Jump to content
MAINOS

Työaika - Laiton??


furesis_amp

Recommended Posts

Olen yksityisessä hoitokodissa töissä. Ja eteeni sattui tälläinen työvuoro. Maanantai: 8.00 - 24.00 Tiistai: 00-08. Eli Maanantai aamu 8:sta tiistai aamu 8:aan. Työajasta 8-15 välinen aika on merkitty koulutusta, jonka jälkeen heti kello 15-24 on työtä, aina jatkuen seuraavaan aamu kahdeksaan. Kaipailisin nyt tietoa...

"Lyönyt päänsä ja ottanut siihen 18 kpl 800 mg tabletteja ja viinaa. Alcometer 2.8 promillea. Päätä särkee yhä. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

On laiton. Ainakin kvtessin puolella, uskoisinpa että myös yksityisellä..  Ainoastaan tuolla ensihoidon (ja palo)puolella on noita 24 h vuoroja, ja sielläkin erityisluvilla. Pitkät päivätkin (12-14 h) ovat vain työntekijän suostumuksella.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, listantekijä on tosissaan. Kaipaankin nyt tietoa, onko tää täysin laitonta, että voin kieltäytyä ko. vuorosta, ja on lyödä faktat pöytään. Taidampa soittaa huomenna liittoon...  :- Parhain "vitsi" on että mulla on juurikin koeaika (3kk jäljellä) päällä. Eka kerta, kun olen yksityisellä... Ja taitaapi olla lyhyt vierailu... Listantekijä on muuten pomo - firman yksi omistajista.  :o

"Lyönyt päänsä ja ottanut siihen 18 kpl 800 mg tabletteja ja viinaa. Alcometer 2.8 promillea. Päätä särkee yhä. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, listantekijä on tosissaan. Kaipaankin nyt tietoa, onko tää täysin laitonta, että voin kieltäytyä ko. vuorosta, ja on lyödä faktat pöytään. Taidampa soittaa huomenna liittoon...  :- Parhain "vitsi" on että mulla on juurikin koeaika (3kk jäljellä) päällä. Eka kerta, kun olen yksityisellä... Ja taitaapi olla lyhyt vierailu... Listantekijä on muuten pomo - firman yksi omistajista.  :)

Yksityisen sosiaalipalvelualan TES s.6

Jaksotyöaika

4. Työntekijän säännöllinen työaika työaikalain 7 §:n mukaisessa jaksotyössä kuten ympäri vuorokauden toimivissa asumis- ja hoito-yksiköissä on enintään 10 tuntia vuorokaudessa, yövuorossa 12 tun-tia vuorokaudessa ja 38 1/3 tuntia viikossa.

Yksityisen terveyspalvelualan TES s.6

Säännöllinen työaika jaksotyössä

5. Työntekijän säännöllinen työaika on kolmen viikon pituisena jak-sona enintään 114 ja 3/4 tuntia. Työvuoron pituus on enintään 10 tuntia ja yövuoron pituus enintään 12 tuntia, ellei 2 §:n mukaisesti sovita enintään 14 tunnin työvuorosta. Tällöin työntekijällä on oike-us toiseen 7 §:n 4. kappaleen mukaiseen virkistystaukoon.

KVTES s.56

Työvuoron pituus jaksotyössä

2 mom. Jaksotyössä työvuoro on säännönmukaisesti enintään 10 tunnin pituinen,

jolleivät viraston tai laitoksen toiminnan kannalta välttämättömät

lyhytaikaiset poikkeukset muuta aiheuta tai toimivaltainen viranomainen

ja asianomainen sopijajärjestö paikallisesti toisin sovi. Psykiatrisissa

sairaaloissa ja kehitysvammalaitoksissa voi yötyövuoro kuitenkin

olla 11 tunnin pituinen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kovasti näistä vastauksista!  :)  soitinkin jo aamulla liittoon ja tarkistin asian, ja juttu lähtee nyt liikkeelle. Kiitos, kiitos.

"Lyönyt päänsä ja ottanut siihen 18 kpl 800 mg tabletteja ja viinaa. Alcometer 2.8 promillea. Päätä särkee yhä. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jo on työnantajalla pokkaa. Asiallisesti, mutta tiukasti ilmaiset, ettet suostu tekemään moisia tes:sin vastasia työvuoroja. Voihan se olla, että ta kokeilee, millanen työntekijä olet. Eli alistutko laittomuuksiin ja p****n kaatamiseen niskaan. Varmaan hyvä myös kysyä neuvot luottamusmieheltä.

Voihan se olla, että työsopimus purkautuu ennen koeajan loppua, mutta jos moista kyykytystä työpaikassasi tosissaan harrastetaan, et kyllä häviä mitään.

