää tällaisen

sivutoimen vastaanottamisen ja pitämisen 3 momentissa säädetyillä perusteilla.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: paimarike

Juu, mulla tämä on kyllä mutkikas homma siinä mielessä, kun ei ole mitään virallista työsopimustakaan... Katsoin tuota Kvtesin juttua ja koska tekisin keikat hoitovapaan aikana niin en millään muotoa käyttäisi siihen ainakaan päätoimisen työnantajan työaikaa. Kirjallinen työsopimus on harvinaisuus tässä yksityisessä firmassa missä työskentelen :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa aika oudolta tuo ettei ole kirjallisia sopimuksia. Meneehän se niin kauan kun kaikki on hyvin, mutta odotas vaan kun tulee kiistaa tai epäselvyyttä jostain asiasta. Vaikeaa kun ei ole mustaa valkoisella mistään.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Juu, mulla tämä on kyllä mutkikas homma siinä mielessä, kun ei ole mitään virallista työsopimustakaan... Katsoin tuota Kvtesin juttua ja koska tekisin keikat hoitovapaan aikana niin en millään muotoa käyttäisi siihen ainakaan päätoimisen työnantajan työaikaa. Kirjallinen työsopimus on harvinaisuus tässä yksityisessä firmassa missä työskentelen :)

Työsopimus voi olla kirjallinen, suullinen tai sähköinen. Aina kannattaa pyytää kirjallinen, nimenomaan ongelmatilanteiden varalta. Ihan rauhassa voit tehdä hoitovapaalla keikkaa ja muutenkin. Aina kannattaa sopia työnantajan kanssa noista asioista, jotta vältytään turhilta keskusteluilta. Jos on jotain naputtamista niin nostakoon palkkaasi, ettei tarvitse tehdä keikkaa! Itse olen tehnyt aina keikkaa...on työnantaja sitten ollut kaupunki tai yksityinen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs muuten saanko mennä pitkillä valvontavapailla töihin saman organisaation eri osastoille?

Mitenkäs tyystin eri firman piiriin?

-jos nyt sattuis huvittamaan  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs muuten saanko mennä pitkillä valvontavapailla töihin saman organisaation eri osastoille?

Mitenkäs tyystin eri firman piiriin?

-jos nyt sattuis huvittamaan  :)

Ainakaan HUSsin sisällä hussin työntekijänä ei voi keikkailla. Mutta työvoimapalvelun kautta voi tehdä keikkaa (jolloin palkanmaksajana ei ole suoraan HUS), toki sivutoimilupa pitää silloin olla kunnossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Ainakaan HUSsin sisällä hussin työntekijänä ei voi keikkailla. Mutta työvoimapalvelun kautta voi tehdä keikkaa (jolloin palkanmaksajana ei ole suoraan HUS), toki sivutoimilupa pitää silloin olla kunnossa.

Mitenkäs toi työvoimapalvelu "nykyään" kohtelee työntekijöitään?. Vieläkö on kus**** mielessä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakaan HUSsin sisällä hussin työntekijänä ei voi keikkailla. Mutta työvoimapalvelun kautta voi tehdä keikkaa (jolloin palkanmaksajana ei ole suoraan HUS), toki sivutoimilupa pitää silloin olla kunnossa.

Mitenkäs toi työvoimapalvelu "nykyään" kohtelee työntekijöitään?. Vieläkö on kus**** mielessä?

Hyvin on ainakin mulla toiminut jutut tvp:n (nyk. Seure) kanssa, ei koskaan mitään ongelmaa ole ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Eli "jukisuus" auttoi...Hienoa! Ei minullakaan silloin (vuosia sitten) ollut mitään ongelmia...muutamilla tutuilla oli, kun eivät osanneet pitää puoliaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: paimarike

Juu, mulla tämä on kyllä mutkikas homma siinä mielessä, kun ei ole mitään virallista työsopimustakaan... Katsoin tuota Kvtesin juttua ja koska tekisin keikat hoitovapaan aikana niin en millään muotoa käyttäisi siihen ainakaan päätoimisen työnantajan työaikaa. Kirjallinen työsopimus on harvinaisuus tässä yksityisessä firmassa missä työskentelen :)

Työsopimus voi olla kirjallinen, suullinen tai sähköinen. Aina kannattaa pyytää kirjallinen, nimenomaan ongelmatilanteiden varalta. Ihan rauhassa voit tehdä hoitovapaalla keikkaa ja muutenkin. Aina kannattaa sopia työnantajan kanssa noista asioista, jotta vältytään turhilta keskusteluilta. Jos on jotain naputtamista niin nostakoon palkkaasi, ettei tarvitse tehdä keikkaa! Itse olen tehnyt aina keikkaa...on työnantaja sitten ollut kaupunki tai yksityinen!

