Jump to content
MAINOS

määräaikaisen työsopimuksen purkamisesta


Vieras: ronsu

Recommended Posts

Onko teidän työpaikoillanne määräaikaisella työntekijällä irtisanomisaika vai onko sopimus sitova sinne asti kun on sen kirjoittanut? Meillä sopimus on sitova ja sitä ei voi purkaa. Tämä lukee myös työsopimuksessa. Muutamia esimerkkejä on, jotka ovat saaneet työtä muualta ja sitten on tullut hankaluuksia sopimuksen jatkuessa. Tietenkin on jokaisen oma moka, jos tällaisen kirjoittaa...mutta kun käytäntö on tämä ja paha sitä on muuttaa. Miten teillä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No oudot on sopimukset teilla!Voiko työnantaja halutessaan potkia pihalle jos haluttaa?Tosiaan on oma moka,jos tuollaisen alyttömyyden allekirjoittaa.Mitenkas sitten,jos tulee vaikka kutsu rauhanturvajaaksi(suosittelen!).Työnantaja on velvoitettu antamaan vapaata työsta.Muuten oikeustoimet uhkaa valtion puolelta.Ei taida olla ihan laillinen tuollainen sopimus,epailen.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Määräaikainen työsopimus sitoo niin työantajaa kuin työntekijää. Eli jos ollaan sovittu, että työsopimus kestää johonkin tiettyyn päivään asti, niin se kestää siihen päivään asti.

Työntekijä tai työnantaja ei pysty sitä ennen sovittua päivää purkamaan miten tahtoo. Työehtosopimuksesta voi tarkemmin katsoa miten määräaikaisen työsuhteen voi halutessaan purkaa. Aivan helppoa se ei ole...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo sopimus ei ole ainakaan Kunnallisen työehtosopimuksen mukainen. Eli olet työsuhteessa yksityisellä puolella?

Kunta-alan sopimuksen mukaan määräaikaisen sopimuksen saa sanoa irti. Irtisanomisaika vaihtelee sen mukaan oletko viran- vai toimensijainen ja kuinka kauan olet ollut yhtäjaksoisesti työnanatajan palveluksessa.

Toimensijaisena, jonka työsopimus on ollut katkeamatta voimassa alle vuoden on irtisanomisaika 2 viikkoa. En ole lueskellut sopimusta nyt muutamaan vuoteen, mutta tuskin on paljoa muuttunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taisi tulla kirjoiteltua ihan omia juttuja tuossa eilen illalla. 8)

Täytyi asia tarkistaa finlexistä ja näin sanoo työsopimuslain 6 luku ja sen 3 §

"Yleiset irtisanomisajat

Jollei muusta sovita, työnantajan noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1) 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään yhden vuoden;

2) yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli vuoden mutta enintään neljä vuotta;

3) kaksi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli neljä mutta enintään kahdeksan vuotta;

4) neljä kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli kahdeksan mutta enintään 12 vuotta;

5) kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta.

Jollei muusta sovita, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1) 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta;

2) yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta"

Ylihoitaja jonka kanssa työsopimuksen tein oli kyllä sitä mieltä, että sopimus sitoo minua olemaan siihen päivän asti töissä jolloin määräaikainen työsuhde päättyy.

No tulipa taas huomattua tuollainenkin kieroilu. :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa muuten olla tarkkana. Minulle osastonhoitaja väitti Keski-Suomen keskus-sairaalassa, että irtisanomisaikani on 1 kuukausi, vaikka se oikeasti oli toimen sijaisella (määräyskirjassani oli olllut vuosien ajan päivien max. viikon taukoja.

Työehtosopimuksessa sanotaan että irtisanomisaika on se ja se, ellei esim. irtisanomishetkellä lupaudu tekemään töitä tiettyyn päivämäärään asti.

Minä suutin huijauksesta tai osastonhoitajan tietämättömyydestä niin että hain samantien sairaslomaa irtisanomisajan loppuun asti.

Anteeksi vaan työkaverit

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa.. pitänee itsekkin tähän jotain vastata tai kaivaa tuolta finlexistä..

