Jump to content
MAINOS

Kokemuksesi sairaanhoitajana Saudissa 90-luvulta tähän päivään


Caravan

Recommended Posts

Tervehdys!

Olen asunut Saudi-Arabiassa nelisen vuotta 80-luvulla ja matkustanut maassa konsulttina senkin jälkeen. Saudi-Arabia on muuttunut paljon viime käynnistäni ja sairaanhoitajien arjesta ja vapaa-ajasta maassa minulla on vain toisen käden tietoa (netissä julkaistujen värväystä palvelevien raporttien ja kirjeiden lisäksi). Haluaisin tarkistaa tietojani ja tavata haastattelua varten maassa työskennelleen sairaanhoitajan. Kysymykseni liittyvät suomalaisen naissairaanhoitajan elämään Saudissa työssä, compoundilla ja vapaa-aikana Saudissa kirjoitusprojektia varten. Olen tavannut suomalaisen Paula-nimisen sairaanhoitajan Jeddassa 80-luvulla ja hän voisi olla hyvä tietolähde mutta en tiedä hänen tämän hetkistä olinpaikkaansa jossain päin Eurooppaa. Tästä syystä etsin sairaanhoitajaa, jonka työkokemus on 90-luvulta nykypäivään.

Suurkiitokset etukäteen mielenkiinnosta.

Kysymykset jotka minua kiinnostavat ovat seuraavat:

1. Onko sairaanhoitajille määrätty "kotiintuloajat", tsl mihin mennessä compoudille on illalla palattava?

2. Onko sairaanhoitajalla oikeus asua vuokraamassaan asunnossa compoundin ulkopuolella?

3. Onko sairaanhoitajalla oikeus viettää viikonloppu compoundin ulkopuolella?

4. Onko Riadissa työskentelevällä naissairaanhoitajalla oikeus käydä yksin vapaa-aikanaan Jeddassa ja edellyttääkö tämä kirjallista lupaa joka on näytettävä lentokentällä?

5. Onko sairaanhoitajalla oikeus käydä expatien järjestämissä juhlissa vapaa-aikanaan?

6. Onko sairaanhoitajalla oikeus käyttää liikkumiseen autoa, jota kuljettaa suomalainen tai muu expat (ts. autoa ei kuljeta ammattikuski vaan sairaanhoitajan tuntema expat joka tarjoutuu kuljettamaan hänet partysta takaisin compoundille)?

7. Valvotaanko ohjeiden ja määräysten noudattamista sanktioilla ja millaisia sanktiot ovat? Kuinka herkästi sopimus lopetetaaan jos ohjeita ei noudata? Onko syyllisen palattava Suomeen omalla kustannuksellaan?

8. Mistä rikkomuksista seuraa esim. uskonnollisen poliisin tms. rangaistus jonka toimenpanoon työnantaja t. sairaala ei voi puuttua?

9. Olen lukenut internetistä sairaanhoitajan tekstin jossa hän mainitsee Medinassa olevan mahdollista. Olen pitänyt Medinaa Mekan ohella kiellettynä kaupunkina ei-muslimeille. Ovatko määräykset tässä suhteessa höllentyneet?

10. Onko tiedossasi tapauksia sairaanhoitajan kääntymisestä islamiin (muusta kuin avioliittoon muslimin kanssa johtuvasta syystä)? Onko tämä auttanut työskentelyä maassa millään tavalla?

Vastaukset edellä luettelemiini kysymyksiin kiinnostavat. Omasta taustastani todettakoon, että puhun ja kirjoitan sujuvasti arabiaa ja olen opiskellut islamia Kairon Al-Azharissa (olematta muslimi). Aikani Saudi-Arabiassa oli monessa suhteessa unelmieni täyttymys enkä ole koskaan kohdannut siellä vaikeuksia. Tällä hetkellä minua itseäni kiinnostaa erityisesti suomalaisten naisten työskentely ammatissa Saudi-Arabiassa ja se miten he kohtaavat heihin kohdistetut ohjeet ja määräykset sekä miten niitä sovelletaan ja noudatetaan käytännön tasolla. wa-shukran.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...