Jump to content
MAINOS

Mepitelistä ja sorbactista


Kerde

Recommended Posts

Miksi ihmeessä joku laittaa amputaatiohaavan päälle kaksinkertaisen mepitelin ja päälle runsaasti kallista sorbactia? (Haavaan, joka ei siis enää ainakaan erittänyt edes käytännössä mitään, kun sorbactkin oli puhdas.) Mä oon jotenkin ajatellut, että sorbactista ei tuu sorbactin hyötyjä, jos se ei oo suoraan haavaan... (ja kaksinkertaisen mepitelin päällä se jotenkin tuntuu ihan hölmöltä, mutta mä en oo niin perehtynyt näihin haavoihin.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Juu no ei se tuon mepitelin päällä kyllä mitään hyödytä.

Sorbactin tarkotuksena on kerätä pinnalleen bakteereja haavasta ja estää niiden kasvua, joten sen tarvitsee olla siellä ihan haavassa jotta se toimisi. Haavan ei kyllä tartte erittää että sorbact olisi aiheellinen, se voi myös ehkäistä sitä tulehdusta.

(Virheelliset väittämät pyydetään oikomaan)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu no ei se tuon mepitelin päällä kyllä mitään hyödytä.

Sorbactin tarkotuksena on kerätä pinnalleen bakteereja haavasta ja estää niiden kasvua, joten sen tarvitsee olla siellä ihan haavassa jotta se toimisi. Haavan ei kyllä tartte erittää että sorbact olisi aiheellinen, se voi myös ehkäistä sitä tulehdusta.

(Virheelliset väittämät pyydetään oikomaan)

Joo, siis oon suoraan onkalohaavoihin (erittäviin) laittanu sorbactia ja mainitsin ton erityksen nyt, kun toinen hoitaja oli potilaalle mepiteliä perustellut sillä, että kun erittää niin runsaasti, että sorbactin poisto avais haavan uudestaan. (Potilaalla menee ab estona.) Ja mun tietääkseni sorbactia ei edes pitäis vaihtaa päivittäin...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joskus vuonna nakki... Mepitelin tuote-esittelijä korosti, että jos tuotetta pistää kaksikertaisen kerroksen, tulisi katsoa että "aukot kohtaavat". Eli tuote siis edelleen hengittää. Sorbactia en ole koskaan tuon kanssa käyttänyt, runsaasti kyllä imeviä taitoksia.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ihmeessä joku laittaa amputaatiohaavan päälle kaksinkertaisen mepitelin ja päälle runsaasti kallista sorbactia? (Haavaan, joka ei siis enää ainakaan erittänyt edes käytännössä mitään, kun sorbactkin oli puhdas.)

Jos on kyseessä normaali leikkaushaava, niin ei sitä tarvitse hoitaa jos haava on kiinni.

Jos on kyseessä komplisoitunut ja auennut leikkaushaava niin tilanne on toinen. Jos Sorbact on puhdas haavanhoidon yhteydessä niin haavanhoitoa on syytä tosiaan miettiä. Jos haava on olemassa vielä eikä eritä lainkaan niin täytyisi miettiä tarviiko haava kosteutta parantuakseen. Liian kuiva haava ei parane hyvin. Silloin hydrogeeli(esim.Askina, Purilon, IntraSite)+vaahtosidos(Mepilex,Biatain ym) voisi olla paikallaan.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ihmeessä joku laittaa amputaatiohaavan päälle kaksinkertaisen mepitelin ja päälle runsaasti kallista sorbactia? (Haavaan, joka ei siis enää ainakaan erittänyt edes käytännössä mitään, kun sorbactkin oli puhdas.)

Jos on kyseessä normaali leikkaushaava, niin ei sitä tarvitse hoitaa jos haava on kiinni.

Jos on kyseessä komplisoitunut ja auennut leikkaushaava niin tilanne on toinen. Jos Sorbact on puhdas haavanhoidon yhteydessä niin haavanhoitoa on syytä tosiaan miettiä. Jos haava on olemassa vielä eikä eritä lainkaan niin täytyisi miettiä tarviiko haava kosteutta parantuakseen. Liian kuiva haava ei parane hyvin. Silloin hydrogeeli(esim.Askina, Purilon, IntraSite)+vaahtosidos(Mepilex,Biatain ym) voisi olla paikallaan.

Siis kyseessä varpaan amputaatio. Haava iso ja avoin. Mut ei erittänyt enää, vaikka yleensä ne mun mielestä erittää paljon pidempään.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos amputaatiohaava ei eritä eikä ole infektoituneen oloinen, niin Sorbact ei tee tee haavalle mitään . Ei se tee pahaakaan, mutta taitaa olla turha. Näkemättä haavaa on paha sanoa mitän, mutta rummuttaisin edelleen haavakosteuden puolesta. Sorbactia jos haluaa käyttää, niin hydrogeeliä käyttäisin ja jättäisin Mepitelin pois.

Ja jos halutaan käyttää Mepiteliä edelleen, niin Mepitelin päälle voi laittaa Sorbactin, joka on valmiiksi kostutettu hydrogeelillä(uusi Sorbact tuote) tai kostuttaa se itse jollain hydrogeeli-valmisteella. Mepiteliä ei tarvitse vaihtaa kuin kerran viikossa varsinkaan jos haava ei eritä ja on puhdas(=> Mepiteliä ei siis nosteta viikkoon pois haavan päältä haavahoidon yhteydessä)

Toivottavasti ette hoida haavaa päivittäin. Puhdas(= ei infektiota)haava tarvitsee rauhan parantuakseen.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...