Jump to content
MAINOS

Hoitohenkilöstön kiinnostus H1N1 rokotteeseen on ollut laimeaa


Reportteri

Otatko H1N1 rokotteen?  

294 ääntä

  1. 1. Otatko H1N1 rokotteen?

    • Kyllä
      178
    • En
      82
    • EOS
      35


Recommended Posts

Otin tänään sittenkin rokotteen, kun sitä työpaikalla tarjottiin. Rokotteen saamisesta kohta viisi tuntia eikä mulla ole minkäänlaisia oireita. Edes pistospaikka ei ole kipeä.  :nauraa: Väittäisin, ettei minua edes pistetty ellei laastarissa olisi ollut pientä tippaa verta todisteena. :) Noh, vielä on aikaa tulla oireita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 419
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Otin tänään sittenkin rokotteen, kun sitä työpaikalla tarjottiin. Rokotteen saamisesta kohta viisi tuntia eikä mulla ole minkäänlaisia oireita. Edes pistospaikka ei ole kipeä.  :) Väittäisin, ettei minua edes pistetty ellei laastarissa olisi ollut pientä tippaa verta todisteena. :D Noh, vielä on aikaa tulla oireita...

Pitikin mennä kehuskelemaan... Yöllä heräsin kuumeiseen oloon, 38,3 astetta näytti mittari. Jäseniä särkee eikä missään asennossa ole hyvä olla. Jopa mun hampaita särkee...  :)

Missäs vaiheessa sitä Buranaa oikein uskaltaa ottaa, ettei rokotteen teho katoa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missäs vaiheessa sitä Buranaa oikein uskaltaa ottaa, ettei rokotteen teho katoa?

Mulle sanottiin rokotuksen yhteydessä, että kuumetta alentavaa voi ottaa tarvittaessa eikä se vaikuta rokotteen tehoon.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No joo itse kuulun siihen ryhmään joka jätti tietoisesti rokotteen ottamatta, ja mitään H1n1 ei ole tarttunut..... ( KOP, KOP) koputtaa puuta.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missäs vaiheessa sitä Buranaa oikein uskaltaa ottaa, ettei rokotteen teho katoa?

Mulle sanottiin rokotuksen yhteydessä, että kuumetta alentavaa voi ottaa tarvittaessa eikä se vaikuta rokotteen tehoon.

Sua on sitten neuvottu väärin. http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?extra=-155&ju=823097

Tuo tutkimus on tehty imeväisikäisillä lapsilla. Liekö täysin verrattavissa aikuiseen? Mulle tosiaan työterkkari sanoi et turvallisesti voi ottaa kuumelääkettä, muttei "varmuuden vuoksi". Samaa sanoi sairaanhoitajatar terveyskeskuksessa, kun kuopusta (9v.) kävin siellä rokotuttamassa.. No, tiedä häntä...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo tutkimus on tehty imeväisikäisillä lapsilla. Liekö täysin verrattavissa aikuiseen?

En tiiä kun sitä ei ole aikuisilla tutkittu. Mutta tuo THL:n asiantuntija ja meidän oma infektiolääkäri ei suosittele aikuisille rutiininomaista lääkitystä tuon tutkimuksen perusteella. Se että kaikki ei vielä tuota tiedä ja ohjeistavat vanhan kaavan mukaan, johtunee siitä että tutkimus valmistui vasta lokakuussa. Tuskinpa tuo nyt rokotteen tehoa kokonaan vie, mutta itse en lähtisi sitä testaamaan vaan ottaisin lääkettä vain äärimmäiseen tarpeeseen.Jokainen tekee varmaan omat ratkaisunsa tämänkin suhteen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä. Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Moni kuitenkin varmasti siinä uskossa, että terveydenhuoltohenkilökunnalta saatuihin ohjeisiin voi luottaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä. Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Moni kuitenkin varmasti siinä uskossa, että terveydenhuoltohenkilökunnalta saatuihin ohjeisiin voi luottaa.

