Jump to content
MAINOS

ensihoito-opas on ilmestynyt


Vieras: kyyti

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 77
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Joo siis kirjaa vaan ei vielä saa mistään. Kävin tiistaina kysymässä Duodecimilta. Ilmoittivat, että maanantaina saa. Kirja nyt kampanja-alennuksessa 38,40 €.Kannattaa ostaa, en mainosta mutta kuitenkin. PSSHP alkaa käyttämään tätä opusta kentän ohjeistuksena. Muut ohjeet hävitetään.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaverin kanssa ostettiin viimeiset kappaleet ( 2 ) Helsingin ja Ison-Omenan Suomalaisista kirjakaupoista.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

miltä se uusi opus näyttää? kommentteja? minkälaisia ohjeistuksia hoitotasolle / onko mitään normaalista poikkeavaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole meitsinkään postilootasta vielä tipahtanu. Pitäs tulla alkuviikosta.  ;)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo siis kirjaa vaan ei vielä saa mistään. Kävin tiistaina kysymässä Duodecimilta. Ilmoittivat, että maanantaina saa. Kirja nyt kampanja-alennuksessa 38,40 €.Kannattaa ostaa, en mainosta mutta kuitenkin. PSSHP alkaa käyttämään tätä opusta kentän ohjeistuksena. Muut ohjeet hävitetään.

Siitäpä tuleekin KYSsille ongelma!

Jaa mistäkö? No kons... ei kun hoito-ohjeen pyytämisestä. Ellei systeemit ole hirveästi muuttuneet, PSSHP:n hoitotasolla ei tavallisessa hoitotason keikanajossa juuri lääkärin kanssa tarvitse jutella. Lähinnä trombolyysit ja elvytyksen lopettamiset pitää kysyä.

Ensihoito-oppaan linjaukset ovat aika tiukkoja, ja siinä ohjeistetaan pyytämään hoito-ohjetta aika vähäisissäkin asioissa. Mistä PSSHP aikoo taata 24/7 ensihoitolääkärin puhelimen päähän? Ilmarista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

konsultaatiopiste ESSHP:n (etelä-savo) ja PSSHP:n (pohjois-savo) alueella on Lääkärihelikopteri Ilmari (24/7). Kuopio konsultoi myös KYS:in sydänvalvonnan lääkäriä. Kyllä myös täällä konsultoidaan.. toki ei jokaista juttua erikseen.. kipulääkitystä tms tms..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ettekai te nyt kuvittele, että tuota opusta aletaan lukea kuin piru raamattua ? Ei joka puolella suomea voi mitenkään toimia samat ohjeet ilman soveltamista. Kyllä tuon kirjan tekijöiden perimmäinen tarkoitus lienee antaa yhtenäisiä suuntaviivoja, hoitosuosituksia ja toimintamalliluonnoksia maahan, jossa kenttä on tällä hetkellä aika sekaisin. Yhteen tiettyyn cityyn ohjeet ehkä kelpaavat sellaisenaan mutta eivät missään tapauksessa joka paikkaan. Kyllä jokaisen kunnan / shp:n vastuulääkärin on edelleen annettava toiminta-ohjeet "omaan" ensihoitojärjestelmään. Tuosta kirjasta niitä toki on loistava alkaa muotoilemaan. Nyt ehkä päästään ainakin siitä pikku hiljaa eroon, että kuntarajan toispuolella olisi ihan eri lääkkeet, protokollat yms. käytössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo siis kirjaa vaan ei vielä saa mistään. Kävin tiistaina kysymässä Duodecimilta. Ilmoittivat, että maanantaina saa. Kirja nyt kampanja-alennuksessa 38,40 €.Kannattaa ostaa, en mainosta mutta kuitenkin. PSSHP alkaa käyttämään tätä opusta kentän ohjeistuksena. Muut ohjeet hävitetään.

Siitäpä tuleekin KYSsille ongelma!

Jaa mistäkö? No kons... ei kun hoito-ohjeen pyytämisestä. Ellei systeemit ole hirveästi muuttuneet, PSSHP:n hoitotasolla ei tavallisessa hoitotason keikanajossa juuri lääkärin kanssa tarvitse jutella. Lähinnä trombolyysit ja elvytyksen lopettamiset pitää kysyä.

