Jump to content
MAINOS

Hoitohenkilöstön kiinnostus H1N1 rokotteeseen on ollut laimeaa


Reportteri

Otatko H1N1 rokotteen?  

294 ääntä

  1. 1. Otatko H1N1 rokotteen?

    • Kyllä
      178
    • En
      82
    • EOS
      35


Recommended Posts

Tää oli uutta tietoa, kiitos siitä. Saatteko samalla tavalla muutkin influenssarokotteet maksutta?

"Poliittinen elin on esimerkiksi pääministerin perna." Odd 6v.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 419
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meinasin rokotteen ottaa ku ei ole aikaa sairastaa. Rokotteet saapuu vasta ens viikolla apteekkiin, sit piikille.

Samalla mentaliteetilla täällä, yritän saada piikin, jos töistä ilmatteiseks saa. Duunikaveri sairasti, ja oli varsin kipeänä pitkälti toista viikkoa. Silleen ei pelota rokotteen ihoreaktio tai kuume, eivät ole poikkeuksellisia oireita ylipäätään rokotusten yhteydessä. Guillain-Barren saanut henkilökin on tullut nähtyä, mutta hän ei sitä tosiaan ole sikainfluenssarokotteesta saanut. Toipui hiljalleen ja aika täydellisesti. Raskas oireyhtymähän se on.

Guillain-Barre on mielenkiintoinen rokotukseen liitetty oire, kun ymmärtääkseni myös se influenssainfektio itsessään voi sitten laukaista saman oireyhtymän, ei pelkkä rokote. Ja voisi joskus hyvällä ajalla yrittää penkoa tietoa siitä, onko todennäköisempää saada Guillain-Barren rokotteesta kuin itse influenssasta (ja mikä on todennäköisyys sairastaa influenssa...).

Reutersin sivuilta löytyi nopeasti vihje sellaiseenkin suuntaan, että on suurempi riski saada influenssasairaudesta Guillain-Barre kuin rokotteesta. Ymmärrettävää sinänsä, rajumman immuniteettivasteen voisi kuvitella sekoittavan pakkaa helpommin. Onko sikainfluenssarokotteen adjuvantilla suurempi riski G-B:en kuin kausi-influenssarokotteella, enpä tiedä. Tosin veikkailen kausi-influenssaakin vastaan käytetyn aika erilaisia rokotteita. PubMedistä löytyy kyllä artikkeleita aiheesta hakusanoilla Influenza Guillain Barre.

Pk-seudun Metro -lehdessähän on viime aikoina ollut lukijatekstareita, jotka varoittavat sikainfluenssarokotteesta. Yleisölle ei ole kerrottu, että voi aiheuttaa halvauksia. Rakentavaa?

Oma riskinarviointini perustuisi viiteen vaihtoehtoon:

1) ei rokotetta, todennäköisyys sairastua, sairastua influenssaan raskaasti

2) ei rokotetta, todennäköisyys sairastua, sairastua influenssaan, saada siitä komplikaatio

3) rokote, todennäköisyys sairastua raskaasti tai komplikaatio

4) rokote, todennäköisyys saada siitä raskas komplikaatio

5) ei rokotetta, sairastaa sikainfluenssa ja saada vastustuskykyä seuraavaa influenssaa vastaan?

Ja näistä tarttis valita se pienin ja epätodennäköisin paha...

Linkki Reutersiin: http://www.reuters.com/article/healthNews/idUSTRE50R6IK20090128

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rokotteen sain eilen, päänsärky tuli huolimatta burana 600:sta mitä tth oli suositellut otettavaksi samaan aikaan. Nyt käsi hieman kipeä pistokohdasta, muttei mitenkään haittaavan paljon.

Aluksi ei pitänyt ottaa, mutta elämän muut suunnitelmat käänsi pään, parempi nyt kuin myöhemmin.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rokotteen sain eilen, päänsärky tuli huolimatta burana 600:sta mitä tth oli suositellut otettavaksi samaan aikaan.

