Jump to content
MAINOS

ensihoito-opas on ilmestynyt


Vieras: kyyti

Recommended Posts

Onko kirja ollut kompakti paketti?

Lähinnä olen itse sitä odotellut(ja kuunnellut kateellisena :P), kun eräs lekuri lupasi hommata ja nyt hän on lomalla eli odottaminen jatkuu... :(

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 77
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

oma kirja tipahti postista toissapäivänä. mitä olen kirjaa selaillut niin hoito-ohjeet aika normaaleja. Uutena ohjeistuksena huomasin esim: rintakipupotilaalle klexane iv. jos ekg:ssa iskemiaa! Sedaatioaineeksi suositellaan ensisijaisesti Dormicumia ja elvytyksessä rytmihäiriölääkkeenä cordarone. Meillä työpaikka mukautunut uusiin suosituksiin sekä hoito-ohjeiden että lääkevalintojen suhteen. Hoito-ohjeen pyytämistä (lääkäriyksikkö) on korostettu lähes jokaisen hoidettavan potilaan kohdalla. Itse en oikein uudistuksesta suoranaisesti pidä mutta siihenhän nyt on vaan sopeuduttava. Eli periaatteessa aina tarkennetun tilanarvion jälkeen otetaan yhteys kopterilääkäriin ja pyydetään hoito-ohjeet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun opukseni putkahti laatikosta jo reilu viikko sitten  ;D

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaikealukuinen kirja kun saman ohjeistuksen alle on koottu sekä evy- perus- hoito- että lääkäriyksikön ohjeistukset. hyvää nopea selattavuus kyytikoodien mukaan. esim. 5-2 myrkytys tms.. löytyy tosi nopeasti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nythän tuo ensihoito-opas kolahti postilaatikkoon... on kyllä tosiaan hieman vaikealukuinen, kuten roskakuski edellä mainitsikin.. No pitääpä lueskella tarkemmin jos mielipide muuttuisi..

Isketään vaan!!!

Irti potilaasta!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kukaan muu ihmetellyt klexanen I.V annostelua (0,6mg/kg) UAP:ssä ? Mihin mahtaa perustua. Itse en ole moisesta ikinä kuullut. Vai uskotteko silmät sumeina kaiken mitä kirjoittajat ovat kirjaan kirjoittaneet ? Nykypäivänä kaipaisin hieman enemmän kriittistä ajattelua ja kyseenalaistamista !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kukaan muu ihmetellyt klexanen I.V annostelua (0,6mg/kg) UAP:ssä ?

IV annostelua? en ole törmännyt lääkkeen suonen sisäiseen annosteluun , enkä kyllä ole saanut ko. opusta vielä käsiini, mutta ihan oikeasti, voiko sitä annostella iv:stikin??? mä olen oppinut fracminit ja klexanet "napapiikeinä"

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kukaan muu ihmetellyt klexanen I.V annostelua (0,6mg/kg) UAP:ssä ?

IV annostelua? en ole törmännyt lääkkeen suonen sisäiseen annosteluun , enkä kyllä ole saanut ko. opusta vielä käsiini, mutta ihan oikeasti, voiko sitä annostella iv:stikin??? mä olen oppinut fracminit ja klexanet "napapiikeinä"

Trombolyysissä annetaan i.v:sti 30mg (ennen 40mg) ja rapilysinbolusten välissä s.c tilanteesta riippuen 0,75-1mg/kg.

UAP:ssa klexanea on useamman vuoden käytetty 1mg/kg s.c ! Tästä syystä juuri ihmettelin kun kirjassa neuvotaan antamaan UAP tilanteessa I.V !! Mitään tutkimustietoa en ole asiasta nähnyt/kuullut enkä muutenkaan lukenut mistään opuksesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[Trombolyysissä annetaan i.v:sti 30mg (ennen 40mg) ja rapilysinbolusten välissä s.c tilanteesta riippuen 0,75-1mg/kg.

UAP:ssa klexanea on useamman vuoden käytetty 1mg/kg s.c ! Tästä syystä juuri ihmettelin kun kirjassa neuvotaan antamaan UAP tilanteessa I.V !! Mitään tutkimustietoa en ole asiasta nähnyt/kuullut enkä muutenkaan lukenut mistään opuksesta.

Voisitteko ystävällisesti vielä enemmän valasta piemennossa olevaa ystäväänne,... Tiedän että ko lääkettä käytettään myös ensihoidossa (muuten ylläpitolääke) mutta ihan oikeasti iv???

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sydäninfarktin liuotushoidossa annetaan I.V:sti klexanea 30mg ruikkaamalla kerta-annosruiskusta tuo 30mg vaikkapa 10ml Nacl puteliin. Liuos vedetään 10ml ruiskuun ja annetaan suoneen ennen ensimmäistä rapilysinbolusta. Tällä haetaan nopeampaa vaikutusta. Syy klexanen antamiseen on uuden tulpan syntymisen esto. Liuotuslääkkeet kun ovat hyvin lyhytvaikutteisia. Samasta syystä potilaalle annetaan myös ASAA, joka on hyvin tärkeä osa hoitoa.

