Jump to content
MAINOS

Hoitohenkilöstön kiinnostus H1N1 rokotteeseen on ollut laimeaa


Reportteri

Otatko H1N1 rokotteen?  

294 ääntä

  1. 1. Otatko H1N1 rokotteen?

    • Kyllä
      178
    • En
      82
    • EOS
      35


Recommended Posts

Nyt on rokote otettu... Täälläpäin ainakin tuntuu olevan rokotusintoa ilmassa, hyvä ettei ihmiset tappele kuka kerkiää jonoon ensin ja kuka saa millonkin ja ketkä ei ja mitenkä....

ja mie oon meidän suuresta työjoukosta ainut joka ehkä ottaa... en tiedä viel

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 419
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meillä tällä hetkellä näyttää siltä, että 12-15 ottaa vajaasta 40 ihmisestä. Voi olla että määrä vielä hiukan kasvaa, mutta varmoja on 12 ja kolme vielä miettii. Itse en vieläkään meinaa sitä ottaa vaikka välillä se vähän mielessä käykin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin kyllä tosi kipeänä pari vrk, mutta rokotuksen aiheuttamat oireet loppuivat myös nopeasti . Ikävä, että jouduin olemaan viikonlopun töistä poissa ja samalla meni lisät. Positiivisellä mielellä kuitenkin!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisikohan jotain abouttirallaa 10-15 nimeä...pari yliviivaustakin näkyi olevan.

Porukkaa on sen vajaa 30.

Ei tule sillai intessiivisesti katsottua, kun oma päätös on täysin selvä ja en arvostele toisten päätöksiä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ollut meidän työpaikalla ainakaan kovin innostunutta porukkaa H1N1-rokotuksen suhteen. Kaksi nimee oli tänään johon minä lisäsin omani. Muut vielä harkittee, ja uskovat kaikki kauhupuheet rokotteesta.  Jos tohon nyt kuolen niin varmaan sitten kuolisin sikainfluenssaankin?

En ainakaan kanna syyllisyyttä taudin tartuttamisesta vanhuksille tai, jos sairaalassa keikkailen ni nuoremmillekin. Ja keväällä on sairaalassa harjoittelut, jolloin en saisi viedä heikkokuntoisille tautia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko TODELLA (lähteitä kaivataan...) niin että rokottamaton hoitaja on riski potilasturvallisuudelle? Vaikka hoitaja olisi kuinka rokotettu, niin voihan se lyhytaikaisesti kantaa virusta mukanaan siitä itse sairastumatta ja näin siis altistaa jonkun potilaan?

Itse itseäni lainaten, nostan kysymyksen uudelleen pinnalle, josko jollain olisi vastaus?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ainakaan kanna syyllisyyttä taudin tartuttamisesta vanhuksille tai, jos sairaalassa keikkailen ni nuoremmillekin. Ja keväällä on sairaalassa harjoittelut, jolloin en saisi viedä heikkokuntoisille tautia.

Juu en minäkään.

Mikäli sairastuu, tulee todellakin pysyä poissa duunista ja se koskee niinko ihan kaikkia tarttuvia tauteja ja muutakin sairastamista.

Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ottaako rokotteen tai ei. Ei ainakaan niin kauan, kunnes toisin todistetaan.

Sehän tästä vielä puuttuukin, että hyvät (=rokotteen ottaneet) alkavat syyllistämään kun  pahat(=ne jotka eivät syystä tai toisesta ota rokotetta) hoitajat eivät koe saavansa lisää kutsumusta tästäkään asiasta...

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja juuri tossa uutisissa kuulin, että pohjanmaalla (?) on kuollut joku 25v tyttö ,kenellä on vakava perussairaus, sikainfluenssaan.

Mikäköhän on vakava perussairaus? Itse luin vain Hesarista että "perussairaus" oli tytöllä.

Omalla miehelläni ja veljelläni on perussairaus, toista noista voisi ehkä sanoa vakavaksi sinänsä.

Monesti kun ainakin "kansan keskuudessa" ajatellaan, että "se nyt oli muutenkin sairas", mutta perussairaita ihmisiä on paljon, eikä heistä sitä ulospäin näy. Itse olen hieman huolissani nimenomaan heidän takiaan.

Sori, oli vähän OT.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otan rokotteen. Mulla on muutakin tekemistä kuin maata kipeenä. Luulis kyrsivän jos menee joku tärkee homma ohi (harjoittelu tai vastaava) siksi että uskoo enemmän rokoteinfon höperöitä ja Rauni Leena Luukkanen-Kildeä kuin lääketiedettä. Ei kyllä ilkeis kellekkään sanoa jos rokottamattomana sairastus.