Osaako joku sanoa, mitenkä voiko koeaikana irtisanominen tapahtua ilman mitään perusteita? Siis jos tt on tehnyt työnsä asiallisesti jne, ja potkut tulee silti? Onko mahdollisita riitauttaa irtisanominen? Ihan yleisesti kiinnostaa, ja kenties aiheen aloittajaankin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jo on työnantajalla pokkaa. Asiallisesti, mutta tiukasti ilmaiset, ettet suostu tekemään moisia tes:sin vastasia työvuoroja. Voihan se olla, että ta kokeilee, millanen työntekijä olet. Eli alistutko laittomuuksiin ja p****n kaatamiseen niskaan. Varmaan hyvä myös kysyä neuvot luottamusmieheltä.

Voihan se olla, että työsopimus purkautuu ennen koeajan loppua, mutta jos moista kyykytystä työpaikassasi tosissaan harrastetaan, et kyllä häviä mitään.

Osaako joku sanoa, mitenkä voiko koeaikana irtisanominen tapahtua ilman mitään perusteita? Siis jos tt on tehnyt työnsä asiallisesti jne, ja potkut tulee silti? Onko mahdollisita riitauttaa irtisanominen? Ihan yleisesti kiinnostaa, ja kenties aiheen aloittajaankin.

Kyllä ne voi aina riitauttaa, on vain eri asia pärjääkö niissä... Oikeasti ei työantaja pysty irtisanomaan ihan mistä perusteesta tahansa edes koeajan puittseisa. Varsinkin, jos taustalla on tuollainen tilanne, että työantaja yrittää teetättä laittoman pitkiä työvuoroja ja siihen ei työntekijä suotu... Eli jos tuollainen kolahtaa, kannattaa aina kyseenalaistaa asia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näissä(kin) tapauksissa on hyvä jos kuuluu liittoon. Paljon helpompaa konsultoida asiantuntioita, kun ei pieni ihminen voi millään tietää kaikkea näistä asioista...

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä, liitosta sanoi, että tämän takia ei sopimusta voi purkaa, se ei ole syy.

"Lyönyt päänsä ja ottanut siihen 18 kpl 800 mg tabletteja ja viinaa. Alcometer 2.8 promillea. Päätä särkee yhä. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enimmäisvuoro PAIKALLISELLA SOPIMUKSELLA (Liitto (luottamusmies)-TA) on 12 H, vuorojen välissä pitää olla lepoaika (muistaakseni 9H).

On olemassa yksikkökohtaisia sopimuksia joilla voidaan tehdä ns. ylipitkiä vuoroja. Meillä ainakin on olemassa sopimus, jolla voidaan tehdä max. 14,5h vuoroja (eli ns. tuplavuoroja).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enimmäisvuoro PAIKALLISELLA SOPIMUKSELLA (Liitto (luottamusmies)-TA) on 12 H, vuorojen välissä pitää olla lepoaika (muistaakseni 9H).

On olemassa yksikkökohtaisia sopimuksia joilla voidaan tehdä ns. ylipitkiä vuoroja. Meillä ainakin on olemassa sopimus, jolla voidaan tehdä max. 14,5h vuoroja (eli ns. tuplavuoroja).

OYS:ssa on tehty ylipitkistä työvuoroista paikallinen sopimus. Se lähtee siitä, että ylipitkät (10-15h) vuorot perustuvat AINA työntekijän suostumukseen. Ja lepoajat tulevat siten, että jos ylipitkän työvuoron pituus on 10-12h, pitää sitä seurata 9 h lepoaika ja jos ylipitkä työvuoro on 12-15, niin sitä pitää seurata yhtäpitkä työvuoro. Lisäksi on määritelty, montako ylipitkää työvuoro voi tehdä listaa jne...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vapaa, meillä ihan sama juttu. Ja tämä sopimus uusitaan meillä muistaakseni jos ei vuosittain niin joka toinen vuosi.

Meillä tuo on toistaiseksi voimassa... Eli ei tartte aina aukaista uudelleen...  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asia etenee siten, että odotan hyvää hetkeä, joska pomolle asiasta mainitsen. Mahd. jo ensi viikolla. Koko ajan olen nyt etsinyt uutta työpaikkaa. Noi työajat on niin pimeitä...Järki lähtee.... Kun tästä pääsen eroon, en enää ikinä mene yksityiselle töihin!

"Lyönyt päänsä ja ottanut siihen 18 kpl 800 mg tabletteja ja viinaa. Alcometer 2.8 promillea. Päätä särkee yhä. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no huh, huh mitä työvuoroja! Ja moni luulee, että yksityisellä sektorilla olisi asiat paremmin kuin kunnallisella. Tsemppiä asian etenemiseen!

