Jump to content
MAINOS

MOT: Potilas, tietojasi urkitaan


dino

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Katsoin. Mielenkiinto kiinnittyi kohtaan jossa todettiin "Edessä on iso muutos. Potilastiedot kootaan yhtenäiseen, kansalliseen terveysarkistoon, "Kantaan", vuoteen 2015 mennessä" Googletin vähän ja löysin Kanta.fi sivuston jossa voi käydä katsomassa omia terveystietojansa sekä sähköisiä reseptejä.

 

Kuka on perillä mitä kaikkea tuonne Kantaan tulee tulevaisuudessa näkymään? Ei nimittäin ole paljoa ollut esillä tämmöinen uudistus tai sitten mulla on ollu laput silmillä ja korvilla viimeiset pari vuotta...  :shock:

 

Toinen asia joka on mietityttänyt jo pidempään on se, millä pystyisi omassa päivittäisessä työssä parantamaan tietosuojaa ja estämään urkintatapauksia. Aamulla töihin tullessa avaan koneen omilla tunnuksillani. Hoidan potilaita, juoksen labrassa, rtg:ssä jne, syömässäkin kai jossain vaiheessa pitäisi käydä. Sillä aikaa kolleegat tilaavat potilaille labraa, katsovat röntgenlausuntoja ym asiaan kuuluvaa, miltä koneelta milloinkin ehtii. Tunnistetietoihin jää yhden vuoron aikana kymmeniä, jopa satoja merkintöjä jotka eivät kaikki ole edes minun itseni tekemiä. Sairaala ei suostu järjestämään meille niitä "kortteja" jotka tökätään koneeseen ja otetaan pois kun lopetetaan kirjaaminen. Jos joka ikinen kerta kirjautuisin ulos tietokannasta kun poistun koneelta, ei aikaa todellakaan jäisi muuhun. Luotan kyllä kolleegoihini mutta mitäpä jos joskus joku käykin katsomassa entisen naapurinsa sairaskertomusta ja minä joudun kuseen?

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selena kirjoitti:

Kuka on perillä mitä kaikkea tuonne Kantaan tulee tulevaisuudessa näkymään?

 

Käsittääkseni melko lailla kaikki. Lähes kaikki (anestesiatietojärjestelmät, EKG-kirjastot, RTG-kuvat,  sairauskertomukset ym.) mahdollinen on pyritty saamaan sähköiseen muotoon, jotta niitä voidaan tallettaa jatkossa myös tuonne.

 

Ja Kannan kautta voi jokainen käydä tarkistamassa, kuka on käynyt sairauskertomuksia lukemassa tai käsittelemässä.

 

Aika hullulta tuntuu se, että vielä nyt moni ei halua esimerkiksi päivystyksessä näyttää koko nimeään potilaille. Jatkossa Kannasta nämä kaikki tiedot varmasti selviävät potilaille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toinen asia joka on mietityttänyt jo pidempään on se, millä pystyisi omassa päivittäisessä työssä parantamaan tietosuojaa ja estämään urkintatapauksia. Aamulla töihin tullessa avaan koneen omilla tunnuksillani. Hoidan potilaita, juoksen labrassa, rtg:ssä jne, syömässäkin kai jossain vaiheessa pitäisi käydä. Sillä aikaa kolleegat tilaavat potilaille labraa, katsovat röntgenlausuntoja ym asiaan kuuluvaa, miltä koneelta milloinkin ehtii. Tunnistetietoihin jää yhden vuoron aikana kymmeniä, jopa satoja merkintöjä jotka eivät kaikki ole edes minun itseni tekemiä. Sairaala ei suostu järjestämään meille niitä "kortteja" jotka tökätään koneeseen ja otetaan pois kun lopetetaan kirjaaminen. Jos joka ikinen kerta kirjautuisin ulos tietokannasta kun poistun koneelta, ei aikaa todellakaan jäisi muuhun. Luotan kyllä kolleegoihini mutta mitäpä jos joskus joku käykin katsomassa entisen naapurinsa sairaskertomusta ja minä joudun kuseen?

Tässä on nyt jotain, mitä en ymmärrä.

Kun minä kirjaudun koneelle omilla tunnareilla, siihen ei pääse kukaan muu, koska koneen lukkoon mennessä(aikaviive) tai sen lukkoon laittaessani sen "jonkun" täytyisi tietää salasanani.