Ensihoito-oppaan linjaukset ovat aika tiukkoja, ja siinä ohjeistetaan pyytämään hoito-ohjetta aika vähäisissäkin asioissa. Mistä PSSHP aikoo taata 24/7 ensihoitolääkärin puhelimen päähän? Ilmarista?

Joo tätä olen miettinyt. Yhtenä yönä meille putkahti ihka aidon hoitoyksikön (vielä sellaisen hyvätasoisen) kyydissä peruspöhö potilas, jolla kylläkin runsaasti ekstroja. Tuli maakunnasta ja Ilmarin lääkäri mukana. Olen itsekin ollut kyseisessä yksikössä töissä hoitamassa pahemmassakin jamassa ollutta pöhöä, eikä silloin ole kopterilääkärit pyörineet jaloissa. Ilmeisesti ajatus on, että Ilmarilääkärille soitetaan jatkossa lähes aina. Mielestäni kyllä tylsää. Tällaisen ajatuksen olen saanut, kun olen käynyt paikallisissa ensihoitokoulutuksissa. VALITETTAVASTI monen ensihoitajan ammattitaito tuntuu nyt tulevan lytätyksi. Toivottavasti kuitenkin herätään todellisuuteen ajoissa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

se on sitä laadun varmistusta.siitä on kuisman make väitellytkin.se on sitä tulevaisuutta että joka äksä ja hoito/kuljetus konsultoidaan.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

se on sitä laadun varmistusta.siitä on kuisman make väitellytkin.se on sitä tulevaisuutta että joka äksä ja hoito/kuljetus konsultoidaan.

Kuisma taisi kyllä väitellä sydänpysähdyspotilaista utsteinin mallin mukaan.........

Ensihoitajatar: En kyllä mitenkään tajua, että miten sen ensihoiturin ammattitaito "lyttääntyy" jos lääkäri on mukana keikalla, saatika konsultoidessa lääkäriä ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

se on sitä laadun varmistusta.siitä on kuisman make väitellytkin.se on sitä tulevaisuutta että joka äksä ja hoito/kuljetus konsultoidaan.

Kuisma taisi kyllä väitellä sydänpysähdyspotilaista utsteinin mallin mukaan.........

Ensihoitajatar: En kyllä mitenkään tajua, että miten sen ensihoiturin ammattitaito "lyttääntyy" jos lääkäri on mukana keikalla, saatika konsultoidessa lääkäriä ?

vai oliko se kieli-hakala kun tutki laadunvarmennusta?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tiedoksi, että kyseisessä opuksessa on heti löytynyt painovirheen paholainen. En nyt äkkiä muista millä sivulla, mutta liittyi lasten nesteytykseen 0 koodeissa (jos ei mennyt nyt ihan väärin muistikuva)! Tämän vuoksi kirjaa ei nyt saa myydä. Virhe oli seuraavaa luokkaa piti lukea 2-4 ml/kg luki 20-40 ml/kg. Korjaus on tulossa asiaan pian. Tämän vuoksi kirjaa ei myöskään saa myydä nyt.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ensihoitsu

Joo tätä olen miettinyt. Yhtenä yönä meille putkahti ihka aidon hoitoyksikön (vielä sellaisen hyvätasoisen) kyydissä peruspöhö potilas, jolla kylläkin runsaasti ekstroja. Tuli maakunnasta ja Ilmarin lääkäri mukana. Olen itsekin ollut kyseisessä yksikössä töissä hoitamassa pahemmassakin jamassa ollutta pöhöä, eikä silloin ole kopterilääkärit pyörineet jaloissa. Ilmeisesti ajatus on, että Ilmarilääkärille soitetaan jatkossa lähes aina. Mielestäni kyllä tylsää. Tällaisen ajatuksen olen saanut, kun olen käynyt paikallisissa ensihoitokoulutuksissa. VALITETTAVASTI monen ensihoitajan ammattitaito tuntuu nyt tulevan lytätyksi. Toivottavasti kuitenkin herätään todellisuuteen ajoissa.

