Jump to content
MAINOS

liuotus/laajennus


Telaketju

Recommended Posts

haamussa hoidettiin eilen pot. nro.58. tähän mennessä vain yksi pot.hoidettu ainoastaan liuottamalla,muut ovat tarvinneet myös angion.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä se tahtoo niin olla että melkein kaikki liuotetut lähtevät meilläkin päin laajennukseen tai ohitukseen.. Liuotushan hoitaa AMI:ssa muodostuneen hyytymän/tukoksen.. Mutta ei sepelvaltimoissa jo olevaa ahtauttavaa "plakkia". Kun taas laajennus "hoitaa" "plakin" yleensä. Jos laajennus ei onnistu niin potsku kärrätään leikkuriin ohitukseen.

Isketään vaan!!!

Irti potilaasta!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräillä opintopäivillä sisätautilääkäri tuumas että jos pitää valita niin angio ehdottomasti....hesassa taitaa olla ainut 24H päivystys....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräillä opintopäivillä sisätautilääkäri tuumas että jos pitää valita niin angio ehdottomasti....hesassa taitaa olla ainut 24H päivystys....

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä alalla ei kuitenkaan kannata liikaa luukuttaa jonkun "ylivoimaisuutta". Se on nähty ennenkin että lääketieteessä on aivan liikaa muuttujia, jotta voisi käyttää sanoja AINA tai EI KOSKAAN ! Toiset vannovat edelleen liuotuksen nimeen tietyissä tilanteissa, joten ei se PTCA ole mikään jumalan käsi, joka pelastaa. Kannattaa muistaa, että sepelvaltimotukoksia on erilaisia ja tukos voi syntyä useilla eri mekanismeilla. Lisäksi liuottimet ja liuotusprotokollat ovat nykyisin huomattavasti turvallisempia kuin muutama vuosi sitten ja PTCA:kaan ei todellakaan ole riskitön toimenpide. Liuotuksen hyvyydestä ja vaikuttavuudesta eritoten sairaalan ulkopuolella on kuitenkin myös olemassa aika vahvaa näyttöä. Asioita kannattaa siis aina tarkastella hieman laajemmin ja useammasta eri näkökulmasta. Tottakai HAAMU-projektiin sidonnaiset ihmiset ovat luoneet itselleen tietyt hypoteesit ja vannovat "oman" juttunsa nimeen sata lasissa. Kriittinen ajattelu ei kuitenkaan ole tässäkään pahitteeksi.

Itse uskon liuotusten vähenevän ja PTCA: n yleistyvän mutta en nyt alkaisi tässä vaiheessa kuitenkaan kutsumaan Helsingin tilannetta "älyttömäksi". Liuotuksethan ovat kai muutenkin vähenemään päin samoin kuin esim. kammiovärinän esiintyvyys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä alalla ei kuitenkaan kannata liikaa luukuttaa jonkun "ylivoimaisuutta". Se on nähty ennenkin että lääketieteessä on aivan liikaa muuttujia, jotta voisi käyttää sanoja AINA tai EI KOSKAAN ! Toiset vannovat edelleen liuotuksen nimeen tietyissä tilanteissa, joten ei se PTCA ole mikään jumalan käsi, joka pelastaa. Kannattaa muistaa, että sepelvaltimotukoksia on erilaisia ja tukos voi syntyä useilla eri mekanismeilla. Lisäksi liuottimet ja liuotusprotokollat ovat nykyisin huomattavasti turvallisempia kuin muutama vuosi sitten ja PTCA:kaan ei todellakaan ole riskitön toimenpide. Liuotuksen hyvyydestä ja vaikuttavuudesta eritoten sairaalan ulkopuolella on kuitenkin myös olemassa aika vahvaa näyttöä. Asioita kannattaa siis aina tarkastella hieman laajemmin ja useammasta eri näkökulmasta. Tottakai HAAMU-projektiin sidonnaiset ihmiset ovat luoneet itselleen tietyt hypoteesit ja vannovat "oman" juttunsa nimeen sata lasissa. Kriittinen ajattelu ei kuitenkaan ole tässäkään pahitteeksi.