Jos taas avaan koneen ns. osastotunnuksilla, joudun kuitenkin avaamaan potilastietojärjestelmän jälleen omilla salasanoillani. Kun poistun koneelta, suljen potilastietojärjestelmän hallintapalneelista ja näin kone vapautuu kaikkinensa muiden käyttöön.

Missään tapauksessa meillä ei saa jättää potilastietojärjestelmää auki, muiden käyttöön tms. Jokaisella on omat tunnarinsa, niillä pelataan. Ei toisten tunnuksilla, jestas sentään!

Minulla on esim. talon laajimpia oikeuksia lääkäreiden ohella, niin omassa kuin Navitaksessa, ei ihan heti tule mieleen jättää niitä auki siksi, että "duunikaverilla kuluu aikaa kirjautua järjestelmään....."

muoks; kyseessä siis Pegasos+Navitas, muita järjestelmiä ja niiden toimintoja en tunne

muoks 2; toivon näkeväni ko. ohjelman tänään

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katsoin kanssa tuon ohjelman ja miuta kävi suunnattomasti ihmettyttämään tuo Annen tapaus, varsinkin kun potilas taisi itsekin olla terveydenhoitoalalla. Hän tahtoi poistaa hänestä kirjoitettuja tietoja. Minusta on ainakin itsestä selvää, että ei mitään tietoja vain poistella koska toinen tahtoo niin.. Siis voidaanko jotain oikeasti poistaa vai mistä oikein on kyse?

 

Ohjelmassa joku asianatuntija sanoi viksusti, että tällä hetkellä meillä on joku ~4000 erilaista potilastietojärjestelmää (tai arkistoa tai tapaa kirjata potilastietoja, en muista tarkkaa sanaa) jotka eivät keskustele keskenään, että asialle on tehtävä jotain. Minusta se on potilaankin etu ja itse henkilökohtaisesti tahdon, että kun haen hoitoa, on hoitavalla henkilöllä kaikki mahdollinen tieto minusta. Luotan siihen ammattitaitoon, mikä hoitajilla ja lääkärillä on, näkemään että mikä tieto liittyy mihinkin sairauteen ja siihen käyntiin.  Noh, tämä on minun ajatukseni, joku toinen on varmasti eri mieltä.

 

Minusta suurin onglema on asenne ja työntekijä itse. Ei yhteiset arkistot tai tietokoneen auki jättö (tietoturvallisuusriski, mutta ei mielestäni millään tavoin pahin) tai vastaava. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toinen asia joka on mietityttänyt jo pidempään on se, millä pystyisi omassa päivittäisessä työssä parantamaan tietosuojaa ja estämään urkintatapauksia. Aamulla töihin tullessa avaan koneen omilla tunnuksillani. Hoidan potilaita, juoksen labrassa, rtg:ssä jne, syömässäkin kai jossain vaiheessa pitäisi käydä. Sillä aikaa kolleegat tilaavat potilaille labraa, katsovat röntgenlausuntoja ym asiaan kuuluvaa, miltä koneelta milloinkin ehtii. Tunnistetietoihin jää yhden vuoron aikana kymmeniä, jopa satoja merkintöjä jotka eivät kaikki ole edes minun itseni tekemiä. Sairaala ei suostu järjestämään meille niitä "kortteja" jotka tökätään koneeseen ja otetaan pois kun lopetetaan kirjaaminen. Jos joka ikinen kerta kirjautuisin ulos tietokannasta kun poistun koneelta, ei aikaa todellakaan jäisi muuhun. Luotan kyllä kolleegoihini mutta mitäpä jos joskus joku käykin katsomassa entisen naapurinsa sairaskertomusta ja minä joudun kuseen?

Jokaisen täytyy kirjautua omilla tunnuksillaan joka kerta kun potilastietojärjestelmissä käydään. Jos jätät tunnuksesi auki kaikelle kansalle, niin rikot täysin varmasti työpaikkasi ohjeita. Samoin kyllä tekevät nekin, jotka käyttävät sinun tunnuksiasi.

