Jump to content
MAINOS

SuPerin selvitys: Lähi- ja perushoitajien osaamista rajoitetaan erikoissairaanhoidossa


Reportteri

Recommended Posts

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti lähi- ja perushoitajien osaamisen hyödyntämistä erikoissairaanhoidossa. Selvityksen mukaan osaamista rajoitetaan erityisesti lääkehoidon osalta. Lähi- ja perushoitajat ovat nimikesuojattuja terveydenhuollon ammattihenkilöitä, joiden koulutukseen ja työtehtäviin kuuluu lääkehoitoon osallistuminen. SuPer vaatii kaksiportaisen henkilöstörakenteen vahvistamista erikoissairaanhoidossa, niin että lähi- ja perushoitajien osuutta tullaan lisäämään ja osaamista hyödynnetään. http://www.superliitto.fi/viestinta/tiedotteet-ja-kannanotot/superin-selvitys-lahi-ja-perushoitajien-osaamista-rajoitetaan-erikoissairaanhoidossa/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Näissä lääkelisensseissä ei ole kyllä mitään logiikkaa. Sairaaloissa ollaan pilkuntarkkoja ja rajoitetaan minkä voidaan ja ensihoidon puolella lähihoitajat, lääkintävaksit ym. touhuaa paikoin lääkkeiden kanssa lähes entiseen malliin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja vanhustenhoitopuolella usein pelkästään sairanhoitajilla pääsy lääkekaapille. Joissain paikoissa saa lähärit jakaa dosettiin omahoidettaviensa viikkoannokset. Kipulaastareissa ja muissa "huumelääkeissä" hyvin kirjavia käytäntöjä - jossain vain sairaanhoitajat saa niitäkin käsitellä, jossain muualla lähäritkin. Kai se on niin, että työnantaja tekee omat linjauksensa näissäkin asioissa eikä esim. Valviralla ole nokan kopauttamista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näissä lääkelisensseissä ei ole kyllä mitään logiikkaa. Sairaaloissa ollaan pilkuntarkkoja ja rajoitetaan minkä voidaan ja ensihoidon puolella lähihoitajat, lääkintävaksit ym. touhuaa paikoin lääkkeiden kanssa lähes entiseen malliin. 

​Oma kokemukseni Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä on kyllä erilainen, omalla osastollani sairaalassa lähihoitajat saavat kyllä korkata ja huuhdella tippoja, laittaa nesteitä tippumaan, antaa inhalaatioita, napapiikkejä, insuliinia... Toki päävastuu lääkehoidosta on aina sairaanhoitajalla.

Ja vanhustenhoitopuolella usein pelkästään sairanhoitajilla pääsy lääkekaapille. Joissain paikoissa saa lähärit jakaa dosettiin omahoidettaviensa viikkoannokset. Kipulaastareissa ja muissa "huumelääkeissä" hyvin kirjavia käytäntöjä - jossain vain sairaanhoitajat saa niitäkin käsitellä, jossain muualla lähäritkin. Kai se on niin, että työnantaja tekee omat linjauksensa näissäkin asioissa eikä esim. Valviralla ole nokan kopauttamista.

​Varmasti vanhuspuolellakin eroja sairaanhoitopiirien ja kaupunkien sekä yksiköiden välillä. Olen tehnyt lähihoitajana paljon keikkaa Varsinais-Suomessa erilaisissa hoitokodeissa ja pitkäaikaissairaanhoidon yksiköissä sekä kotihoidossa. Vanhuspuolella suurimmassa osassa paikoista täällä lääkeluvallinen lähihoitaja jakaa päivittäin lääkkeet potilaskohtaisiin annoksiin, antaa sc- ja im-pistokset, tarvittaessa oxynormit ja oxanestit, kipulaastarit... Eli tosiaan työnantaja tekee omat linjaukset siitä, kuka saa tehdä ja mitä. Halusin vain tuoda esille, että on olemassa niitäkin paikkoja, joissa lähäreille annetaan paljon vastuuta myös lääkehoidossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näissä lääkelisensseissä ei ole kyllä mitään logiikkaa. Sairaaloissa ollaan pilkuntarkkoja ja rajoitetaan minkä voidaan ja ensihoidon puolella lähihoitajat, lääkintävaksit ym. touhuaa paikoin lääkkeiden kanssa lähes entiseen malliin. 