Totta, ongelmaksi tässä asiassa muodostuu se että tällä hetkellä tästä asiasta annetaan kahta täysin toisista poikkevaa ohjeistusta. Ne jotka ovat tutustuneet uusimpaan tutkimukseen asiasta ohjaavat toisin ja toinen osapuoli jatkaa entisin ohjein.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä. Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Moni kuitenkin varmasti siinä uskossa, että terveydenhuoltohenkilökunnalta saatuihin ohjeisiin voi luottaa.

Totta, ongelmaksi tässä asiassa muodostuu se että tällä hetkellä tästä asiasta annetaan kahta täysin toisista poikkevaa ohjeistusta. Ne jotka ovat tutustuneet uusimpaan tutkimukseen asiasta ohjaavat toisin ja toinen osapuoli jatkaa entisin ohjein.

Tuosta tulikin mieleen, että mielenkiintoisia rokotustapoja liikkuu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle sanottiin, että parasetamolia ei saa ottaa, mutta nsaid:ja saa  ;)

Tää perustuu varmaan siihen että se kys. tutkimus oli tehty nimenomaan paracetamolilla. Ja siinähän imeiväisikäisille annettiin paracetamolia rutiinisti ennen rokotteen antamista. Mä henkilökohtaisesti ainakin haluan lisää tutkittua tietoa että kipulääkkeestä se rokotteen teho nyt heikkenisi huomattavasti.

En oo nähny ainakaan vielä semmosta tutkimusta että kaikki kipu/tulehduskipulääkkeet heikentäisi kaikkien rokotteiden tehoa huomattavasti. Joku lähdekritiikki ja maalaisjärjen käyttö on kai sallittua?

Muoks.

ongelmaksi tässä asiassa muodostuu se että tällä hetkellä tästä asiasta annetaan kahta täysin toisista poikkevaa ohjeistusta. Ne jotka ovat tutustuneet uusimpaan tutkimukseen asiasta ohjaavat toisin ja toinen osapuoli jatkaa entisin ohjein.

Tämä totta, ei olis tietysti suotavaa että terveydenhuollon henkilökunta ohjeistaa potilaita eri tavalla. Mutta mä en kyllä ruopea yhden tutkimuksen perusteella neuvomaan ketään että rokotuksen yhteydessä/jälkeen ei saisi ottaa kipulääkettä.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle sanottiin, että parasetamolia ei saa ottaa, mutta nsaid:ja saa  ;)

Tää perustuu varmaan siihen että se kys. tutkimus oli tehty nimenomaan paracetamolilla. Ja siinähän imeiväisikäisille annettiin paracetamolia rutiinisti ennen rokotteen antamista. Mä henkilökohtaisesti ainakin haluan lisää tutkittua tietoa että kipulääkkeestä se rokotteen teho nyt heikkenisi huomattavasti.

En oo nähny ainakaan vielä semmosta tutkimusta että kaikki kipu/tulehduskipulääkkeet heikentäisi kaikkien rokotteiden tehoa huomattavasti. Joku lähdekritiikki ja maalaisjärjen käyttö on kai sallittua?

Muoks.

ongelmaksi tässä asiassa muodostuu se että tällä hetkellä tästä asiasta annetaan kahta täysin toisista poikkevaa ohjeistusta. Ne jotka ovat tutustuneet uusimpaan tutkimukseen asiasta ohjaavat toisin ja toinen osapuoli jatkaa entisin ohjein.

Tämä totta, ei olis tietysti suotavaa että terveydenhuollon henkilökunta ohjeistaa potilaita eri tavalla. Mutta mä en kyllä ruopea yhden tutkimuksen perusteella neuvomaan ketään että rokotuksen yhteydessä/jälkeen ei saisi ottaa kipulääkettä.