Jos joku potilas pyytää lokitietonsa ja siellä näkyy epäasiallisia käyntejä tunnuksillasi, niin mitkään selittelyt eivät auta. Sinä niistä vastaat ja saat mahdollisesti varoituksen yms.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toinen asia joka on mietityttänyt jo pidempään on se, millä pystyisi omassa päivittäisessä työssä parantamaan tietosuojaa ja estämään urkintatapauksia. Aamulla töihin tullessa avaan koneen omilla tunnuksillani. Hoidan potilaita, juoksen labrassa, rtg:ssä jne, syömässäkin kai jossain vaiheessa pitäisi käydä. Sillä aikaa kolleegat tilaavat potilaille labraa, katsovat röntgenlausuntoja ym asiaan kuuluvaa, miltä koneelta milloinkin ehtii. Tunnistetietoihin jää yhden vuoron aikana kymmeniä, jopa satoja merkintöjä jotka eivät kaikki ole edes minun itseni tekemiä. Sairaala ei suostu järjestämään meille niitä "kortteja" jotka tökätään koneeseen ja otetaan pois kun lopetetaan kirjaaminen. Jos joka ikinen kerta kirjautuisin ulos tietokannasta kun poistun koneelta, ei aikaa todellakaan jäisi muuhun. Luotan kyllä kolleegoihini mutta mitäpä jos joskus joku käykin katsomassa entisen naapurinsa sairaskertomusta ja minä joudun kuseen?

Tässä on nyt jotain, mitä en ymmärrä.

Kun minä kirjaudun koneelle omilla tunnareilla, siihen ei pääse kukaan muu, koska koneen lukkoon mennessä(aikaviive) tai sen lukkoon laittaessani sen "jonkun" täytyisi tietää salasanani.

Jos taas avaan koneen ns. osastotunnuksilla, joudun kuitenkin avaamaan potilastietojärjestelmän jälleen omilla salasanoillani. Kun poistun koneelta, suljen potilastietojärjestelmän hallintapalneelista ja näin kone vapautuu kaikkinensa muiden käyttöön.

Missään tapauksessa meillä ei saa jättää potilastietojärjestelmää auki, muiden käyttöön tms. Jokaisella on omat tunnarinsa, niillä pelataan. Ei toisten tunnuksilla, jestas sentään!

Minulla on esim. talon laajimpia oikeuksia lääkäreiden ohella, niin omassa kuin Navitaksessa, ei ihan heti tule mieleen jättää niitä auki siksi, että "duunikaverilla kuluu aikaa kirjautua järjestelmään....."

muoks; kyseessä siis Pegasos+Navitas, muita järjestelmiä ja niiden toimintoja en tunne

muoks 2; toivon näkeväni ko. ohjelman tänään

Oberon, Uranus, Miranda mikälienee, samalla tavalla toimii alt+ctrl+del ja myös aikaviive lukitsee näytön. 

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis eihän missään voida kirjata toisten tunnuksilla! Ihan oman oikeusturvan nimissä ei toisen tunnuksilla saa kirjata. Kenen piikkiin menee esim. ylimääräiset lääkkeet potilaille? Antajahan siitä vstaa ja antaja on kirjaaja. Mitäs jos annetaan väärää lääkettä? Allerginen saa Buranaa tai vastaavaa?  Ja potilas joutuu kriittiseen tilaan, ja jos oikeudessa puidaan asiaa, niin aika heikoilla on se hoitaja , jonka tunnuksilla on lääkekirjaus tehty.

Työnantajan tulee mitoittaa henkilöstömäärä siten, että aikaa jää turvalliseen kirjaamiseen.

 

Toivottavasti tuleva Apotti on ohjelma, jonka voi avata yhteistunnuksilla aukiolevasta koneesta ja johon siis kirjaudutaan omilla tunnuksillaan sisään.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Toivottavasti tuleva Apotti on ohjelma, jonka voi avata yhteistunnuksilla aukiolevasta koneesta ja johon siis kirjaudutaan omilla tunnuksillaan sisään.

 

Täh!? Effican voi avata omalla tunnuksella vaikka olisi toinen kirjautunut sisään, siis windowssiin. Myös nopea käyttäjänvaihto onnistuu...eli ei tarvi sulkea ohjelmaa. Nuo konekohtaiset ohjelmat alkaa olla menneen talven lumia. Virtuaalikone ja korttikirjaus, eli ohjelmat voi olla päällä vaikka 24/7 mutta kukaan muu ei pääse niihin kuin kortin halitija. Toimii esim. päivystävillä lääkäreillä hyvin, jos kesken kirjauksien joutuu yöllä osastolta päivystykseen...Kortti koneesta pois --> PPKL kortti koneeseen ja sama työpöytä on heti käytössä mikä jäi sinne osaston koneelle auki.