Sit minä joudun myös auttelemaan monisairasta isääni (mm.keuhkoahtauma) enkä kyllä hyvällä katso jos häntä hoitamaan tulee joku luomu-uskonen rokotekammonen tampio. >:D

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otan rokotteen. Mulla on muutakin tekemistä kuin maata kipeenä. Luulis kyrsivän jos menee joku tärkee homma ohi (harjoittelu tai vastaava) siksi että uskoo enemmän rokoteinfon höperöitä ja Rauni Leena Luukkanen-Kildeä kuin lääketiedettä. Ei kyllä ilkeis kellekkään sanoa jos rokottamattomana sairastus.

Sit minä joudun myös auttelemaan monisairasta isääni (mm.keuhkoahtauma) enkä kyllä hyvällä katso jos häntä hoitamaan tulee joku luomu-uskonen rokotekammonen tampio. >:D

Otolle sen verran, että miten niinko ajattelit taata mm. isällesi tuon ei-luomu-uskovaisen-rokotekammoisen tampion?

Ihan uteliaisuuttani kysyn.

Noh, toivotaan että selvitään koko paskasta ilman sotia.

Ihme himmelijuttuja täältä kyllä saa lukea jo nyt, että sikäli mun toivot mennee kankkulan kaivoon :-.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulis kyrsivän jos menee joku tärkee homma ohi (harjoittelu tai vastaava) siksi että uskoo enemmän rokoteinfon höperöitä ja Rauni Leena Luukkanen-Kildeä kuin lääketiedettä. Ei kyllä ilkeis kellekkään sanoa jos rokottamattomana sairastus.

Onko todella niin, että ihmisten mielestä ei voi olla muuta syytä olla ottamatta rokotetta kuin se, että ei usko lääketiedettä tai uskoo kaikki liikkuvat huhut rokotteesta?

Kyllä ihmisillä on niitä muitakin syitä olla ottamatta, kuten ihan vain se ettei halua rokotetta. Ei se tarkoita sitä, että uskoo jokaista liikkuvaa huhua.

Muoks. Lisään vielä että itse en aio ottaa rokotetta jollei sillä todella 100% voida estää ko. taudin tuloa.

Mä voisin ihan yhtä lailla rokotteen ottamattomana syyllistää kaikkia rokotteen ottajia siitä, että he lietsovat espanjan taudin kaltaista tilannetta omaisiinsa ja potilaisiinsa. Mutta mulla ei ole mitään tarvetta siihen. Rokote ei suojaa kuitenkaan siltä, etteikö tautia voisi saada ja etteikö sitä voisi tartuttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko todella niin, että ihmisten mielestä ei voi olla muuta syytä olla ottamatta rokotetta kuin se, että ei usko lääketiedettä tai uskoo kaikki liikkuvat huhut rokotteesta?

-Minä en aio ottaa sitä siksi, että omasta puolestani sairastan taudin mielummin jos se on tullakseen.

Suurempia kuoleman pelkoja tai syyllisyyden tuntoja asiasta ei ole.

Jos Suomessa olisi "vakavampi versio" taudista liikkeellä, sitten saattaisin harkita tuon rokotteenkin ottamista.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulis kyrsivän jos menee joku tärkee homma ohi (harjoittelu tai vastaava) siksi että uskoo enemmän rokoteinfon höperöitä ja Rauni Leena Luukkanen-Kildeä kuin lääketiedettä. Ei kyllä ilkeis kellekkään sanoa jos rokottamattomana sairastus.

Onko todella niin, että ihmisten mielestä ei voi olla muuta syytä olla ottamatta rokotetta kuin se, että ei usko lääketiedettä tai uskoo kaikki liikkuvat huhut rokotteesta?

Kyllä ihmisillä on niitä muitakin syitä olla ottamatta, kuten ihan vain se ettei halua rokotetta. Ei se tarkoita sitä, että uskoo jokaista liikkuvaa huhua.

No joku syyhän sitä ihmisellä toimintaansa yleensä on,jos ei ota sairastumiselle kohtalaisen hyvää suojaa antavaa rokotetta. Piikkikammo tai sit tämä huuhaausko. Jos tämä rokote annettas vaan johtotason henkilöille niin kauhee olis poru ja kaikki olis vaatimassa sitä tai jos vaikka rokotetta jaettas Ikeassa kuponkia vastaan niin jonot alkas melko kaukaa.

Tietysti nykyajassa on paljon semmostakin että "en vaan haluu" "minun ei ole pakko".

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lapset toivat tänään koulusta lapun, jossa pyydetään vanhempien suostumusta rokotukselle. Miten muualla?

