Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Reportteri

Kömpelöt tietokoneohjelmat vaarantavat potilasturvallisuutta

Recommended Posts

Reportteri

Terveyskeskusten ja sairaaloiden tietojärjestelmät joutuvat terveydenhuollon ammattilaisten arvioitaviksi. Lääkäriliitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL selvittävät yhdessä jouluun mennessä, mitkä ovat tietojärjestelmien ongelmakohtia. Lääkärit ovat valittaneet huonojen tietojärjestelmien vaarantavan jo potilaiden turvallisuutta. Osastoylilääkäri Tuomas Sorvali Päijät-Hämeen keskussairaalassa Lahdessa on laskenut, että hänellä on sairaalan huonojen tietojärjestelmien takia potilailleen noin kaksikymmentä prosenttia vähemmän aikaa kuin vielä kymmenisen vuotta sitten. - Nyt aika kuluu erilaisten tietojärjestelmien palvelemiseen, ikkunoiden avaamiseen ja sen odottamiseen, että systeemi toimisi, Sorvali kuvaa.

http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2009/10/laakarit_kompelot_tietokoneohjelmat_vaarantavat_potilasturvallisuutta_1099279.html?origin=rss

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Sen siitä saa, kun hoitoalan ihmiset suunnittelevat ohjelmistoja.

Tarkasti määritelty tilaus ohjelmistotalolle ja johan tulee toimivaa settiä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Ja käytäntö osoittaa että useissa tapauksissa saattaa se kömpelyys olla enempi käyttäjässä kuin itse ohjelmassa. Olkoonkin niin, että ohjelmat toki olisi hyvä suunnata käyttäjäryhmälleen, mutta kun monilla vanhan liiton tekijöillä suurin ongelma uuden oppimiseen on motivaatio-ongelma.

Lisäksi olen törmännyt siihen että tieto sähköisessä muodossa ei ole mitään oikeaa ja konkreettista, se on lähes yhdentekevää. Samat tyypit hakevat kaikki rahansa edelleen pankin tiskiltä eivätkä maksa kortilla koska ei se ole mitään rahaa. Tekstiviestillä tai sähköpostilla ei voida viestittää asioita, eihän niitä pysty viemään postilaatikkoon sateessa.

Mutta kuten Iipi toikin ilmi, suutari pysyköön lestissään, ainakin tämän asian suhteen.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Norrma

Niin, ketkä näitä ohjelmistoja oikein ovat olleet tekemässä? Kunnia sille jolle kunnia kuuluu. Olen nyt uudessa työpaikassani joutunut tekemisiin Effican kanssa ja se on suoranainen käytettävyysrikos koko tsydeemi. Haluaisin todellakin tietää, keitä ovat ne tampiot, jotka ovat vastanneet sen konseptista ja käyttöliittymäsuunnittelusta. Onko tietoa?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma
Palautelomake efficaa kauppaavan yrityksen sivuilla. Vuolaasti vaan :)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
otto

Meillä siirrytään 010110 klo 00.00 Mediatrin käyttöön. Meikä yökkönä ;D

Paikalla ainakin ATK-tukea (ja kriisiryhmästä keltaisine liiveineen huhutaan)

Muutos on kyllä iso ja jonkin asteista "kaaostakin" on luvassa koko kevääksi.

Ikävintä oikeastaan että tiedot vanhasta järjestelmästä eivät siirry uuteen, vaan kahta systeemiä joudutaan vetämään rinnakkain varsin pitkään.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Oinaspässi

Juu, mediatria saanut aika mahtavat mittasuhteet. On tärkeintä ja suurinta, mitä sairaalassa tapahtuu, heh...

Tosin aika keskeneräiseltä vielä vaikuttaa?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Norrma

Kiitos Julma, sinnepä sujahti kohtelias tiedustelu vastuunalaisista. Mielenkiintoista nähdä, vaivautuvatko vastaamaan. Ja täytyypä laittaa samanlainen tiedustelu myös Mediconsultiin Mediatrin tekijöistä.

