Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

mieshoitsu

Auroran lääkeluvat

Recommended Posts

mieshoitsu

Työskentelen eräällä suljetulla osastolla mielisairaanhoitajan vakanssilla. Olen kouluttautunut lähihoitajaksi ja minulla on toisen viraston lääkeluvat+ lihakseen pistolupa. Mutta kuinka ollakaan kyseiset luvat ei olekaan siellä voimassa ja niitä ei voi siirtää vaikka luvat on myöntänyt terken ylilääkäri.

Aurorassa muutenkin syrjitään lähihoitajan koulutuksen saaneita mm. ei pääse lääkekoulutukseen, ei ole yhteisössä minkään arvoinen kun ei ole sairaanhoitaja koulutusta. Johtokin ylistää sairaanhoitajia. Loppujen lopuksi kaikki tekee samaa työtä, vain sh jakaa lääkkeet ja pistää injektiot.

Odotan mielenkiinnolla tilannetta kun joutuvat palkkaamaan lähihoitajia kun ei saa tällä palkalla sairaanhoitajia.

Näin kävi aiemmin lastensuojelussaki, ensin muutettiin hoitajan vakanssit opistoasteen, amk:n pätevyydeksi, mutta nyt alkaa jo kouluasteen tutkinnon suorittaneet kelvata kun ei nää sosionomit hallitse käytännön työtä koska ovat vaan saaneet koulutuksen kirjallisena jolla ei häiriintyneitä lapsia hoideta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde
Loppujen lopuksi kaikki tekee samaa työtä, vain sh jakaa lääkkeet ja pistää injektiot.

Siis häh, pitäiskö sun lähihoitajana (matalampaa palkkaa saavana) saada vielä jakaa lääkkeetkin?  huh.gif Kai sen palkkaeron työnkuvassa pitääkin näkyä...  ;) )

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Sitä samaa se on joka paikassa. Poikkeukset vahvistakoon säännön.

Mua ainakin harmittaa että en tiennyt mihin ryhdyin kun aloin opiskelemaan lähihoitajaksi. Jos olisi joku tuttu vinkannut niin olisin suosiolla odottanut seuraavaan sh-koulun hakuun.

Aiheesta on jo hyviä keskustelujakin foorumilla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Inflikted

Meillä jakaa myös lh:t lääkkeitä, lääkeluvan kun on suorittanut. Ja arvostetaan lh:kin ammattiosaamista. Ainoa miinus on, että vanhat msh:n virat muuttuvat ymmärtääkseni sh:n toimiksi. Ja tämähän tarkoittaa, että ak hakee yhteishaussa sh koulutukseen  ;) Silti ei harmita pätkääkään lh:ksi opiskelu, koska ainakin meidän koulussa mt-ja päihdetyön suuntaavaat opinnot olivat erittäin hyvät. Kyl tässä elämässä ehtii...

Tuota kyllä hieman ihmettelen, miksi toimet muunnetaan sh:n toimiksi, koska msh/lh koulutuksen omaavat ovat päteviä työntekijöitä. Ja halvempia  :D

Julma: Eksää ensihoitoon suuntaudu? Ymmärrän kyl sua paremmin tässä lh vai sh kysymyksessä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Juu ensihoitoonpa hyvinkin. Kiitos sympatioista ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TexWiller

Lääkkeenanto-oikeus on lain mukaan vain sairaanhoitajalla ja lääkärillä, josta jälkimmäisellä on vain oikeus sitä määrätä. Juridisesti ja järjellisesti on järkevää että eri viraston myöntämä lääkkeenantolupa ei päde toisen instanssin palveluksessa ollessa. Täytyy muistaa että tämä palvelee ja suojaa useampia tahoja; potilasta, nykyistä työnantajaa, entistä työnantajaa ja sua itseäsi. Ja ihmettelen kanssa suuresti miksi porukat hakeutuu lh koulutukseen eikä suoraan sh linjoille.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Ja ihmettelen kanssa suuresti miksi porukat hakeutuu lh koulutukseen eikä suoraan sh linjoille.

Koska totuus ei ole näkösällä ennen työharjoittelujaksoja. Itse en ainakaan yksinkertaisesti tiennyt mihin olen ryhtymässä.

