Jump to content
MAINOS

Opinnäytetyö


Jiippari

Recommended Posts

Ihmettelen esim. täkäläisen amk:n touhuja. Aiheeksi kelpaa vain joku koulun projektiin tuleva juttu. Oikeastihan opinnäytteen saa tehdä mistä aiheesta tahansa. Sen takaa ihan sananvapaus. Omassa amk:ssa aiheen sai valita ja ohjausta sai hyvin (opettajarippuvaista). Koulun projektiin sai tehdä opinnäytteen, jos halusi. Silloin ei olisi tarvinnut erikseen hakea lupia ja aihe oli valmiiksi annettu ja rajattu. Mutta pakollista se ei ollut.

Ajattelin joskus, että kyseiseen amkkiin voisi hakea opiskelijaksi ihan vain sen takia, että asian voisi viedä hallinto-oikeuteen

Meillä piti Metropoliassa jokaisen valita joku projekti mihin liittyä, ja aihe tuli sitten sen sisältä. Kussakin projektissa oli kasa valmiita otsikkoja mistä sai valita, tai sitten sai ehdottaa projektiin sopivaa omaa aihetta.

Mua ärsytti suunnattomasti toi koko projektipakollisuus, koska mulla oli jo opintojen alkaessa mielessä aihe josta olisin halunnut tehdä, mutta sitten kun oppariaika koitti niin mikään projekti ei ollut sellanen mihin sen olisi saanut tungettua. Ja piti sitten tyytyä aiheeseen joka ei olis vähempää voinut kiinnostaa. Kyllä siitä nyt sen työnsä repi aikaseksi, mutta kivempaa olis ollut jos olis oikeasti saanut käyttää omaa valintaa vähän enemmän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 188
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meillä piti Metropoliassa jokaisen valita joku projekti mihin liittyä, ja aihe tuli sitten sen sisältä. Kussakin projektissa oli kasa valmiita otsikkoja mistä sai valita, tai sitten sai ehdottaa projektiin sopivaa omaa aihetta.

Mua ärsytti suunnattomasti toi koko projektipakollisuus, koska mulla oli jo opintojen alkaessa mielessä aihe josta olisin halunnut tehdä, mutta sitten kun oppariaika koitti niin mikään projekti ei ollut sellanen mihin sen olisi saanut tungettua. Ja piti sitten tyytyä aiheeseen joka ei olis vähempää voinut kiinnostaa. Kyllä siitä nyt sen työnsä repi aikaseksi, mutta kivempaa olis ollut jos olis oikeasti saanut käyttää omaa valintaa vähän enemmän.

Metropoliasta kuullut muualtakin samaa - asiakastyöhönkin liittyen. Sinänsä jännä, että asiakastyössäkin tuntuu joskus olevan ongelmana, ettei asiakkaan ehdottama aihe kelpaa koululle. Laki ammattikorkeakouluista sinänsä antaa kyllä AMK:lle sisäisissä asioissaan itsehallinnon, mutta onhan se hieman lain 5 §:n kanssa ristiriitaista, jos ammattikorkeakoulu ei sitten tässä muodossa pyri laajaan yhteistyöhön alueen elinkeino- ja muun työelämän kanssa. Hyvin tarkoitushakuiset, epäobjektiiviset ja selvästi opinnäytetyön tarkoitusta vastaamattomat aiheet tietysti voi raakata pois, mutta itse olen tehnyt opparin yritykselle, ja kyllähän siinä oppilaitos piti huolta, että työ täyttää myös oppilaitoksen vaatimuksia. Mahtava ohjaaja oli kyllä sitten alma materin puolesta, tutkija, mutta ymmärsi myös mm. taloutta ja ihmisen (kasvu)psykologiaa valtavasti. Henkilö oli tehnyt perustutkintonsa yhtäällä, tohtorintutkintonsa toisaalla tontilla, saattoi kyllä auttaa näkemään aitojen ylitse lukuisille muillekin tonteille... Kiitos, J. Ruuskanen! :) Eräs oppilaitoshan ratkaisi tuota ristiriitaa siten, että valtava määrä opinnäytetöitä tehtiin pääsääntöisesti oppilaitoksen tarjoamista aiheista, mutta "hyviä omia aiheita sai ehdottaa", aika iso osa meni myös läpi...