En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, kun luin sairaanhoitajalehdestä juttua teknologiasairaanhoitajasta: "Tuotekehitystä on tehty tähän saakka aika paljon laitevalmistajien lähtökohdista. Insinöörit ovat miettineet, minkälainen laite voisi olla hyvä. Nyt pyritään lähtemään liikkeelle siitä, mitä asiakkaat haluavat ja tarvitsevat." Melkein kaikilla muilla aloilla tuotekehitys on jo kauan lähtenyt siitä, mitä asiakkaat haluavat ja tarvitsevat. Ja ylläriylläri! On olemassa jopa tieteellisesti tutkittuja menetelmiä, joitten avulla asiakkaiden haluja ja tarpeita voidaan kartoittaa ja dokumentoida ja jopa selvittää sellaisia haluja ja tarpeita, joita asiakkaat eivät osaa sanoiksi pukea - tutkimusta tehdään ihan kansainvälisesti Taideteollisessa korkeakoulussa, mutta mahdetaanko nähdä päivä jolloin arvoisa hoito-/lääketieteellinen yhteisö kävisi yhteistyöhön TAIKin kanssa  :)...

Odottelen tässä nyt sitten vastauksia Tiedolta ja Mediconsultilta, jotta saan tietää, miten siellä on selvitetty, mitä asiakkaat/loppukäyttäjät i.e. rivisairaanhoitajat haluaa tai onko järjestelmiä edes käytettävyystestattu loppukäyttäjien avulla.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
nurse Woland

Sen siitä saa, kun hoitoalan ihmiset suunnittelevat ohjelmistoja.

Tarkasti määritelty tilaus ohjelmistotalolle ja johan tulee toimivaa settiä.

Jeps, tilataan jatkossakin tieto(enatorilta) Effican kaltaisia susi&sekunda henkisiä ohjelmia niin hyvä tulee... Kuten Norrma tuossa jo ilmaisikin, on Effica kokonaisuudessaan rikos ihmisyyttä vastaan. En tosin syytä pelkästään huonosti tehtyä ohjelmistoa, vaan ehkä myös sitä että tilaaja(t) eivät varmasti ole tienneet tuotteen speksaamisesta hölkäsen pölähtämää. Ja jos laittaa kyselyitä, toiveita yms. ylläpitäville tahoille niin vastauksena on yleensä jotain "älä kysele, poliisit kyselee" tyyppistä....

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Mikael_S

Ihmettelen kyllä, miten päivitysten saaminen ohjelmiin on niin hankalaa ja hidasta?! Pegasoksessakin on vaikka mitä puutoksia/bugeja, mutta niitä ei vaan millään saada korjattua! Ja tuskin on ilmainen ko. ohjelmakaan ollut. Ja rakenteinen kirjaaminen olisi pitänyt tulla samaan aikaan sähköisen kirjaamisen kanssa, ihan turhaa kouluttaa väkeä ensin käyttämään ohjelmaa eri tavalla ja myöhemmin tekemään kirjaukset uudella tavalla, kun kaiken olisi voinut hoitaa samalla kertaa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
jpelli

Mielestäni hoitoalan eri ohjelmistoissa ei ominaisuuksien osalta ole mitään valittamista, mutta käyttöliittymien suunnittelu on jäänyt käytettävyyden osalta kokonaan pois eli käyttöliittymiä ei olla suunniteltu käyttäjiä ajatellen. Ohjelmien tulisi olla selkeitä ja helppokäyttöisiä, ei kymmentä klikkausta, että saa potilaan x labrat näkyviin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
jpelli

Uudelle työpaikallemme tuli käyttöön Invian DomaCare: helppokäyttöinen, selkeä, kehittäjät kuuntelevat toiveita. Tässä ohjelmistossa on selkeästi panostettu käytettävyyteen.

http://www.invian.fi

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jone

Uudelle työpaikallemme tuli käyttöön Invian DomaCare: helppokäyttöinen, selkeä, kehittäjät kuuntelevat toiveita. Tässä ohjelmistossa on selkeästi panostettu käytettävyyteen.

http://www.invian.fi

Toivottavasti ohjelma on käyttöliittymältään parempi kuin nuo nettisivut. Alkoi vi***tamaan jo heti etusivulla, enkä viitsinyt mennä pidemmälle.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
jpelli

Uudelle työpaikallemme tuli käyttöön Invian DomaCare: helppokäyttöinen, selkeä, kehittäjät kuuntelevat toiveita. Tässä ohjelmistossa on selkeästi panostettu käytettävyyteen.

http://www.invian.fi

Toivottavasti ohjelma on käyttöliittymältään parempi kuin nuo nettisivut. Alkoi vi***tamaan jo heti etusivulla, enkä viitsinyt mennä pidemmälle.

Opin käyttämään ohjelmaa tänään tunnin esittelyn jälkeen.

