Jump to content
MAINOS

Työvuorolistat


Piupa

Recommended Posts

Kertokaa vinkkejä miten tehdään hyvä työvuorolista??

Meillä on käytössä kiertävät listat, joihin kovinkaan moni ei ole tyytyväinen. Ongelmina mm. paljon 1:n päivän vapaita, paljon illasta aamuun tuloja, vapaita viikonloppuja ei riitä jokaiseen 3.viikon listaan (onneksi harvoin), monet ei tykkää "pätkä-aamuista" (eli työaika klo7-12+yö 21-07). On saatu lupa tehdä muutoksia kiertävään, kunhan miehitys pysyy esimiehen määrittelemänä. Olenkin yrittänyt hahmotella listaa uusiksi, mutta aika hankalalta tuntuu  :-

Voiko listan tekoa oppia , jos voi niin miten? Vai onko se taito, joka on vain harvoilla ja valituilla?

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

tottakai voi oppia! Ota vaikka ruutupaperi ja siihen ensiviritelmät. Niin paljon rivejä kuin on työntekijöitäkin ja aloita öistä + viikonloppuvapaista. Vähän on kuin sudokua täyttäisi, paljon tulee mokia alkuun, mutta väliäkös sillä, harjoittelemalla kyllä pääsee jyvälle ajan kanssa!

Ai lempiväri? Tällä hetkellä sellainen tuskanpunainen ja paskanruskea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pätkäaamun sijasta voi tehdä edellisenä päivänä iltavuoron ja yövuoroja pari peräkkäin. Yövuorojen jälkeen vapaalle ja vapaiden jälkeen iltavuoroon. Aamuvuoron pituus voi vaihdella ja kaikkien iltavuorolaisten ei välttämättä tarvitse tulla töihin samaan aikaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis mulla kanssa samalista toistuu ja uusiutuu joka 3viikko. eli aamuja iltaa ja välivuoroa löytyy+ pitkä päivä 14h. Ja ihan tyytyväinen oon ollut... Tai välillä tuntuu ku yhdellä viikkoa on yks vp ja kuitenkin 7 päivää töissä.... :rolleyes: Mut on mulla joku viikko 3 vp päivää myös sitten peräkkäin joten se vähän kompensoi tota yhtä viikkoa...

Ja joskus ilta työntekijä tulee esim: klo:11 et tunnit tulee täyteen tai 12 tai 12:30. Riippuu ihan viikosta ja omasta halusta et millaisia vuoroja haluaa tehdä.

Mut sekin tietysti riippuu et missä olet töissä miten voisi onnistua tuollainen "lista" huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Vain harjoittelemalla voi oppia tekemään listoja. Itse harjoittelin tekemällä exel pohjan koneelle.

Vielä parempi tapa harjoitella oli se että meni listanteko-ohjelmassa muutama kuukautta eteen päin tyhjään listaan tekemään siellä erillaisia variaatioita listoista. Tuossa näkee sillon miten muutokset vaikuttaa listan tunteihin

Itse teen 2 listaa kerrallaan. Vuorot kiertää aina myötäpäivään. Eli vapailta aamuihin, sitten iltoihin, ja sittein öihin ja taas vapaille. Kiertäviälistoja ei käytetä. Vuorojen pituus vaihtelee tarpeen mukaan 7-9h. Myös työvuoro putket tehdään sovitusti mahdollisiman pitkiksi, 7-9 päivää,jolloin voi kirjoittaa 3-4 vapaata. Pätkäaamuja ja ilta-aamu vuoroja ei tehdä.

En käytä kiertäviä listoja, mutta listanteko-ohjelmaan olen tehnyt "pohjan" jolla annan ohjelman täyttää listan. Kun toivomukset vapaista, lomat  ja koulutukset on lisätty listaan. Korjaan puuttuvat työntekijät käsin. Tämä nopeutti listan tekoa verattuna käsin täyttämiseen. Tosin pohjan luomiseen meni pirusti tunteja (eikä se vieläkään ole täydellinen).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teen listoja n. 50 työntekijälle. Kiertäviä listoja yritettiin ja osalla on vieläkin pohjalla ne vuorot, mutta se ei käytännössä toimi. Meillä saa toivoa kohtuullisessa määrin ja aika hyvin olen voinut toiveet toteuttaa. Kolmen viikon listalla pyrin laittamaan jokaiselle viikonloppuvapaan. Jos  se ei onnistu,pyrin antamaan sen heti seuraavalla listalla. Yleensä vapaita tulee niin, että pari kahden päivän vapaata ja pari yhden päivän vapaata. Yritän välttää sitä, että pommittaisin koko listan täyteen yhden päivän vapaita, niillä ei tule miksikään.

Aloitan yleensä laittamalla vuosilomat, toiveet-taulukkoon toiveet ja mahd. koulutukset jne. Sit laitan yövuorot, yleensä niille jotka haluaa tehdä, joskus muillekkin. Saatan kattoo silleen, et jos on esim. vapaa viikonloppu tai toivomusvapaat, laitan sitä ennen. SIt viikonloput, lätkin sinne suoraan vapaan viikonlopun, joskus joutuu kyllä muutteleen. Sit täytän listaa muuten. Meilllä joutuu kyllä tekeen aamu-ilta-aamuakin. Usein porukka tykkää et vapaalta tullaan iltaan ja aamusta vapaalle, koitan laittaa silleen. Ja juhlapyhät katon yleensä tilastosta edellisiltä vuosilta, ettei ois aina samat töissä.

Joskus joutuu kovastikin värkkäämään. Mutta sekin täytyy muistaa, että vaik oon tavallinen sh, niin listantekijänä toimin työnantajan edustajana. mutta kun vähän viitsii nähä vaivaa, niin toimiva lista auttaa työntekijöitäkin jaksamaan paremmin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vähän on ruukilla lyhyet vapaat työputken päätteeksi. Tosta sais käsityksen että nukkumapäivä ja 1 vapaa, sitten aamut, illat jne. Sentään aina eteenpäinkiertävä lista on jo jotain. Hiomista olisi silti monessakin kohtaa.

Ai lempiväri? Tällä hetkellä sellainen tuskanpunainen ja paskanruskea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...