Saikkariopinnoistani noin 200 op suorittaneena en koe osaavani yhtään sen paremmin lääkitä potilasta kuin ennen kyseisiä opintoja. Kai tuossa lääkehoidon keskittämisessä yhdelle ammattiryhmälle jotain järkeäkin toisaalta on ja ainakin paperilla näyttää hyvältä, kun on korkeakoulun käyneitä ihmisiä lääkkeiden kanssa puuhaamassa.

Omat asenteet on kyllä hieman lämmenneet tälle nykysuuntaukselle, ehkä osaltaan siksikin, että nykyiset ohjeistukset eivät enää kauaa rajoita toimintaani entisessä määrin. Ymmärrän kuitenkin hyvin kentän turhautumisen, kun kokeineilta kavereilta viedään lupia pois. Tuohon pitäisi vain osata asennoitua ilon kautta, onpahan yksi työtehtävä vähemmän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ymmärtäisin sen hingun lääkehoitoon ja siihen liittyvään saikkaamiseen jos sen myötä palkka nousis, tyhmä paljon työtä tekee ja viisas pääsee vähemmällä? 

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Ymmärrän kuitenkin hyvin kentän turhautumisen, kun kokeineilta kavereilta viedään lupia pois. Tuohon pitäisi vain osata asennoitua ilon kautta, onpahan yksi työtehtävä vähemmän.

Mä ymmärtäisin sen hingun lääkehoitoon ja siihen liittyvään saikkaamiseen jos sen myötä palkka nousis, tyhmä paljon työtä tekee ja viisas pääsee vähemmällä? 

Juu, ei tosiaan ole mitään hinkua, nykyinen tilanne vaan vähän ihmetyttää; toimenkuvaa on muutettu niin että lääkinnällisiä toimia vaativia tehtäviä on selvästi harvemmin kuin ennen ja silti lisenssit ja hoitovelvoitteet ovat säilyneet. Aivan tyytyväinen olisin jos ensihoidossa vedettäis yhtä tiukkaa linjaa kuin sairaaloissa; jos ei korkeasti koulutettettua valvovaa silmää ole vuorossa, niin ei tarvitse lääkkeiden kanssa lotrailla..

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm... Jos en saisikkaan yhtäkkiä enää osallistua lääkehoitoon. Ei niinkään ongelma sellaisessa paikassa, jossa tiukasti mennään työparina... Väittäisin, että häiritsee työntekoa, kun sitä kipulääkettä ei voi käydä potilaalle itse hakemassa vaan pitää etsiä joku antamaan se. Sitten sen toisen pitäisi muistaa vielä kirjatakkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Onko sairaanhoitopiireissä työskenteleviä perushoitajia/lähihoitajia/sairaanhoitajia linjoilla?  Miten ja mitä työtehtäviä sairaanhoitajilta on siirretty lähi-/perushoitajille ? Kuten tuossa Superin selvityksessä mainitaan, niin sellainen on tlevaisuuden suuntaus :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen kyllä käsittänyt nykyisen ja tulevan suuntauksen olevan sellainen, että lähihoitajia ei enää juurikaan palkattaisi esh:oon. Voin toki olla väärässäkin, mutta niin minä olen antanut itseni ymmärtää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mä olen kyllä käsittänyt nykyisen ja tulevan suuntauksen olevan sellainen, että lähihoitajia ei enää juurikaan palkattaisi esh:oon. Voin toki olla väärässäkin, mutta niin minä olen antanut itseni ymmärtää.

Mmm. Yhdessä harjoittelupaikassani oli ainakin suunnitelmana irtisanoa kaikki paitsi kaksi lähihoitajaa. Myöskään synnärille ei palkata enää uusia. 

Että juu, tuon suuntaista minäkin olen kuullut. Tosin voi olla vähän paikkakuntakohtaistakin. Ainakin kirran osastolla missä olin toisella paikkakunnalla, oli taas aika paljonkin lähihoitajia töissä, eikä heitä ainakaan oltu pihalle potkimassa. Uusien palkkaamisesta en tosin osaa sanoa. 

Oma kokemukseni Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä on kyllä erilainen, omalla osastollani sairaalassa lähihoitajat saavat kyllä korkata ja huuhdella tippoja, laittaa nesteitä tippumaan, antaa inhalaatioita, napapiikkejä, insuliinia... Toki päävastuu lääkehoidosta on aina sairaanhoitajalla.

