Jump to content
MAINOS

Uloshengityksen avustaminen käsin


Maailman vahvin tyttö

Recommended Posts

Astmakohtauksen hoidossa mainitaan kirjallisuudessa aina myös tuo uloshengityksen avustaminen käsin. Eipä ole koskaan tullut toteutettua tai harjoiteltua. Miten se tapahtuu käytännössä? Onko siitä mitään apua?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

On runsaasti apua! Öö.. kuvaa ei nyt tässä ole, mutta kyljistä kiinni kummaltakin puolelta ja syvennät uloshengitystä rutistamalla ;) Hyvin on selitetty..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin näin mä arvelinkin sen tapahtuvan, toinen vaihtoehto mielessäni oli mojovat iskut nyrkillä palleaan (tätä pidin epätodennäköisempänä vaihtoehtona ;) )

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus kokeillut vuosikymmenellä jotain. Potilaan taakse kädet pt:n kainaloiden alta siten että kämmenillä myötäillään rintakehältä uloshengitystä. Lääkkeet tepsi paremmin. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hengityksen avustaminen expiriumin aikana on tehokkaimmillaan silloin kun potilas on jo hyvin väsähtänyt hengitysvaikeuden jatkuessa.

Kokemusta itselläni on aiheesta sen verran, että muutaman kerran olen joutunut urani aikana avustamaan, ennen vanhaan ei lansseissa ollut avaavia lääkkeitä käytössä niin kuin nykyään on...mutta hyvä toimenpide edelleenkin käyttää, myös lääkkeen antamisen yhteydessä.

Käytännössähän se menee just niin kuin edellä on kirjoitettu. Eli potilaan takaa kämmenillä painetaan/puristetaan rintakehää expiriumin aikana. Tarkkana saa olla jotta avustaminen sattuu expirium vaiheeseen.

Nykyään mielestäni astmaatikoilla on lääkitykset niin hyvin kohdallaan, ettei ihan tukkoon menneitä potilaita juurikaan tule vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mietin, että olenko itse dorka kun ei ole kertaakaan tullut vastaan sellaista tilannetta, että olisi juolahtanut mieleen tällainen manööveri. Tosiaan noita umpitukossa olevia astmaatikkoja harvemmin tulee vastaan, poislukien tietysti jotkut erityislaatuiset astmat, kuten brittle. Niillä taas on omat systeemit millä hoidetaan.

Taitaapi tosiaan tämä hoitotoimenpide olla ajalta ennen astmalääkkeitä ambulanssissa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mietin, että olenko itse dorka kun ei ole kertaakaan tullut vastaan sellaista tilannetta, että olisi juolahtanut mieleen tällainen manööveri. Tosiaan noita umpitukossa olevia astmaatikkoja harvemmin tulee vastaan, poislukien tietysti jotkut erityislaatuiset astmat, kuten brittle. Niillä taas on omat systeemit millä hoidetaan.

Taitaapi tosiaan tämä hoitotoimenpide olla ajalta ennen astmalääkkeitä ambulanssissa.

Mä en edes tiennyt, että astmaa on useampaa sorttia, vaikka sitä itse sairastan. laugh.png Googlasin ton brittlen ja törmäsin premenstruaaliseenkin astmaan...

Mut aiheeseen, lasten kohdalla oon törmännyt näihin hengityksen avustamisiin käsin. Ja oikeastaan vain lapsia olen nähnytkin joilla tosi vaikea astmakohtaus ja joille sitä saattais harkita edes, kun joskus se ei ihan hetkessä laukea taikatempuillakaan. Pois lukien muutaman törpön aikuisen joka ei ole huolehtinut hoitavasta lääkityksestään.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on "omalla alueella" yksi brittle-potilas ja sen takia joutunut asiaan tutustumaan... Muuten taitaakin olla aika tuntematon vaiva, kun yo-sairaalassakin olivat googletelleet ennakkoilmoituksen jälkeen että mitä ihmettä sieltä oikein on tulossa :D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

noita harvinaisuuksia on kiva googlettaa matkalla ja kun kaikki ihmettelee, nii luetella tosta vaan lonkalta esim perus jutut. Joskus näkemisen arvoisia ilmeitä vastaanottaissa. :D

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja googletin just itse brittle -astman... blink.gif

http://www.applied-medical.co.uk/brittle.shtml englanniksi aiheesta...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Menee hivenen OT mutta tuo meidän brittle-potilas ainakin hyvin tietää mikä troppi auttaa joten annamme sitä mitä potilas pyytää (viimeksi adrenalin 0,5 mg s.c.) Päällepäin kohtaus ei kuulosta pahalta ja auskultoiden hä:t on tosiaan puhtaat. Selkeä uloshengitysvaikeus kuitenkin silmin nähtävissä ja potilas aivan piipussa. Hankala homma. Tässä tapauksessa tuosta uloshengityksen avustamisesta käsin voisi jopa olla apua.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...