Aijai, huono suositus ;)

http://www.tohtori.fi/?page=5033584&id=0989159

Onneksi mä otin Buranaa, lapsethan oli saanut Panadolia  ::) Jää nähtäväksi tuo teho, voin sitten kertoa tämän tth:lle  ;)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tässähän menee jo ihan sekaisin siitä pitäiskö toi rokote ihan oikeasti ottaa...

ei sillä, mä en tosiaan usko mihinkään noihin teorioihin, ne on lähinnä huvittavia  ::)

olen vaan miettinyt tosi paljon sitä, että sitä on testattu mun mielestä vähän, ja sen lisäksi mä olen kananmunalle erittäin allerginen...vaikka on sanottu että sen voisi silti ottaa...

toisaalta sitten mietin sitä että missä olen töissä, siellä potilailla voi tavalliset lentsutkin olla vaarallisia (meillä ei kyllä todnäk tulla hoitamaan H1N1-potilaita, on sen verran "erikoinen" osasto meidän vieressä)...ja sitten mulla itellä on astma...ja jos saan flunssan ni se menee yleensä keuhkoihin asti.

silti mä vielä epäröin...kieltäydyin jo kun työnantaja kyseli. se piti siis tietää jo melkein 2 viikkoa sitten, vaikka ne taidetaan pistää vasta ensi viikolla.

kyllähän mä tietty olen oikeutettu vielä siinä kolmosryhmässäkin, johon kuulun perussairauden takia.

vaikea asia, silti oon vielä kallistunut sen kannalle että en ota sitä...mutta kieltämättä välillä kyllä mietityttää. ainoa mikä mua tässä pelottaa, on ne sivuvaikutukset, ei mikään muu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otin piikin tänään. Pistoskohta on kipeä ja käsivarsi "tuntuu" liikutellessa. Nyt sitten illalla nousi kuume. Naama on kuin tomaatilla.  Tiesin ettei sivuvaikutuksia pitäisi kovin herkästi lähteä lääkkein lieventämään. Katsotaan nyt miten käy, kun huomenna on työvuoro... huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

yksityisellä kun työskentelen,mitä tuo lakityöterveyshuollosta sanookaan?mistä haen rokotteet.aattelin hakea molemmat etten tartuta läheisiä.(suvussa reumaa ja astmaa).

En tiedä auttaako sua, mutta itse työskentelen yksityisellä ja me saadaan rokotteet kunnan kautta. Eli firma itse ei hanki mitään meille, mutta saadaan ne kuitenkin.

Kovasti oon pohtinut kolleegoiden kanssa rokotteen ottoa ja innolla lukenut kokemuksia mitä on rokotetut kirjoittaneet. Ensi viikosta alkaen alkaisi piikitys, pitänee se ottaa kuitenkin. En halua sairastua influenssaan.

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä alkaa rokotukset ensi viikolla. Olen kahden vaiheilla asian suhteen. Raivostuttaa, kun uutisissa joku ukko sanoi (en muista nimee), että hoitajilla on eettinen velvollisuus ottaa rokote!! Että tästä(kin) asiasta meitä syyllistetään  angry.png

Influenssarokotteita en ole ottanu ollenkaan periaattesta, koska työnantaja ei suostu maksamaan niitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis kukaanhan ei maksa tuosta rokotteesta yhtään mitään ja sitä ei rahalla saa. Se on veroeuroista jo kustannettu. Kyse on vain siitä, että missä järjestyksessä rokotetaan ihmiset. Terv.hoito rokotetaan ekana ja yksityiset menee varmaan samassa, kuin julkiset jos rokotteita tulee tarpeeksi. Jos niitä tulee vain "tipoittain", niin ekana rokotetaan päivystyspolin, lanssin, infektio-osastoiden ja tehojen henkilökunta. Sen jälkeen muut. Työnantaja yksityisellä puolella sopii sitten kunnan kanssa, että mennäänkö rokotettavaksi vai tuleeko rokotteet työpaikkaan itse pistettäviksi.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

. Raivostuttaa, kun uutisissa joku ukko sanoi (en muista nimee), että hoitajilla on eettinen velvollisuus ottaa rokote!! Että tästä(kin) asiasta meitä syyllistetään  angry.png