Toki koululle voi olla helppoa ja tuloksekastakin teettää opinnäytetöitä tukemaan jonkin ohjaajan, projektin tai koulutusohjelman painopistealueita, ja osa projekteista tietysti liittyy myös ainakin näennäisesti työelämään liittyviin toimintoihin. Käytän sanaa näennäisesti, koska joskus jokunen projekti on ehkä myös syötetty näennäissidosryhmälle, jota koko touhu ei välttämättä tunnu oikeasti kiinnostavan, mutta kun maksutta ja pienellä vaivalla saa jotain dataa käyttöönsä, niin... Eikäpä työelämässäkään aina pääse tekemään, sitä mitä haluaisi. Mutta kyllähän se oma innostus ja kiinnostus, motivaatio, ajoittainen poikkitieteellisyys ja hyppääminen myös koulussa oman mukavuus- ja mielenkiinnon alueen ulkopuolelle voi olla hyvinkin tuottavaa toimintaa. Ottaahan siinä opiskelija myös itsenäisemmän ja tavallaan myös suuremman riskin kokeillessaan omatoimisemmin ja ehkä pienemmällä substanssituella jotain aihetta, mikä ei välttämättä ole huono asia. Jos riskinotto tuottaa, loistavaa, jos ei, niin hyvä vaihe opetella asioita kantapään kautta - koulussa.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opinnäytetyön arvosana voi vaikuttaa valintapisteisiin, jos hakeutuu opiskelemaan ylempää AMK-tutkintoa.

Minullekin tuli yllätyksenä, että jos mielii yliopistoon jatko-opiskelemaan pitää opparista tulla vähintään 3... Tosin juuri nyt noi jatko-opinnot on ehkä viimonen asia joka on mielessä :-X

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opinnäytetyön arvosana voi vaikuttaa valintapisteisiin, jos hakeutuu opiskelemaan ylempää AMK-tutkintoa.

Minullekin tuli yllätyksenä, että jos mielii yliopistoon jatko-opiskelemaan pitää opparista tulla vähintään 3... Tosin juuri nyt noi jatko-opinnot on ehkä viimonen asia joka on mielessä :-X

Yliopistoon se ei niinkään paljoa vaikuta, mutta YAMK-opintoihin saattaa jonkin verran. Tosin YAMK-puolella haastattelulla on aika paljon merkitystä, joten se voi sitten korjata tuon "pistevajeen".

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opinnäytetyön arvosana voi vaikuttaa valintapisteisiin, jos hakeutuu opiskelemaan ylempää AMK-tutkintoa.

Minullekin tuli yllätyksenä, että jos mielii yliopistoon jatko-opiskelemaan pitää opparista tulla vähintään 3... Tosin juuri nyt noi jatko-opinnot on ehkä viimonen asia joka on mielessä :-X

Yliopistoon se ei niinkään paljoa vaikuta, mutta YAMK-opintoihin saattaa jonkin verran. Tosin YAMK-puolella haastattelulla on aika paljon merkitystä, joten se voi sitten korjata tuon "pistevajeen".

Tää tuli mullekin uutena tietona, mutta ei tosiaan ole YAMK -opinnot edes käynyt mielessä. :) Ei siihen oppariin kannata silti itseään tappaa, yksi projekti muiden joukossa. Tekee sen minkä pystyy ja mihin resurssit riittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opinnäytetyön arvosana voi vaikuttaa valintapisteisiin, jos hakeutuu opiskelemaan ylempää AMK-tutkintoa.

Minullekin tuli yllätyksenä, että jos mielii yliopistoon jatko-opiskelemaan pitää opparista tulla vähintään 3... Tosin juuri nyt noi jatko-opinnot on ehkä viimonen asia joka on mielessä :-X

Yliopistoon se ei niinkään paljoa vaikuta, mutta YAMK-opintoihin saattaa jonkin verran. Tosin YAMK-puolella haastattelulla on aika paljon merkitystä, joten se voi sitten korjata tuon "pistevajeen".

Tää tuli mullekin uutena tietona, mutta ei tosiaan ole YAMK -opinnot edes käynyt mielessä. :) Ei siihen oppariin kannata silti itseään tappaa, yksi projekti muiden joukossa. Tekee sen minkä pystyy ja mihin resurssit riittää.

Pitäisiköhän koulujen infota opiskelijoita tästäkin asiasta jo oppariprojektin alkuvaiheessa? Tosi moni tuttu on kuullut siitä vasta kun oppari on jo tehty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Se, miten ainakin eräässä ammattikorkeassa tiedotetaan opiskelijoita ylipäänsä mistään, kertoo aika paljon. Koko opinnäytetyöprosessi on sellasta holhoamista ja kädestäpitelemistä (täytyy käydä tietty määrä seminaareja jne) niin ehkä kuvittelevat meidän opiskelijoiden olevan kykenemättömiä käsittelemään niin suuria asioita... Anteeksi. Hermot menee itse kullakin tähän oppariin ja koko prosessiin... Kyllä asioista tehdään niin vaikeita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä yamkssakin pitäusi olla tietty kiintiö todistuksella+pääsykokeella ja pääsykokeella pelkästään tuleville.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli ilo ja onni saada opparilleni kaksi aivan ihanaa ohjaajaa, jotka tuki ja rohkaisi kun meinasin välillä heittää koko materiaalin, muistitikun ja tietsikan ikkunasta ulos ja hypätä itse perässä. Vuosi ja kolme kuukautta meni siihen proggikseen, ja se oli ihan saamarin kova homma, vaikka mulla oli aihekin semmoinen, joka oli todella sydäntäni lähellä ja kiinnosti.