Määräaikaisen työsopimuksen tehnyt.. on töissä pääasiassa määräaikaisuuden loppuun asti.. määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa kuin painavasta syystä..Määräaikainen työsopimus siis kestää pisteestä A pisteeseen B.. ja sen takia varmaan niitä ongelmia tuleekin jos tämä määräaikaisella työsopimuksella oleva löytääkin uuden työpaikan.. joten vanhasta silloin pitäs päästä eroon..

Kammiovärinä lainas tuolta finlexistä nuo yleiset irtisanomisajat.. mutta määräaikasuuksista säädellään erillisessä luvussa.

1 luku 4 § sanoo näin koeajasta

Kahdeksaa kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksen kestosta.

Ja työsopimuksen purkaminen määräaikaisessa työsuhteessa.. voi tulla kyseeseen erittäin painavasta syystä.. irtisanominen niinikään... ja koeajalla ollessahan saa niin työntekijä kuin työnantajakin sanoa sopimuksensa irti..

No enpäs jaksa enenpää noita lakijuttuja katsoo..

Hyvät ihmiset.. tutustukaa omiin tesseihinne jotta tiedätte mitä työnantaja voi tehdä ja mitä ei.. kuin myös mitkä on työntekijänä teidän oikeutenne ja mitkä ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunnallisella sektorilla olen töissä. Olen itsekin TES:ä selaillut muutamaan otteeseen ja lukenut noista yleisistä irtisanomisajoista. Määräaikaista työntekijää ne eivät koske, ainakin niin minun työpaikassani väitetään.

Aika hankalaa on elämä jos tarjotaan vuoden määräaikaista sopimusta ja haet muualta töitä. Jos saat uuden työpaikan, et pääse aloittamaan siellä kun "määräyskirja" sitoo. Toisaalta eihän sellaisessa tilanteessa ole pakko suostua kirjoittamaan vuodeksi määräaikaista vaan esim. pariksi kuukaudeksi.

Joopa joo....olen kyllä itse valituisessa työsuhteessa, eikä asia minua henk. koht. haittaa. Olen vaan ihmetellyt että on aika kummallista menoa meillä kun ei ole irtisanomisaikaa sijaisilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kun teette määräaikaisia työsopimuksia, niin katsokaahan että niissä on määritelty määräaikaisuuden syy (yleensä sairas- tai vuosiloma). Muutoin katsotaan että "työsopimus on toistaiseksi voimassaoleva".

JOS oikein pitkään määräaikaista tarjotaan niin sinne voi pyytä ns. irtisanomispykälän, jossa työsuhde on purettavissa x-ajan irtisanomisajassa TAI kysyä työnantajalta määräaikaisen ts:n purkumahdollisuutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Miksi sairaalat eivat joudu korvaamaan mitaan,siellahan tuollaista tapahtuu yhtenaan?Vai onko maaraaikainen virkasuhde paremmin suojattu?

"Esimerkiksi Teknillinen korkeakoulu joutui taannoin maksamaan kahdentoista kuukauden palkkaa vastaavan korvauksen tutkijalle, joka oli palkattu määräaikaisiin virkasuhteisiin yhtäjaksoisesti kolmen vuoden ajan 14:llä eri määräyksellä. "

YLE

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vikatikki

Meidän talossa määräaikaisen työsuhteen voi päättää aikaisemminkin, mitä määräyskirjaan on merkitty. Jos joku saa jostain pitemmän työsuhteen, ei pomo ole alkanut sitä estämään. Se on hyvä asia.http: Itse tein määräaikaisia työsuhteita hoitaja uran alussa n.1,5v. Lyhyimmät olivat vain yhden päivän mittaisia. Mutta se kannatti, koska se taisi poikia sen "vakituisen paikan", siis toistaiseksi tehdyn sopparinhttp:. Tossa on tullut luettua noita työehtosopimus juttuja yksityisen sosiaalialan ja terveyspalvelualan kirjasista. Meillä kun on kahden eri sopimus piiriin kuuluvia henkilöitä töissä. Sekin on eräs ihmettelyn aihe, mutta siittä sitten joskus muuloin%7Boption%7D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...