Jump to content
MAINOS

Hoitajan yksityisyydensuoja???


Loh1s

Recommended Posts

Minua askarruttaa tämä asia, koska meillä työnantaja (kaupunki) vaatii, että kaikilla on kaulassa roikkumassa henkilökortti jossa on kuvan lisäksi sekä etu, että sukunimi. Minua kauhistuttaa tämä sukunimen laittaminen. Voiko työnantaja tällaista oikeasti vaatia?huh.gif Työskentelen kotihoidossa, jossa asiakkaina on mielenterveys-ja päihdeasiakkaita, vanhuksia, dementikkoja, työikäisiäkin ym...todella sekalaista porukkaa ja pihapiirissä liikkuu paljon muita talon asukkaita, heidän vieraitaan, omaisia, ohikulkijoita ym... Periaatteessa kaikki talon asukkaat ovat "tuttuja", mutta mielestäni ne joiden kanssa minulla ei ole hoitosuhdetta eivät tarvitse nimeäni tietää. Ei muidenkaan "kulkijoiden". Eikö henkilökortti kuvalla ja kaupungin sekä toimipaikan nimellä riitä todistamaan, että olen oikealla asialla, enkä joku huijari. Tosin asiakkaat kyllä tunnistavat meidät, joten tällaista epäilystä ei varmasti pääse tulemaan.

Mielestäni tämä on myös periaatekysymys ja pitäisi olla jokaisen omassa päätettävissä haluaako sukunimeään käyttää näin näkyvästi.

Osaako joku minua neuvoa?huh.gif?huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Työsuojeluun, turvallisuuspäällikköön tms yhteys ja kysymys asiasta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Epävirallinen ratkaisu asiaan on todella yksinkertainen: et vaan pidä sitä korttia. Eihän kukaan sitä siellä kentällä valvo.


Ehkä työnantajasi kuitenkin vain velvoittaa pitämään sitä mukana, jotta sen voi tarvittaessa näyttää..en kyllä tiedä mikä tälläinen tilanne olisi, harvemmin niille asiakkailekaan tosiaan täytyy todistella että kuka on. Mutta tosiaan tälläisissä tapauksissahan voit pitää sitä siellä paidan alla tai taskussa.

Mikäli sitä käsketään pitää tosiaan näkyvillä koko ajan niin voit ensin kyseenalaistaa asian suoraan pomollesi ja perustella kantaasi yksityisyydensuojalla. Lisäksi kyse on myös potilaan tietosuojasta, ei kenenkään tarvitse tietää että naapurissa käy kotihoito. Työturvallisuus vaarantuu koska päihteiden käyttäjät saattavat kuvitella että kannat taskuissasi laattakaupalla PKV-lääkkeitä. Jnejne.

Jos se ei tuota tulosta niin BS:n reitti lienee korrektein. Yhtä mieltä olen kyllä siitä että tuollaista on kohtuutonta vaatia.

Itsellä ei ole edes palvelukodeissa näkyvillä kuin etunimi jotta asiakkaat voivat sen siitä lukea, saattaa olla jo sitä foliohattumeininkiä vähän mutta kyllä ne omaiset välillä hurjana siellä käy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä Espoossa on kanssa käytössä kuvalliset kortit joissa lukee etu- sekä sukunimi. Kysyin asiasta aikoinaan ja sukunimen saa laittaa peittoon paikoissa, missä kokee sen tarpeelliseksi. Eli teippiä peliin vain, jos Espoossa työskentelet ;D

Teemun blogi

Ei taistelua ilman yhteistä rintamaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillekkin (Helsingissä) harjoitteluun mennessä sanottiin että sukunimensä saa peittää kyllä siitä nimiplakaatista jos kokee tarpeelliseksi. Kyllä sen varmaan saa peittää joka paikassa?

Jotenkin olis sellanen mielikuva, että ei ketään pakoteta koko nimeään asiakkaiden kanssa tekemisissä ollessa näyttämään. Siellä kortissa teipin allahan se koko nimi kuitenkin on jos tulee jotakin tarvetta jollekkin kaikki tietonsa saada näytettyä.

Monillahan on erikoisempia sukunimiä joista tunnistaa ja saa selville turhankin paljon jos joku ryhtyy kaivamaan. Varsinkin mielenterveysasiakkaiden kanssa on tervettäkin olla varovainen. Tätä puhuttiin meille ainakin opettajien toimesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Säännösten mukaan hoitoalalla työskentelevillä pitää olla nimikyltti, jossa näkyy etu- että sukunimi.

Suosittelen että jos ei uskalla nimikylttiä käyttää niin silloin voi miettiä onko oikealla alalla töissä. Kaikki hoidettavat haluaa tietää kuka häntä hoitaa.

Itse olen suojannut itseni ja prerheeni osoitetiedot. Jos esim. mielenterveys, päihdepotilas haluaa selvittää osoitetietoni, niin se on mahdotonta.

