Jump to content
MAINOS

Uskonnollinen tilaisuus työpaikalla


Papunen

Recommended Posts

En ole kuulunut kirkkoon 1972 vuodesta lähtien.Oppilaansa ollessa vein potilaan mm. Suomi-Kiina seuran kokoukseen, koska yksi potilaista oli maolainen, siis jonkin sortin kommunisti.Myös kaikkiin muihinkin kuten uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistuin ,koska tehtävähän on olla potilaan tukena hänen elämässään.Mielestäni sairaalan kuuluukin tukea jokaista potilasta uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta.Kaikenlaiset ihmisen harrastukset kuuluvat tukemisen piiriin ,ei yksinvaltaisesti luterilainen uskonto.Vanhus on kohtaamassa kuoleman ja moni saa lohtua uskonnosta ja ehtoollisesta.Voisin uskonnottomana ottaa sen ehtoollisenkin, jos siitä tulee hyvä mieli potilailleni.Ei se minun vakaumuksiani kaada ,eikä tee minusta huonompaa ihmistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 56
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Järjen vastaselta tuntuu jos sinne kaikki pakotetaan. Tietenki on ymmärrettävää, että jonku ois hyvä olla paikalla.

Vanhainkodilla, no sunnnuntaisin tietenki kaikki penkkiin ja klo 10.00 alakaa palavelukset.. Ite en kertaakaan keikoilla ollessa osallistunu, koska en kuulu krikkoon. Sanoin mielipiteeni kyllä sen verta suoraan, mutta eipä kukaan valittanutkaan. Onhan niitäkin jotka tykkää siellä olla, tehköön toinen sillä aikaa muita hommia.

Psyki puolella käy pappi n. 2-4 krt. kuukaudessa osastolla, eikä sillon velvoteta olemaan edes samassa tilassa.. Työpaikka kohtasta.

Mutta varmaan voi käytännössä mennä niin, että jos ta velvottaa nii ei voi mittää..?

Opiskelusta tuli tuossa mieleen kun katoin, niin täälläkin päin oli mahdollisuus käyvä siunauttamassa ihtensä papilla ku valamistu. Sattumoisin olin edellisen yön töissä niin empä mennyt enkä ois mennykään kun ei kirkkoon kuulu. Poikien kans oli oma rituaali, savukkeet ja lonkeroa aamusta alkaen :nauraa:

Oikeen tekemisen meininki!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei minua häiritse lainkaan jos asiakkaille/potilaille/asukkaille järjestetään jotain uskonnollista hapatusta. Pystyn olemaan hyvin paikalla ja seurailemaan muiden viihtymistä vaikka en itse kirkkoon kuulu. Iltarukouksia olen joutunut/päässyt lukemaan, mutta sekään ei suuremmin letkauta kun näkee, että se on toiselle hyvin tärkeää. Eri asia olisi jos hoitajat rupeaisi ihan fanaattisesti palvomaan jotain ja jakamaan käsityksiään muille, se olisi jo törkeää ylilyömistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskonto on monelle potilaale tärkeää ja se edistää heidän terveyttään, joten olisin valmis osallistumana potilaan kanssa mihin tahansa uskonnon tilaisuuteen jos hän hoitajan vierelleen sinne tarvitsee. Mutta ei minusta hoitajan tarvitse tietenkään virsiin, rukouksiin, meditaatioihin, mantroihin tai mihinkään oheistoimintaan osallistua, jos ei koe sitä itselleen luontevaksi!! HOITAJA ON TILAISUUDESSA VAIN VALVOMASSA POTILAAN/POTILAIDEN VOINTIA!!! Mutta jos hoitaja on saman uskonnon edustaja ja hän haluaa osallistu,a niin mikä ettei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan sh-opintojen alussa olin perusharjoittelussa tk:n vuodeosastolla. Yhtenä päivänä tuli sitten pastori ja diakoni (tms) pitämään jotain hartaustilaisuutta päiväsaliin. Kysyivät sitten jotakuta avustamaan mm ehtoollisessa ja tästä sitten yksi sh sai ideaksi, että minä voisin opiskelijana mennä sinne. Sanoin vain, että olen ateisti ja sen takia en mene. Asia oli sillä käsitelty.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä saa osastolle ehtoollisen asukkaalle jos omainen sitä pyytää, dementikko ei näet enää ite sellaista muista. Toimituksen aikana hoitaja ei ole huoneessa vain asukas, omaiset ja pappi. Ihan ok. niille joille se on tärkeää. Diakonissa käy joskus kitaransa kanssa eikä kaikki musiikki suinkaan ole hallelujaa-tyyppistä,et ihan ok. sekin.

Ole iloinen joka päivästä kun pääset omin jaloin postilaatikollesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Itse en kuulu kirkkoon tai muuhunkaan uskonnoliseen yhteisöön ja olen täysin ateisti. En anna asian kuitenkaan vaivata minua työssäni, vaan avustan osallistumaan hartauksiin, ehtoollisiin yms. Ja jos kohdalle osuisi muslimi, hindu tms. niin avustaisin samalla tavalla. Vapaaehtoisesti en jää hartautta seuraamaan, yleensä niiden aikana löytyy muuta työtä, en jää yleensä muitakaan esityksiä seuraamaan ellei siinä tarvita työpanostani ja ammattitaitoani. 

 

Meillä on muutama hoitaja jotka ovat hyvinkin uskovaisia ja ovat kyllä tietoisia etten kuulu kirkkoon ja olen ateisti (kuten muutama muukin meillä). Kerran kehityskeskustelussa sain kuulla että minun kykyäni hoitaa ihmisiä oli epäilty koska en usko jumalaan, tiedän kyllä kuka tämän epäilyksen takana oli. Onneksi esimieheni oli kanssani samaa mieltä että pyyhin pyllyjä ja jaan lääkkeitä samalla tapaa vaikken uskokkaan jumalaan. 

 

Tämä sama uskovainen yritti saada luonnonlakeihin uskovaa(näin kertoi asukas itse) ateistia osallistumaan hartauteen, jotta hänellä olisi edes vähä toivoa loppuelämässä.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...