 

No MOT ohjelmaa en katsonut, eikä niin kauheasti kiinnosta kun sen ohjelman journalistinen ja asia taso on olleet ihan mitä sattuu...Ylen Seiska... Jokatapauksessa kukaan ei nykyisin muista miten ennen oli...TK arkistot varsinkin tai jonkin neuvolan, kaapit avattiin aamulla ja suljettiin illalla, jos joku muisti. Mitään jälkeä ei jäänyt jos kävi ilman tilauksia "lainaamassa" paperit!

 

NO jokatapauksessa...älkää lukeko tietoja jotka ei teille kuulu, älkääkä antako toisille sitä mahdollisuutta jättämällä kone ja järjestelmä auki! Jos olette työpaikassa missä ei konetta voi sulkea joka välissä, lukitkaa...jos ei voi sulkea tai lukita niin hommatkaa ihmeessä järjestelmä, kuten korttikirjaus! Työnantajankin pitäisi tajuta mistä on kysymys. Aikoinaan kun tietokonepuolela olin, niin ihmiset keräsivät ideoita tai parannusehdotuksia mm. osastotunneilla...mutta eivät sitten kertoneet niistä kellekkään! Suurin osa oli ihan OK toteutettavissa ja hyödyllisiä. Mutta sitte sama porukka marisi keskenään kun ei toimi eikä ole...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Oberon, Uranus, Miranda mikälienee, samalla tavalla toimii alt+ctrl+del ja myös aikaviive lukitsee näytön. 

Ei meillä, pitää kirjautua pois tietokannasta, ei mene aikaviiveellä lukkoon. Itse teen usein niin että suljen omat tunnukset koneelta pois lähtiessä, mutta siihen menee jäätävän paljon aikaa kun sen tekee 30 kertaa vuoron aikana. Ja meilläkin on peräänkuulutettu tuota että omat tunnukset saisi välissä lukittua ja toinen voisi kirjautua omilla tunnuksillaan sisälle vaikka minä olen jo kirjautuneena, kunhan olen tunnukseni lukinnut. (jopas tuli epäselvä lause, toivottavasti joku saa kiinni).

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Oberon, Uranus, Miranda mikälienee, samalla tavalla toimii alt+ctrl+del ja myös aikaviive lukitsee näytön. 

Ei meillä, pitää kirjautua pois tietokannasta, ei mene aikaviiveellä lukkoon. Itse teen usein niin että suljen omat tunnukset koneelta pois lähtiessä, mutta siihen menee jäätävän paljon aikaa kun sen tekee 30 kertaa vuoron aikana. Ja meilläkin on peräänkuulutettu tuota että omat tunnukset saisi välissä lukittua ja toinen voisi kirjautua omilla tunnuksillaan sisälle vaikka minä olen jo kirjautuneena, kunhan olen tunnukseni lukinnut. (jopas tuli epäselvä lause, toivottavasti joku saa kiinni).

 

Kyllä Ctrl+Alt+Del toimii kaikissa Windows-käyttöjärjestelmissä. Ja jos uloskirjautuminen vie paljon aikaa, niin sitten se vie. Se on työnantajan murhe jos ulos- ja sisäänkirjautumiseen menee runsaasti aikaa ja muut työt kärsivät. Hankkikoot nopeampia koneita ja parantakoot järjestelmiä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 Itse teen usein niin että suljen omat tunnukset koneelta pois lähtiessä, mutta siihen menee jäätävän paljon aikaa kun sen tekee 30 kertaa vuoron aikana. 
Etkös sinäkin tuntipalkalla ole eli anna mennä vaan aikaa sillä todella tylsää on joutua työkaverin uteliaisuuden takia joutua vastuuseen.

Mitä tulee tuohon kansalliseen terveysarkistoon niin on kyllä mielenkiintoista seurata mitä kaikkea tietoa potilas pystyy kannasta katselemaan. Täysi avoimuus on periaatteessa ok, mutta varmaa on että jos esim. päivittäiset hoitajien kirjaamiset siirtyy potilaiden nähtäväksi niin paljon on ihmettelyä tiedossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä esim iPana on saleissa auki hoitavan kätilön tunnuksilla ja sitten kun lääkäri tai toinen kätilö kirjaa jotain järjestelmään, niin hän kuittaa sen omalla tunnuksella ja pin-koodilla. Systeemi on tehty sellaiseksi, että kirjauksia voi tosiaan tehdä ilman, että koko systeemiä pitäisi avata itselleen.

