Jump to content
MAINOS

Tulevaisuuden työpaikat on hoito-ja kuljetusalalla (Keskisuomalainen 3/05)


Vieras: zippadippaduidaa

Recommended Posts

Vieras: zippadippaduidaa

Mietin tossa vaan, että miten uudet tulevat hoitajat, (jotka on uusia 5 v:n päästä) saadaan kiinnostumnaan alasta kun palkka on perseestä, työ on aliarvostettua, hienostelua on yli tarpeen (hoiva-tieteily) sukupuolijakauma on ei tervettä organisaatiota tukeva , pro-meininki eri erikoisaloilla on vähäistä. (=lue päihdesairaanhoitaja on todella sitä ja kiruginen sh on kirran spesialisti). Mitähän muuta. Ehkä ne keksii alkaa antamaan meille lisää liksaa, jotta jaksetaan seuraavaan palkkapäivään asti. Edes sinne.  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mitähän muuta.

Suurimmat syyt miksi alamme asiat eivät etene liittyy suoraan henkilöstöön; niin duunareihin kuin päälliköihin. Duunareiden (so. hoitajien) ongelma on kentän hajaannus, solidaarisuuden puute ja kykenemättömyys ajamaan yhdessa asiota eteen päin.

Päälliköillä taas on ikioma johtajuuskriisi joka heijastuu kentälle. Sairaaloiden hierarkia on 70-luvulta, johtajiksi valitaa lääkäreitä ja sairaanhoitajia joilla ei ole välttämättä päivänkään esimieskoulutusta saatikka kokemusta. Ei ihme että hoitolaitokset ovat riitaisimpia työyhteisöjä suomenmaassa. 

Ehkä ne keksii alkaa antamaan meille lisää liksaa, jotta jaksetaan seuraavaan palkkapäivään asti.

Eivät keksi, ei tämän sukupolven aikana.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Mää kyllä uskon, että lisää liksaa on mahdollista voi saada jonkin ajan kuluttua niinkuin Ruotsissakin. Töihin mennessään siis voi ilmoittaa millä hintaa se ammattitaito on myytävänä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikkein naurettavinta tässä "lisää palkkaa"-keskustelussa on se että tuudittaudutaan ajatukseen "kun miehiä tulee alalle lisää, niin ne  vaatii liksaa lisää!"

Eikö lisäpalkan saaminen vaadi naisilta jonkinasteisen aloitteen tekemistä??

Luulisi jo luonnostaan ihmisten älyävän tämän...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikkein naurettavinta tässä "lisää palkkaa"-keskustelussa on se että tuudittaudutaan ajatukseen "kun miehiä tulee alalle lisää, niin ne  vaatii liksaa lisää!"

Eikö lisäpalkan saaminen vaadi naisilta jonkinasteisen aloitteen tekemistä??

Luulisi jo luonnostaan ihmisten älyävän tämän...

Olen samaa mieltä kanssasi, että ei miesten ilmaantuminen hoitoalalle nosta naisten palkkoja...kyllä se vain täytyy naisten itse tehdä asian eteen myös jotakin. Mutta miksei sitä tehdä yhdessä miesten kanssa?!

Kun tätä foorumia on lueskellut ja aina silloin tällöin jotain ajatusta päästään heittänyt, on huomannut, että tälläkin foorumilla on omilla aivoillaan ajattelevia uroita, joiden kanssa voisi mm. tähän palkka-asiaan ja moneen muuhunkin epäkohtaan työpaikoilla puuttua.  :)

Mutta mitä me teemme...valitamme, haukumme toisiamme ja kitisemme, kun palkka on pers....stä, työtaakka suuri, henkilökuntapulaa, sijaisten vähyyttä... Mitä asialle pitäisi tehdä? Ei siinä valitukset auta...

Tuumasta toimeen ja pistetään mielenosoitusmarssit pystyyn, suurten plakaattien kera, jossa tuodaan julki tätä hoitajien pahaa oloa. Yksi pieni ihminen (hoitaja) ei ihmeitä tee, mutta paljonko meitä on Suomen niemellähuh.gif Mitä me yhdessä saisimme aikaiseksi, kun marssisimme esim. kehäkolmosen sisäpuolella (minäkin voisin matkustaa 300 km) ja antaisimme sellaista viestiä, että nyt täytyy asioihin tulla muutosta...annetaan päätäjille tieto siitä, että lopettaisivat jo joutavat löpinät ja alkaisivat arvostamaan hoitajien työpanosta sille kuuluvalla tavalla. Yksi tapa nostaa arvostusta on palkkaus.