No kyllä tuo mun mielestä on vaan asennoitumiskysymys. Eikä ensihoitolääkärin, joka lähtee mukaan kuljetukseen, ajatus (kait ainakaan pitäisi olla) ole joka keikalla se, etteikö hoitajat selviäisi itse, vaan samalla suoritetaan koulutusta, jollaista ei ole mahdollista saada tai antaa missään kuvitellussa tai lavastetussa tilanteessa. Käytännön oikeat potilastilanteet ovat parasta antia ja parhaita oppimistilanteita. Lisäksi näillä keikoilla ensihoitolääkärit tekevät tuttavuutta ensihoitajiin ja toisinpäin. Helpompi sitten VIRVE-yhteyksienkin avulla on ohjeita antaa, kun hieman edes tuntee ja tietää yksikön tasoa ja varustusta.

Tuohon Ensihoitajan esittämään ajattelumalliin olen useimmiten törmännyt silloin, kun hoitajat "pelkäävät" ammattitaitonsa tai -taidottomuutensa paljastuvan. Ehkä se on sellaista ennakkoasennoitumista, pelkoa siitä että se kopukkalääkäri tulee "viemään mun keikan" ja en itse saa tehdä juttuja. Itse olen ymmärtänyt ensihoitolääkäreiden kanssa puhuessa että he mieluusti antavat hoitajien tehdä jos homma vaan näyttää onnistuvan ja ohjaavat tarvittaessa. Ja niinhän se pitäisi ollakin, ei se ehl ole joka keikalla ja aina tekemässä niitä vaativiakin juttuja, vaan päällekkäisiä keikkoja tulee ja hoitajien pitää jatkossakin kyetä selvitymään tilanteista itse, ehkä VIRVE-ohjauksessa. Ja muutaman omakohtaisen kokemuksen perusteella ehl on keikkapaikalla itse ollessaan kysellyt hoitajalta, mitä mieltä olet ja mitä aiot tehdä, ei niin että hän tulisi suoraan sanomaan että teet näin ja näin. Toki tilannekohtaisesti tuo käytäntö voinee elää. Ja onhan se kiusallista jos et tiedä mitä oikeasti pitäisi tehdä ja ehl kysyy... glup... huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Konsultointi jutut on siirretty oman otsikon alle

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne, jotka ovat kirjaa lukeneet, huomasitteko intoksikaatiopotilaan lääkehiilen annostelussa mitään kummallista. Kirjassa sanotaan aikuisen carbomix-annoksen olevan 500 ml ? Mistä tälläinen annostelu tulee.. Carbomix sekoitetaan n 250 ml vettä ja tällöin valmista litkua tulee 300-310 ml, jolloin annostelu olisi jotain 1+jotain pulloa.. Tähän asti olen ollut siinä uskossa, että yksi pullo carbomixiä riittää normaalissa intoksikaatiossa ellei sitten kyse ole suuresta grammamäärästä ( muistaen että lääkeihiilen anto jatkuu sitten sairaalassa ) mutta kyse tässä kirjassahan on alkuvaiheen ensihoito.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne, jotka ovat kirjaa lukeneet, huomasitteko intoksikaatiopotilaan lääkehiilen annostelussa mitään kummallista. Kirjassa sanotaan aikuisen carbomix-annoksen olevan 500 ml ? Mistä tälläinen annostelu tulee.. Carbomix sekoitetaan n 250 ml vettä ja tällöin valmista litkua tulee 300-310 ml, jolloin annostelu olisi jotain 1+jotain pulloa.. Tähän asti olen ollut siinä uskossa, että yksi pullo carbomixiä riittää normaalissa intoksikaatiossa ellei sitten kyse ole suuresta grammamäärästä ( muistaen että lääkeihiilen anto jatkuu sitten sairaalassa ) mutta kyse tässä kirjassahan on alkuvaiheen ensihoito.

