Jump to content
MAINOS

Lihakseen pistäminen


Petite Infirmieré

Recommended Posts

Auttakaas nyt tyhmää. Kun siitä on päässyt vierähtämään jonkin aikaa kun olen lihakseen pistänyt, paitsi rokotteita. Niin mietin, että mitenkäs sen aspiroinnin kanssa? Kun muistelisin harjoittelussa sanottaneen, että ei tarvitse enää. Eikä rokotteita ainakaan aspiroida. 

Ja entäs sitten pistokohdan desinfiointi, juu vai ei? Kun työkaveri (joka otti multa näytön vastaan) oli sitä mieltä että pitää desinfioida ja aspiroida, mutta en minä kyllä ainakaan muista rokottaessa viimeksi harjoittelussa putsanneeni ensin pistokohtaa... Hämä muistikuva sen sijaan on siitä, että joskus kouluaikana käytiin keskustelua asiasta (ja selkeämpi muistikuva siitä, että ulkomailla vaihdossa oli ihan ehdotonta _aina_ desinfioida, vaikka olis pistäny "vain" insuliinin) - kun sen jälkeenhän pitäisi odottaa ihon kuivumista ennen kun voi pistää...

 

Ja mielellään olis kiva kanssa jokin luotettava ja ajantasainen lähde löytää tälle tiedolle. Omat koulukirjat ja muut kun on ainakin vielä siltä ajalta, kun opetettiin että aspiroidaan jne., mutta ainakin rokotteisen kohdalla on mun mielestäni niiden jälkeen muuttunut ohjeistus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Juu luin kanssa tuon ja rokotteiden kohdalla tiesinkin, mutta mietin vaan että onko jotenkin eri muiden pistosten (esim. Cohemin), kun mulle on nyt jo kaksi hoitajaa sanonut että pitää aspiroida ja desinfioida... Kun siis toisaalta aattelisin että he on mua kokeneempia ja näin, mut sit taas tavallaan kun heidän koulunkäynnistä on jo aikaa ja niin..,

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen valmistunut pari vuotta sitten ja koulussa opetettiin tavallisten im-injektioiden kohdalla sekä desinfioimaan (ettei neula vie iholla olevia bakteereita ihon sisään; täytyy antaa kuivua) että aspiroimaan (varmistetaan, ettei ole suonessa). Nykyisellä työpaikallani (yliopistollinen opetussairaala) talon ohjeen mukaan tulee myös toimia näin.

Lisäksi im-injektioihin liittyen opetettiin Z-tekniikkaa (lääke ei tule samaa tietä ulos) ja ventrogluteaalista injektiopaikkaa (ei injisoida iskiakseen) turvallisimpina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Stranger: Ok joo meillekin opetettiin aikanaan koulussa (4v sitten siis) tuo aspirointi, mutta muistelin ainakin lastentautien harkassa sanottaneen että enää ei tarvis... Ja tosiaan rokottaessa ainakaan ei tarvitse. Siksi vain mietin. Mutta taitaapa tuo olla niin että normi-injektioiden kanssa edelleen kuitenkin suositellaan aspirointia ja ddsinfiointia... Ja no ihan samahan tuo lopulta on, kumpikaan ole niin teknillisesti haastavia vaiheita. Lähinnä vaan kun eokotteita antaessa ehti jo tottua siihen, että sai vain tuikata suoraan, ilman aspirointia... Että muistaa sitten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On näyttöä, että nopea kertapyyhkäisy pirtulapulla lisää infektioriskiä ainakin kanyylia laitettaessa, en epäile etteikö sama mekanismi toimisi i.m.-injektiossa. Käsittääkseni ei ole mitään aukotonta näyttöä siitä, että huolellinenkaan desinfektio vähentää injektion jälkeisiä infektioita, mutta sitä on yleisesti suositeltu, kunnes saadaan asiaan jokin konsensus. Huolellisella desinfektiolla tarkoitetaan proseduuria, jossa käytetään sellaista antiseptiä, jossa on klooriheksidiiniä 0,5 % ja etanolia 70 % sekä mekaanista punktiokohdan hieromista antiseptillä 30 sek ajan ja sitten annetaan kuivua 30 - 60 sek ajan. 

Lähteet on mainittu foorumilla aiemmin toisessa ketjussa. En tiedä onko uutta näyttöä jo tullut, lähteet alkavat olla iällä: 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12 tuntia sitten, jupet kirjoitti:

Onko joku syy miksi rokotteiden kohdalla erityisesti ei saisi aspiroida?

"Tarkista, että neula ei ole suonessa katsomalla, että ruiskuun ei tule verta. Aspirointia ei välttämättä tarvitse tehdä."

Ei siis ole kyse siitä, etteikö saisi, vaan siitä ettei tarvitse.

 

 

Julma: Ok. 

Thl:n sivuilla näyttää rokotteiden kohdalla lukevan vielä näin:

"Pistoskohtaa ei yleensä tarvitse puhdistaa antiseptisella aineella. Jos puhdistat ihon, anna antiseptisen aineen kuivua iholla riittävän kauan ennen rokottamista. Esimerkiksi sprii haihtuu parissa minuutissa."

Tavallaan kai ajattelisi samojen sääntöjen pätevän mihin tahansa (lihakseen) pistämiseen...mutta tiedä häntä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...