Ohjelmassa ihmetytti se, että kyseisen rouvan mukaan psyk-lehdet eivät kuuluisi muita asioita hoitavilla. Ne vaikuttavat aika paljon potilaan hoitoon. Pelkän psyk-otsikon mukaan ei tiedä sen hoidon syytä lukematta kyseisiä tekstejä.

Ja muistakaa muuten se, että tietosuojavaltuutetun mukaan potilaan tietoja saa katsoa myös sen jälkeen, kun potilas on siirtynyt jatkohoitoon toisaalle. Se oiken kuuluu ammatissa kehittymiseen valtuutetun mukaan.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on puhuttu paljon myös siitä, miten toimitaan kun potilas soittaa päivystykseen ja kysyy asiaa x. Joudun siis väkisinkin avamaan Mirandan jotta näen mitä lääkäri on sinne kirjoittanut, vaikka minulla ei varsinaisesti potilaaseen olekaan hoitosuhdetta. Jokaisesta tällaisesta puhelinsoitosta tulisi siis kirjata YLE-lehdelle tai hoitajan teksti. Kun puhelin soi jatkuvalla syötöllä, olen katsonut parhaaksi tehdä sen tekstin rauhassa ja antaa puhelimen soida (ei se lopeta soimista kuitenkaan vaikka kuinka moneen ehtisikin vastata). Osa kolleegoista ei jaksa/ehdi tehdä tekstiä, vaikka se on oman oikeusturvan kannalta todella tärkeää. Myös erinäiset omaisten puhelimitse tehdyt kyselyt potilaasta jäävät tietysti minun lokitietoihini jos katson esim. mihin potilas on siirtynyt. Toki minulla on silloin pätevä syy miksi olen potilaan tietoihin "kajonnut", mutta jotenkin tässä alkaa tulla ihan vainoharhaiseksi mitä enemmän kuulee näitä tutkintapyyntö-juttuja.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ohjelmassa ihmetytti se, että kyseisen rouvan mukaan psyk-lehdet eivät kuuluisi muita asioita hoitavilla. Ne vaikuttavat aika paljon potilaan hoitoon. Pelkän psyk-otsikon mukaan ei tiedä sen hoidon syytä lukematta kyseisiä tekstejä.
Joskus psyk-tausta vaikuttaa, joskus taas ei. Ehkäpä tässä mentiin sen ohjelmassakin mainitun "veteen piirretyn viivan" yli; vaikea nähdä miten kirurginen sairaalapöpöpotilas ja 15-vuotta vanha masennusepisodi liittyy yhteen.

Väkisin tulee mieleen jonkinlainen tarkoitushakuisuus, helposti pystyy lääkäri potilaan elämää hankaloittamaan - tai ainakin mielikuvia luomaan - kun aloittaa lausunnon vakuutusyhtiölle tms. sanoilla "Psykiatrinen potilas.."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ohjelmassa ihmetytti se, että kyseisen rouvan mukaan psyk-lehdet eivät kuuluisi muita asioita hoitavilla. Ne vaikuttavat aika paljon potilaan hoitoon. Pelkän psyk-otsikon mukaan ei tiedä sen hoidon syytä lukematta kyseisiä tekstejä.
Joskus psyk-tausta vaikuttaa, joskus taas ei. Ehkäpä tässä mentiin sen ohjelmassakin mainitun "veteen piirretyn viivan" yli; vaikea nähdä miten kirurginen sairaalapöpöpotilas ja 15-vuotta vanha masennusepisodi liittyy yhteen.

Mutta miusta tällaisessa tilanteessa pitäisi pystyä luottaa siihen hoitohenkilöstön ammattitaitoon! Samainen rouvahan tosiaan yritti poistattaa tietoja (tietääkseni tietoja ei saa poistaa ilman tosi pätevää syytä, kuten virhe kirjaamisessa) eli varmaan just noita psykan lehtiä. Vielä kun korostivat, että henkilö on töissä terveydenhuoltoalalla. Luulisi sellaisen henkilön ymmärtävän, että ei niitä tietoja poisteta ja joskus vaan psykankin lehden tiedot vaikuttavat. En tarkoita,  enempää tietämättä, että eikö tässä tapauksessa olisi käynyt tai ollut käymättä virhe tietojen katselussa. Tarkoitan vaan sanoa, että ihminen vaan kokonaisuus ja joskus vaan ne psykankin puolen asiat vaikuttaa. Se, että katsoo jonkun lehden ja kuinka sitä käyttää, tulisi olla taas hoitohenkilöstön ammattitaitoa.