Joo, en itsekään ymmärtänyt, kun Pharmacassa on puhuttu jostain maagisesta 500ml:sta ja seuraavalla rivillä 310ml:sta. Mutta yksi puteli per potilas on sopiva annos, jos on aikuinen. Tässä vielä lyhyt lainaus raamatusta:

CARBOMIX® 

OY LEIRAS FINLAND AB

Vaikuttavat aineet, lääkemuodot, pakkaukset

Aktiivihiili.

rakeet oraalisuspensiota varten ***50 g/annos 500 ml (61,5 g)***

Ohjeet potilaalle

Pulloon lisätään vettä noin 250 ml etiketin yläreunassa olevaan punaiseen merkkiviivaan saakka. Korkki suljetaan ja pulloa ravistellaan voimakkaasti noin minuutin ajan,*** jolloin saadaan n. 310 ml käyttövalmista hiiliseosta.***Korkki avataan varoen ja paperipyyhettä suojana käyttäen, jotta hiili ei tahrisi vaatteita. Jos valmista seosta ei käytetä yhdellä kertaa, pulloa tulee ravistella uudelleen ennen jokaista käyttökertaa. Veden lisäämisen jälkeen säilyy 3 vrk jääkaapissa.

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oiskos tyhjän carbomix putelin tilavuus se 500ml?

Kylläpäs se näin on. :o

Valmistetta saa puolen litran muovipullossa, jossa on rakeita 61,5 grammaa.

http://www.tohtori.fi/laakeopas/tuotelisa.php3?laakeID=221&teksti=carbomix

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs mieltä olette vertailussa ensihoito-opas (duodecim) - ensihoidon taskuopas (suomen ensihoidon tiedotus oy)? Ovatko edes vertailtavissa keskenään? Kulkeeko töissä jompikumpi mukana?

Kuinkahan tuon taskuoppaan hankinnan laita? Kirjakaupassa väittivät että kustantajalta on painokset loppuunmyyty eikä uudesta ole mitään tietoa. Onko näitä vielä mahdollisuus hankkia, vai pitäsiikö suosiolla ottaa vain tuo duodecimin versio?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en viitsi mitään "ylimääräistä" mukana kantaa, mutta autosta löytyy taskuopas ja ensihoidon käsikirja.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tasku-oppaasta tulee uusi painos vuoden alussa!

Murphyn laki ruokailusta ensihoitajille: Kaikki hälytykset odottavat kunnes saat ruokalautasen eteesi!

Johtopäätös: onnettomuuksia sattuisi vähemmän jos ensihoitajat eivät koskaan söisi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs mieltä olette vertailussa ensihoito-opas (duodecim) - ensihoidon taskuopas (suomen ensihoidon tiedotus oy)? Ovatko edes vertailtavissa keskenään? Kulkeeko töissä jompikumpi mukana?

Ensihoidon taskuopas löytyy nimensä mukaisesta paikasta, eli takin taskusta.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs mieltä olette vertailussa ensihoito-opas (duodecim) - ensihoidon taskuopas (suomen ensihoidon tiedotus oy)? Ovatko edes vertailtavissa keskenään? Kulkeeko töissä jompikumpi mukana?

Kuinkahan tuon taskuoppaan hankinnan laita? Kirjakaupassa väittivät että kustantajalta on painokset loppuunmyyty eikä uudesta ole mitään tietoa. Onko näitä vielä mahdollisuus hankkia, vai pitäsiikö suosiolla ottaa vain tuo duodecimin versio?

Ensihoito-opas antaa ohjeita hätäkeskukselle, ensiauttajalla, perustasolle, hoitotasolla ja lääkärille. Kirjan ohjeet on lueteltu keikkakoodien mukaisesti. Kooltaan kirja on aika iso taskuun, mutta tullee pakolliseksi varusteeksi ambulanssiin.  ;D

Taskuopas on pieni tiivis paketti, josta voi varmistella esim.lasten lääkeannoksia, myrkytykseen johtavia lääkemääriä tai vaikka kelakortin takaa löytyviä tautikoodeja jne. Kulkee näppärästi taskussa, mutta ei toimi ohjeena. Kannattaa kuitenkin hankkia.

Eli kirjat eivät mielestäni missään suhteessa vertailtavissa keskenään, niillä alunperinkin eri käyttötarkoitus.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...