Jump to content
MAINOS

Hoitohenkilöstön kiinnostus H1N1 rokotteeseen on ollut laimeaa


Reportteri

Otatko H1N1 rokotteen?  

294 ääntä

  1. 1. Otatko H1N1 rokotteen?

    • Kyllä
      178
    • En
      82
    • EOS
      35


Recommended Posts

Sikainfluenssarokotteiden nuiva vastaanotto hoitohenkilökunnan keskuudessa kummastuttaa Lahden työterveysyksikön ylilääkäri Joe Tuomista. Hänen mukaansa on hämmästyttävää, että kiinnostus rokotteisiin on ollut laimeaa. Ylilääkäri Tuominen kun suosittelee sikainfluenssarokotusta kaikille. Sikainfluenssarokotteita on alkanut virrata Suomeen. Ensimmäisenä vapaaehtoisen rokotteen saavat terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaiset eli hoitohenkilökunta. Vastikään Lahdessa tehty kysely kuitenkin kertoo, että rokotejonoon haluaa yllättävän harva ammattilainen. Lahden työterveysyksikön ylilääkäri Joe Tuomista kollegoiden suhtautuminen kummastuttaa. - Hämmästyttävää. Varauduin siihen, että henkilökunta haluaa sairastaa mahdollisimman lievänä taudin voidakseen auttaa niitä, jotka sairastuvat vakavasti, sanoo Tuominen.

http://yle.fi/alueet/lahti/2009/10/tyoterveyden_ylilaakari_suosittelee_sikainfluenssarokotusta_kaikille_1095482.html?origin=rss

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 419
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

- Hämmästyttävää. Varauduin siihen, että henkilökunta haluaa sairastaa mahdollisimman lievänä taudin voidakseen auttaa niitä, jotka sairastuvat vakavasti, sanoo Tuominen.

Joku tossa lauseessa tökkii.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisko tähän mahdollisuutta lisätä kyselyä siitä kuinka moni hoitajat.nettiläisistä on rokotteen ottamassa? En mää sillä tiedolla mitään tee, mutta mielenkiinnosta kuitenkin oon utelias  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulun niihin jotka rokotteesta kieltäytyvät  *pyhimys*.  En ole vielä kertaakaan ottanut minkäänlaista influenssarokotetta, enkä ota nytkään.

Sivusta seuranneena olen huomannut että ne jotka ovat sen "jokavuotisen" piikkinsä ottaneet, ovat kärsineet jatkuvista flunssaoireista läpi talven.

Toki otanta on pieni, vain oma työporukka ja muutama sukulainen mutta silti...

Lisäksi tästä rokotteesta on niin ristiriitaista tietoa,että mieluummin sitten sairastan sen taudin kuin otan piikin.

Tosiasiassa kun en ole sairastanut elinaikanani (liki 50v) kuin yhden influenssan, eli ei nuo pöpöt ole minusta kiinnostuneita :P  (koputtaa puuta  :-X)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sivusta seuranneena olen huomannut että ne jotka ovat sen "jokavuotisen" piikkinsä ottaneet, ovat kärsineet jatkuvista flunssaoireista läpi talven.

Influenssarokote ei aiheuta flunssaa. Se on myytti. Ne seuraamasi ihmiset olisivat poteneet oireitaan ilman rokotettakin. Olen ottanut joka vuosi influenssarokotteen ja olen sairastanut keskimäärin yhden lenskan vuodessa.

Lyrica, äänestys lisätty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on sama kokemus kuin Chymairalla. Itse ottanut kahtena vuonna (ei peräkkäiset) influenssa rokotteen ja molempina vuosina olin todella kipeä koko vuoden. Normaalisti muhun ei iske noi pahemmat taudit kuin todella harvoin. Monella muullakin on tuo sama kokemus. Mistä johtuu, sitä en tiedä, mutta kaikki yhdistää sen rokotteeseen.

En usko itsekään että rokote tauteja aiheuttaa, mutta kyllähän sitä miettii, väheneekö vastustuskyky tms. rokotteen myötä joillakin. Paha mennä sanomaan.

Itse jätän rokotteen ottamatta kahdesta syystä. Ensimmäinen on se, että sairastettu tauti on aina sairastettu tauti ja toinen syy on se, että olen allerginen influenssarokotteen aineosille ja kun en voi olla varma, onko tuossa rokotteessa samoja partikkeleita, en ota riskiä että henki menee sitten siitä.

thanks Osku äänestyksestä  *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulun niihin jotka rokotteesta kieltäytyvät  *pyhimys*.  En ole vielä kertaakaan ottanut minkäänlaista influenssarokotetta, enkä ota nytkään.

Toistan itseäni, mutta on kuin omalta näppikseltäni.

Ja viittaan kutsumusasiaan: mulla ei ole sitä koskaan ollut eikä vissiin tule.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- Hämmästyttävää. Varauduin siihen, että henkilökunta haluaa sairastaa mahdollisimman lievänä taudin voidakseen auttaa niitä, jotka sairastuvat vakavasti, sanoo Tuominen.