Itse uskon liuotusten vähenevän ja PTCA: n yleistyvän mutta en nyt alkaisi tässä vaiheessa kuitenkaan kutsumaan Helsingin tilannetta "älyttömäksi". Liuotuksethan ovat kai muutenkin vähenemään päin samoin kuin esim. kammiovärinän esiintyvyys.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri siitä on kysymys, että se ei ole ylivoimainen kaikissa tapauksissa. Mutta turha tästä on enempää vääntää. Olen kuitenkin kanssasi ainakin osittain samoilla linjoilla PTCA:sta mutta kannattaa muistaa, että ei ole vain yhtä totuutta !! Tukoksen muodostuminenkaan ei mene aina ihan kertomallasi tavalla.

Helsingin tilanteesta itselläni taas on aika yksityiskohtaistakin tietoa, josta ei täällä palstalla sen enempää. Kerron vain että asia ei ole ihan niin yksiselitteinen kuin annat ymmärtää ja asiaan liittyy paljon enemmän kuin vain ensihoitoyksikön päätös pitäytyä toistaiseksi liuotushoidossa. Asioita kannattaa tarkastella eri näkökulmista ja eritoten tietää mistä puhuu, ennenkuin kirjoittelee netissä kovin vahvoja mielipiteitä. Muistetaan myös se, että hoitajat vaan hoitaa sovittujen ohjeiden mukaan  :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liuotuksen hyvyydestä ja vaikuttavuudesta eritoten sairaalan ulkopuolella on kuitenkin myös olemassa aika vahvaa näyttöä.

Olisko sulla lähdeviitettä ko. tutkimuksiin. Itse olen saanut aivan päinvastaista oppia luennoilla (Silfvast ym.)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri siitä on kysymys, että se ei ole ylivoimainen kaikissa tapauksissa. Mutta turha tästä on enempää vääntää. Olen kuitenkin kanssasi ainakin osittain samoilla linjoilla PTCA:sta mutta kannattaa muistaa, että ei ole vain yhtä totuutta !! Tukoksen muodostuminenkaan ei mene aina ihan kertomallasi tavalla.

Helsingin tilanteesta itselläni taas on aika yksityiskohtaistakin tietoa, josta ei täällä palstalla sen enempää. Kerron vain että asia ei ole ihan niin yksiselitteinen kuin annat ymmärtää ja asiaan liittyy paljon enemmän kuin vain ensihoitoyksikön päätös pitäytyä toistaiseksi liuotushoidossa. Asioita kannattaa tarkastella eri näkökulmista ja eritoten tietää mistä puhuu, ennenkuin kirjoittelee netissä kovin vahvoja mielipiteitä. Muistetaan myös se, että hoitajat vaan hoitaa sovittujen ohjeiden mukaan  :(

Helsingin tilanteesta minulla taas ei ole minkäänlaista tarkkaa tietoa, olen vain ymmärtänyt/kuullut, että Meilahden kardiologit olisivat halunneet Helsingin primääri PTCA ryhmään juuri siksi, että Meilahti on ainoa paikka jossa PTCA:han pääsee 24/7. Mutta asialle ei voi mitään, HAAMU:n potilasryhmät on jaettu näin.

ST-nousuinfarktin aiheuttava tukos sepelvaltimoon syntyy suurimmassa osassa tapauksia siten, että sepelvaltimotaudin runtelemaan suonen sisäseinään tulee repeämä ja tähän muodostuu trombi. Kaikki muut ST-nousuinfarktin syntymekanismit ovat kovin vähäisiä.

Mutta hoitajat hoitavat niin kuin on käsketty, se on totta. :P Itse vain välillä ihmettelen erikoisia hoitokäytäntöjä mitä tohtorit ovat suuressa viisaudessa päättäneet.

Ja minä itse olen suuri PTCA fani. :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liuotuksen hyvyydestä ja vaikuttavuudesta eritoten sairaalan ulkopuolella on kuitenkin myös olemassa aika vahvaa näyttöä.