Noi nettisivut on kyllä aika kamalat.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mikaelt

Taas otsikoissa:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kankeat+tietoj%C3%A4rjestelm%C3%A4t+tuhlaavat+l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4reiden+ty%C3%B6aikaa/1135251672311

Noh...Alkaa suoraan sanottuna Vit(sensuroitu) tuo lääkäreiden itkeminen! Ensin ei tulla järjestettyihin koulutuksiin ja jos satutaan vaivautumaan paikalle niin 75% ajasta käytetään järjestelmän haukkumiseen, kouluttajan haukkumiseen ja loppuaika sitten tuhistaan vieruskolleegan kanssa ettei tätä kyllä aleta käyttämään. Sitten kun mennään käytännöntyöhön ei osata heti kaikkea ha täydellisesti. Oikeasti olen tukipuolella ollessani nähnyt lääkärin joka uuden toiminnon 1. käyttökerralla otti aikaa kellosta kauanko hänellä menee. Sen perusteella sitten laati valituksen kuinka menee työaikaa hukkaan ja kuinka järjestelmä vaarantaa potilasturvallisuuden yms. Viimeisen suuren päivityksen osilta usea hoitaja ja sihteeri teki testauksia viikokaupalla. Itse pyörittelin testisairaalassa potilaita ja lomakkeita lähes 2kk, tehden siinä sivussa yli 20 virheilmoitusta ohjelmantoimittajalle. Jokaikinen ilmoitus käytiin läpi puhelin palavereissa ja sähköposteilla. Sitten ihmeteltiin että missä testiryhmän lääkärijäsen viipyy ja alettiin kyselemään. No vastauksena tuli ettei halua osallistua mitenkään järjestelmän kehittämiseen ja testaukseen kun se ei kuitenkaan toimi eikä ohjelman toimittaja halua kentältä kehitystä!!!

Tuohon aikaisempaan artikkeliin..Kuka nyt olikaan lääkäri joka valitti ettei lääkemuutoksista tule hoitajalle ilmoitusta ja sellaista järjestelmää ei ole. Kyllä on! Effican nelosversiossa osastolääkitys herjaa paikkakartalla muutoksista. Mutta eipä ne kaikki lääkärit sitä tiedä kun eivät suostu ohjelmaa käyttämään vaan paperille monessa paikassa kirjottelevat epäselvällä käsialalla.

Täytyy myöntää että hoitajissa ja sihteereissäkin on koulutuksissa tullut esille monia puolia. Yksi on se mahdoton into tehdä hommia jotka ei k.o ammattiryhmille mitenkään kuulu. Joillain tuntuu olevan kova tarve palvella lääkäriä!? Varmaan kävisivät pyyhkimässä vessassa jos kutsu kävis.

No tulipas tässä avauduttua...Alkaa vaan tympäseen tämä sama valitus jota on kuullu kohta 10 vuotta näissä pääkäyttäjän hommissa. En tiedä mikä hulluus minut toistuvasti ajaa päivätöihin pienellä palkalla. Paljon helpommalla pääsis ja rahaakin tulis enemmän kun lopettai nuo hommat. Lisäksi suljetulla psyk. ei tartte kestää niin paljoa vitt... :) 

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Oinaspässi

No tulipas tässä avauduttua...Alkaa vaan tympäseen tämä sama valitus jota on kuullu kohta 10 vuotta näissä pääkäyttäjän hommissa. En tiedä mikä hulluus minut toistuvasti ajaa päivätöihin pienellä palkalla. Paljon helpommalla pääsis ja rahaakin tulis enemmän kun lopettai nuo hommat. Lisäksi suljetulla psyk. ei tartte kestää niin paljoa vitt... :)

Nyt lopetat noi tietokonehommat ja palaat takaisin potilaiden pariin... :nauraa:

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Kyllä jokainen terveydenhuoltosektorilla eteen tullut sovellus on käytettävyydeltään ja toimivuudeltaan sitä tasoa, että kotikoneelle ei moinen roska kauaa vanhenisi.

Järkyttäviä summia rahaa syydetään järjestelmiin jotka ovat täyttä p*skaa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jone

Järkyttäviä summia rahaa syydetään järjestelmiin jotka ovat täyttä p*skaa.