Siinä tietysti tulee kyseeseen, että mistä rahaa? No, kyllähän sitä valmistetaan joka päivä. Jättäisivät vaikka päättäjät joka toinen vuosi linnan juhlat järkkäämättä ja ajelisivat vähemmän taksilla. Tai tartteeko Suomessa olla niin mahdottomasti kaiken maailman kulttuurillisia tapahtumia tai kivipaaseja. Laitettaisiin nekin rahat ihmisten hyvinvoinitiin. Uskoisin että sairaalle ihmiselle tuo enemmän hyötyä hoitaja vierellä, kuin joku monumentti jossain puiston keskellä. Ja onko se nyt niin tärkeää, onko jonkun talon seinät marmoria tai jotain muuta arvokasta materiaalia?

Sijaisten vakinaistamiselle alkaisi olla jo kiire. Kohta kalliilla rahalla koulutetut hoitajat hakeutuvat toisille aloille, koska palkkaus on parempi ja työ on sekä fyysisesti että henkisesti helpompaa ja kevyempää. Toki myös ulkomaille hakeudutaan edelleen!

Tulipa tässä purettua omia ajatuksia, jotka eivät välttämättä ole oikeita ja tai mitään ratkaisuja ongelmiin, mutta turhaa meidän on napista... meidän täytyy järjestäytyä ja toimia yhdessä! Eikä tämä tarkoita sitä, että lakkoon pitää mennä, mutta näkyvyyttä mediaan ja nimeenomaan sitä, että hoitajatkin ovat ihmisiä, eivätkä mitään koneita!

Toivottavasti en loukannut ketään sanoillani... jatketaan ajatusten vaihtoa!  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Tuumasta toimeen ja pistetään mielenosoitusmarssit pystyyn, suurten plakaattien kera, jossa tuodaan julki tätä hoitajien pahaa oloa. Yksi pieni ihminen (hoitaja) ei ihmeitä tee, mutta paljonko meitä on Suomen niemellähuh.gif Mitä me yhdessä saisimme aikaiseksi, kun marssisimme esim. kehäkolmosen sisäpuolella (minäkin voisin matkustaa 300 km) ja antaisimme sellaista viestiä, että nyt täytyy asioihin tulla muutosta...annetaan päätäjille tieto siitä, että lopettaisivat jo joutavat löpinät ja alkaisivat arvostamaan hoitajien työpanosta sille kuuluvalla tavalla. Yksi tapa nostaa arvostusta on palkkaus.

Minä nyt vaan henkilökohtaisesti uskon, että palkka-asiat on korjaantumassa tulevaisuudessa. Voin tässä tunnustaa että olen itse ajanut taksilla viimeiset puoli vuotta. Kuljettajana kylläkin. Ja palkka on paljonkin parempi kuin sairaanhoitajan. Nyt kuitenkin siirryn takaisin sh: hommiin. Ihan järkisyistä ::) ps. minulle muuten ilmoitettiin tuossa taannoin, että lisää palkkaa halutessasi on oikea osoite ylihoitajan toimisto. Lisää palkkaa haluaville..jotka haluavat saada sitä heti (tyyliin kaikki tänne heti nyt), on paras tapa hoitaa asia, vaihtaa alaa. Taksinkuljettajana tienaa helposti 2200 e/kk käteen. Eikä ole kuin kuukauden koulutus. Se kenestä siihen on on toinen juttu. Mutta lisää rahaa on saatavilla. Kuljetusalalla kun on ihan sama työvoimaongelma jatkossa. Järkisyyt on järkisyitä. Itse olemme tienneet palkan lähtiessämme tähän. Ei se palkasta nuriseminen nosta työmotivaatiota. Tehdään ilolla se mikä tehdään. ja jätetään loput vaikka tekemättä. Jos aina miettii, miten selvitä seuraavaan palkkapäivään, palaa loppuun alta tuossa tuokiossa. Ihmisten pitäisi miettiä kokonaisuuksia. Mutta onhan se oma perse lähellä. Itse kullakin. Kyllä minä ainakin tiedän monta sellaista veemäistä hommaa, josta sitä hilloo tulee ovista ja ikkunoista. Täytyy miettiä, mitä haluaa. Kapuloita rattaisiin laittamalla ei koskaan saa aikaan asioitten eteenpäinviemistä oikealla tavalla. Tämä nyt vaan laryngiitille, kun tuossa taannoin oli koko ajan barrikaadeilla. Minä itse en lähtisi työtaisteluun koskaan, ainakaan mielelläni. En ole sen tyyppinen ihminen. Työnantajaakin kohtaan täytyisi mielestäni jonkinlainen lojaliteetti olla. Sovitaan että tehdään työ ja saadaan siitä palkka. Se on reilu peli. Työnhän voi aina jättää tekemättä, jolloin ei saa sitä palkkaa. Ei sitä vähäistäkään. Keskustelun aloitus oli tarkoitus herättää mietteitä, kuka haluaa jatkossa hoitotyötä tehdä. Ei hoitaminen ole teknistymisen jälkeen niin paljon muuttunut. Periaatteet on samat. Ja sitä arvostustakin on. Se taitaa vaan olla itsetunnon puutetta koko valitus arvostuksen riittämättömyydestä. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että arvostus riittää. Työniloa kaikille kolleegoille :-*Muokkaus:lainaukset korjattu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen aina ollut sitä mieltä, että arvostus riittää.