Kun luvista puhutaan niin mun mielestä on myös ehdottoman järkevää että osaaminen pitää näyttää jokaisessa työpaikassa erikseen. Mutta pitäisi olla mahdollisuus näyttää se osaaminen. Ei ole mitään rakettitiedettä morkun pistäminen tms.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Ja ihmettelen kanssa suuresti miksi porukat hakeutuu lh koulutukseen eikä suoraan sh linjoille.

Koska totuus ei ole näkösällä ennen työharjoittelujaksoja. Itse en ainakaan yksinkertaisesti tiennyt mihin olen ryhtymässä.

Pöh, kyllä nyt jokaisen pitäis älytä se, ettei ammattitutkinto vastaa ammattikorkeakoulututkintoa ja sen pitäis näkyä jossain kuten millä tahansa muullakin alalla.

Itse suoritin lh-tutkinnon lukion sijaan, jotta joskus sit voi opiskella sh:ksi. En ymmärrä yhtään niitä jotka menee lukion jälkeen lh-kouluun.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Onhan se selväkin että sairaanhoitajilla varsinkin teoreettinen pohja on paljonkin laajempi kuin kouluasteen tutkinnon suorittaneilla.

Mutta se ei mielestäni tulisi näkyä työelämässä siten, että kouluasteen tutkinnon suorittaneet työntekijät eivät saa hyödyntää kaikkea osaamistaan.

Itse menin lh-kouluun vasta lukion jälkeen, mutta myönnettäköön etten välillä itsekään ymmärrä itseäni.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Onhan se selväkin että sairaanhoitajilla varsinkin teoreettinen pohja on paljonkin laajempi kuin kouluasteen tutkinnon suorittaneilla.

Mutta se ei mielestäni tulisi näkyä työelämässä siten, että kouluasteen tutkinnon suorittaneet työntekijät eivät saa hyödyntää kaikkea osaamistaan.

Tolla teorialla mä voisin uusia reseptejäkin, eihän sekään oo käytännössä ku nimi alle ja pari viivaa sinne tänne.  :D Mutta en tee sitä, kun se laajempi teoreettinen pohja puuttuu.  ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Reseptin uusiminen ei taida kuulua opetussuunnitelmaan. Enkä voisi kyllä kehua sitä osaavani tehdäkkään. Kyllähän siis aihetta sivuten meille on kerrottu esim. miten tehdään joitain leikkauksia tai ruumiinavauksia.

Sanotaan nyt vaikka että opetussuunnitelmaan kuuluvat asiat joista tenteillä/näytöillä on todettu osaaminen, ovat näitä mitä tarkoitan kun se ei näyttänyt olevan selvää. Esim:

Iv-infuusion aloittaminen, im- ja sc-injektiot. Dosettien jako. Kestokatetrin laittaminen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TexWiller

Eli juridisesti siis haluat antaa näytöt kestiksen laitosta? Taitaa valitettavasti olla nuo muut kohdat sh -koulutuksen hommia. Täällä jossain toisessa ketjussa oli puhetta siitä, mitä olisi hyvä tietää / mitä toivotaan opiskelijalta kun on menossa ensihoitoon harjoittelemaan työssäolemista... Tässä ketjussa näyttää olevan siihenkin vastausta, enkä meinaa katetrointia tms., vaan tunne rajasi ja roolisi terveydenhuollon sektorilla. Ja edelleen kandee muistaa että juridiikka suojelee myös sinua hoitajana.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Eli juridisesti siis haluat antaa näytöt kestiksen laitosta? Taitaa valitettavasti olla nuo muut kohdat sh -koulutuksen hommia.

Ainakin meidän lh-koulutuksessa kuuluu opetussuunnitelmaan (eikös se oo valtakunnallinen) kaikki em. Iv:tä eivät kaikki harjoittele, vaan sitä on vain joissain suuntaavissa opinnoissa. Injektiot im ja sc kuuluvat jo perusopintoihin, kuten se katetrointikin.