Jaa, eikö niissä ole mitään positiivista? Palaisitko takaisin paperiaikaan?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
otto

Se on vähän erilaista jos päätyönään käyttää jotain järjestelmää. Hyvä järjestelmä ei kaipaa päiväkausien koulutuksia peruskäyttäjälle. Kaipa sitä joskus oppii missä pitää painaa f9 ja missä insert.

- Jaa tuplaklikkaus ei toimi tässä kohtaa vaan tuossa toisessa samanmoisessa toimii .

-Joo et voi kirjata kun jollain jossain on sama potilas auki ja et tiedä kellä. Kirjaako se vai onko lähtenyt paskalle ja jättänyt koneen auki.

- 14 kertaa kun kahlaat valikot läpi ja klikkaat kaikissa ok niin potilas on kirjattu sisään(paskat, se on odotuksessa tai kuollut vanhuuteen)

No kaipa sitä uudistukseen tottuu kun on pakko.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jone

Tähänpä voisin sanoa, että wordiakin voi käyttää kuka tahansa, MUTTA lukemalla ohjeita tai käymällä koulutuksessa siitä saa paljon enemmän irti ja löytää jonkun muunkin fontin kuin Arial. Tai Excel, voi sitäkin käyttää, mutta jos ei ole hajuakaan mitä varten ohjelma on olemassa ja mitä sillä voi tehdä, niin ehkä kannattaisi käydä koulutuksissa.

Sama pätee potilastietojärjestelmiin. Voi niitäkin käyttää ilman mitään perehtymistä, mutta voin luvata että varmasti tökkii!

Pahimpia ovat käyttäjät, jotka vain tekevät ja klikkailevat, mutta eivät tiedä minkä takia ja mikä merkitys sillä on. Kannattaa myös muistaa että potilashallinnon kirjaukset ovat yhtälailla juridisia potilasasiakirjoja, niinkuin sairauskertomuksetkin. Tämä vain välillä meinaa unohtua.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Mulla kokemuksia hoitotyössä eniten Tieto oy:n Efficasta joka toimii suht stabiilisti, mutta kieltämättä vaikuttaa hieman kömpelöltä ja vanhanaikaisen oloiselta.

Yksittäisten ohjelmien bugeja suurempana ongelmana, tai ainakin turhaa työtä lisäävänä, näen sen että tietotekniikka on tietyillä terveydenhuollon osa-alueilla aivan lastenkengissä; esim. reseptit, kotihoidon ja sairaankuljetuksen mobiilituotteet, logistiikka yms...

Ja missä mahtaa viipyä se suuri kansallinen sähköinen potilasarkisto, tämänkin piti olla valmis jo 90-luvulla..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mikaelt

Part IPässi: Tässä oikessa potilastyössä olenkin parhaillaankin..Ja muuten just tais napsahtaa aattolisät päälle :)

Niin kyllähän wöördillä kuka tahansa kirjoittaa, mutta yritäppäs tehdä jotain tiettyjen muotoiluiden mukaan virallista kirjettä. Varsinki Office 2007 on aika karsee paketti kun siihen yllättäen tutustuin. Tietysti valikoita ja valintoja Efficassakin on vaikka millä mitalla, samaa runkoa kun käytetään sekä PTH että ESH puolella.

Kyllä niitä pasxxx softia joita ei pitäs käyttää on kotikoneilla vaikka kuinka, esim MS InternetExplorer, Mediaplayer,Outlook, MsMail, WordPad....

Se on vähän erilaista jos päätyönään käyttää jotain järjestelmää. Hyvä järjestelmä ei kaipaa päiväkausien koulutuksia peruskäyttäjälle. Kaipa sitä joskus oppii missä pitää painaa f9 ja missä insert.

- Jaa tuplaklikkaus ei toimi tässä kohtaa vaan tuossa toisessa samanmoisessa toimii .

-Joo et voi kirjata kun jollain jossain on sama potilas auki ja et tiedä kellä. Kirjaako se vai onko lähtenyt paskalle ja jättänyt koneen auki.

- 14 kertaa kun kahlaat valikot läpi ja klikkaat kaikissa ok niin potilas on kirjattu sisään(paskat, se on odotuksessa tai kuollut vanhuuteen)

- Tuossa olen samaa mieltä ettei päiväkausien koulutuksia pidä ollakkaan. Hoitajalle Effican kertomuksessa riittää n. 1,5h koulutus ja saman verran lisää polille Ajanvarauksesta tai osastolle Osaston hallinnasta. Ongelmana on usein se kun koulutuksia järjestetään ei kaikkien tarpeita ja erityisyyksiä voi ottaa huomioon. Suhteellisen täydellisen koulutuksen osastosihteeri opiskelijoille pidin, niin että he pätjäävät sekä polilla että osastoilla, osaavat korjata virheitä ja ymmärtävät mm. laskutuksen erityispiirteet ja muuta sihteerille spesiaalia hommaan niin 30h siihen meni.