Joku tossa lauseessa tökkii.

Olisiko se viittaus siihen, että vain huonot hoitajat jättävät rokotteen ottamatta? Hyvä hoitaja taas ottaa rokotteen, vaikka ei ole varma sen kaikista vaikutuksista, koska haluaa olla valmiina auttamaan niitä vaikeasti sairastuneita. Kutsumus ennen kaikkea :-X

En ota rokotetta kutsumuksen takia vaan itseni ja lasteni takia. Jos kolme lasta sairastuu yhtä aikaa, niin jonkun on paras olla hoitamassa niitä. Ikinä en kausi-influenssa rokotteestakaan ole saanut mitään oireita.

Eikö me anneta hieman outoa kuvaa julkisuuteen päin ? Ollaan pistämässä neuvoloissa rokotteita raskaana oleviin, mutta itse emme sitä sivuvaikutusten pelossa "uskalla" ottaa. Luottamusta herättävää  *pyhimys*

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kylläpä se vaan oma napa on lähempänä kuin (siis näiden raskaanaolevien yms.) riskiryhmien napa. Minä vastaan itsestäni enkä ole valmis ottamaan riskiä, he ovat saaneet tehdä tismalleen saman valinnan omalla kohdallaan toki hieman pienemmin tiedoin, mutta kyllähän sitä tietoa on, jos haluaa ja osaa hakea.

Itse olen ollut sitä mieltä etten moista rokotusta ota. Nyt sitten tuli tieto että jos nyt joku pandemiaepidemia tulee, niin olemme pandemiaosasto. Muutti hieman mielipidettä asiasta. Olen antanut itseni ymmärtää että riskiryhmät eivät hoitaisi näitä potilaita, onko työnantajalla siis velvollisuus järjestää muita vastaavia töitä, jos pandemiaosastoksi muututaan ja siis tällä hetkellä olemme elektiivinenkirurgia, emme esim. infektio-osasto, joten oli hieman vaikea duunia ottaessa ottaa huomioon oma riskiryhmään kuuluminen..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö me anneta hieman outoa kuvaa julkisuuteen päin ? Ollaan pistämässä neuvoloissa rokotteita raskaana oleviin, mutta itse emme sitä sivuvaikutusten pelossa "uskalla" ottaa. Luottamusta herättävää

En tiedä muista, mutta en näe mitään ristiriitaa siinä, että lapseni ovat käyneet normaalin rokotusohjelman läpi, kuten itsekin aikoinani.

Mutta en pidä inf. tai sikarokotetta tarpeellisena itselleni enkä lapsilleni.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Övertorneån terveyskeskuksessa Pohjois-Ruotsissa valtaosa sikainfluenssarokotteen saaneesta henkilökunnasta sairastui lievästi. Rokotteen sivuvaikutukset yllättivät henkilökunnan.

Toiminnanjohtaja Elisabet Eero Övertorneån terveyskeskuksesta kertoo, että peräti 80 prosenttia rokotetuista sai sikainfluenssalle tyypillisiä oireita, kuten kuumetta, päänsärkyä sekä lihas- ja kurkkukipua.

Lisäksi rokotuskohta oli kipeä ja turvonnut. Oireet alkoivat noin viiden tunnin kuluessa rokotuksesta ja osa sairastuneista joutui jopa jäämään töistä pois."

http://yle.fi/alueet/perameri/2009/10/sikainfluenssarokotteen_sivuvaikutukset_yllattivat_pohjois-ruotsissa_1097874.html

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meidänkään osastolla sitä ei kaikki aio ottaa. suurin syy tähän on se, että sitä ei ole kieltäytyjien mielestä tutkittu tarpeeksi. ja kyllä täytyy myöntää että olen vähän samaa mieltä.

toisaalta, siinä on jotain kananmunan ainesosia, joten en mä sitä voisi edes ottaa, niinkuin en ole tavallistakaan influenssarokotetta ikinä ottanut.

tosin sisko kertoi eilen nähneensä jonkun lääkärin haastattelun jossa sanottiin että myös kananmuna-allergiset voivat ottaa rokotteen vaikka se sisältääkin kananmunaa...

jaa'a, en tasan varmana tällä allergia-arsenaalilla aio sitä ottaa...

silloin kun en tiennyt tästä asiasta, että sen muka voisi ottaa, niin ilmotin työnantajalle etten voi sitä ottaa...toisaalta ihan hyvä että tuli kieltäydyttyä, en mä sitä muutenkaan haluaisi...VAIKKA kuulunkin riskiryhmään, ja se "kysely" tulee todennäköisesti sitten sen 3 ryhmän kohdalla uudestaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä rokotukset alkoivat eilen ja meidän yksiköstä haki kaksi ja terkkarin porukasta muutama. Hakeneet on valitellut em. oireita ja yksi jopa väittti käden olleen toimimaton jonkin aikaa illalla.

