Jump to content
MAINOS

Medicum -Kokemuksia?


Vieras: Vierailija

Recommended Posts

Vieras: Vierailija

Olen toistuvasti huomannut facebookissa Medicumin jakamia työpaikkailmoituksia, joissa haetaan joko nais- tai miespuolista henkilökohtaista avustajaa. Eikös sukupuolisyrjintä ole laitonta? Oletteko hakeneet näihin tehtäviin? Entäpäs, kun työtehtävään ei vaadita lainkaan kokemusta, mutta silti vaaditaan työnantajatiedot aukottomasti 2-3 vuoden ajalta ja vielä puhelinnumerotkin, että saa perään kysellä? Onko kukaan hakenut ja mitä siellä oikesati vaaditaan? Ja palkkatieto puuttuu sujuvasti työpaikkailmoituksista myös. Mitä näistä tehtävistä maksetaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Hullu firma

Minä hain kyseisen firman tehtävään ja on viimeinen kerta, kun haluan olla kyseisen firman kanssa missään tekemisissä. Rekrytointiprosessi oli aivan käsittämätön, en ole moiseen missään törmännyt, en edes edellisessä elämässä missä sentään olin asiantuntijatehtävissä ja käsittelin todella arkaluonteisia asioita.

Kävin haastattelussa joka sinäänsä oli suht ok, tosin haastattelija ei tiennyt tehtävästä ei yhtään mitään mikä hieman ihmetytti. Pääsin kotiin ja työpaikan vastuuhoitaja soitti, että olin kuulemma ollut erittäin hyvä haastattelussa ja minun kanssa haluttaisiin sopia perehdytysvuorot. Vuorot sovittiin. Seuraavana päivänä sitten soitetaan pääkallopaikalta, että minun on lähetettävä selvitys (nimenomaan näillä sanoilla) edellisistä työnantajistani vähintään 3 vuoden ajalta, edellisten esimiesten yhteystiedot ja selvitys työtehtävistäni. Tämä kuulosti todella erikoiselta, kun olen aikaisemmassa elämässä käsitellyt salaisia patentinalaisia asioita ja yritysten "pipeline" asioita eikä siellä vaadittu tällaista ihme turvallisuusselvitystä, enkä nytkään mielestäni ollut hakemassa Supoon.

Noh, siis opiskeluihin meni pari vuotta, työelämässä olin ehtinyt olemaan reilu puolisen vuotta joten tiedot jotka minun piti lähettää heille olivat 3 - 6 vuotta vanhoja. Kuka tahansa joka on ollut yritysmaailmassa tietää, että 6 vuotta on pirun pitkä aika. Ja sehän tarkoitti sitä, että ei enää ollut tuttuja toimareita töissä, organisaatiot olivat muuttuneet ja osa toiminnoista ulkoistettu intiaan. Eli minun selvitys oli hiukkasen epäselvä ja osa yhteistiedoista oli ulkomaille. Medicumissa ei kukaan tätä ymmärtänyt, ei alkuunkaan. Siellä oltiin suoraan sanottuna helvetin vihaisia, että olen antanut vääriä yhteystietoja ja yhteystietoja joista en ole varma pitävätkö ne paikkaansa ja yhteistietoja jotka vaatisivat, että he soittavat ulkomaille. Tässä vaiheessa jo hieman hälyytyskellot soivat, mutta annoin asian olla. Parin päivän päästä minulle kuitenkin soitti edellinen esimies sieltä 6 vuoden päästä, edellisestä elämästä, joka oli vähän hämmentynyt, että joku soittelee jostain ihmefirmasta mistä ei kuulemma saanut yhtään mitään selvää miksi kyselevät ja niinpä hän ei uskaltanut paljoa sanoa. Varsinkaan, kun en ollut hänelle ilmoittanut, että olen ilmoittanut hänet suosittelijaksi! No en tosiaankaan ymmärtänyt eikä Medicum sitä kertonut, että he oikeasti aikovat soittaa kaikki esimiehet läpi ja kysellä asioita. Minulta pyydettiin vain selvitys. Missään kohtaa ei sanottu, että he oikeasti aikovat soittaa kaikki työnantajat ja esimiehet läpi viimeisten 3 - 6 vuoden ajalta!

Tässä vaiheessa raivostuin koko touhuun ja ilmoitin, että voivat pitää paikkansa ja minä en halua kyseisen yrityksen kanssa olla enää missään tekemisissä.

Ja näyttää olevan aika tuulinen työpaikka muutenkin, kun sama paikka on jo minunkin jälkeeni ollut pari kertaa auki vuoden sisällä.