Varmasti vanhuspuolellakin eroja sairaanhoitopiirien ja kaupunkien sekä yksiköiden välillä. Olen tehnyt lähihoitajana paljon keikkaa Varsinais-Suomessa erilaisissa hoitokodeissa ja pitkäaikaissairaanhoidon yksiköissä sekä kotihoidossa. Vanhuspuolella suurimmassa osassa paikoista täällä lääkeluvallinen lähihoitaja jakaa päivittäin lääkkeet potilaskohtaisiin annoksiin, antaa sc- ja im-pistokset, tarvittaessa oxynormit ja oxanestit, kipulaastarit... Eli tosiaan työnantaja tekee omat linjaukset siitä, kuka saa tehdä ja mitä. Halusin vain tuoda esille, että on olemassa niitäkin paikkoja, joissa lähäreille annetaan paljon vastuuta myös lääkehoidossa.

Meillä myös mun nykyisessä keikkapaikassa lähihoitaja saa hoitaa kaikki lääkkeisiin liittyvät jutut, mitä meillä tulee vastaan (iv-tiputukset hoitaa tehostettu kotihoito). Lääkeluvista tosin ollaan tarkkoja - ilman näyttöjä on turhaa kuvitellakaan pistävänsä ketään. Suun kautta saa antaa toisen jakamat lääkkeet ja laastarin voit juuri ja juuri vaihtaa, mut muuten ei ole asiaa tehdä mitään, ennen kuin näytöt on annettu. Mikä on toisaalta tietysti tosi hyvä, ettei satu mitään. Mut sit taas edellisessä paikassa ei kyllä ketään kysellyt mitään lupia. Kysyivät vaan että osaatko, ja kun vakuutin osaavani niin lääkkeet kouraan ja menoksi (minä kyllä sentään osaan sanoa, jos en osaa ja tarvittavat näytöt oli annettu harjoittelussa, mut kaikki kun ei sano vaikka ei osaisi tai luulee osaavansa vaikkei osaakaan).  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kävin keikkailemassa keväällä vanhusten pitkäaikaislaitoksessa, jossa perus- ja lähihoitajilta vaadittiin lääkelupien suorittamista ja samalla otettiin antoluvat pois jopa Pamol F:n osalta.

Itse jouduin yliyökön nimikkeellä mennä eräälle osastolle laittamaan lääkekärryt lääkehuoneeseen, kun iltavuorolainen oli ne unohtanut kansliaan. Ph:t ja lh:t eivät saa avata lääkehuoneen ovea...

Samoin kävin antamassa klo 22 nukkulääkkeen, jonka ph kantoi kipossa sängyn viereen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kävin keikkailemassa keväällä vanhusten pitkäaikaislaitoksessa, jossa perus- ja lähihoitajilta vaadittiin lääkelupien suorittamista ja samalla otettiin antoluvat pois jopa Pamol F:n osalta.

Itse jouduin yliyökön nimikkeellä mennä eräälle osastolle laittamaan lääkekärryt lääkehuoneeseen, kun iltavuorolainen oli ne unohtanut kansliaan. Ph:t ja lh:t eivät saa avata lääkehuoneen ovea...

Samoin kävin antamassa klo 22 nukkulääkkeen, jonka ph kantoi kipossa sängyn viereen.

Ei niin mitään järkeä tässä. Kuitenkin he ovat lääkkeisiin liittyen saaneet myös koulutusta, niin miksi sitä ei hyödynnettäisi? Varsinkin, jos ajatellaan monta vuotta alalla olleita, joilta voi monesti löytyä taitoa jopa enemmän, kuin joltain ihan vastavalmistuneelta sairaanhoitajalta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5 tuntia sitten, Opiskelija93 kirjoitti:

Ei niin mitään järkeä tässä. 

Siinähän se syvin totuus monessakin asiassa.

  • "Meillä on käytäntö, että raportilla ei saa juoda kahvia."
  • "Jokaikinen 120-vuotias tulee tuolijumppaan, halusi tai ei."
  • "Täällä meidän palvelutalossa ei asukkaat nauti alkoholia."
  • "Meidän yksikössä ei toimi kiertävät listat. Eikä kukaan edes halua tietää työvuorojaan eteenpäin!"
  • "Meillä yöhoitajat siivoaa, leipoo ja pyykkää, kun on niin hiljaista."
  • "Me ei oteta sijaisia, teetetään ylityönä ja säästetään."
  • Yms.