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No joku syyhän sitä ihmisellä toimintaansa yleensä on,jos ei ota sairastumiselle kohtalaisen hyvää suojaa antavaa rokotetta. Piikkikammo tai sit tämä huuhaausko.

Ei ole piikkikammoa enkä ole lukenut huuhaauskosta muuta kuin nämä otsikot tästä ketjusta.

Siinä olet oikeassa, että mut saa takajaloille välittömästi kaikesta pakottamisesta, mutta edelleenkin tärkein valintaani vaikuttava kriteeri on se, että

-mulla on aikaa sairastaa tai olla sairastavan lapsen kanssa kotona, jos tämä sairaus iskee meihin.  Emme siis kuulu ikämme tai muiden kriteereidenkään takia mihinkään riskiryhmään.

-minulla ei ole kuolemanpelkoa tämänkään sairauden suhteen

-minulle ei riitä nämä iltapäivälehtien jutut aiheesta eikä edes ammattilaisten juupas-eipäs-väännöt siinä määrin, että nämä saisi minut tuntemaan lisää kutsumusta tai säälimään potilaita tai yhtään mitään.

Mutta ei mitään, jatketaan taas ketjua.

Lapset toivat tänään koulusta lapun, jossa pyydetään vanhempien suostumusta rokotukselle. Miten muualla?

Koulusta ei ole tullut mitään sitten ensimmäisten syksyn tiedotteiden jälkeen. Ne, missä oli se yleissälä tautiin liittyen.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ottaisin rokotteen, jos sen nyt saisin, oon lähdössä 6kk matkustelemaan ulkomaalimaan ja lähtö viikon päästä. Osastolla nytkin yks epäily hoidossa, vaikkei kohorttiosasto ollakaan. Täällä vasta alko rokotukset, eli kohortteja rokotellaan. Tänään sit soittelin työterveyteen, et ehdinkö sitä saada, niin mua kohdeltiin kuin oisin ollut jotain "kovempaakin" ainetta vaatimassa ::)

Ihan vaan sillä ottasin, et jos sairastuu jossain kauempana, missä lääkäriin matkaa. Vaikka kukapa sen estää, voihan sitä tulla monta muutakin sairautta siellä, mutta siitä syystä tietysti on otettuna muitakin rokotteita.

Mutta tosiaan huvitti se käytös, tuli mieleen, et soitteleekohan sinne ihmiset, jotka sitten todellakin VAATIVAT saada rokotteen heti...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietystä skeptisyydestä huolimatta päätin ottaa rokotteen, tuskin tästä haittaa on kun ei noita paikallisoireitakaan näyttäis tulevan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa syy miksi otan sen on se että en halua parin viikon ylähengitystieinfektiota. Mä olen mielummin vaikka yrjötaudissa kuin kunnon lenskassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009102710494242_si.shtml

No huh-huh. Mielestäni potilaalle ei todellakaan kuulu olenko ottanut jonkun rokotteen vai en. Kai meilläkin jonkunnäköinen oikeus on yksityisyydensuojaan. Kohta pitää varmaan esitellä kotilääkityskin. Tekis mieli jo tuon painostuksen takia jättää ottamatta koko rokote. Jotain rajaa.

Tässä vastapainoksi niitä harvinaisia komplikaatioita

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2009102710492416_ul.shtml

http://www.youtube.com/watch?v=ja7lCIp04YY

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aamulehti heittää kans vähän provoo asian tiimoilta!

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/laakari-tampereen-rokotevastaisista-hoitajista-edesvastuuttomuutta/159696

Tässä nyt uhka taas asioden meneminen hiukka väärään suuntaan lehdistön toimesta ja tätä henkistä kiristystä alkaa taas ilmeneen.

Ensinnäkin tää hoitohenkilökunnan kieltäytyminen ei ole pelkästään Suomalainen ongelma. Ainakin Brittien saarilta olen kuullut samanlaisesta epäluuloista, samoin Usasta.

Eli tässä aletaan puhuun hoitajien edesvastuuttomudesta eikä ollenkaan yritetä edes tutkia/ymmärtää miksi hoitohenkilökunta on epäluulonen!

Okei kyllä mää ymmärrään päättäjiä ja viranomaisia jotka yrittää saada tätä kuriin ja jos on luotu suunnitelmat et rokotteilla tätä yritetään estää niin millä tavalliset kansalaiset saa ottaan tän rokotteen kun siitä kieltäytyy asiasta perillä oleva hoitohenkilkunta eli tavallinen heppu alkaa kysyä et mitä ne tietää mitä mää en tiedä tyyliin!