Sinänsä mielenkiintoista, että Rokotukset alkoi ja tiedotustilaisuus ko. asiasta on vasta ensiviikolla... Lasketaanko silloin kuinka moni rokotetuista on vielä pystyssä.  *pyhimys*

Katsotaan tiedotustilaisuuden jälkeen otanko vai en. Meillä aikoinaan porukka otti normi flu rokotteen ja aina ne oli kovassa flunssassa vähän väliä. kun rokotteet jätettiin, ei flunssatkaan ole pahemmin vaivanneet.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänä aamuna iskettiin piikki käsivarteen ja oli kyllä tunnin verran pirun kipeä kätönen ja sitten sekin loppui. Nyt sitten odotellaan loppuja sivuvaikutuksia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1743750

Pohjois-Ruotsissa rokotukset johtivat sikainfluenssan leviämiseen terveydenhoitohenkilökunnan keskuuteen.
Heh, ei ihan. Vähän eria asia jos rokotetut saavat ohimenevia sivuoireita kuin se että he sairastuisivat itse tautiin.

Kyllä mäkin varmaan ton rokotteen tuun ottamaan ja otan myös "tavallisen" influenssarokotteen. Yleensäkkin olen rokotemyöteinen, tän suhteen olen vaan ollut varpaillani. Olen ottanut vuosia influenssarokotteen ja tosiaan keskimäärin yhdellä lenskalla on menty joka vuosi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli otettua tänään..siis rokote:) katotaan kuinka äijän käy....voin raportoida sitten myöhemmin lisää. Rokotuksesta 7 tuntia ei vielä oireita, mitä nyt lihas vähän arka mihin pistettiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä aijon rokotteen ottaa. Syynä, etten halua olla sairaana ja poissa töistä. Lenssuja en ole sairastanut kahteenkymmeneen vuoteen riippumatta siitä, olenko syksyllä ottanut influennssarokotteen vai en. Olen aikasen rokoteuskovainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä mietityttää, ottaako vaiko eikö. Lähinnä se mietityttää, että miten on testattu. Ja ei se elohopeakaan hirveesti hotsita. Toisaalta, en haluaisi saada potentiaalisesti pahaakin tautia. Itsellä kun on tapana magneetin lailla kerätä itselleen kaikki 50 km:n säteellä olevat pöpöt... Vuosi sitten tuli kausi-influenssarokotteesta kunnon kuume ja hirveät säryt eli saikkua...

Pitää vielä miettiä, laittakaa rokotteen jo saaneet niitä kokemuksia. Meillä piti alkaa rokotukset tällä viikolla, mutta jostain syystä ne siirtyivät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämän hetken ohjeistuksen, tietämyksen ja taudinkulun mukaan ei henkilökohtaista tarvetta H1N1-rokotteelle, kausi-influnssarokote olisi ehkä se aiheellisempi..

No, katsotaan miten tilanne elää ja tehdään sen mukaan johtopäätökset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taidan jättää ottamatta. Antaa luonnon hoitaa hommat... Influenssapiikistäkin olen aiemmin tullut vain pirun kipeäksi, käsi koko päivän paskana ja 2 vuorokautta saa tuskailla huonoa oloa.

(noudatan allekirjoitustani, heh...)

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on suurin ongelma ollut rokotuksen jälkeen pieni lihaskolotus siinä mihin on pistetty. Tetanuksen jälkeen muistelen että se on ollut kovin, hepatiitit jne eivät ole tuntuneet missään.

Siispä haen rokotteen ja teen töitä sen aikaa kun muut makaavat raatoina kotona. Saanpahan kunnolla ylityökorvauksia!  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mites tuo laki työterveyshuollosta menikään?vanha työsuojeluvaltuutettu evp ei enää muista.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sivusta seuranneena olen huomannut että ne jotka ovat sen "jokavuotisen" piikkinsä ottaneet, ovat kärsineet jatkuvista flunssaoireista läpi talven.

Toki otanta on pieni, vain oma työporukka ja muutama sukulainen mutta silti...

Pakko taas vähän avautua...Uskomatonta, että tuo harhaluulo että influenssarokote aiheuttaisi ns. tavallista flunssaa, elää edelleenkin ja vielä hoitohenkilökunnankin joukossa! Influenssarokote voi aiheutta heti rokottamisen jälkeen joitakin influenssaoireita, mutta se ei aiheuta todellakaan flunssaoireita myöhemmin talvikauden aikana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä rokote on aktivoinut paranoidikot ja salaliittoteoreetikot kautta maan. Tämä on näkynyt jopa meidän mielisairaalassa hoidetuissa potilaissa. Rohkeimman väitteen mukaan rokotteella on tarkoitus tappaa kolme miljardia ihmistä. Osa terveydenhuollon henkilökunnastakin on ihan pihalla perusasioista.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...