Olisko sulla lähdeviitettä ko. tutkimuksiin. Itse olen saanut aivan päinvastaista oppia luennoilla (Silfvast ym.)

Täytyy niitä lähdeviitteitä kaivaa (PTCA vs. trombolyysi) kun pääsee takaisin työmaalle. Nyt on kesäloma menossa, joten ei viitsi kauheasti työpaikalla vierailla. Mutta omien kardiologiemme pitämillä luennoilla (lähinnä kun HAAMU alkoi), esitettiin vahvaa PTCA:n paremmuutta vs. trombolyysi. Näiden tutkimusten pohjalta hitaampi PTCA on parempi kuin nopea trombolyysi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liuotuksen hyvyydestä ja vaikuttavuudesta eritoten sairaalan ulkopuolella on kuitenkin myös olemassa aika vahvaa näyttöä.

Olisko sulla lähdeviitettä ko. tutkimuksiin. Itse olen saanut aivan päinvastaista oppia luennoilla (Silfvast ym.)

Noitahan riittää kuten jo joku mainitsikin. Yksi keskeinen asia vertailussa on varmasti viiveet. Sen vuoksihan koko liuotus on sairaalan ulkopuolelle viety.

PTCA on yleensä turvallisempi ja parempi kuin liuotus mutta asiaan vaikuttavat hyvin monet muuttujat. Jutellaan niistä vaikka joskus nokatusten. Liuotus tullee säilyttämään asemansa pitkään suurimmassa osassa suomea, missä PTCA mahdollisuutta ei edes ole. Yliopistosairaaloiden lähellä liuotukset varmasti vähenevät kunhan AKUUTIN amin aikaisesta PTCA:sta saadaan kokemuksia. On nimittäin hieman eri puuhaa kuin elektiivinen touhu. AMIn aikana tehtävästä toimenpiteestä on todella harvalla ja valitulla kokemusta koko suomessa !!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Eräiden tutkimusten mukaan PTCA/PCI antama hyöty vastaa jopa 12 tunnin päästä liuotuksen antamaa 2 tunnin viiveellä...

Tiedä häntä, mutta eräs kehitys suunta näyttää olevan se, että ainakin Etelä-Suomen lyhyillä kuljetusmatkoilla siirryttäisiin trombolyysistä tilannetta stabiloivaan täsmälääkitykseen (Esim. Aggrastat-infuusio). Edelleen korostuisi tilanteen hyvä tasapainottaminen (kivun hoito, rauhoittaminen ja syketaajuuden/verenpaineen optimoiminen). Ja tietenkin kaikkien rintakipuisten peruslääke Nitro..  ;D Tämän jälkeen sitten pillit vinkuen (?) angiopöydälle ja puhdasta jälkeä tulee...  :)

Tämä järjestely tosin vaatisi huomattavaa lisäystä kardiologiseen päivystykseen Suomenniemellä, mutta on varmasti tulevaisuutta. Varsinkin kun puhutaan liotuksen (varsinkin ärhäkän Metalysen) komplikaatioista.

Angioista muuten: käsitykseni mukaan pääsääntöisesti jokainen akuutti infarktipotilas tutkitaan. Enemmän/vähemän epästabiiliksi jääneet angioidaan samalla reissulla, muut elektiivisesti taikka rasitustestin kautta. Aina on kuitenkin huomoitava asiakkaan kokonaistilanne, eli onko mielekästä alkaa availemaan vaikeita monen suonen tukoksia, jos odotettu elinikä on lyhyt ja toimintakapasitetti heikko ja lääkityksellä jäädään hyvään lopputulokseen... Edellisiin kirjoittajiin viitaten: asia on harkittava jokaisen kohdalla erikseen.

Ottamatta sen kummemmin kantaa PCI vs. LIUOTUS, on pakko todeta koronaariangioidenkin kohdalla, notta on tämä nykytekniikka ihmeellistä...  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...