Minä en. Työtä tehdään elannon hankkimiseksi ja arvostuksen lisäksi on saatava työn vaativuuden mukaista palkkaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Joo-o. Mutta kitistään lisää..niin **tuttaa enemmän. Asialle voi olla muitakin ratkaisuja kuin ainainen valitus. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Asialle voi olla muitakin ratkaisuja kuin ainainen valitus. :)

Kerro ihmeessä mitä itse olet tehnyt asian hyväksi?

Siis minkä asian. Arvostuksen saamiseksiko. Totesin vain, että voi olla muitakin ratkaisuja olemassa. Aina kannattaa miettiä ko. seikkaa. Henkilökohtaisesti ei ole ongelmaa oman työn arvostuksessa. Aina on myös tuntunut, että työtäni arvostetaan. Sillei se vaan on.  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis minkä asian. Arvostuksen saamiseksiko.

Palkkauksen eteen. Kukaan ei ole arvostuksen puutteesta kitissyt, paitsi sinä. Arvostuksella ei lähde nälkä eikä sillä makseta asuntolainaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Siis minkä asian. Arvostuksen saamiseksiko.

Palkkauksen eteen. Kukaan ei ole arvostuksen puutteesta kitissyt, paitsi sinä. Arvostuksella ei lähde nälkä eikä sillä makseta asuntolainaa.

Minä en ole kitissyt arvostuksenpuutteesta. Minä en ole kitissyt palkkauksen puutteesta/vähyydestä. Minun ansiotasossani ei ole mitään vikaa. Onko herra nyt ymmärtänyt. Mene syömään hyvä mies jos on nälkä  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en ole kitissyt arvostuksenpuutteesta. Minä en ole kitissyt palkkauksen puutteesta/vähyydestä. Minun ansiotasossani ei ole mitään vikaa.

::alas::

Mietin tossa vaan, että miten uudet tulevat hoitajat, (jotka on uusia 5 v:n päästä) saadaan kiinnostumnaan alasta kun palkka on perseestä, työ on aliarvostettua

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Minä en ole kitissyt arvostuksenpuutteesta. Minä en ole kitissyt palkkauksen puutteesta/vähyydestä. Minun ansiotasossani ei ole mitään vikaa.

::alas::

Mietin tossa vaan, että miten uudet tulevat hoitajat, (jotka on uusia 5 v:n päästä) saadaan kiinnostumnaan alasta kun palkka on perseestä, työ on aliarvostettua

Tarkoitan että työ on useimpien mielestä aliarvostettua. Tämä ei siis tarkoittanut henkilökohtaisesti kokemaani

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mietin tossa vaan, että miten uudet tulevat hoitajat, (jotka on uusia 5 v:n päästä) saadaan kiinnostumnaan alasta kun palkka on perseestä, työ on aliarvostettua

Tarkoitan että työ on useimpien mielestä aliarvostettua. Tämä ei siis tarkoittanut henkilökohtaisesti kokemaani

Ahaa, no jopas sattui. Niinpä tietysti. Olisihan se tuosta pitänyt rivien välistä ymmärtää. Nyt taas harmittaa kun jäi sh-koulussa telepatian luennot väliin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Mietin tossa vaan, että miten uudet tulevat hoitajat, (jotka on uusia 5 v:n päästä) saadaan kiinnostumnaan alasta kun palkka on perseestä, työ on aliarvostettua

Tarkoitan että työ on useimpien mielestä aliarvostettua. Tämä ei siis tarkoittanut henkilökohtaisesti kokemaani

Ahaa, no jopas sattui. Niinpä tietysti. Olisihan se tuosta pitänyt rivien välistä ymmärtää. Nyt taas harmittaa kun jäi sh-koulussa telepatian luennot väliin.

Huomaan kyllä että moka on minun. Olisi pitänyt miettiä kaks kertaa, ennenkuin... No, keskustelu jatkukoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: zippadippaduidaa

Mietin tossa vaan, että miten uudet tulevat hoitajat, (jotka on uusia 5 v:n päästä) saadaan kiinnostumnaan alasta kun palkka on perseestä, työ on aliarvostettua

Tarkoitan että työ on useimpien mielestä aliarvostettua. Tämä ei siis tarkoittanut henkilökohtaisesti kokemaani

Ahaa, no jopas sattui. Niinpä tietysti. Olisihan se tuosta pitänyt rivien välistä ymmärtää. Nyt taas harmittaa kun jäi sh-koulussa telepatian luennot väliin.

Sulle varmaan ois pitänyt puhua transferenssista.

Joka tapauksessa hoitoala on mun mielestä uudistumassa. Ainakin sen suhteen, ettei uusi "polvi" hoitajia, hyväksy alipalkkausta samalla tavalla koska työvoimatilanne tullee olemaan sellainen, että se antaa siihen mahdollisuuden.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...