Olen ollut sos. puolella töissä 20 vuotta ja hoitanut niin huumeiden ja päihteiden käyttäjiä, niin yhtään kertaa kukaan ei ole tullut kotiovelle tai uhkaillut henkeäni kadulla.

Kädulla voi kulkea rauhassa, vaikka tulee joskus hoidettaviakin vastaan jonka kanssa on ollut työssä vaikeaa. Tärkeintä on asenne kohdata ihminen. Jos alkaa kokemaan että hoitaja on parempi ihminen kuin hoidettava, niin turpiin tulee että tukka lähtee.

Jos hoitaja on empaattinen, mutta tarvittaessa tiukkuuttakin löytyy niin silloin pärjää töissä kuin siviilissäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Säännösten mukaan hoitoalalla työskentelevillä pitää olla nimikyltti, jossa näkyy etu- että sukunimi.

Minkä säännösten?

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kumman paljonpa vaan on tullut sairaaloissa vastaan näitä jotka ovat sen sukunimensä peittäneet jos kerran niin säännösten vastaista on.

Mitä potilas tekee hoitajan sukunimitiedolla? Ei mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sillä minä tuota säännöstä kyselen, koskapa meille hommattiin töihin juurikin uudet nimikyltit ja niissä ei kyllä ole kuin titteli ja etunimi.

Ja en tollasista säännöksistä ole kuullutkaan. Ilmeisesti ei ole talon johtokaan.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OKEI SITTEN! Myönnän virheeni, kai sitä säännöstä ei sitten olekaan, mulle vaan kerrottiin että hoitajalla pitää olla nimineula jossa on koko nimi valokubvan kanssa esillä, kun olin hakemassa virallista nimineulaa itselleni.

Kai mä oon sitten liian tunnollinen duunari kun käytän virallista nimineulaa tai mulla ei oo itsesuojelu vaistoo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Säännösten mukaan hoitoalalla työskentelevillä pitää olla nimikyltti, jossa näkyy etu- että sukunimi.

Minkä säännösten?

Ei kai siihen mitään säännöstä ole, mutta potilashan saa aina tietää kuka häntä on hoitanut tutustumalla potilasasiakirjoihinsa. Tuskin niiden saantia koskaan niin paljon rajoitetaan, että mitään tietoja ei potilaalle annettaisi?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten osa onkin jo todennut, niin ei kai sitä sukunimeä ole pakko näyttää nimikyltissä.  Eiköhän se riittä, että esittelet itsesi uusille asiakkaille kotihoidossa esim. titteli, etunimi, sukunimi. Samoin jos esittelet itsesi myös asiakkaan esim.lähimille omaisille samalla tavalla heidät tavatessasi asiakkaan kotona. Tuskiin siinä olisi mitään epäselvyyttä työnantajallekaan sitten..vaikka s-nimi kyltissä olisikin piilotettu. Itse tuli sairaalassa ollessa esittäydyttyä kokonimellä aina potilaalle ja nimikyltissä oli ainakin jossain vaiheessa sukunimi piilossa. Eikä oo kukaan häirikönyt :nauraa:

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä työskentelen (psyk) avopkl:lla sairaanhoitajana ja työ/vastaanottohuoneeni ovessa on "kissankokoisin" kirjaimin oma koko nimi. Eikä siinä mielestäni sen kummempaa :nauraa: Ainakin minun näkökulmasta tuntuisi jotenkin oudolta, jos en esittäytyisi koko nimellä tms. En ole koskaan edes ajatellut, että jotenkin pitäisi piilotella, vaikka asiakaskunta on laaja ja milloin mitäkin konfliktia on olemassa...

Sairaalavinkkelistä taas en osaa sanoa, kun alkaa olla sen verran aikaa, kun siellä olen työskennellyt...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen suojannut itseni ja prerheeni osoitetiedot. Jos esim. mielenterveys, päihdepotilas haluaa selvittää osoitetietoni, niin se on mahdotonta.

Näin teki mun äitikin työnsä takia, eli suojasi omansa ja meidän lasten osoitteet. Mutta mun osoitteen saa ainakin kaivettua esim 16400 numeropalvelusta.

Ilmeisesti sitten noihin pitää erikseen jotenkin asettaa se salaus, koska ei ei automaattisesti mene kaikkialle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mun osoitteen saa ainakin kaivettua esim 16400 numeropalvelusta.

Ilmeisesti sitten noihin pitää erikseen jotenkin asettaa se salaus, koska ei ei automaattisesti mene kaikkialle.

Sulla on siis salainen numero? Ja silti osoitteen saa tuolta?

Noita palveluita on niin h*lvetisti, jokapaikkaan pitäisi ilmoitella.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mun osoitteen saa ainakin kaivettua esim 16400 numeropalvelusta.