- Paljon myös työssäolevin koulutuksissa joutui opettamaan poisoppimista, jos hommaa on tehty kivikautisella Unix pohjisella softalla, esim. on koko käyttis ihan eri. Sitten ihmetellään että mitenkäs se toimii tää hiiri kun ennen painettiin ALT+1 ja sitten CTRL+2 jne... Oikeesti esille tuli ettei monikaan tiennyt mitä oli tehnyt työkseen viimeiset vuodet mutta osasivat sen kapean polun miten näppäimillä syötettiin haluttu tieto.   

- En tiedä mistä ohjelmasta on kyse mutta Efficassa ainakin jos jollain muulla on saman potilaan kertomus auki tulee ekana ilmoitus kuka käyttäjä sitä käyttää. Jos lääkärillä on oman ea-lehti käytössä se on tietenkin lukittu mutta HOI lehti on käytettävissä. Effican Whoikessa taas kaksi hoitajaa voi kirjata samaan aikaan.

- Effican sisäänkirjaus on paljon nopeampi kun esim. Sairaalaseniorin. Siinä meni vähintään 5min kun Efficassa potilas on paikkakartalla 45sek kuluttua vaikka pitäs hallinnolllinen lähete tehdä. Jos on jo valmiiksi "tulevissa" niin hommaan menee psy puolella parisenkymmentä sek. (joutuu valita hoitomuodon ja kuntatuotteen) Somatiikassa vähemmän kun kaikki on DRG laskutuksessa, eli lähes pelkkä OK painallus riittää. MUTTA jos ei tiedä mitä on tekemässä ja missä järjestyksessä tulee kaikki valikot tietysti aukaistua ja ihmeteltyä että mitähä tuohonki pitäs valita.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mikaelt

Part II

Piti jakaa tää pitkä vastaus useeseen osaan kun ei suostunu lähettään...KÖMPELÖ tää  SMF :)

Mulla kokemuksia hoitotyössä eniten Tieto oy:n Efficasta joka toimii suht stabiilisti, mutta kieltämättä vaikuttaa hieman kömpelöltä ja vanhanaikaisen oloiselta.

Yksittäisten ohjelmien bugeja suurempana ongelmana, tai ainakin turhaa työtä lisäävänä, näen sen että tietotekniikka on tietyillä terveydenhuollon osa-alueilla aivan lastenkengissä; esim. reseptit, kotihoidon ja sairaankuljetuksen mobiilituotteet, logistiikka yms...

Ja missä mahtaa viipyä se suuri kansallinen sähköinen potilasarkisto, tämänkin piti olla valmis jo 90-luvulla..

- Effica toimii mielestäni nykyisin luotettavasti ja kaatumatta. Ne katkot mitä täälläkin sairaalassa on olleet yllättäen ovat johtuneet sairaalan ja effican palvelimine välisistä vioista, eli suomeksi sanottuna kaapelit katkenneet ja varayhteys ei ole lähteny toimimaan. Tuskimpa kotonakaan konetta voi syyttää kun ei nettiin pääse jos koira on purrut modeemin johdon poikki ja varakaapeli on muuton jälkeen hukassa. ;). 

- Effican nykynen käyttöliittymä perustuu -90 luvun Sinuheen joka pyöri IBM OS/2 käyttiksellä ja siksi on ominaisuuksia jotka ei ole winkku maailmasta tuttuja. Olen nähnyt demoja ns. Kertomus 200x versiosta, siinä on työtilat ja hakemistot täysin erilaisia ja vanha paperisivu kertomus muuttunut erilaiseksi. Reseptien osalta ei kovinkaan suurta muutosta ole odotettavissa ennen kun eResepti tulee. Käsittääkseni tämän hetkiset ongelmat on apteekkien päässä, jo vuosia sitten on Efficassa ja Pegasoksessa ym. ollut yhteinen standardi rec. tietojen sisällöstä mutta KELA:n ja apteekkien tietokannat ja ohjelmat kai sitten muuttuivat.