Onkohan tuon Medicumin perustanut joku entinen Supon työntekijä? Niin erikoista toimintaa kaikenkaikkiaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos sinullle, "Hullu firma". Epäilinkin, että jotain feelua tässä firmassa on. En hae, eikä toivottavasti hae kukaan muukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minä hain kanssa keikkalaiseksi lapsiperheiden kotipalveluun. Hömmmm. Ensimmäiseen sähköpostiin laitoin CV:ni, vastauksessa tuli 10 kysymystä ja pyyntö vastaa näihin. No, ajattelin että teen hakemuksen ja  vastaan noihin kysymyksiin siinä. Arvatkaa mitä oli vastausviestissä. Vastaa vielä näihin allaoleviin kysymyksiin tarkasti ja samat kysymykset uudestaan. Mietin kanssa että millainen firma on työnantajana? Katsotaan, muutamaan päivään ei ole kuulunut mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
30.1.2017 klo 21.13, Tinttaralla kirjoitti:

Minä hain kanssa keikkalaiseksi lapsiperheiden kotipalveluun. Hömmmm. Ensimmäiseen sähköpostiin laitoin CV:ni, vastauksessa tuli 10 kysymystä ja pyyntö vastaa näihin. No, ajattelin että teen hakemuksen ja  vastaan noihin kysymyksiin siinä. Arvatkaa mitä oli vastausviestissä. Vastaa vielä näihin allaoleviin kysymyksiin tarkasti ja samat kysymykset uudestaan. Mietin kanssa että millainen firma on työnantajana? Katsotaan, muutamaan päivään ei ole kuulunut mitään.

Onko kuulunut mitään pöpilästä? Just kattelin, että hakevat johonkin paikkaan väkeä ja siellä on tosiaan nyt mainittu tämä veikeä turvallisuusselvitys.

Erikoinen on firma juu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Itse työskennellyt Medicumilla syksystä 2015 asti ja en ole törmännyt mihinkään negatiiviseen! Työhaastattelu ammattitasoinen, hain työkokemuspaperit (niin kuin muuallakin tehdään...) ja saan paljon töitä kesäisin! Ei mitään valittamista :) Kaikissa työpaikoissa on aina jotain negatiivista niin ei tarvitse lytätä tätäkään työpaikkaan maantasolle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Kiertäkää firmaa mahdollisimman kaukaa.

Itse oli töissä heillä yli vuoden, jonka jälkee riitti. Kerran oli mielenkiintoinen tapaus, josta vitutuskäyrä nousee edelleen, olin saanut vapautuksen yhdeltä asiakkaalta, koska emme tulleet keskenään toimeen alkuunkaan, (en ollut ainoa) minulle sanottiin selkeällä suomen kielellä, ettei sinun tarvitse tämän luokse enää koskaan mennä.

Kului tovi, kunnes yhtenä päivänä huomasin, että minulle on merkitty vuoro tälle henkilölle ja kieltäytyessäni minua uhkailtiin kirjallisella varoituksella.

Työtodistustakin sain ihan oikeasti kysyä neljä kertaa ennenkuin sen sain. 

Paska firma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Epäpätevää puuhastelua

Tämä firma kannattaisi kiertää kaukaa, niin työntekijöiden kuin avustettavien. Työsopimukset ovat lähes poikkeuksetta 0 sopimuksia. Työterveyshuoltoa ei ole, työhön perehdytys on surkea ja asiakkaasta ei välttämättä tiedä juuri mitään. Osa avustajista käyttää omaa autoaan avustettavien kuljettamiseen, mutta mitään korvausta oman auton käytöstä ei saa, käytännössä teet vapaaehtoistyötä. Toisaalta Medicumissa  voidaan kuitenkin kysyä, onko työntekijällä ajokorttia.  

 

Kuntien vammaispalvelut ovat valitettavasti siirtyneet käyttämään ostopalveluita, joissa käytännössä ainoa kriteeri palvelun valintaan on hinta. Avustettavat, eli usein vaikeavammaiset, ovat tällä hetkellä täysin eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, onko henkilökohtainen apu järjestetty esimerkiksi työnantajamallin mukaan (jolloin vammainen on itse työnantaja) vai onko henkilökohtainen apu järjestetty ostopalveluna.  Ostopalvelusopimus voi käytännössä tarkoittaa sitä että, että vaikeavammainen joutuu ottamaan apunsa sieltä mistä saa, eli siitä yrityksestä joka on myynyt halvimmalla palveluaan on kunnalle. Ihminen joka on oikeutettu henkilökohtaiseen avustajaan on yleensä sellainen ihminen jolla ei välttämättä riitä voimia tai osaamistakaan siihen, miten näistä palveluista reklamoitaisiin. Tunnen työni kautta sekä avustajia että avustettavia jotka ovat Medicumin kanssa tekemisissä. Todella kurjia juttuja on tullut vastaan ja turvatonta tuntuu olevan niin avustettavilla kuin avustajilla. Avustettavat joutuvat esimerkiksi allekirjoittamaan sopimuksen, joka on käytännössä tarkoitettu siihen, että vastuuta siirtyy mahdollisimman paljon yritykseltä pois. Sopimukset ajavat nimenomaan yrityksen, ei työntekijöiden eikä avustettavien asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: vähän risoo