Kirjallinen työsopimus on kyllä mielestäni kaiken a ja o. Aikoinaan sitä kyselin pitkäänkin, mutta suunnilleen koko henkilökunta oli aivan ihmeissään, että miksi sellainen pitäisi olla, kun ei kenelläkään muullakaan ole. Työnantaja pitää sitä epäluottamuslauseena, jos joku vaatii kirjallista työsopimusta  :oMinusta se on kyllä hieman outoa, mutta yksityisissä firmoissa nyt voi olla jos minkälaisia juttuja verrattuna julkiseen sektoriin. Aina on kyllä kaikki pelannut, mutta tietynlaisen turvattomuuden tunteen se tuo just sen takia, että jos joskus jotain sattuu. Mulla on ajatuksena etsiä muita töitä hoitovapaan jälkeen, joten en ole nyt tuosta työsopparista hirveästi vouhottanut... Ymmärsinkö oikein, että olet itse aina neuvotellut työnantajan kanssa keikkojen tekemisestä etukäteen vai tehnyt ihan omin luvin keikkaa? Erinäisistä syistä en haluaisi ottaa yhteyttä työnantajaani ja kysyä lupaa 7 päivän keikkaan hoitovapaan aikana. Enempää keikkaa en aio tehdä kuin nämä 7 päivää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs kun on sijaisena töissä, miten silloin menee tuo sivutoimisuus? Itse tein vuoden sijaisuutta ja lähes kokoajan tein keikkaa eri alan hommiin. Kaikki tiesivät töissä, mutta ei kukaan käskenyt mitään lupaa hakea (työnantaja kunta/yksityinen) Kaveri taas joutui vastaavassa tilanteessa luvan hakemaan (työnantaja valtio/kunta)

Työsopimuksesta sitten, kyllä se pitää aina olla kirjallisena, ei mitään murinoita siitä voi syntyä tai ajatusta epäluottamuksesta. Jotenkin näin sanotaan jossain lakitekstissä: Työntekijän on saatava suullisen sopimuskin tehdessä kuukauden sisällä kirjallinen selvitys työntekemisen ehdoista eli yhtä ja sama kuin olisi alunperin tehnyt sen kirjallisen sopimuksen. Olisi selvempää kaikille.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs kun on sijaisena töissä, miten silloin menee tuo sivutoimisuus?

Itse olen sijainen (työnantajana kunta) ja sopimuksessa on kyllä maininta, että sivutoimilupa pitää olla, jos tekee keikkaa. Tosin olen minäkin tehnyt keikkaa ilman sivutoimilupaa ja töissä kyllä oh tietää että näin teen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs kun on sijaisena töissä, miten silloin menee tuo sivutoimisuus? Itse tein vuoden sijaisuutta ja lähes kokoajan tein keikkaa eri alan hommiin. Kaikki tiesivät töissä, mutta ei kukaan käskenyt mitään lupaa hakea (työnantaja kunta/yksityinen) Kaveri taas joutui vastaavassa tilanteessa luvan hakemaan (työnantaja valtio/kunta)

Sujuvasti meikkis ainakin on tehnyt yhtäaikaa sijaisuuksia eri firmoihin, ihan kaikkien tieten. Täällä kun ei tuota työvoimaa ole liikaa niin kukaan ei viitsi nurista kun jonkun saa tekemään. En tiedä muuttuuko käytäntö jos olet määräaikaisessa työsuhteessa jonkun sijaisena. Itse tein sijaisuuksia lyhyissä pätkissä aina kun niitä oli ( ja siellä missä niitä oli...) eikä tuottanut mitään ongelmia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakaan HUSsin sisällä hussin työntekijänä ei voi keikkailla.

No, toi oli mulle uutta. Mun käsittääkseni HUS on tyytyväinen, jos vaan joku jaksaa/viitsii tehdä töitä Jorvissa, Meikussa, Peijaksessa jne. ja kierrellä eri osastoja ilman perehdytystä kaikki mahdolliset lomat ja vapaa-ajat vaikka kellon ympäri, kunhan ei vaan syö niitä potilasruoan jämiä!

Mä olen kyllä autuaasti unohtanut varhaisdementikkona koko sivutoimiluvan. Mitähän sanktioita tästä on nyt odotettavissa? :)

Mut hei, kun katsoo tarkemmin määritelmää "sivutoimesta", niin sillä ei tosiaankaan tarkoiteta keikkatyötä (huh, helpotus!)

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: paimarike

Selvittelin vähän asioita Tehyn kautta. Eli lupaa sivutyöhön ei tarvita eikä työnantajalla ole sitä oikeus pyytää paitsi silloin, jos sivutyönteko vaikuttaa päätoimisen työn tekemiseen työtehon laskemisena tms. Kuitenkin hoitovapaalla lupa pitää olla työnantajalta, koska työnantaja on myöntänyt tämän vapaan jonkin syyn vuoksi. En tosin huomannut kysyä tarkoittaako tuo hoitovapaan ajalle pyydetty lupa vain pitempiaikaista keikkailua tai työsuhdetta eikä lyhyitä muutaman päivän keikkoja... No, sekin selvinnee pian :P Olen joskus kuullut, että HUS:n sivutoimilupa/ilmoitus olisi hiukan laiton ja tämä tieto vahvistaa tuota kuulemaani asiaa... Kyllähän HUS:n työntekijöissä on niitäkin, jotka tekee keikkaa ilman lupia tai ainakin itse tiedän muutaman.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Mä en itse edelleenkään usko sivutoimiluvan "lainvoimaisuuteen". Itse olen aina tehnyt ja tulen tekemään keikkaa. Aina olen sen jo ilmoittanut työhaastattelussa eikä siitä sen enempää! Enemmän se on tuollainen ilmoitusluonteinen asia!  :P

edelleenkin suosittelen sopimaan reilusti työnantajan kanssa...vältytään niiltä "kuuluisilta" turhilta keskusteluilta!