Kun se kovan onnen opus sitten lopulta putosi postiluukusta kansitettuna ja ah niin hienona, uskoin vasta sitten, että on se oikeesti nyt valmis. En saanu ku kolmosen (on se "ku" ? Hyvä numerohan se on. Tuntuu vaan, että kelleen ei viitosta vähempi riitä).

Opiskelin siis Hesan Diakissa. Kovasti tuntuu olevan erilaisia käytäntöjä ja vaatimuksia eri oppilaitoksilla opinnäytetöiden suhteen.

Some people just need a high-five.

In the face. With a chair.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kakkonen :wub: En vois just nyt olla onnellisempi. Se on siis läpi, eikä tullut edes ykköstä! Jihuuuuuu!!!!!! Mä OIKEASTI valmistun 18. joulukuuta, kuka olisi uskonut??

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon kiukutellu kesäkuusta asti, kun saatiin 4. 8) Mä oon luullu, ettei siitä työstä saada ku 4 tai 5. Niin kauan ne niitä paukuttaa uudelleen korjattaviksi... No, ehkä se sit on hyvä numero.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikäs on mielipide opinnäytetyön prosessiin, jossa työn päätteeksi työ luetutetaan henkilöllä, joka ei ole virallinen ohjaaja, mutta jonka kommenttien perusteella vaaditaan esim. otsikko, tutkimuskysymykset, työn rakenne, kirjoitusasu yms. uusiksi? Ensin ohjataan yhteen suuntaan, sitten muu kuin ohjaaja lukee ja kaikki pitäisi muuttaa? Opiskelijan oikeusturva?

Tällä viikolla on vasta kaksi ko. oppilaitoksen (sijaitsee pk-seudulla ja nimi alkaa m:llä) opiskelijaa ottanut yhteyttä erilaisiin epäkohtiin liittyen. Itse muistan valitettavan hyvin turhautumisen, epätoivon ja joustamattomuuden. Alan olla valmis palkkaamaan juristin omalla rahalla toisen yhteyttä ottaneen etujen ajamiseksi, erittäin hyvä tuttuni on erään suuren median uutispomoja ja hyvin kiinnostunut terveydenhuollosta, tekisi mieli alkaa puhumaan suuta puhtaaksi siihen suuntaan - muistan edelleen erittäin hyvin, miten itseäni uhkailtiin oppilaitoksen suunnasta - opetuksen epäkohdista puhuminen johtaa koulun taholta jopa erottamiseen ja soittelemiseen työnantajille. Näköjään tietyt asiat eivät muutu... Alkaa todella säälittämään pompoteltavaksi joutuvien opiskelijoiden osalta.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikäs on mielipide opinnäytetyön prosessiin, jossa työn päätteeksi työ luetutetaan henkilöllä, joka ei ole virallinen ohjaaja, mutta jonka kommenttien perusteella vaaditaan esim. otsikko, tutkimuskysymykset, työn rakenne, kirjoitusasu yms. uusiksi? Ensin ohjataan yhteen suuntaan, sitten muu kuin ohjaaja lukee ja kaikki pitäisi muuttaa? Opiskelijan oikeusturva?

Tällä viikolla on vasta kaksi ko. oppilaitoksen (sijaitsee pk-seudulla ja nimi alkaa m:llä) opiskelijaa ottanut yhteyttä erilaisiin epäkohtiin liittyen. Itse muistan valitettavan hyvin turhautumisen, epätoivon ja joustamattomuuden. Alan olla valmis palkkaamaan juristin omalla rahalla toisen yhteyttä ottaneen etujen ajamiseksi, erittäin hyvä tuttuni on erään suuren median uutispomoja ja hyvin kiinnostunut terveydenhuollosta, tekisi mieli alkaa puhumaan suuta puhtaaksi siihen suuntaan - muistan edelleen erittäin hyvin, miten itseäni uhkailtiin oppilaitoksen suunnasta - opetuksen epäkohdista puhuminen johtaa koulun taholta jopa erottamiseen ja soittelemiseen työnantajille. Näköjään tietyt asiat eivät muutu... Alkaa todella säälittämään pompoteltavaksi joutuvien opiskelijoiden osalta.

Tätä itsekin kritisoin opinnäytetyöprosessin aikana. Itselleni kävi niin, että itse halusin työstä tietyn laisen, työpaikasta jonne sen tein haluttiin sitä ja tätä, ja opettaja halusi kolmatta. Tähän päälle vielä toinen arvioiva opettaja (joka luki työni ensimmäistä kertaa kahta viikkoa ennen seminaaria) halusi muuttaa lähes kaikki asiat! Voitte ehkä kuvitella sitä turhautumisen määrää... oppari tuli valmiiksi mutta en todellakaan ole tyytyväinen siihen minkälainen siitä tuli. Olen tyytyväinen että se meni läpi ja että valmistun. Mutta voi sitä tuskan määrää mitä se prosessi aiheuttaa opiskelijoille!

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...