Kotihoidon mobiilit toimii OK jos käytetään ns. virtuaaliefficaa, eli palvelimella on effica joka etäyhteyden kautta siirretään läppärille. Esim. itäsavon SOSTERI käyttää tollasia 400e miniläpäreitä joissa @450 verkko ja ohjelmat tuodaan vaan näytölle sieltä palvelimelta. Sairaankuljetuksen kanssa on ongelmia Suomen lain kanssa, eli jos pelastuslaitoksen lanssissa otetaan yhteys sairaalaan ja halutaan katsoa potilaan sairaskertomukset pitää potilaalta saada siihen ensin lupa! Toisaalta jos esim. lääkintäesimies olisi sairaalan palkkalistoilla hän saisi katsoa potilaan tiedot ilma erillistä lupaa. HUS alueella oli kait tarkoitus parivuotta sitten kokeilu aloittaa että lanssikuskit voisivat katsella alueen potilastietoja. Pistivät kait kohtalaisesti siihen jo rahaa niin huomasivat että ei se oikeen onnistukkaan.

- Potilasarkiston suunnittelu on aloitettu -90 luvulla, piti olla valmis 2007 sitten 2010 mutta nyt näyttää siirtyvän yhä. Käsittääkseni tiedot on aikoja sitten standartoitu, eli Effican tiedot näkis Pegasoksesta ym. sekä palvelinfarmit ja tiedonsiirrot jo suuniteltu valmiiksi mutta...Luulen että suurin ongelma on tällähetkellä poliittisella puolella. Isojen poikien kanssa saunassa ollessani kuulin että uudessa THL:ssä ei oikeen hommat suju kun pomot riitelevät keskenään ja KELAn kanssa.

Virossa saivat aikaan muutamassa vuodessa toimivan systeemin, kuuntelin hankkeen pomon esityksen asiasta keväällä ja olin ihmeissäni. Kaipa niillä on nuorena kansana kova tahtotehdä asioita ja riitely jätetty vähemmälle. Pääpiirteittäin asia meni niin että ensin tutkittiin miten pitäisi homma toimia, sitten muutettiin lakia niin että homma saadaan toimimaan.

Tuosta voi katella jos kiinnostaa: http://www.e-tervis.ee/info.html

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mikaelt

Part III

Niin ja noista hinnoista vielä...Ihmisillä ei tunnu olevan käsitystä tietotekniikan ohjelmien hinnoista, ei sitten pätkääkään. Kokeilkaas ostaa uusi Windows 7 Pro ja siihen Office 2007 ilman mitään alennuksia tai OEM (koneen mukana) palikoita. maksaa monta kertaa enemmän kun joku Gigantin peruskone. teollisuuden puolella esim. aikoinaan elementtitehtaalla missä kesähommissa olin tuli uus betonin sekoitus järjestelmä, tai vanha järjestelmä modernisoitiin tietokoneilla ja softalla. Paikassa alle 20hlö töissä, homma maksoin n. 80t eur silloin ja softaa käytti yksi työntekijä. Sairaalassa jossa 1200hlö effica 4.0 päivitys kaikkine kuluineen 500t e (sisältää pääkäyttäjien työt ja koulutuksissa istumiset) softan osuus ehkä 60-75%. Epäselvällä ja monimutkaisella kaavalla laskettuna tuolla 1200 hlö vahvuudella sama rahamäärä menee 1-2vko palkkakuluihin. Tuollaisia isoja päivityksiä tulee pakosta 3-4v välein. Uskon että vuokralääkäri firmoille menee jossain isossa tk päivystyksessä suuremmat rahmäärät vuodessa kun tietojärjestelmien ylläpitoon ja päivtykseen...Ja sieltä firmastakin on usein tarjolla sitä kuuluisaa pelkkää pasXXX

No hyvää joulua kuiteski kaikille...  :) ;)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Järkyttäviä summia rahaa syydetään järjestelmiin jotka ovat täyttä p*skaa.

Jaa, eikö niissä ole mitään positiivista? Palaisitko takaisin paperiaikaan?

Vanhaan ei tietenkään ole enää paluuta. Terveydenhuoltoon on vuosia kehitetty sähköisiä järjestelmiä joten ei ole liikaa vaadittu odottaa niiden toimivan hyvin. Toki positiivisiakin puolia löytyy, mutta järjestelmät eivät ole lähelläkään sitä tasoa mitä niiden pitäisi olla.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×