Yrittävät minulle väittää, että jos aamutyövuoroa edeltävänä iltana klo 21 on ollut heidän sivustossa ilmoitus, että vuoro on peruttu, niin palkkaa ei tarvitse maksaa. Korvaavaa työtäkään ei tarvitsisi tarjota. Onkohan laillista? Onko nollatuntiopparilla mitään rajaa sen suhteen, kuinka paljon työntekijää saa kusettaa? Ja mitä ihmettä nämä tästä edes hyötyvät, kun asiakkaalla on kuitenkin se tietty tuntimäärä, joka käyttämättömänä jää sitten vain kunnaltakin laskuttamatta. Muilla firmoilla on edes jotain sääntöjä, kuinka paljon aikaa työntekijälle pitää jättää korvaavan työn etsimiseen, että palkan saa jättää maksamatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Poikani vaimo on siellä työskennellyt melkein vuoden. Hyvin on kaikki toiminut, asiakas jonne ei halunnut mennä poistettiin hänen listalta. Lapsen sairastuessa sai palkan kun joutui olemaan poissa. Töitä on ollut välillä liikaakin ja palkat on ajallaan ja oikein maksettu. Hänellä ei mitään ongelmia ole ollut

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Minulle käynyt myös, että muutamaa tuntia aiemmin peruttiin vuoro asiakkaan jouduttua sairaalaan. Medicum otti tunnit pois. Toisessa firmassa vastaavassa tapauksessa sain aina palkan.

Mikä nyppii eniten, on sääntö et asiakkaiden välillä on aina oltava 2 t 15 min väliaikaa. Vain koska Medicum ei halua maksaa siirtymäajan palkkaa, eikä myöskään kilometrikorvauksia. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Aloittelija

Onkohan se ihan laillista, että siirtymäajalta (paikasta toiseen) ei makseta palkkaa? Ainakin työaikalain mukaan työaikaa on se aika jonka työntekijä on työnantajan määräämässä tehtämässä. Eli siirtymässä työntekopaikasta toiseen. Ja esimerkkinäkin käytetään kotihoitajia. Onkohan Helsingin kaupunki tietoinen, että Medicum on tehnyt tällaisen muutoksen työajan määrittelyyn?

Minulle on Medicumissa laitettu päiviä, jotka alkavat klo 9 ja loppuvat klo 19,  yhteensä kolme avustettavaa eri puolilla Helsinkiä, ja palkkaa maksetaan vain 8 tunnilta. Toinen esimerkki on päivä, jossa olen saman avustettavan luona päivällä monta tuntia ja vielä illalla 3 tuntia. Välissä oleva 3 tuntia on sitten vapaa-aikaani? Tuntuu aika raskaalta ajatukselta, että lähden aamulla klo 8.30 ja palaan 22.30.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 tuntia sitten, Vieras: Aloittelija kirjoitti:

Onkohan se ihan laillista, että siirtymäajalta (paikasta toiseen) ei makseta palkkaa? Ainakin työaikalain mukaan työaikaa on se aika jonka työntekijä on työnantajan määräämässä tehtämässä. Eli siirtymässä työntekopaikasta toiseen. Ja esimerkkinäkin käytetään kotihoitajia. Onkohan Helsingin kaupunki tietoinen, että Medicum on tehnyt tällaisen muutoksen työajan määrittelyyn?

Minulle on Medicumissa laitettu päiviä, jotka alkavat klo 9 ja loppuvat klo 19,  yhteensä kolme avustettavaa eri puolilla Helsinkiä, ja palkkaa maksetaan vain 8 tunnilta. Toinen esimerkki on päivä, jossa olen saman avustettavan luona päivällä monta tuntia ja vielä illalla 3 tuntia. Välissä oleva 3 tuntia on sitten vapaa-aikaani? Tuntuu aika raskaalta ajatukselta, että lähden aamulla klo 8.30 ja palaan 22.30.