Näyttöjen antaminen ei ole haluamisesta kiinni vaan ne on pakko suorittaa ja osata jos meinaa koulusta saada paperit ulos.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TexWiller

Korjataan hivenen, "...muut ovat sh-koulutuksen omaavien hommia oikeissa töissä" ;) johtuen em. juridiikasta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
pocis

Kyllä mä oon katetroinut (myös kestiksen laittanut) keikkatöissä vaikka olenkin opiskelija vielä. Tosin laitoin ensimmäistä kertaa kestistä joten siinä oli kaverina sh. Kertakatetrointia olen tehnyt yksinkin.

Sc olen pistänyt, Im vain luokkakavereita. Mulle ei varmaan tule yhdessäkään harjoittelussa IM pistoksia koska yksi vain on jäljellä ja menen vanhainkotiin (omasta halustani). Tosin mulla ei oo mitään suurempaa hinkua Im pistoksiin. Oppisin varmasti, kun pohja on mutta .... Kirkkaita nesteitä olen vaihtanut, ja letkuttanut kaverin kanssa, ja näitä saa yleensä lh tehdä kun on suorittanut luvat ja omaa halua on.

Sitä paitsi lähihoitajalle kuuluu lääkehoito, ei vain sairaanhoitajalle / lääkärille.

http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/laakehoito/laakehoidon_toteuttaminen

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Inflikted

Siis häh, pitäiskö sun lähihoitajana (matalampaa palkkaa saavana) saada vielä jakaa lääkkeetkin?  huh.gif Kai sen palkkaeron työnkuvassa pitääkin näkyä...  ;) )

Korjaan aikaisempaan viestiini sen verran, että täällä vähän niinku odotetaan lh:n suorittavan lääkeluvat ja jakavan lääkkeitä, ainakin mun kohdalla on näin ollut. Siis vanhuspuolella ja psykalla. Voisin tietty sanoa, et enpä jaksa jakaa ku on huonompi palkkakin  :D Eipä varmaan katsottaisi hyvällä.

En ymmärrä yhtään niitä jotka menee lukion jälkeen lh-kouluun.

Elämää suurempia kysymyksiä. Itse vaeltelin työelämässä reilut kymmenisen vuotta lukion jälkeen, hain sh ja lh koulutukseen samaan aikaan. Pääsin lh:ksi opiskelemaan ja se oli mulle hieno asia. Yo-pohjalla kahden vuoden koulutus, jonka aikana ehti jo tehdä paljon töitä, pääsin suht nopeasti työelämään. En ole ikinä viihtynyt koulun penkillä. Pääsin näkemään mitä työ terveydenhuollossa on ja huomasin sen olevan sitä mitä haluan tehdä. Nyt sitten haetaan sh:ksi opiskelemaan. Hienoa, jos joku tietää nuorena mitä haluaa opiskella ja tehdä. Ja on niin onnekas, että pääsee heti opiskelemaan esim. sh:ksi. Kaikki eivät tiedä, eivätkä pääse. Samaa voisi vatvoa monesta koulutusalasta.  No joo, aiheesta vielä. Lh koulutukseenkin kuuluu lääkehoito, eiköhän se sovi työnkuvaankin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
selena

Kyllä meilläkin LH-koulussa ja  työpaikoissa jossa olen LH:n vakanssilla toiminut, pistettiin sc ja im sekä katetroitiin. En ymmärrä miksi nämä olisivat sairaanhoitajan hommia?? Iv-asiat onkin sitten erikseen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Kyllä meilläkin LH-koulussa ja  työpaikoissa jossa olen LH:n vakanssilla toiminut, pistettiin sc ja im sekä katetroitiin. En ymmärrä miksi nämä olisivat sairaanhoitajan hommia?? Iv-asiat onkin sitten erikseen.

Minkä takia eri koulutuksella sitten pitäisi olla sama työnkuva? Tai minkä takia samalla työnkuvalla osa saa pienempää palkkaa ja osa isompaa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
selena

Minkä takia eri koulutuksella sitten pitäisi olla sama työnkuva? Tai minkä takia samalla työnkuvalla osa saa pienempää palkkaa ja osa isompaa?

Ei sama työnkuva, mutta kyllä minusta lähihoitajan työhön kuuluu osata injektion anto ja katetrointi. But hey, that´s just my opinion.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

itse kun muinoin tuon perushoitaja koulun kävin opeteltiin kaikki injektiot.valmistuin ja menin virkaan kaupungille,oh ja osaton lääkäri myönsi luvat,i.v luvat sai talon sis.koulutuksessa.nyky aikana nuo luvat ovat voimassa aurorassa jos menen ns. riville duuniin,mutta jos käyn seuren kautta keikalla ei lääkkeisiin tarvi koskea.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Keep the faith

Mä suhtaudun jotenkin innottomasti jo tähän aiheeseen.