Toiseksi jos olisin ensiavussa töissä niin kyllä män rokotteen ottaisin ihan vaan sen vuoksi et koen olevani hyödyllisempi terveenä töissä kuin sairaana kotona, mutta tää on mun henk.kohtainen mielipide ja mää pidän kohtuuttomana ja jopa epäammatillisena alkaa painostaan kollegoitani et ne ottais ton rokotteen. Herran jestas sentään potilas voi kieltäytyä hoidosta niin miksei mun kollega!

Kolmanneksi mulla oli kans epäluuloja tota rokotetta kohtaan just kun istä ei olla testattu kauheesti mutta luin jostain että se rokote on niinko infulenssa rokote ja sinne on vaan heitetty vähän sikaa joukkoon eli koska olen jo perinteisen infulenssa rokotteen ottanu niin mitä sillä on loppujen lopuks merkitystä. Sitä paitti jo työnpuolesta joutuu pakollisesti ottaan MMR ja Hep B ja en muista et olisin kauheesti epäröiny rokotusten ottamisessa vaikka kyse oli vaan ja ainoastaan työpaikan saannista!

Neljänneks ekana rokotettavat on hoitohenkilökunta,sairaat,ja vasta syntyneet,lapset. Eli HHt sen vuoksi et ne olis terveinä ja pystyis auttaan sairaita. Vastasyntyneet,lapset,sairaat sen vuoksi et heidän sairastuminen kuorimittaa sairaaloita eniten. Jos tää olis "ihmiskuntaa/yhteiskuntaa kaatava sairaus niin kun lehdistö antaa ymmärtää niin ekojen rokotettavien joukossa olis ollu kytät,vesi,sähkölaitoksen,ydinvoimaloiden,etc työntekijät.

Mun kaverilla on sikainfulenssa. Kolme päivää kauhee kuume,lihaksia särkee, etc. Ikinä kuulemma ollu niin sairas mutta sillä se on jo ohi. Ei kuollu, eikä mitään sen kummempaa. Sairaus sairauksien joukossa. Sairaus podetaan ja sit jatketaan normaalia elämää. No big deal!

Viidennsk ite alkanu vähän varautuu kans tohon. Okei rokotteen otan jos sitä tarjotaan mut ostin just kuume mittarin, pari purkkia paracetamoolia,ibuprofenia. Pari purkkia mehua kaappiin jos ei pääse kaupoille. Koetan nukkua sen kunnon 7-8 tuntia yössä,pukeutua lämpimästi, syödä C vitamiinia. Eli kyllö olen valmis sairastaanki jos se tulee eteen.

eli jos tän tiivistäis ni kyllä mää niinku ammattilaisena nään ja ymmärrän ns.Big Picturen mutta se otanko rokotuksen on vain mun ja ainoastaan mun päätös ja matti meikäiläinen ei sitä hyväksy niin työntäköön sikainfulenssan en viitti sanoa minne!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin se ihmisen mieli vaan muuttuu, olin vakaasti päättänyt olla ottamatta kyseistä rokotetta, mutta nyt näyttäisi siltä että huomenaamuna mut löytää meitin työpaikan rokotusjonosta  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko TODELLA (lähteitä kaivataan...) niin että rokottamaton hoitaja on riski potilasturvallisuudelle? Vaikka hoitaja olisi kuinka rokotettu, niin voihan se lyhytaikaisesti kantaa virusta mukanaan siitä itse sairastumatta ja näin siis altistaa jonkun potilaan?

Itse itseäni lainaten, nostan kysymyksen uudelleen pinnalle, josko jollain olisi vastaus?

Samaa kyselen minäkin... Sairastan harvoin vaikka ympäriltä taudit kaatavat porukkaa. Enkä halua/aio ottaa kyseistä influenssa rokotetta koska en ole tarvinnut sitä muinakaan vuosina.

Informaatio sikainfluenssasta on ristiriitaista. Sanotaan että se ei ole tavallista kausi influenssaa kummempi (eli en tarvitse rokotetta) Sitten syyllistetään muiden sairastumisriskin nostamisesta,enhän ole tehnyt niin muinakaan vuosina vaikka en ole ottanut rokotetta >:D

Jos sanottaisiin että tauti on tappava  esim. siinä määrin kuin historian suuret pandemiat kuten espanjankuume päättäisin varmasti toisin ::)

Loppujen lopuksihan tässä on kysymys hyvin henkilökohtaisesta asiasta. Omasta kropastani ja itsemääräämisoikeudestani.

Jos annettaisiin määräys että kaikkien on pakko ottaa rokote ja se pystyttäisiin perustelemaan kunnolla. Tekisin varmaan kuten valtaväestö ja alistuisin holhottavaksi :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...