 

Tuo päivä klo 9-19 kuulostaa sellaiselta, josta kuuluu maksaa siirtymäajan palkka, jos siirtymiset ovat nopeinta mahdollista kulkuneuvoa käyttäen tehty. Mutta jos asiaa alkaa firman kanssa setvimään, niin uskoisin että asiakkaidesi väliin tungetaan 2 t 15 min, ja niin ongelma on pois hoidettu, ja Medicumin ei tarvi maksaa siirtymäajan tai päivystys ajan palkkaa. Valitettavasti sulta putoaa ansiot tai työpäivät pidentyvät ja asiakkaat joutuvat joko vaihtamaan oman tarpeen mukaisen aikansa johonkin toiseen tai vaihtamaan avustajaa. Medicum ei siitä välitä, vaan ajattelee vain sitä miten halvimmalla pääsee, koska ovat myyneet itsensä niin halvalla kaupungille/kunnalle.

Vanhoista siirtymistä voi vaatia jälkikäteen palkan maksettavaksi. Jos uskaltaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12 minuuttia sitten, Vieras: Sananen kirjoitti:

Mutta jos asiaa alkaa firman kanssa setvimään, niin uskoisin että asiakkaidesi väliin tungetaan 2 t 15 min, ja niin ongelma on pois hoidettu, ja Medicumin ei tarvi maksaa siirtymäajan tai päivystys ajan palkkaa.

Korjaanpa hieman tuota ylläolevaa, eli:

ja Medicumin ei tarvi maksaa siirtymäajan palkkaa tai varallaolokorvausta (30 % tuntipalkasta).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan tuo varmaan tavallaan laillista jos sulle on merkitty työajaksi kolme erillistä pätkää päivän mittaan. En ole ihan varma voiko työaika alkaa sittenkään aina eri paikassa, vai pitäisikö silloin aloittaa ja päättää työ toimistolla kullakin kertaa. Riippuu varmaan siitäkin mitä työsopimukseen on kirjoitettu.

Eri asia on miksi tuohon pitäisi kenenkään suostua, itse en ehkä näkisi omaksi jutukseni sitä. Kai kotihoitoa muuallakin voi tehdä.

Ps. Onko tää se firma mikä mainosti joskus jotain 30€ tuntipalkkoja ja jos oli niin maksaako ne oikeesti sen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Mietteliäs

Mitenköhän nyt, kun Medicum on osa mehiläistä. Voiko nuo edellämainitut säännöt edelleen jatkua, vaikka ison firman omistuksessa on ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän se firman koosta ole kiinni. Lailliset käytännöt on laillisia ja laittomat laittomia. Ja laittomatkin on "ihan ok" niin kauan kun kukaan ei riitauta niitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mietteliäs

Itse olen kysynyt liitosta asiaa ja ilmottanut myös toimistolle, mutta en saa sieltä minkäänlaista vastausta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Epäluotettavaa toimintaa
3.5.2018 klo 10.14, Vieras: vähän risoo kirjoitti:

Yrittävät minulle väittää, että jos aamutyövuoroa edeltävänä iltana klo 21 on ollut heidän sivustossa ilmoitus, että vuoro on peruttu, niin palkkaa ei tarvitse maksaa. Korvaavaa työtäkään ei tarvitsisi tarjota. Onkohan laillista? Onko nollatuntiopparilla mitään rajaa sen suhteen, kuinka paljon työntekijää saa kusettaa? Ja mitä ihmettä nämä tästä edes hyötyvät, kun asiakkaalla on kuitenkin se tietty tuntimäärä, joka käyttämättömänä jää sitten vain kunnaltakin laskuttamatta. Muilla firmoilla on edes jotain sääntöjä, kuinka paljon aikaa työntekijälle pitää jättää korvaavan työn etsimiseen, että palkan saa jättää maksamatta.

Ei ole laillista, viikkoa ennen pitää perua vuoro muutoin joutuvat maksamaan. Luottamusmieheen yhteys jos ei asiat suju. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Yks vaan

Olen ollut medicumilla 6kk, ihan hyvin mennyt. Se muutos tuli että siirtymäaika 15min otettiin pois jos siirtyminen mahdollista korkeintaan siinä ajassa eli asiakkaalta pois se, ristiriidassa ohjeen ole ajoissa kanssa... Työhaastatteluun piti ilmoittaa yhden edellisen työnantajan yhteystiedot, en tiedä soittivatko ku olin ollut lasten kanssa kotona 10vuotta tiedä oliko enää sama puhelinnumerokaan. Oon saanut vakituisia avustettavia joiden käynnit saan itse sopia. Joskus ollut siivousfirmoissa töissä parempi tämä on, avustajan töistä ei ennen kokemusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...