Olin katsovinani, että Stadin intrassakin joku asiaa spekuloi, siellä keskustelunurkassa vai mikä se on.

Tavis tk-vuodeosastolla lienee varsin järkevää, että esim. katetrointi on kaikkien hoitotyön tekijöiden hallinnassa. Lääkkeet kuormittavat nyt jo valtavasti sh:jia ja tuo elämääkin suurempi katetrointi, joka hipoo avaruustekniikkaa(?) ja sisältyy mm. aika monen siviilin arkeen...sen voinee ilman paiseita hoitaa se, jonka omalla potilaalla ko. oleva homma on.

Sc ja im menee tarjottimella pillereiden vieressä, joten turha niistä on numeroa ottaa. Teknisesti se on ihan siviilinkin opittavissa, kuten jokainen esim. dm ja Klexanea kotona pistävä osaa.

Iv-jutut kuuluu sh:oolle, paitsi joku aot, niitä hoitaa yleensä omahoitaja. Kaikki lisät ja antiloopit menee sh:n kautta.

Lääkemuutokset vaihtelee osastoittain,  se tekee, kellä oikeus missäkin on. Sama lääkkeiden jakamisen kanssa esim. vknloppuisin, siinä on talon sisälläkin eri tapoja.

Ja mitä tulee pillereiden pyöritykseen ihan jakotasolla: kuka hitto niitä haluaa jakaa 8)?

Farmaseuteille hatun nosto!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
selena

KTF, sä kiteytin mun ajatuksen tästä täydellisesti! kiitos ja näkemiin  8)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

Aurorassa ei kyllä katetroida ketään,soitetaan kyyti som. sairaalaan

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Kai sairaanhoitajien ja lähihoitajien työnkuvan erona on joku muu kuin em. asiat joista lähihoitajakin selviytyy jo pakollisen koulutuksensa perusteella.

En tiedä tähän oikeaa vastausta siksi etten ole sairaanhoitajan koulutukseen tutustunut ja siksi etten ole sairaanhoitajan työtä tehnyt. Mutta pakko siellä ammattikorkeakoulussa on oppia jotain enemmän 210 op aikana kuin amiksessa lukiopohjaisena 90 ov aikana. Yksinkertaisesti pakko.

Toki koulutus asettaa ihan oikeitakin rajoja mutta missä ne kulkevat onkin toinen juttu.

Palkkakysymykseen sen verran että onhan se ainoastaan oikeudenmukaista että kun työntekijä ottaa lisää vastuuta niin palkkaan tulee jotain lisää. Ei sen tarvitse miljoonia olla, koska mun mielestä jo työnkuvan monipuolistuminen auttaa jaksamaan työssä ja on sinänsä kannuste.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Kai sairaanhoitajien ja lähihoitajien työnkuvan erona on joku muu kuin em. asiat joista lähihoitajakin selviytyy jo pakollisen koulutuksensa perusteella.

En tiedä tähän oikeaa vastausta siksi etten ole sairaanhoitajan koulutukseen tutustunut ja siksi etten ole sairaanhoitajan työtä tehnyt. Mutta pakko siellä ammattikorkeakoulussa on oppia jotain enemmän 210 op aikana kuin amiksessa lukiopohjaisena 90 ov aikana. Yksinkertaisesti pakko.

Toki koulutus asettaa ihan oikeitakin rajoja mutta missä ne kulkevat onkin toinen juttu.

Palkkakysymykseen sen verran että onhan se ainoastaan oikeudenmukaista että kun työntekijä ottaa lisää vastuuta niin palkkaan tulee jotain lisää. Ei sen tarvitse miljoonia olla, koska mun mielestä jo työnkuvan monipuolistuminen auttaa jaksamaan työssä ja on sinänsä kannuste.

Kiteytetysti, mistään et taas mitään tiedä, mutta pakkoko oli taas kommentoida tähänkin sitten?  ::)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille