Jump to content
MAINOS

Ylityön korvaaminen jaksotyössä


Uurastaja

Recommended Posts

Eli onko toimittu oikein, Minulle tuli 3 vkon listalla 8.15h ylityötä, 6 vkon tasottumisjakso, ja kvtes:ä noudatetaan. 

 

Näistä 5h tuli sunnuntaina ( oma vuoro 6.30-15, jatkoin klo 20 asti). En saanut kokonaista vp-päivää, ja jouduin pitämään aikana, tunti tunnista näitä ylityötunteja 3kk ajan pois. Lopulta maksettiin ne mitä en saanut pidettyä,kun jäin vuosilomalle. 

Kun sain toteumalista, jossa tämä ylityö oli, oli 5h 100% ylityötä merkattu, pidin tunti tunnista listassa toiseen, ja nyt kun maksettiin ulos loput 6h ja rapiat, sain 100% ylityökorvauksen vain 1h:sta, loput 50%:sena. Enkö nyt tuossa hävinnyt rahallisesti ainakin? Ja mites ajallisesti, eikö ylityöstä kuuluisi saada jotain korvausta, ajallisestikin, liiton luottamusmiehen vastaukset oli niin ympäripyöreitä että ohi meni. Se jäi kaikuun vaan päähän ettei jaksotyössä ole yleistyöaikaa määritelty, perustuu siihen että aikahyvitys annetaan aina tunti tunnista. Osaako joku selventää tähän sekavaan raapustukseen, miten tuo menee ihan oikeesti. Hullulta tuntuu vaan näin maallikosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ylityötä ei kannata suostua tekemään jos sen saa aikahyvityksenä. Itse ainakin teen vain jos palkka maksetaan rahassa ja ylityöt kuuluu nykyään maksaa kolmen viikon jakson mukaan ei kuuden viikon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pyysin että maksetaan, mutta kun ei makseta! Jos tulee listalla enemmän ylitöitä, vaaditaan korvaamaan osa aikana, loput rahallisesti. Itse koitin n. 3kk ajan korvata ajallisesti näitä pois, sainkin jonkun tunnin otettua, mutta hävisinpä kiitettävästi rahaa, ainakin omasta mielestä. Mulle olis pitänyt maksaa ne 5h 100% mukaan, loput 50%, mutta nyt sainkin sitten 1h 100& korvauksen mukaan, ja loput 5h 50% mukaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperäisestä viestistäsi ei selviä, paljonko tunteja kummallakin 3 vko:n listalla oli. Jos teet täyttä työaikaa, niin ensimmäisen jakson ylityöt pitää maksaa kyseisen jakson lisien maksupäivänä, mikäli ne ylittävät suunnittelurajan 128 tuntia. Muussa tapauksessa ne maksetaan toisen jakson lisien maksupäivänä.

 

Ylityöt maksetaan 50% korotettuna tuntipalkkana 18 ylityötuntiin asti kolmen viikon listalla ja sen jälkeen 100% korotettuna tuntipalkkana. KVTES:n mukaan ylityöt korvataan työnantajan harkinnan mukaan rahana tai vastaavana aikana. Huomaathan, että esim. 50% ylityöstä saat jokaisesta tunnista 1,5h vapaata. Käsitykseni mukaan aikana korvattavat ylityöt pitää korvata mahdollisimman nopeasti, mutta KVTES:stä ei löydy mainintaa tästä.

 

Eli:

 

1. jos olet jaksotyössä, niin olisit oikeasti ollut oikeutettu koko reilusta 8h ylityöstä 50% ylityökorvaukseen,

2. työnantaja loppujen lopuksi voi päättää korvataanko ylityöt aikana vai rahana,

3. aikana annettu ylityökorvaus kertaantuu samoilla kertoimilla kuin rahanakin anettu eli ei tunti tunnista vaan 1,5 tai 2 tuntia tunnista,

4. ylityötä ei koskaan tarvitse tehdä ilman suostumusta, jos ei ole kyse hätätyöstä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos. Mutta meillä korvataan ne aina tunti tunnista, liiton luottamusmies vahvisti tämän, koska kyse jaksotyöstä. Ylitöitä tuli 8.15h  3 vkon listassa, seuraavassa listassa tuli taas tunti. Pidin tunteja pois siis useammassa jaksossa minä pystyin, tunti tunnista. Sain toteumalistan tunneista, siinä oli merkattu 5h ylityötä 100% mukaan, se tässä eniten ketuttaa että menetin rahaa ihan selvästi nyt tässä, ja kun pidin tunnin siellä tunnin tuolla, 30min jne pois listoilla, niin ei hyödyttänyt. Kokonaista vapaapäivää ei myönnetty vaikka pyysin. Tämä ylityö syntyi kesäkuun alupuolella, maksettiin nyt elokuun palkassa ulos, pyysin ja vetosin vuosilomaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ylityön kertymisessä on eroja työaikamuodossa, mutta jos tehty työ on ylityötä niin se pitää kyllä ihan takuuvarmasti korvata joko 50% tai 100% korotettuna tuntipalkkana tai vastaavana aikana. Eli joko luottamusmies valehtelee tai sitten tässä on joku asia, mitä en ymmärrä.

 

Edelleen minua ihmetyttää tuo, että jo 8 tunnista maksettaisiin 100% ylityön mukaan. Ja kyse on siis nimen omaan yli- eikä lisätyöstä? Keväällä ja alkukesästä listoilla on paljon ylimääräisiä vapaapäiviä, joiden vuoksi suunniteltujen tuntien lisäksi tehty työ voi olla myös lisätyötä, joka korvataan yksinkertaisella tuntipalkalla tai aikana tunti tunnista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...