 

 

 

Meillä on puhuttu paljon myös siitä, miten toimitaan kun potilas soittaa päivystykseen ja kysyy asiaa x.

--

Toki minulla on silloin pätevä syy miksi olen potilaan tietoihin "kajonnut", mutta jotenkin tässä alkaa tulla ihan vainoharhaiseksi mitä enemmän kuulee näitä tutkintapyyntö-juttuja.

Olen huomannut ihan samaa,kun itse kysyn osastolta/polilta jostain potilaasta. Itse olen kuitenkin kysyn työni puolesta.  Itse en näe mitään muuta potilaasta kuin mitä labroja on pyydetty, kuka potilas, kuka pyytää, kuka maksaa ja mille osastolle menee vastaukset ja tietenkin huone- ja vuodepaikan. En siis näe onko potilas vaikka talossa, vai vaikka käynyt vaan kokeissa. En näe minkään alueen lehtiä, enkä edes tarvitsekaan niitä tietoja töissä.

Ongleman vaan tuottaa silloin, kun jollekin potilaalle osasto on pyytänyt labroja ja potilas ei olekaan ko osastolla hoidossa. Kukaan hoitaja ei voi katsoa potilaan sijaintia kun eivät ole hoitosuhteessa ko henkilöön. Itse taas en työni puolesta (eikä kukaan meillä) katsomaan noita asioita potilaasta. En siis voi tietää, onko pyynnössä käynyt virhe tilaajaosaston kanssa vai päivämäärän kanssa vai muuten vaan virhesyöttö. Ei siinä auta muu kuin odotella soittoa, että miksei jotain labroja ole vastattu tai vastata tuloksi ei näytettä kun potilas ei osastolla. Samalla toivoa ettei kyse ollut mistään kovin tärkeistä näytteistä ollut kyse. Yleensä nyt ei mistään kovin vakavasta ole kyse ettei voi toiste hoitaa, mutta sotkuahan ja lisätyötä aiheuttaa  :-/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on ohjelma katsottu.

Ymmärsin molempien (Anne/Maarit) olevan terveydenhoitoalalla töissä? Mun ymmärrys tosin kärsi jatkuvien keskeytyksien takia....

Kun taas se kierukkarouva oli ihan "siviili", jolle valkeni lokitiedot vasta oikeudessa?

 

KanTa on tuttu eRec-sivuston kautta, ovathan ne samalla pohjalla eli http://www.kanta.fi/fi/

 

Mulla oli ajatuksia ohjelman aikana, nyt ne valui pesuveden mukana viemäriin. Onneksi sauna oli edes lämmin.

 

Edelleen ja aikojen alusta (sisältää ironiaa, siis vuodesta 2006 eli opiskelun aloituksesta) asti on maalaisjärjen käyttö auttanut tässäkin asiassa;

se mikä liittyy aikuisten oikeasti työhön, työn kuvaan ja asioiden selvittelyyn, se on ok.

Se mikä taas liittyy muuhun, on mitä ilmeisemmin kiellettyä. Voi vaan pitää omasta tontistaan huolen.

Ei sen enempää, ei sen vähempää.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eniten mua raivostuttaa, että kun meillä on se "ikkuna" tai mikä se nyt on... mikä lävähtää ruudulle, jos potilas ei ole sillä hetkellä hoidossa siinä yksikössä johon olen kirjautuneena: erityinen syy. Eli miksi menen papereihin. Olemme toivoneet siihen niin kauan kun se on ollut muutamaa perusteltua uutta vaihtoehtoa ja/tai "muu mikä"-kohtaa. Emme ole saaneet. No eihän tässä ole kyseessä kuin meidän oikeusturva, joten ei mitään kiirettä! Olen lukenut suoritekäsikirjaa vai mikä se raamattu on, että löytäisin muutamalle päivittäin vastaan tulevalle sopivan, mutta en ole vieläkään keksinyt mihin kuuluu... 

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille tulee keväällä Effica, joten odotan mielenkiinnolla, miten nää asiat siinä toimii. Tosin ainakin aluksi päivittäiset hoitosuunnitelmalehdet pysyvät paperiversioina. Nykyään meillä on käytössä se ikivanha labra-/rtg-/potilaspaikkaohjelma Sulevi ja sairauskertomuslehdet sisältävä WebKert, joista ilmeisesti WebKert poistuu Effican tullessa (en oo ihan varma, en oo jaksanut kuunnella tarkkaan). Sulevi on meillä yleensä aina auki jonkun tunnuksilla ja sitä käyttää se, jolla tarve on. Mä olen yleensä pyrkinyt siihen, että luokittelun teen omilla tunnuksilla, mutta muuten en oo jaksanut välittää (vaikka tiedän, että pitäis). Mitä kätevämpää tietojen käsittely omilla tunnuksilla on, sitä enemmän sitä tehdään. Nyt ois vaan aika järjestelmien kehittäjien ottaa huomioon käyttömukavuus! Se korttisysteemi ois hyvä, kun meilläkin lukijat on jo.

 

Niinhän se on, että jo psyk-lehtien olemassaolo leimaa. Luulisi kuitenkin, että jos itse antaa itsestään asiallisen vaikutelman, ei lehtien sisällöstä tule ongelmaa. Mun tuli mieleen, että onkohan tää polvileikattu potilas jotenkin ollut "persoonallinen" tai "hankala", jolloin lääkäri oli (asiattomasti) vetänyt psyk-lehdiltä selityksen ongelmaan. Ei mua ainakaan haittaisi se, jos mun masennuksestani olisi ihan vaan maininta esitiedoissa, sillä ihminen on kokonaisuus ja psyykepuolen ongelmat voi hyvinkin vaikuttaa myös somaattisen puolen hoitoon. Musta vaan ois aika käsittämätöntä, että jostain 15 vuoden takasista episodeista tehtäis iso numero kirran lehdillä. Mutta MOT on vähän sensaatiohakuinen ohjelma, joten täytyy todeta, että meillä ei todellakaan ole asiasta kaikkia tietoja käytettävissä. Tuppaavat kun esittämään vain sen yhden puolen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No Pegasoksessa pystyy onneksi lukitsemaan aukiolonsa eikä tarvitse aina käynnistää uudestaan ja useita voi olla samalla lailla. Koneet ovat aika perhanan hitaita joissakin paikoissa vielä ja muistia niissä ihan liian vähän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Oberon, Uranus, Miranda mikälienee, samalla tavalla toimii alt+ctrl+del ja myös aikaviive lukitsee näytön. 

Ei meillä, pitää kirjautua pois tietokannasta, ei mene aikaviiveellä lukkoon. Itse teen usein niin että suljen omat tunnukset koneelta pois lähtiessä, mutta siihen menee jäätävän paljon aikaa kun sen tekee 30 kertaa vuoron aikana. Ja meilläkin on peräänkuulutettu tuota että omat tunnukset saisi välissä lukittua ja toinen voisi kirjautua omilla tunnuksillaan sisälle vaikka minä olen jo kirjautuneena, kunhan olen tunnukseni lukinnut. (jopas tuli epäselvä lause, toivottavasti joku saa kiinni).

Win+L painaminen vie noin kymmenesosasekunnin ja lukituksen poistaminen salasanastasi riippuen ehkä kokonaisen sekunnin. K.o. manööveri ei sulje mitään koneella pyöriviä ohjelmia, ainoastaan lukitsee koneen.

 

Sen verran on aikaa. Asennekysymys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Win+L painaminen vie noin kymmenesosasekunnin ja lukituksen poistaminen salasanastasi riippuen ehkä kokonaisen sekunnin. K.o. manööveri ei sulje mitään koneella pyöriviä ohjelmia, ainoastaan lukitsee koneen.

 

Sen verran on aikaa. Asennekysymys.

 

Mutta estää muiden käyttävän konetta...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on puhuttu paljon myös siitä, miten toimitaan kun potilas soittaa päivystykseen ja kysyy asiaa x. Joudun siis väkisinkin avamaan Mirandan jotta näen mitä lääkäri on sinne kirjoittanut, vaikka minulla ei varsinaisesti potilaaseen olekaan hoitosuhdetta. Jokaisesta tällaisesta puhelinsoitosta tulisi siis kirjata YLE-lehdelle tai hoitajan teksti. Kun puhelin soi jatkuvalla syötöllä, olen katsonut parhaaksi tehdä sen tekstin rauhassa ja antaa puhelimen soida (ei se lopeta soimista kuitenkaan vaikka kuinka moneen ehtisikin vastata). Osa kolleegoista ei jaksa/ehdi tehdä tekstiä, vaikka se on oman oikeusturvan kannalta todella tärkeää. Myös erinäiset omaisten puhelimitse tehdyt kyselyt potilaasta jäävät tietysti minun lokitietoihini jos katson esim. mihin potilas on siirtynyt. Toki minulla on silloin pätevä syy miksi olen potilaan tietoihin "kajonnut", mutta jotenkin tässä alkaa tulla ihan vainoharhaiseksi mitä enemmän kuulee näitä tutkintapyyntö-juttuja.
Meillä on röntgenin ajanvarauksessa samanlaista. Joku soittaa aikaa, lähetettä ei löydy, katson Efficasta lääkärin sanelusta, onko hän aikonutkaan kirjoittaa lähetettä ja tarvittaessa laitan hänelle muistutuksen. Entä jos puolen vuoden päästä tullaankin tiukkaamaan, että mitäs menit silloin ihmisen tietoihin, vaikkei hänellä ollut edes lähetettä? Asianomainen ei muista soittaneensa. Silloin olisi Efficassa hyvä olla maininta soitosta, jota voitaisiin sitten vaikka puhelutiedoista jäljittää. Tähän asti en ole kirjannut tuollaisia soittoja, mutta näemmä pitää opetella. Yksikön omilla tunnuksilla kirjaudutaan koneelle ja Efficaan&RIS-monitorille jokaisen omilla tunnuksilla. Vahinkoja ehkäisee se, että Effican työpöydän taustaväri on vapaasti valittavissa. Minun on kaunis pinkki.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja muistakaa muuten se, että tietosuojavaltuutetun mukaan potilaan tietoja saa katsoa myös sen jälkeen, kun potilas on siirtynyt jatkohoitoon toisaalle. Se oiken kuuluu ammatissa kehittymiseen valtuutetun mukaan.

Onko tuosta jotain ihan paperilla tai jostain luettavissa. Meillä kun yyberkontrolfyyrer nosti metakan kun oli katsottu väliaikaisesti somaattisella osastolla olevan oman potilaan tietoja. Siis TR-hoidossa ollut potilas joutui väliaikaisesti somatiikan osastolle hoidattamaan sisätautiaan.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katsoin. Mielenkiinto kiinnittyi kohtaan jossa todettiin "Edessä on iso muutos. Potilastiedot kootaan yhtenäiseen, kansalliseen terveysarkistoon, "Kantaan", vuoteen 2015 mennessä" Googletin vähän ja löysin Kanta.fi sivuston jossa voi käydä katsomassa omia terveystietojansa sekä sähköisiä reseptejä.

 

Kuka on perillä mitä kaikkea tuonne Kantaan tulee tulevaisuudessa näkymään? Ei nimittäin ole paljoa ollut esillä tämmöinen uudistus tai sitten mulla on ollu laput silmillä ja korvilla viimeiset pari vuotta...  :shock:

 

Toinen asia joka on mietityttänyt jo pidempään on se, millä pystyisi omassa päivittäisessä työssä parantamaan tietosuojaa ja estämään urkintatapauksia. Aamulla töihin tullessa avaan koneen omilla tunnuksillani. Hoidan potilaita, juoksen labrassa, rtg:ssä jne, syömässäkin kai jossain vaiheessa pitäisi käydä. Sillä aikaa kolleegat tilaavat potilaille labraa, katsovat röntgenlausuntoja ym asiaan kuuluvaa, miltä koneelta milloinkin ehtii. Tunnistetietoihin jää yhden vuoron aikana kymmeniä, jopa satoja merkintöjä jotka eivät kaikki ole edes minun itseni tekemiä. Sairaala ei suostu järjestämään meille niitä "kortteja" jotka tökätään koneeseen ja otetaan pois kun lopetetaan kirjaaminen. Jos joka ikinen kerta kirjautuisin ulos tietokannasta kun poistun koneelta, ei aikaa todellakaan jäisi muuhun. Luotan kyllä kolleegoihini mutta mitäpä jos joskus joku käykin katsomassa entisen naapurinsa sairaskertomusta ja minä joudun kuseen?

tietokoneen voi lukita, niin että sinne ei muut pääse kuin itse omalla sanasanallasi, näin ainakin meillä, eikä kannata jättää auki, jos selkänsä kääntää !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...