Jump to content
MAINOS

Potilastietoja lähetettiin vahingossa tiedotusvälineille sähköpostitse


Reportteri

Recommended Posts

Keravan terveyskeskus lähetti torstaina erehdyksessä tiedotusvälineille sähköpostitse arkaluontoisia potilastietoja, jotka koskivat usean potilaan huumekorvaushoitoja. Keravan terveydenhuollon johtajan mukaan kyse oli inhimillisestä erehdyksestä. Sähköpostin osoitekenttään oli tullut vääriä jakeluryhmiä. -Sähköpostilla potilastietoja ei yleensä lähetetä, mutta tässä tilanteessa mukana on toinen hoitava yksikkö joka ei käytä samaa potilastietojärjestelmää, toteaa terveydenhuollon johtaja Minna Helenius. Tapaus otetaan virheen tehneessä terveyskeskuksessa vakavasti. Nykyisiä tietosuojaohjeita tarkennetaan ja henkilökunnalle järjestetään lisäkoulutusta potilastietojen käsittelystä.

Lähde 3t.fi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

kyse oli inhimillisestä erehdyksestä. Sähköpostin osoitekenttään oli tullut vääriä jakeluryhmiä.

Ei ihmetytä, koulutusta sähköpostin käyttöön ei ole ainakaan minulle milloinkaan tarjottu vaikka työnantaja edellyttää sen aktiivista päivittäistä käyttöä. Eli jos omaa mielenkiintoa asiaa kohtaan ei ole, niin melko hataralla pohjalla osa hoitajista viestejä laittaa. Nuorisolle tietysti CC:t ja BCC:t yms. ovat tuttuja juttuja, mutta vanhenevalla hoitajakaartilla voi olla isojakin aukkoja näissä asioissa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä voi sanoa, että olen yllättynyt. Kerran minut näköjään sotkettiin johonkin toiseen samannimiseen hoitajaan ja sain sähköpostiini ala-ikäisen, huostaanotetun lapsen tietoja! Kyseinen viesti tullut koulukodista, mikä ei siis ollut työpaikkani, olin töissä vanhusten parissa. Laitoin asiasta viestiä eteenpäin, mutta lähdin kyseisestä työpaikasta hieman tapahtuman jälkeen, joten en tiedä mitä tapahtui, vai tapahtuiko mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tavallinen sähköposti on vähän väärä vempele potilastietojen siirtoon,. oli kenttä mikä hyvänsä...

Eikös suojattu sähköposti ole ihan laillinen tapa siirtää potilastietoja, eli moka tuossa oli tuo käyttäjän huolimattomuus/osaamattomuus. Tietysti varmin tapa on siirtää infoa potilastietojärjestelmän sisällä, mutta se ei kaiketi Keravalla ollut mahdollista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Olemme katsoneet, että tämä on turvallista kaupungin sisällä viestejä lähettäessä", sanoo Helenius 3T:lle.

Ei ole terveydenhuollon johtaja tehtäviensä tasalla jos kuvittelee tavallisen sähköpostin olevan postikorttia turvallisempi tapa lähettää potilastietoja.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sattuu sitä postitellessakin;

muutama vuosi sitten sain paikallisesta sairaalasta kaksi kirjettä kotiini, molemmissa minun nimeni ja molemmissa laskut lausunnoista osoitettuna minulle. Asia koski lastani joka on jo vuosia ollut kyseisessä yksikössä hoidossa. Luin toisen lausunnon, oli ok. Luin toistakin pitkän pätkän, vastasi aika lailla ensimmäistä, hieman eri sanoin sama asia. Kerran oli lapsen nimi mainittu väärin, mutta en siihen kiinnittänyt huomiota. Joskus vastaanotollakin puhuttelivat vahingossa väärällä nimellä....

Puolenvälin jälkeen tuli pokkeamia oman lapseni diagnoosiin joten nostin katseeni lausunnon ylalaitaan ja kas, väärän lapsen paperit..... Osoitettu minulle laskua myöten. Tämän lausunnon lapsi asui pari tienpätkää kauempana kuin me itse, osoite, lapsen tai vanhempien nimet; mikään ei edes muistuttanut toisiaan. Tämä toiselle lapselle osoitettu lasku (joka siis oli kirjattu minun nimelleni sekin) oli muutaman euron edullisempi ;-)

Polille soittaessani antoivat kuvan, että minun on tärkeää välittömästi palauttaa ne väärät papreit jotta voivat mitätöidä laskun nimeltäni... Itseäni närkästytti lähinnä se, että olin saanut mahdollisuuden lukea vaitiolovelvollisuudeen piiriin kuuluvan lausunnon joka ei kuulunut minulle pätkän vertaa ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos minun potilastietoja siirrettäisiin sellaisten laitosten välillä joissa ei ole samaa potilastietojärjestelmää vaihtoehtoina tiedonsiirtoon olisi perinteinen posti, faxi, tekstiviesti ja suojattu sähköposti. Itse valitsisin ehdottomasti sähköpostin.

edit: niin ja onhan vaihtoehtona tiedonsiirtoon vielä tämä perinteinen, ennen vanhaan paljon käytetty malli jossa hoitaja printtaa potilaan tiedot, työntää ne kassinsa pohjalle ja vie dokumentit hoitolaitos x:n postilaatikkoon/hoitajille joskus ohikulkiessaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tavallinen sähköposti on vähän väärä vempele potilastietojen siirtoon,. oli kenttä mikä hyvänsä...

Eikös suojattu sähköposti ole ihan laillinen tapa siirtää potilastietoja, eli moka tuossa oli tuo käyttäjän huolimattomuus/osaamattomuus.

Eiköhän tossa ole käytetty ihan tavallista sähköpostia. Sähköpostin käyttöä ei suositella potilastietojen siirtoon, koska siihen liittyy niin paljon riskejä.

Tietosuojavaltuutetun tuorehko kannari missä asia on hyvin selitetty: http://www.tietosuoja.fi/52553.htm

Sähköpostin käyttö terveydenhuollon toimijoiden kesken taikka potilaalle suunnatussa viestinnässä ei ole suositeltavaa silloin kun viesti sisältää arkaluonteista salassa pidettävää potilas- ja hoitotietoa. Ammattihenkilöiden keskinäisessä tiedonvaihdossa tunnisteellista terveystietoa voidaan käsitellä, mikäli edellä mainitut ongelmat on ratkaistu. Lähtökohtaisesti salassa pidettävää luottamuksellista tietoa ei saa välittää sähköpostilla edes potilaan nimenomaisella suostumuksella.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Facebookissakin käy keskustelu kuumana

(Offline)

69ca43b5386146767219e561d80b8086

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä henkilötietoja voisi lähettää talon sähköpostipalvelimen sisällä eli talon työsähköpostista toiseen työsähköpostiin. Sähköpostia ei pääse lukemaan, kuin kirjautumalla talon verkossa olevaan koneeseen omilla verkkotunnuksilla. Jos ulkopuolelle yrittäisi laittaa sotun sisältävän viestin, niin se tulisi bumerangina takaisin Fujitsun automaattiviestin kera.

Ja jos tarvitsee säilyttää itsellä henkilötietoja (esim jatkohoidon seuranta, aavistelee mahdollista potilasvalitusta jne) niin vaihtoehtona on osalla printtipaperi omassa, lukitussa laukkukaapissa yksikössä. Tai kuten itselläni, AES256 -suojattu (rauta ja softa) muistitikku.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä aihe on yksi tietosuojavaltuutetulle tänään postittamistani kysymyksistä.

Katsotaan, milloin hän vastaa.

Helsingin kaupunki on jo aiemmin linjannut asian; s-postilla ei toimiteta mitään potilasasioita.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missään ei muuten ole sanottu, oliko potilaan tunnistetiedot sähköpostin mukana. Turhaa spekulointia, kun ei tiedetä asian todellisuutta.

Potilaat on voitu yksilöidä sähköpostissa esim. "potilas A, annetaan metadonia annoksella xxx" jne. Ja varsinaiset tunnistetiedot on voitu vaikkapa soittaa vastaanottavaan yksikköön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...