Ilmeisesti sitten noihin pitää erikseen jotenkin asettaa se salaus, koska ei ei automaattisesti mene kaikkialle.

Sulla on siis salainen numero? Ja silti osoitteen saa tuolta?

Noita palveluita on niin h*lvetisti, jokapaikkaan pitäisi ilmoitella.

Kokeilin huvikseni mun äidin tietoja äsken. Se on vaihtanut numeronsa ja osoitteensa molemmat salaiseksi, ja molemmat saa tuolta 16400 osoitteesta. Ja kaupan päälle meidän molempien lastenkin salaiset numerot ja osoitteet. Kivaa angry.png

Pitääkin hoitaa toi juttu kuntoon. Ei onneks mitään hengenvaaraa tai muuta vakavaa miks on salaisina mutta varmuuden vuoksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eipä löytynyt mun tietoja.numero salainen,väestö ja autorekisteristäkään ei tietojani saanut.

[br]«« Peräkkäiset viestit yhdistetty »»[br]

OKEI SITTEN! Myönnän virheeni, kai sitä säännöstä ei sitten olekaan, mulle vaan kerrottiin että hoitajalla pitää olla nimineula jossa on koko nimi valokubvan kanssa esillä, kun olin hakemassa virallista nimineulaa itselleni.

Kai mä oon sitten liian tunnollinen duunari kun käytän virallista nimineulaa tai mulla ei oo itsesuojelu vaistoo.

sun työkaveri ei oo saanut 2x4 päähän?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monesti kuulee sekoitettavan kaksi asiaa, sen, että on puhelinnumeron muuttanut salaiseksi ja sen, että on tehty turvakielto.

Turvakielto on tarkoitettu henkilöille, joilla on perusteita epäillä turvallisuutensa olevan uhattuna. Tätä haetaan erikseen maistraatista. Turvakiellon perusteena voi olla työskentely esim. turvallisuus- tai hoitoalalla (tehtävissä, joissa tämä on perusteltua). Silloin tietoja ei luovuteta oikeastaan kenellekään muulle, kuin viranomaisille ja heillekin vain perustellusti. Turvakielto on voimassa muutaman vuoden ja sitten sen voi uusia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monesti kuulee sekoitettavan kaksi asiaa, sen, että on puhelinnumeron muuttanut salaiseksi ja sen, että on tehty turvakielto.

Turvakielto on tarkoitettu henkilöille, joilla on perusteita epäillä turvallisuutensa olevan uhattuna. Tätä haetaan erikseen maistraatista. Turvakiellon perusteena voi olla työskentely esim. turvallisuus- tai hoitoalalla (tehtävissä, joissa tämä on perusteltua). Silloin tietoja ei luovuteta oikeastaan kenellekään muulle, kuin viranomaisille ja heillekin vain perustellusti. Turvakielto on voimassa muutaman vuoden ja sitten sen voi uusia.

Hoitohenkilökunnalle riittää normaalisti tietojen salaaminen maistraatissa, joka taas on voimassa toistaiseksi, eikä se vaadi mitään perusteluja tai hakemuksia. Tämän salauksen jälkeen ei pitäisi puhelinnumeroa tai osoitetietoja irrota numeropalveluista, toki asian voi varmistaa ilmoittamalla erikseen omalle operaattorille. Tällä saa myös estettyä tietojen käyttämisen sukututkimuksiin yms.

Turvakielto on raskaampi kielto, jota yleensä käyttävät esim. poliisit. Se on erikseen haettava kunnollisilla perusteluilla, ja se myönnetään viideksi vuodeksi kerrallaan.

Kannattaa myös muistaa muuttaa ajoneuvontiedot erikseen salaisiksi AKEsta, muuten osoitteen saa selville rekisterinumerolla, vaikka se muuten olisikin salainen.

Jos potilas oikeasti haluaa selvittää kuka häntä on hoitanut, ei sukunimen peittelystä ole juurikaan apua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljon kiitoksia mielenkiinnosta ja vastauksista. Tuntuu olevan käytäntö, että moni haluaa sukunimensä piiloon. Haluankin tässä korostaa, että en minäkään väkisin halua sukunimeäni asiakkailta salata. Onhan se selvää, että hoidettavat saavat hoitajansa tietää jos haluavat ja tottakai esitellä pitää itsensä asiakkaille ja omaisille silloin kun hoitosuhde alkaa tai muuten tilanne sen vaatii. Myöskään en työssäni varsinaisesti ketään pelkää, mutta mielestäni tässä nykymaailmassa ei ikinä tiedä mitä voi tapahtua. Toisaalta asia on periaatteestakin kiinni. En halua, että nimeni roikkuu kaulassa myös MUIDEN kuin asiakkaiden nahtävillä. Työyksikössäni liikkuu paljon "ulkopuolisia" ei siis minun asiakkaitani, mutta talon asukkaita, asukkaiden ystäviä, tuttavia ym...ei heidän kaikkien tarvitse minun nimeäni tietää. Varsinkin kun talossa liikkuu aika kirjavaa sakkia.