Mulla tuli mustaa savua korvista kun kuuntelin sitä  angry.png

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

. Raivostuttaa, kun uutisissa joku ukko sanoi (en muista nimee), että hoitajilla on eettinen velvollisuus ottaa rokote!! Että tästä(kin) asiasta meitä syyllistetään  angry.png

Mulla tuli mustaa savua korvista kun kuuntelin sitä  angry.png

Olisko tämä "ukko" ollut arkkiatri Pelkonen?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

. Raivostuttaa, kun uutisissa joku ukko sanoi (en muista nimee), että hoitajilla on eettinen velvollisuus ottaa rokote!! Että tästä(kin) asiasta meitä syyllistetään  angry.png

Mulla tuli mustaa savua korvista kun kuuntelin sitä  angry.png

Olisko tämä "ukko" ollut arkkiatri Pelkonen?

Se oli Pekka Puska.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kalevan pääkirjoitus 24.10.2009

http://www.kaleva.fi/plus/Sikainfluenssan-outo-sivuoire/820980

lainaan tähän viimeisen kappaleen:

"Erityisen hälyttävää on, että osa hoitohenkilöstäkin karttelee tarjolla olevaa rokotetta. Sen ottamisen on oltava vapaaehtoista, mutta on vähintäänkin erikoista, jos hoitohenkilöstö sitä karttelee. Kyse on silloin myös potilasturvallisuudesta ja silloin ollaan alan ammattietiikan ydinkysymyksen äärellä. Voi kysyä, onko taudin levittäjäksi ryhtyvä työntekijä lainkaan oikealla alalla."

Varsinkin tuo toinen virke on minusta aika hauskasti muotoiltu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eilen otin rokotteen ja tänään aamuyöstä heräsin vilutukseen ja kaikkiapaikkoja särki, kuume kipusi parissa tunnissa 38,4 asteeseen. Otin 8 aikaan Burana 600 mg, kun toiveeesa oli päästä vielä iltavuoroon töihin, eihän siitä kunto niin paljon petrannut. Nyt edelleen ip:llä kuumetta ja flunssan muut oireet. Toivotaan, että tästä nyt sai kunnon vastustuskyvyn oikeaa sikainfluenssaa vastaan. Niin ja että tämä tauti menisi päivässä ohi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse mietin kovasti miten tekisin  huh.gif. Olen raskaana ja 23 raskausviikko alkamassa. Rokote tulee tänne noin viikon kuluttua joten vielä on aikaa miettiä..... en ole täällä hetkellä töissä vaan kotona pienten lasten kanssa. Voi että kun tietäsi mikä olisi paras ratkaisu!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.hoitoportaali.fi/?page=4442432&id=2192911&bp=NTQyMTkyNTgzNzYxMjU2MTk5NjIwMTY4NjI=

Tämä on mielenkiintoista:

Saksassa vain kymmenesosa haluaa enää sikainfluenssarokotteen

Viime aikoina eri maiden mediat ovat nostaneet esille – jopa hieman yksipuolisesti – sikainfluenssarokotteiden turvattomuuden. Esimerkiksi Saksassa on noussut suuri kohu lääkeyhtiö GlaxoSmithKlinen Pandemrix –rokotteen sisältämästä adjuvantista, joka tehostaa rokotteen vaikutusta, mutta samalla joidenkin asiantuntijoiden mukaan saattaa lisätä haittavaikutuksia.

Myös Suomeen tilattu rokote on GlaxoSmithKlinen valmistama Pandemrix.

Saksassa epäluulot eivät ainakaan hälvenneet sen jälkeen, kun selvisi maan armeijan, virkamiesten ja ministerien saavan eri rokotetta kuin mitä väestölle tulee olemaan saatavilla. Tavallinen kansa tullaan Saksassa rokottamaan juuri Pandemrix -rokotteella, kun armeijan henkilöstö, virkamiehet ja ministerit tulevat saamaan Celvapan –nimistä rokotetta, joka ei sisällä Pandemrixista tuttua adjuvanttia.