THL on ainakin meillä kaikissa mun työpaikoissa pitkälle sanellut nämä ohjeet ja tästä tutkimuksesta/lääkityksestä THL ei kovin selkeästi kiellä, mutta ei sitä ensisijaisesti myöskään suosittele (http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/rokotuksetjarokottaminen) joten kyllä mun mielestä terveydenhuollon henkilökunnan pitäisi olla yksimielisesti samaa mieltä THL:n kanssa. Eli kenenkään ei pitäisi suositella niitä, mutta ei kieltäkään. Ja kuumekouristelijoille toki lääkitys.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde, siinä sivullahan lukee että ei suositella profylaktisesti, mutta kipua/kuumetta/muita oireita voi hoitaa ibuprofeenilla, naprokseenilla jne. Ja tätä mä just meinasin, eikai kovin moni nyt suositakkaan että ennalta ehkäisevästi annettaisiin kipulääkettä? Vaan jos rokotteesta tulee oireita.

Ärsyttää vaan kun osa hoitajista on tulkinnut tämän uuden tutkimuksen niin että ei saa antaa paracetamolia tai muita kipulääkkeitä rokotuksen jälkeen...

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde, siinä sivullahan lukee että ei suositella profylaktisesti, mutta kipua/kuumetta/muita oireita voi hoitaa ibuprofeenilla, naprokseenilla jne. Ja tätä mä just meinasin, eikai kovin moni nyt suositakkaan että ennalta ehkäisevästi annettaisiin kipulääkettä? Vaan jos rokotteesta tulee oireita.

Ärsyttää vaan kun osa hoitajista on tulkinnut tämän uuden tutkimuksen niin että ei saa antaa paracetamolia tai muita kipulääkkeitä rokotuksen jälkeen...

Myönnän syyllistyneeni tähän. Sen siitä saa kun pitää iltalehteä riittävän laadukkaana laitoksena copy-pastemaan thl:n tiedotuksen. Aina sieltä jää jotain pois tai tulee lisää. Jänniä työmuistiongelmia siellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde, siinä sivullahan lukee että ei suositella profylaktisesti, mutta kipua/kuumetta/muita oireita voi hoitaa ibuprofeenilla, naprokseenilla jne. Ja tätä mä just meinasin, eikai kovin moni nyt suositakkaan että ennalta ehkäisevästi annettaisiin kipulääkettä? Vaan jos rokotteesta tulee oireita.

Ärsyttää vaan kun osa hoitajista on tulkinnut tämän uuden tutkimuksen niin että ei saa antaa paracetamolia tai muita kipulääkkeitä rokotuksen jälkeen...

No mikä tässäkin katsotaan sitten profylaktisesti annetuksi lääkkeeksi, kun kuume joka lähes kaikille tuntuu tulevan, tulee vasta seuraavana päivänä, lähes 24h rokotteesta. Toki sehän oli tutkittu muistaakseni jollain sellaisella rokotteella, joka nostattaa lämpöä paljon nopeammin, jolloin sitä voisi ottaa etukäteen. Ideahan siinä kai kuitenkin on, että kun kuume pääsee nousemaan, niin elimistö älyää alkaa kehittää vasta-aineita.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rokotus saatu 24h sitten, käsikipu häiritsi unta ja pää on nyt todella kipeä. Muuten olo hyvä. Kyllä tämän kestää.  :o

Kaikki mikä saavutetaan helposti, ilman työtä, edustaa jo sinänsä hyvin epäilyttäviä arvoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Viimein rokotettiin perähikiälläkin opiskelijat. Itsellä tuli jonkunsortin pienimuotonen tulehdusreaktio tohon pistettyyn lihakseen (kipu, punoitus, kuumotus ja turvotus), ei haittaa käden käyttöä yhtään mutta muistuttaa kyllä olostaan.

Päivällä tänään (24 h rokotteesta) oli vähän pääkipua ja lenkillä sykemittari näytti ~ 10 % isompia lukemia, mutta nuohan saattaa johtua ihan vaan yövuorosta.

Luokkakaverille oli eilen nukkumaan mennessä iskeny nopeesti kova päänsärky, alkanu tärisemään ja nostanu 39 asteen kuumeen, särkylääke ja 4 tuntia unta tuotti hikiset lakanat ja normaalin olotilan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...