Joku puhuikin tuosta, että laittaa kyltin siksi aikaa piiloon, mutta työnantajan kanta oli, että sen pitää olla koko ajan näkyvillä, joten kai se teippi sitten on otettava käyttöön ::)

Puhelinnumeron ja osoitteen voi muuttaa salaiseksi, mutta erikseen eli siis pelkän numeron salaaminen ei vielä salaa osoitetta. Mitään ihmeellisiä hakemuksia siihen ei tarvitse tehdä, sen voi halutessaan tehdä kuka vaan. Rankemmista turvakielloista en sitten tiedä. Toisaalta minun kantani on, että ihmisen ei tarvitsisi tämän vuoksi osoitettaan alkaa salaamaan, mutta kai se sitten niin on tehtävä. Varsinkin kun nimeni on niin erikoinen ettei montaa samanlaista koko suomesta löydy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksityisyydensuojasta ja sen turvaamisesta puhuttaessa tulee muistaa, että käynnissä on kansallinen hanke koko maan kattavan kansallisen sähköisen sairauskertomuksen aikaansaamiseksi. Lähtökohtana on, että jatkossa MYÖS potilaat saavat ITSE käydä lukemassa omat tietonsa Internetin välityksellä. Samalla he voivat tarkistaa, että ketkä ovat sairauskertomustietoja käsitelleet.  Tulee myös muistaa, että jo tällä hetkellä potilailla on oikeus omien sairauskertomustietojensa tarkistamiseen näin halutessaan.  Eli kauan ei enään sukunimen peittämisellä omaa henkilöllisyyttä suojata koska sairauskertomukseen on tehtävä merkinnät omalla nimellä eikä esimerkiksi nimimerkin suojassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tokihan jokaisella on oikeus tarkistaa tietonsa ja nythän jo ainakin meillä töissä kun koneelle kirjataan potilaan tiedot niin hoitajan koko nimi siihen tulee. Pointtini tässä onkin se, että PITÄÄKÖ TUOLLA ULKONA JA KÄYTÄVILLÄ ja muualla kulkea sen nimen kanssa niin näkyvästi, että jokainen kulkija sen varmasti näkee. Sellaisetkin, jotka eivät ole minun kanssasi hoitosuhteessa. Työnantaja kun vaatii, että sen on kaulassa roikuttava aina ja kaikkialla. Ainoastaan jos kokee UHKAA niin voi sen silloin peittää. Minun mielestäni taas minulla on oikeus kulkea tuolla pitkin ja poikin pelkällä etunimellä varustettuna. Eikö jo työnantajan nimi ja työpaikka ja valokuva kortissa kerro, että hoitaja on hoitaja eikä kukaan muu "tunkeilija" siis kun mennään ihmisten asuntoihin?

En tiedä olenko tehnyt kärpäsestä härkäsen, mutta jotenkin vaan tuntuu, että minun täytyy tästä asiasta ottaa selvää eikä vain alistua päättäjien päähänpistoihin kaikenlaisista henkilökorteista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa asia selvittää. Ainakin meidän työyksikössä on tullut paljon sellaisia asioita ilmi, jossa johto ilmoittaa jostain päätöksistä, mitkä tulleet ylemmältä taholta. Sitten kun on asia selvitetty ylemmältä taholta, niin ei siellä tiedetty sellaisista päätöksistä mitään. Minun arveluni mukaan lähijohto haluaa vain hämmentää asioita. käyttää valtaa väärin ja saada työntekijät alistumaan vaatimuksiinsa.

Ei tämä oikeaa johtamista ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinhän siinä sitten kävi....että kun aloimme luottamusmiehen kanssa asiaa selvittämään niin johan tuli vastauksia. Tiimivastaava oli kertonut, että kortit pitää olla aina ja kaikkialla mukana ja näkyvillä ja nimineuloja EI SAA enää käyttää, vain korttia. Nooh...pomolta tuli vastaus, että kyllä sen sukunimen nyt kuitenkin saa sitten peittää ja voihan se korttikin taskussa olla. Ei siis tarvitse näkyä ja nimineuloja saa halutessaan käyttää rinnalla. No joo...ja ei kuulema koko korttiin olisi tarvinnut edes sukunimeä laittaa ollenkaan. Että näin meillä........tässä oli taas tätä johtamista niinkuin mieshoitsu tuossa edellisessä viestissä mainitsi. Yritetään vaan väittää, että määräys on tullut "jostakin" ja näin on tehtävä. Kiukuttaa tuollainen. Onneksi asiaan nyt tuli selvyys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...