Jotta tervetuloa alalle :D

Lääkehoidon keskittämisellä varmaan voidaan saada etua siinä määrin, että kun yksi ammattiryhmä tekee jotain tehtävää paljon, se myös todennäköisesti harjaantuu siinä. Suoritteiden määrä tietenkin kasvaa, jos tehtävää suorittavia henkilöitä vähennetään. Haluaisin silti edelleen nähdä sellaisen tutkimuksen, missä potilasturvallisuus on parantunut sen myötä, että lähihoitajat eivät osallistuisi lääkehoitoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu ja yliyökkö saa hyötyliikuntaa, kun käy antamassa sen himputin Pamolin. Kyseisessä laitoksessa on 10 osastoa, joten siinä muutama askel tulee yönaikana otettua. Ja jos taas ammattitaidosta puhutaa, niin suurinosa sen puulaakin hoitajista on olleet alalla ennen meikäläisen syntymää 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kyllä se on työtä helpottanut ja myös pätkien lisääntymistä että sai lääkeluvat+i.m. varsinkin jos työ on aika lääkevetoista niin orpoa/urpoa se oli ilman olla. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6. joulukuuta 2015 at 21.39, Julma kirjoitti:

Siinähän se syvin totuus monessakin asiassa.

  • "Meillä on käytäntö, että raportilla ei saa juoda kahvia."
  • "Jokaikinen 120-vuotias tulee tuolijumppaan, halusi tai ei."
  • "Täällä meidän palvelutalossa ei asukkaat nauti alkoholia."
  • "Meidän yksikössä ei toimi kiertävät listat. Eikä kukaan edes halua tietää työvuorojaan eteenpäin!"
  • "Meillä yöhoitajat siivoaa, leipoo ja pyykkää, kun on niin hiljaista."
  • "Me ei oteta sijaisia, teetetään ylityönä ja säästetään."
  • Yms.

Jotta tervetuloa alalle :D

Lääkehoidon keskittämisellä varmaan voidaan saada etua siinä määrin, että kun yksi ammattiryhmä tekee jotain tehtävää paljon, se myös todennäköisesti harjaantuu siinä. Suoritteiden määrä tietenkin kasvaa, jos tehtävää suorittavia henkilöitä vähennetään. Haluaisin silti edelleen nähdä sellaisen tutkimuksen, missä potilasturvallisuus on parantunut sen myötä, että lähihoitajat eivät osallistuisi lääkehoitoon.

Kiitos vaan :D. Loppukeväästä/alkukesästä se sitten toivottavasti nähdään että minkälaiseen paikkaan sitä pääty (tässä vaiheessa) töihin.

 

Meillä (siis siellä missä teen opiskelujen ohella vuoroja) sentään on siitä hyvin asiat, että asukkaita ei pakoteta muihin, kuin oikeasti pakollisiin juttuihin (mm. sängystä ylös ja vessaan). Kaikki viriketoiminta on vapaaehtoista. Alkoholista en tiedä, ei sitä meillä ainakaan tarjota muuta kuin hartaushetkissä pappi viiniä.

Yökkö tosin pesee pyykkiä (jos ehtii) ja toinen yökkö kattaa aina pöydät ja valmistaa aamupuuron. Leipomaan tai muuten siivoilemaan ei sentäs tarvitse alkaa. Mutta niin ei meillä edes yleensä ole sairaanhoitajaa yövuorossa.

Mutta, paikkoja on niin hirveän monenlaisia olemassa. Eri jutut myös toimii eri paikoissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Jutta kirjoitti yllä:"..toki päävastuu lääkehoidosta on aina sairaanhoitajalla".Eihän se niin mene.Jos  jaan lääkkeet,pistän insuliinin,klexanet ,vaihdan keittispussin ym. niin tottakai vastuu on minun.(siis kun mulla on lupa ja niinkuin LOVE -tentti antaa valtuudet).Meillä LOVE-tentti joka 5.vuosi.Osastolla teen kaikki yllämainitut lääkehoidossa,Lisäksi vielä i.m pistokset ja jaan ns myrkkylääkkeet.Ja,kun uusi potilas tulee kirjaan(päivystysaikana) Pegasokseen lääkkeet tulosairaalan lääkelistan mukaan.Päivystävä lääkäri tulee tai on tulematta tarkistamaan lääkelistan.Muuten mennäään (seuraavaan aamuun,kun osatonlääkäri tulee) kirjoittamallani lääkelistalla.Terv apuhoitaja vuosimallia -82

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...