Toivottavasti valaisi edes vähän !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vihdoinkin opus tupsahti mullekin. Ihmetytti minuakin hieman tossa UAP:ssä annettava Klexane, mistähän ohje lähtöisin. Mutta suht asiallinen kirja kaiken kaikkiaan, faktaa tekstiä lyhyesti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän lanssissa Klexanea piikitetään UAP tilanteessa s.c. 1mg/kg ja trombolyysin yhteydessä i.v.

Klexane löytyy meiltä 0,6ml kerta-annosruiskuna jossa enoksapariinia siis 60mg.

Jännä ku jotkut ihmettelee Klexanen i.v. antotapaa. Sellanen infuusioletkustokin löytyy josssa on valmiina sellanen kumislerba jonka läpi Klexanen voi pistää letkustoon!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa yksikössäni on Klexanea annettu iv:sti jo muutaman vuoden, myös UAP:ssa. 30mg alle 70 kilosille ja 40mg yli 70 kilosille. Sen kun törkkää vaikka 1ml ruiskuun ja siitä kanyylin kautta laskimoon. Jotkut laimentaa annosta natikalla, mutta laimentaminen ei ensihoitolääkärin mukaan ole tarpeellista.

En ymmärrä SVT:n syvää hämmästelyä asiasta. Kyllä hoituri antaa kun lääkäri on hoito-ohjeeseen niin kirjottanu. Itse en ole kaivannut kriittistä ajattelua tai kyseenalaistamista asiaa koskien. Riittää kun tiedän käyttö aiheet, vaikutuksen ja vasta-aiheet. Kyllä ne muut on asiaa sitte tutkinu munkin puolesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ymmärrä SVT:n syvää hämmästelyä asiasta. Kyllä hoituri antaa kun lääkäri on hoito-ohjeeseen niin kirjottanu. Itse en ole kaivannut kriittistä ajattelua tai kyseenalaistamista asiaa koskien.

Mikä tämä yksikkö on, jossa toimit ? Sairaalan osasto vai ambulanssi ? Aika erikoinen kanta sinulla, jos sinua kiinnostaa vaan suorittaa jonkun muun määräyksestä. Onko jonkun yksittäisen henkilön kirjoittama juttu kirjaan tai hoito-ohjeeseen joku jumalan sana. Kysehän oli juuri siitä, että mitään tutkimuksia aiheesta ei ole silmiini osunut. Eikä ole osunut kenenkään muunkaan silmiin. Uuden oppaan ohje tuli minun lisäkseni yllätyksenä kaikille muillekin joiden kanssa olen asiasta puhunut.

Olen toki samaa mieltä että keksikööt hoitolinjat ne jotka siitä palkkaa saavat, mutta eikö ole erikoista painaa uuteen oppaaseen (jolla oli tarkoitus antaa hoitosuosituksia sairaalan ulkopuolelle koko maahan) moinen hoito-ohje /-suositus ilman minkäänlaisia perusteluja tai viitteitä tutkimuksiin. Olen tarkistellut tuota asiaa jo useammasta eri suunnasta ja klexane I.V:tä ei löydy UAP tilanteessa mistään kansainvälisistä eikä kansallisista hoitosuosituksista. Yleensä asioista tulee olla varsin vahvaa näyttöä, ennenkuin sitä ruvetaan hoito-ohjeisiin soveltamaan. Näin ainakin sairaalan ulkopuolella.

Vai oletko tosiaan sitä mieltä, että jos kerran kirjassa lukee, niin kyllä sen täytyy niin olla ?? Ilman kritiikkiä ja omia ajatuksia ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eri ensihoitolääkäreiltä saa ajoittain niin keikoilla kuin puhelimen päässäkin mitä erilaisempia ( ja ihmeellisempiä) hoito-ohjeita eri tilanteissa. Näitä ohjeita noudatan tai jätän noudattamatta tietäen, että olen lopulta itse vastuussa antamastani hoidosta. Eli jos lääkäri ohjeistaa antamaan potilaalle esim. verpamiilia, kysyn voimmeko vaihtoehtoisesti antaa metoprololia koska tämän lääkkeen vaikutukset ja annostukset ovat minulle tuttuja ja ennakoitavissa.

Koskien Klexanen iv annostelua en koe itseäni kykeneväksi arvioimaan sen vaikutuksia potilaan selviytymiseen jne.. Eikä Klexanen vaikutuksia voi arvioida siinä potilaan vierellä istuessa. Tällöin minun täytyy vain uskoa, että ne jotka ovat näin määränneet ovat asioista perillä. Eli en tarvitse asiasta sen kummempaa tutkimusta käsiini. Enkä itse hämmästele iv antoa koska näin on tehty jo muutaman vuoden ja sen on mielestäni jo normaali käytäntö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällöin minun täytyy vain uskoa, että ne jotka ovat näin määränneet ovat asioista perillä. Eli en tarvitse asiasta sen kummempaa tutkimusta käsiini. Enkä itse hämmästele iv antoa koska näin on tehty jo muutaman vuoden ja sen on mielestäni jo normaali käytäntö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

UAP-tilanne kentällä tarkoittaa, että potilasta uhkaa infarkti. Lienee silloin perusteltua antaa enoksapariini i.v. jolloin vaikutus alkaa käytännössä välittömästi. S.c. annosteltuna huippupitoisuus saavutetaan 2-4 tunnin kuluttua (mikäli oikein muistan).