Nämä kaksi asiaa yhdessä ovat saaneet kansan epäilemään rokotuksen turvallisuutta ja tarpeellisuutta. Itse asiassa British Medical Journalissa vastikään julkaistun tutkimuksen mukaan saksalaisista enää vain 12 prosenttia aikoo ottaa Pandemrix –rokotteen. Kuitenkin sitä on tilattu Saksaan 50 miljoonaa annosta.

Siis onko tää nyt jotain urbaanilegendaa vai mitä, mutta eilen just kuulin väitteen jonka mukaan Suomessakin isot kihot rokotettais eri rokotteella ku tavalliset kadun tallaajat :-

Yritä tässä nyt sitten suhtautua asiaan järkevästi ja ammatillisesti ku joka tuutista työnnetään toinen toistaan kamalampia tarinoita  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.tohtori.fi/?page=5817524&id=3917534

Yle haastattelema Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rokoteosaston johtaja Terhi Kilpi tosin totesi, että hänen tietojensa mukaan sotilaille ja hallituksen jäsenille on hankittu eri rokotetta puhtaasti käytännön syistä eikä haittavaikutusten vuoksi. Hänen mukaansa molemmat rokotteet aiheuttavat saman verran haittavaikutuksia.
Jospa ne on halunneet rokottaa päättäjät nopeasti ja saaneet käsiinsä esim pienen erän tuota toista rokotetta enne tuota toista tms. Ei kaiken takana tarvitse olla salaliitto vaan asioille voi olla ihan yksinkertaisia selityksiä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä taas luin juuri tän päivän Iltasanomista että Suomeen ei ole saatu mitään muuta rokotetta kuin sitä yhtä ja samaa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko TODELLA (lähteitä kaivataan...) niin että rokottamaton hoitaja on riski potilasturvallisuudelle? Vaikka hoitaja olisi kuinka rokotettu, niin voihan se lyhytaikaisesti kantaa virusta mukanaan siitä itse sairastumatta ja näin siis altistaa jonkun potilaan? Eikös tuolla rokotteella ole juuri tarkoitus suojata ne, joille tauti on riski, eikä suinkaan hävittää virus olemasta (vrt. isorokko ja sen hävittäminen maailmasta kattavalla rokotuskampanjalla)?

Onko jollain tietoa siitä että tämä ko. rokote olisi nimenomaan kehitetty suojaamaan myös possunuhan myöhemmin muuntuvilta kannoilta? Tällaistakin olen kuullut väitettävän. Vaikea vain uskoa että voitaisi luvata suojaa muuntuvia kantojakin vastaan, kun ei oikein vielä tiedetä edes sitä suojaako se ja kuinka pitkään tältä nykyiseltä kannalta...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ei tullut isommin oiretta rokotteesta. Pikkuisen kättä särki rokottamisiltana, seuraavana päivänä oli vähän vetämätön olo (milloin ei ole?).

Tavallaan ymmärränkin haluttomuuden ottaa rokotteita, mutta jatkuva sijaisten soittelu kun oma väki on kipeänä ja rehellinen ardsin pelko saivat ainakin minut ottamaan rokotteen. Rokote ei johtane ennenaikaisesti hautaan eikä siihen respiraattoriin, H1N1 on jo johtanut respiraattorihoitoon Suomessakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt olis molemmat piikit otettu, olkavarsi mihin sikaflunssarokote pisttettiin on hieman kipeä, pitää ottaa buranaa. Muuten ihan hengissä vielä ollaan *pyhimys* Ja juuri tossa uutisissa kuulin, että pohjanmaalla (?) on kuollut joku 25v tyttö ,kenellä on vakava perussairaus, sikainfluenssaan.

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on sitten alkanut syyllistäminen työtovereiden keskuudessa. Jos et ota rokotusta, sinua katsotaan pitkin nenän vartta jos sairastut mihin tahansa nuhaan. Jos taas otat rokotuksen ja silti sairastut on se hyväksyttävämpää kun olet ns. tehnyt kaikkesi jottet saisi tautia..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on rokote otettu... Täälläpäin ainakin tuntuu olevan rokotusintoa ilmassa, hyvä ettei ihmiset tappele kuka kerkiää jonoon ensin ja kuka saa millonkin ja ketkä ei ja mitenkä....

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...