Jump to content
MAINOS

Dementiapuolen koulutus?


Viola

Recommended Posts

Olen valmistunut pari vuotta sitten lähihoitajaksi. Dementikkojen kanssa viihdyn, mutta kaipaisin jotain syventävää koulutusta alaan liittyen. Sairaanhoitajan tutkinto, geronomi tms. ei ainakaan tällä hetkellä ole sitä, mitä haen, mutta mitä muita vaihtoehtoja voisi olla? Eniten kaipaisin syventävää tietoa dementoivista sairauksista ja varsinkin psykogeriatrian osaamista. Usein näkee käytettävän termiä dementiahoitaja, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Onko kyse siitä, että hoitaa dementikkoja vai onko taustalla jokin koulutus, joka antaa "pätevyyden " käyttää nimikettä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

dementia hoitaja usein on sairaanhoitaja jolla, dementiahoitotyön erikoistuminen, tai ylempi amk tutkinto.

ammattiliittojen lehdissä ainakin ilmoituksia dementoivien sairauksien koulutuksista, sekä eri koulujen nettisivuja voi katsoa, en  kyllä osaa sanoa onko niitä lähihoitajille kouluissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen vielä lh-opiskelija, mutta huomannut myös että syventävä koulutus olisi jees, varsinkin kun tiedän että tulen erikoistumisjakso tulee olemaan sa-hu, ei vanhustyö ja tulen työskentelemään vanhusten parissa.

Aloitin "toisen opiskelun" avoimessa amk:ssa, muistihoitaja koulutuksessa, se on muistaakseni 6op.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kävin erikoistumisopinnot amk:ssa sh:ksi valmistumisen jälkeen. Siellä oli kaikenlaisia hoitajia, lähihoitajista osastonhoitajiin ja taisi yksi fysioterapeuttikin olla mukana. Koulutus ei ollut mikään tutkintoon johtava, mutta paljon tietoa sai.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkura: Millä nimellä erikoistumisopintoja kannattaisi etsiä? Tutkinnosta viis, kunhan saisi sen tiedon jostain ja vielä mahdollisimman halvalla työn ohessa opiskellen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onpa hienoa, että joku oikeasti välittää siitä onko dementiatyössä koulutusta vai ei! Olen niin usein törmännyt tilanteisiin, jossa hoitajat eivät itse ymmärrä omaa ymmärtämättömyyttään/tietämättömyyttään dementiapotilaita hoidesttaessa. Tarkoitan, että hoitajien kuuluisi myös itse ottaa vastuu siitä onko riittävät tiedot työskennellä jonkun tietyn ryhmän parissa.

Itse olen lh ja käynyt vanhustyön koulutusohjelman, johon olin erittäin tyytyväinen ja olen vieläkin. Suosittelen sitä kaikille, jotka tekevät työtä vanhusten parissa ja erityisesti dementiatyössä. Oletko ajatellut, että voisit käydä sen toisena koulutusohjelmana? Jos taas haluat ikään kuin edetä urallasi, niin suosittelen sitten geronomi, sh, muistihoitaja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmistuin myös tuosta vanhustyön koulutusohjemasta, mutta oppisopimusopiskelijana. Eli teoriaa taisi olla se vaivaiset 6 viikkoa, jossa mukana ruotsit, yrittäjyydet ym. Koko osio oli suoraan sanottuna surkea, opettajat vaihtuivat ja opettivat sitten paljon päällekkäisiä asioita eli niitä, mitä oli jo aikaisemmin käsitelty.

Dementiapuolen koulutus ja osaaminen on kyllä oikeasti surkeaa Suomessa. Paljon löytyy hyviä hoitajia, jotka tekevät työtä sydämellä, mutta väsyvät, kun eivät saa ansaitsemaansa arvostusta, paitsi ehkä niiltä, joita hoitavat. Arvostuksella tarkoitan työnantajan järjestämää koulutusta, työnohjausta jne.

Löytyy varmaan hyviä pieniä dementiakoteja, joissa asukkailla on hyvä olla ja hyvinvointiin oikeasti panostetaan, mutta liian paljon on vielä pelkkiä laitosmaisia "säilytyspaikkoja". Varsinkin näitä nuorempia dementikkoja, jotka vielä fyysiseti ovat paremmassa kunnossa (ja siksi haastavampia hoitaa), tulee surku, koska heille ei ole tarjolla oikeastaan yhään mitään. Paitsi vahvat tropit ja magneettivyöt yöksi. Tulee halvemmaksi, kuin esim. oma yöhoitaja tai riittävä miehitys päivävuorossa. Kyllä välillä pistää vihaksi näiden ihmisten, heidän omaistensa ja  "hyvien" hoitajien puolesta angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkura: Millä nimellä erikoistumisopintoja kannattaisi etsiä? Tutkinnosta viis, kunhan saisi sen tiedon jostain ja vielä mahdollisimman halvalla työn ohessa opiskellen.

Mä kävin Turun amk:ssa, koulutuksen nimi oli Dementoituneen vanhuksen hoidon kehittäminen. Oli ihan lehti-ilmoitus, mut löyty myös amk:n nettisivuilta. Tä oli täällä sellainen pilottijakso, kehittelevät vielä. Kesti vuoden ja makso about 120€, eli ei kovin kallis niin pitkäksi koulutukseksi. Joka toinen viikko oli koulupäivä, ihan hyvin onnistui työn ohessa tekemään. 

Erilaisia koulutuksia on aiheesta ainakin täällä päin ollut ihan hyvin, päivän mittaisista pidempiin juttuihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Dementiahoitaja nimikkeet ovat vaihtumassa muistihoitajiksi. Muistihoitajiksi koulutetaan noin 10 opintoviikon koulutuksilla ja siinä voi peruskoulutuksena olla myös lähihoitaja. Täältä löytyy hieman lisätietoa asiasta:

http://www.muistimarkkinat.fi/muistimarkkinat/vanhustyon_koulutus/muistihoitajakoulutus/

Lisäksi dementiatyötä voi opiskella ihan vain käymällä lyhyempiä yksittäisiä kursseja. Pulaa työntekijöistä on kuten koko vanhussektorilla ja haastavaakin duuni on. Lue tuolta samalta sivulta nuorten kokemuksia siitä työstä...

T: Itsekin dementia-alalla muistisairaiden ihmisten kanssa työskentelevä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Jos vanhustyö ja erityisesti muistihäiriöiset kiinnostavat, suosittelen geronomiksi hakeutumista. Geronomina saa laajemman tietouden dementiasta (vrt. sairaanhoitaja), mistä sitten tarvittaessa on helpompi jatkossa lisäkouluttautua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...