Ensihoidossa mielestäni on järkevämpää antaa lääke siten, että se antaa heti vasteen, eikä parin tunnin viiveellä. Kannatan siis i.v.-annostelua.   

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen toki samaa mieltä että keksikööt hoitolinjat ne jotka siitä palkkaa saavat, mutta eikö ole erikoista painaa uuteen oppaaseen (jolla oli tarkoitus antaa hoitosuosituksia sairaalan ulkopuolelle koko maahan) moinen hoito-ohje /-suositus ilman minkäänlaisia perusteluja tai viitteitä tutkimuksiin.

Minusta taas olisi "ihmeellistä", jos ensihoito-oppaassa olisi jokaisen ohjeen kohdalla viitteet tutkimuksiin ja vielä kirjoittajan perustelut lisäksi. Tätä varten on olemassa sitten ihan omat kovakantiset ja pienellä präntätyt kirjat kirjahyllyn komistukseksi.

Työn orjat sorron yöstä nouskaa..maan ääriin kuuluu KUTSUMUS ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen toki samaa mieltä että keksikööt hoitolinjat ne jotka siitä palkkaa saavat, mutta eikö ole erikoista painaa uuteen oppaaseen (jolla oli tarkoitus antaa hoitosuosituksia sairaalan ulkopuolelle koko maahan) moinen hoito-ohje /-suositus ilman minkäänlaisia perusteluja tai viitteitä tutkimuksiin.

Minusta taas olisi "ihmeellistä", jos ensihoito-oppaassa olisi jokaisen ohjeen kohdalla viitteet tutkimuksiin ja vielä kirjoittajan perustelut lisäksi. Tätä varten on olemassa sitten ihan omat kovakantiset ja pienellä präntätyt kirjat kirjahyllyn komistukseksi.

Ja silloin astuu mukaan sana tiede. Jos jopa se monien kovasti inhoama hoitotiede  ;D

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon Klexanen antoon sen kummemmin puuttumatta ajttelin kysellä hieman tuosta kirjan käyttämästä koodistosta...

Missäpäin on esimerkiksi käytössä 0-6 Muu äkillisesti heikentynyt yleistila ja 0-7 Aivohalvaus? Lapissa taitaa olla 0-6 Aivohalvaus ja PPSHP:n alueella tuota koodia ei vielä ole ollenkaan (johtuen ymmärtääkseni siitä, ettei OYS:ssa liuoteta päivystyksellisesti VIELÄ aivoinfarkteja)

Onx nuo käytössä etelässä, vai muualla(kin) Joskus kai helsingin alueella on ollu noi 0-koodit jotenkin 0-0 elvytys, 0-1 Tajuton, 0-2 Hengitysvaikeus, 0-3 Rintakipu, 0-4 Muu sydän oire jne huh.gif Oonx aivan väärässä?

Sit viel PPSHP:n alueella 2-koodit on pahoinpitelyt ja 3-koodit liikenneonnettomuuksia. Kirjassa noi näytti olevan toistepäin! Muutamia muitaki tasi olla noin äkkisilmäyksellä. Kertokaas siis pimennossa eläjälle, missä näitä kirjan käyttämiä koodistoja on käytössä, ja minkä ihmeen takia ne on alueittain erejä ja viimeiseksi ONKO TULEVAISUUDESSA TIEDOSSA ETTÄ KOODISTO MUUTUISI YHTENEVÄKSI???

Kyllä sitä tunteeki ihtesä taas tyhmäx  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

stadissa nuo koodit ovat ja pysyvät:

0-0=eloton

0-1=elvytys

0-2=hengitysvaikeus

0-3=rintakipu

0-4=muu sydänoire

0-5=tajuton

0-6=aivohalvausoireet

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Satakunnan häken koodit:

700 eloton, 701 elvytys, 702 tajuton, 703 hengitysvaikeus, 704 rintakipu, 705 muu sydänoire, 706 aivoverenkierron häiriö.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaas siis pimennossa eläjälle, missä näitä kirjan käyttämiä koodistoja on käytössä, ja minkä ihmeen takia ne on alueittain erejä ja viimeiseksi ONKO TULEVAISUUDESSA TIEDOSSA ETTÄ KOODISTO MUUTUISI YHTENEVÄKSI???

Kyllä sitä tunteeki ihtesä taas tyhmäx  ;D

Hätäkeskuslaitos yhtenäistää kaikki koodit koko valtakunnassa jollain aikataululla. Ideana on, että kaikille viranomituisille on sama koodijärjestelmä ts. 203 on liikenneonnettomuus niin sairasautolle, poliisille kuin palokunnallekin. Alkunumero ilmoittaa vastuuviranomaisen. Esim. puhtaat sakukoodit alkavat numerolla 7, palopuolella 2 tai 4 jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...