Ei muuta kuin keikkailemaan jos voimia ja kiinnostusta riittää!  :)

Meillä on parhaillaan työntekijä hoitovapaalta töissä "määräyskirjalla", eikä ole oman työnantajan lupaa...onko se laillista vai ei, niin hyvin tuo työ tuntuu maistuvan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: paimarike

Nyt heräsi uteliaisuus... Onko tuo teillä ilman lupia työskentelevä hoitovapaalainen kuinka pitkää määräyskirjaa tekemässä? Varsinkin yksityisellä puolella saatetaan katsoa hyvinkin kieroon, jos menee tekemään keikkaa tai pitempiä sijaisuuksia muualle. Ei varmasti joka paikassa, mutta tällaistakin on. Itse teen vain muutaman päivän keikan ja tuskin enää syksymmällä lisää, joten sen luvan pyytäminen tuntuu niin turhalta. Tiedän että siitä syntyisi jonkin asteista polemiikkia, kun en kanna korttani kekoon oman työpaikan hyväksi, vaikka sielläkin on huutava pula hoitajista... Siksi mietinkin, että onko se luvan pyytäminen ihan pakollista sen muutaman päivän takia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 vuotta myöhemmin...

Nostanpa tämän vanhan aiheen.

Hus:in pysyväisohje 2009 sanoo että "Sivutoimella ei tarkoiteta sellaisia satunnaisia tai pidempäänkin jatkuvia vähäisiä tehtäviä, joilla ei objektiivisesti arvioi den voida katsoa olevan merkitystä viranhoidossa." Lisäksi toisessa kohdassa tarkennetaan samaa ohjetta sovellettavan myös työsuhteiseen henkilöstöön.

No, jokatapauksessa. Onko nyt niin, että työnantaja ei voi vaatia sivutoimilupaa haettavaksi yksittäisten keikkapäivien takia, jos ne tapahtuu täysin omasta toimesta riippumattomasti vapaapäivinä tai loma-ajoilla? Eikä kyseessä ole millään tavalla kilpaileva organisaatio?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työsopimussuhteiset eivät "hae" sivutoimilupaa, se on virkasuhteisten heiniä. Lainsäädännön perusteella työsopimussuhteisen (hoitaja) ei tarvitse lupaa hakea, virkamiehen (esim lääkäri) tarvitsee. Joissain paikoissa on kuitenkin sovittu paikallisesti sivutoimi-ilmoituksesta. Se on siis sivutoimi-ilmoitus, ei lupa. Ne on aavistuksen eri asioita. :)

Jos ohjekirjeessä puhutaan viranhoidosta, kyse on virkasuhteisista. Virkasuhteinen ja työsopimussuhteinen on eri asemassa tässä suhteessa. Viranhaltijoita ohjaa Viranhaltijalaki, työsopimusssuhteisia Työsopimuslaki

Tässä tuo HUSin ohje: http://asiakirjat.hu...-12-Liite-1.PDF

Ne kohdat missä puhutaan viranhoidosta tai viranhaltijoista, ei siis koske työsopimussuhteisia. HUSissa on näemmä sovittu paikallisesti, että työsopimussuhteiosten on annettava ilmoitus.

2

Sivutoimi-ilmoituksen tekeminen ja sivutoimiluvan hakeminen

Jotta estetään esteellisyystilanteiden ja työnantajan toimintaa vahingoittavien tilanteiden

syntyminen, HUS-kuntayhtymän viranhaltijoiden on ilman erillistä pyyntöä annettava

pal velussuhteensa ulkopuolisista sivutoimistaan ilmoitus. Sama velvollisuus on

työsopimuk sen nojalla myös työsuhteisella henkilökunnalla

Siitä tarvitseeko sinun jokaisesta keikasta antaa sivutoimi-ilmoitus, kannattaa puhua esimiehen tai luottamusmiehen kanssa. Joskus työnantaja haluaa tiedon sivutoimista työsuojelullisista syistä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tästä mieleen, että mun työkaverini teki keikkaa eri tulosalueella saman SHP:n sisällä. Osastonhoitaja sanoi, että keikkatöitä pitää nyt vähentää. Ilmeisesti ongelma oli se, että mein tulosalue makso kaverin palkan myös niilsä päivystyksessä tehdyistä tunneista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...