Mullakin tuli pieni kysymys työaika-asioista mieleen. Oh laittaa mulle joka listassa kahden tai kolmen yövuoron jälkeen kaksi iltaa, niin että väliin ei jää lainkaan vapaata-ainoastaan nukkumapäivä. Kysymys kuuluu, saako näin tehdä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no huh, huh mitä työvuoroja! Ja moni luulee, että yksityisellä sektorilla olisi asiat paremmin kuin kunnallisella. Tsemppiä asian etenemiseen!

Mullakin tuli pieni kysymys työaika-asioista mieleen. Oh laittaa mulle joka listassa kahden tai kolmen yövuoron jälkeen kaksi iltaa, niin että väliin ei jää lainkaan vapaata-ainoastaan nukkumapäivä. Kysymys kuuluu, saako näin tehdä?

Saa, työaikaergonomia tuosta kyllä on kaukana, mutta mitään laillista estettä tuollaiselle ei ole. Nukkumapäivän jälkeen saa laittaa vaikka aamuvuoroon, vuorokausilepo täyttyy siltikin. Mutta missään nimessä ei ole kivaa tai ergonomista.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksesta-arvelinkin sen olevan laillista. Ergonomia on tosiaan kaukana..Kyllä öiden jälkeen tarvitsisi aina se yksi vapaa ainakin olla..Täytyypä jutskata pomon kanssa. Pelkään vaan, että seuraavassa listassa mulla on aamut yövuorojen jälkeen..auts. Mutta täytyy vaan yrittää asettaa sanansa tosi nätisti.. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Heijaa heijaa heijaa!! Tänään oon vapaa! Irtisanouduin paikasta tänään mm. ko. asioiden vuoksi. Luoja tätä tunnetta!  ;D

"Lyönyt päänsä ja ottanut siihen 18 kpl 800 mg tabletteja ja viinaa. Alcometer 2.8 promillea. Päätä särkee yhä. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse olen menossa töihin yksityiseen sos.alan paikkaan, jossa haettu työaikoihin poikkeuslupa; saa tehdä 24h vuoroja halutessaan ja mikäli "hoidettavia" vain 1 paikalla (esim. loma-ajat), saa tehdä halutessaan 48h vuoron. Tässä paikassa saa kyllä nukkua yöt täydellä liksalla (tosin jos on töitä=joku sairaana tms, niin toki sitten joutuupi niitä myös tekemään, mutta pääosin siis ihan nukkuessa menee duuniyöt). Panostavat työhyvinvointiin mm. näillä työvuoroilla ja pitkillä vapailla ja mä ainakin olen ihan onnessani kyseisistä pitkistä vuoroista ;D)) Eikä niitä suinkaan velvoiteta tekemään, mutta suurin osa nimenomaan haluaa niitä tehdä. Mut esim. sairaalassa tms. jossa joutuu yöt valvomaan töitä tehden jne. ei tuollainen luonnollisestikaan onnistu.

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen menossa töihin yksityiseen sos.alan paikkaan, jossa haettu työaikoihin poikkeuslupa; saa tehdä 24h vuoroja halutessaan ja mikäli "hoidettavia" vain 1 paikalla (esim. loma-ajat), saa tehdä halutessaan 48h vuoron. Tässä paikassa saa kyllä nukkua yöt täydellä liksalla (tosin jos on töitä=joku sairaana tms, niin toki sitten joutuupi niitä myös tekemään, mutta pääosin siis ihan nukkuessa menee duuniyöt). Panostavat työhyvinvointiin mm. näillä työvuoroilla ja pitkillä vapailla ja mä ainakin olen ihan onnessani kyseisistä pitkistä vuoroista  Eikä niitä suinkaan velvoiteta tekemään, mutta suurin osa nimenomaan haluaa niitä tehdä. Mut esim. sairaalassa tms. jossa joutuu yöt valvomaan töitä tehden jne. ei tuollainen luonnollisestikaan onnistu.

Niin no me perheelliset ajatellaan hieman toisella tavalla  :nauraa: Itse en kuuna päivänä suostuisi moiseen. Minusta perhe menee työn edelle. Tuollaisista työvuoroista kärsii myös varmasti parisuhde  :)

Muoks: lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen menossa töihin yksityiseen sos.alan paikkaan, jossa haettu työaikoihin poikkeuslupa; saa tehdä 24h vuoroja halutessaan ja mikäli "hoidettavia" vain 1 paikalla (esim. loma-ajat), saa tehdä halutessaan 48h vuoron.

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Millainen poikkeuslupa sallii 48 tunnin työvuoron?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...