Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

dino

Iso potilas sairaankuljetuksessa

Recommended Posts

dino

Mites olette toimineet näiden oikeasti isojen, 180+ kiloisten potilaiden kanssa? Kyytiin vaan paarien kantavuuksista ja riskeistä välittämättä vai onko teillä mahdollisuuksia etsiä vaihtoehtoisia kuljetusmuotoja? Sen ainakin oon huomannut jenkkipaarien kanssa että tuollaiset massat + korkealla oleva painopiste tekevät kuljetuksesta erittäin epävakaan ja kaatumisriski on todellinen, parasta olisi jos isot potilaat voitasiin kuljettaa ainakin sairaalasiirroissa omassa sängyssä mutta harvaan lanssiin tuo sairaalasänky mahtuu sisälle.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

+250kg kotiin kulj. on tehty tälläin.pot.tyhjärille ja sillä +vöillä läskit kasaan ,sit jenkeille,vaikka ne lupaa vaan 160kg.

sit 6ukkoa tyhjäriin kiinni ja liukuen portaa ylös.kammettiiin pystyyn ja nojatuoliin ja toivotettiin ksh partiolle,2 naista, hyvät jatkot.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Mites olette toimineet näiden oikeasti isojen, 180+ kiloisten potilaiden kanssa?

Kyllähän se on tupannut "lisää kuormaliinoja ja asbestikintaat apuun" -linjalla olemaan. Ulkomaan elävillä on oikein erikoisia sairasvankkureita tämmöstä tarkoitusta varten tyyliin tuplaleveät, vahvistetut paarit ja takalaitanosturi.

Enkä näissä tulevissa alueellisissa systeemeissä on mahdollista hankkia maahan muutamia tämmöisiä erikoisvankkureita. Helpottaisi huomattavasti ainakin ennalta suunniteltuja operaatioita.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

"meillä" on kaikki autot silleen suunniteltu et sairaalasängyn saa tarvittaessa sinne kiinnitettyy

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

"meillä" on kaikki autot silleen suunniteltu et sairaalasängyn saa tarvittaessa sinne kiinnitettyy

Onkelma vaan on, että harvoinpa sairaalasänkyjä on suunniteltu tai speksattu autossa kuljetettavaksi. Jos käpy käy sairaalasängyllä kuljetettaessa, asiaa ratkotaan käräjillä pitkään ja hartaasti...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Esa

"meillä" on kaikki autot silleen suunniteltu et sairaalasängyn saa tarvittaessa sinne kiinnitettyy

Mietin että millainen kiinityssysteemi niihin on suuniteltu...ihan siis alkuperäis vai jälkikäteen tehty ja katsastettu sekä kuljetusmuodossa laki sallii jos mälli tulee mutkan takana..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

"meillä" on kaikki autot silleen suunniteltu et sairaalasängyn saa tarvittaessa sinne kiinnitettyy

Onkelma vaan on, että harvoinpa sairaalasänkyjä on suunniteltu tai speksattu autossa kuljetettavaksi. Jos käpy käy sairaalasängyllä kuljetettaessa, asiaa ratkotaan käräjillä pitkään ja hartaasti...

Lanssin kontissa kuljetetaan paljon muutakin kiinnittämätöntä ja hengenvaarallista roinaa, eli en pitäis asiallisesti kiinnitettyä sairaalasänkyä suurimpana riskinä. Varsinkaan jos toinen vaihtoehto on se kiikkerä kuljetus alimitoitetuilla paareilla..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

"meillä" on kaikki autot silleen suunniteltu et sairaalasängyn saa tarvittaessa sinne kiinnitettyy

Onkelma vaan on, että harvoinpa sairaalasänkyjä on suunniteltu tai speksattu autossa kuljetettavaksi. Jos käpy käy sairaalasängyllä kuljetettaessa, asiaa ratkotaan käräjillä pitkään ja hartaasti...

On olemassa systeemi missä sairaala sänky tulee kiinni Fernon sivukiinnitys-systeemiin. Meillä vedetty kuormaliinoilla kiinni korissa oleviin kiinnityksiin. Kumma on jos ei kelpaa kun niillä saa kiinnittää paivamepiakin esim. paperirullia jne. Tosin oikeushan se sen sitteen päättää...

Nostoissa vaan tarpeeksi porukkaa mukaan. Jenkkipaareilla ollaan kuljetettu jos kotoa tai hoivakodista haku.. Joskus nostovaiheessa notkukeet ja nitisseet pahasti mutta vielä kestäneet. Rankalautaa, tyhjiöpatjaa, omaa rullatuolia on sitten käytetty kotona siirtelyyn. Vain mielikuvitus (ja selän kestävyys) on rajana.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Lanssin kontissa kuljetetaan paljon muutakin kiinnittämätöntä ja hengenvaarallista roinaa, eli en pitäis asiallisesti kiinnitettyä sairaalasänkyä suurimpana riskinä. Varsinkaan jos toinen vaihtoehto on se kiikkerä kuljetus alimitoitetuilla paareilla..

Ei siinä mitään ongelmaa olekaan niin kauan kun ei tapahdu vahinkoa...

Kannattaa muistaa kuitenkin pari asiaa: punkan massa on melkoinen ja sillä on huomattavasti paareja suurempi liike-energia. Itse sänky puolestaan on speksattu lähinnä pystysuuntaista kuormaa varten. Sen kestävyys sivusuuntaisiin voimiin nähden on tuntematon, ja vaihtelee sängyittäin. Toisekseen sänkyä ei ole suunniteltu potilaan kiinnittämistä varten. Sängyssä ilman turvavöitä makoileva potilas lähtee kuin nato-ohjus.

Kolmanneksi ne kiinnitysviritykset mitä olen nähnyt, ovat olleet tasoa "peräkärryn kuormalenkit lattiassa", joihin sitten sänky köytetään esim. kuormaliinoilla kiinni. Ihan kiva, jos kuormaliinat ei ole ostettu halvalla Bilhelvetestä ja lenkit on oikeasti speksattu niin että ne pysyvät rungossa kiinni.

Tiedetään tiedetään, paranoidista marinaa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Meilläpäin on tainnut olla jotain alle 200kg parhaimmat. Ei ole päästy siis oikein King Size kokoon asti vielä ollenkaan. Penseille on massat mahdutettu ja ei ole uskallettu pyörillään viedä, vaan on viety rilloilla ja sit vaan monta mukaan autoon survomisessa.

Niissä autoissa, joilla sänkyjä kuskataan, niin taisi olla erillinen vyösarja pokan kiinni sitomiseen. Mutta eipä ole käytännön kokemusta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

"meillä" on kaikki autot silleen suunniteltu et sairaalasängyn saa tarvittaessa sinne kiinnitettyy

Mietin että millainen kiinityssysteemi niihin on suuniteltu...ihan siis alkuperäis vai jälkikäteen tehty ja katsastettu sekä kuljetusmuodossa laki sallii jos mälli tulee mutkan takana..

koritehtaan tekosia eli pitäs kai noi sit olla testailtu  >:D

http://www.jesoy.fi/media/J291%20takaovelta.jpg

eli siis vaati toki sen et lattia on tasanen, eli paarien alla ei ole sitä koroketta mikä yleensä on. (meillä on paareissa "lisäjalat" ettei peti oo hullun alhaalla.

sit tuossa kuvassa näkyy takaa kaksi  kiinnityspistettä, oikeella puolella kuvassa keltaisen otintangon juuressa yks ja paarien renkaan vieressä toinen piste. Noihin on sit sellaset omat "räikkäsysteemit" millä saadaan saikunpeti sit tukevasti kiinni. ( ja siis etu puolella on luonnollisesti toiset kaksi kiinnityspistettä)

en ole ollut kyydissä missä ambulanssi menee katon kautta ympäri.... en tiedä kestääkö se siinä  :P

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Teettekö te paljonkin siirtoja? Kun on sängylle kiinnikkeet ja näyttäisi olevan toiselle Strykerillekin paikka tuossa ykkösvaunussanne. Ja oikein kaks ruiskupumppua. Jännä tuo hapenjakosysteemi. Vedättekö aina molemmat pullot auki vain onko jako vain pullon ajossa tyhjentymis tilannetta varten? Ihan viisas viritys, nimimerkillä viime vuorossa Berttasiirrolla C-papin kera vauhdissa pulloa vaihtaneena.

Muoks. Selvisi jo yrityksenne toimenkuva, kun malttoi kotisivut lukea kokonaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

T Jännä tuo hapenjakosysteemi. Vedättekö aina molemmat pullot auki vain onko jako vain pullon ajossa tyhjentymis tilannetta varten? Ihan viisas viritys, nimimerkillä viime vuorossa Berttasiirrolla C-papin kera vauhdissa pulloa vaihtaneena.

ihan sama miten sitä jakajaa käyttää. voi avata pelkästään yhen pullon tai molemmat. Ihan pirun hyvä systeemi kun noita pitkiä siirtoja tulee niin toi yks pullo ei riitä jos kunnolla hapentarvetta...

ja noita ruiskupumppui on siks kaks kun yleensä menee sit enemmän kun yks droppi... ei oteta kahtapotilasta jolle molemmilla ruiskupumpulla titraillaan lääkkeitä... DAVEJA mennään tuplilla

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Meillä on uusimmissa autoissa Fernon uudet jenkit, kantavuus 300kg, on tähän mennessä riittänyt.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Onkos Teme siinä hapenjakosysteemissä takaiskuventtiileitä pullojen välillä, vai tasaantuuko pullojen paine, kun vetää molemmat auki. Tyhjentääkö se kerrallaan yhtä pulloa, vai vajeneeko molemmat samaa tahtia? Jos ne vajenee samaa tahtia, niin kerrallahan tulee aina vaihtoon sitten kaks pulloa. Eli jos tilanteessa ei ole mukana, niin minkäänlaista reserviä ei jää.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
so not!

kuinka tapahtuu käytännössä todella suuren potilaan siirto, jos  >200 kg:n massa makaa vaikka itäkeskusken mäkkärin lattialla kammiovärinässä. Pelastuslaitokselta vaan miehiä kuin pipoa nostopuuhiin? Luoja kaikkia moiselta puuhalta varjelkoon, mutta kai näitä joskus kohdalle tulee..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

Onkos Teme siinä hapenjakosysteemissä takaiskuventtiileitä pullojen välillä, vai tasaantuuko pullojen paine, kun vetää molemmat auki.

käyttää ensin toisen pullon lähes tyhjäksi jonka jälkeen vaihtaa pullon siihen täydempään. Tuo on totta et tarkkana kannattaa olla. Ja käytännössä me silleen tehään et vaan toista pulloo auki pidetään. Ja mikä tossa on nyt se hyvä juttu niin nimen omaan ettei siihen pullon vaihtoon auton olleessa liikkeessä mee aikaa ollenkaan.

Ja onhan meil viel autossa sit 2x 5kg  kantohappee jos oikein tiukille menee.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Joo Teme, hienoa.

Ja tuohon nostopuuhiin, niin se menee, kuin jo kuvattu.

Äijät voi olla toisesta sakustakin, mutta useimmiten pyydetään hätäkeskusta laittamaan yksikkö apuun. Tämä yksikkö on tällöin pelastuslaitoksen sammutusyksikkö. Muoks. kammiovärinässä olevaa ei tietenkään itäkeskuksen mäkkärin lattialta mihinkään siirretä, vaan elvytys aloitetaan siinä.

Synkkää niitä isoja on siirrellä, tuolla sairaalamaailmassa yhtä veivattiin sängyssä, milloin kakalle, milloin mitäkin. Niin kaikki kynnelle kykenevät tulivat apuun ja yhdestä kahteen pitivät vielä sänkyäkin paikoillaan. Nimittäin sänky luisti lattialla karkuun.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kløverhagen

Potilaat senkuin vankistuu. Itse olin mukana hakemassa 240kg potilasta hiljakkoin. Palokunta teki isoimman homman, niiden piti siis suurentaa parvekken ovea, et saatiin potias sankyineen ulos ja sit nosturilla pakettiauton. Oli siina naapureillakin toljotettava. Ei onneks olut akuutti tapaus vaan normi kuljetus sairaalaan. Yks amb.kuski sit sinne pakettiautoon potilaan ja sen sairaalasangyn kans huojumaan. Onneks en joutunut siihen, 75km matka. Jenkkipaarit on Norjassakin ja kovasti ne natisee painavien potilaiden alla, tuntuu et romahtavat kasaan koska vain. Holannissa esim. on omat sakut "painaville", potskun paino ilmoitetaan kun kyytia tilataan, et saavat sopivan auton ja henkilokunnan paikalle.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Eipä se mitään sitten kun se on kerran runtattu autoon (jos paareille mahtuu), mutta jos sattuukin niin että on vaikeakulkuisessa maastossa vajaat parisataa kiloa lihaa velttona ja se pitäisi saada sinne lanssille. Vaikka olis kuuskin äijää kantamassa niin siitä voi tulla se 40-50 kiloa tyyppiä kohden kun laskee välineistön ja potilaan...kun intin marsseja miettii niin täyspakkaus taisi olla jotain parin kympin luokkaa painoltaan ja yleensä sentään paineltiin pitkin teitä ja polkuja kun matkaa taitettiin.

Tietty tälläisessä keississä voisi ehkä pohtia jotain palopuolen mönkkäriä/motokelkkaa avuksi kelin mukaan.

Eipä tämän kokoiset ihmiset onneksi yleensä lähde sellaisiin paikkoihin mihin ei autolla pääse >:D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SirLucas

Meillä on uusimmissa autoissa Fernon uudet jenkit, kantavuus 300kg, on tähän mennessä riittänyt.

Meillä on myös yhdessä autossa tuollaiset. Potilas (onneksi) käveli kipulääkittynä itse paareille mutta kovasti paarit natisivat alla

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: f_soul

Meillä käytössä Stryker M1 paarit, joille luvataan kantavuutta 228kg, mutta todellisuudessa päätä huimaa, jos potilas on yli 180kg.. Hyvänä, näissä paareissa on että saa kahvat käännettyä lavetista sivulle ja siten helpompi neljän miehen avulla nostaa ylös..

Eipä se mitään sitten kun se on kerran runtattu autoon (jos paareille mahtuu), mutta jos sattuukin niin että on vaikeakulkuisessa maastossa vajaat parisataa kiloa lihaa velttona ja se pitäisi saada sinne lanssille. Vaikka olis kuuskin äijää kantamassa niin siitä voi tulla se 40-50 kiloa tyyppiä kohden kun laskee välineistön ja potilaan...

Joskus muinoin kannettiin sellainen n.130kg kehonrakentaja poika suon ylitse, kun oli kaatunut ja mennyt tajuttomaksi.. Kantajia oli 6 ja matkaa n.1km. Potilaassa kiinni respiraattori ja monitori. Lisäksi tietysti matkassa happi- ja hoitoreput.. Toiminta malliksi valittiin, se että otettiin potilas tyhjiöpatjaan ja surutta vedettiin perässä kolmen miehen voimin ja kolme muuta miestä kantoi tavaraa ja kun vetojuhdat löi hapoille vaihdettiin paikkoja. Voin sanoa, että ilman niitä toisia kehopoikia siellä mettässä olisi matkalla tullut äitiä ikävä ;D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.