Jump to content
MAINOS

rakenteinen kirjaaminen


trikki

Recommended Posts

Rakenteinen kirjaaminen on tulossa koko Suomeen. Tilastoja saadaan paremmin ja mitä kaikkea hyvää tieteilijät keksivätkään.

Kukaan puhu kuinka kauan kirjaaminen vie aikaa ja se aika on pois potilailta.

Hoitosuunnitelmasta pitää löytyä kaikki potilaan tiedot.

- tulevat tutkimukset ja konsultaatiot

- mittaukset(RR,paino jne)

- koko nestetasapainon hoito ja seuranta,

-liikkumiset

-perushoitoon kuuluvat asiat

-lääkityksen vaikutuksen seurannat(RR-lääkkeet, psyykelääkkeiden vaikutus mielialaan ja verenpaineeseen ym ym

-kaikki haavat ja iho muutokset(ihottumat , painehaavat ym ym )

ym ym

Listasta jäi paljon pois, mutta siis kaikki asiat pitää löytyä hoitosuunnitelmasta tulevaisuudessa. Ajatus on hyvä, mutta käytännössä asia mutkistuu.

Meillä on hiljainen raportti käytössä. Kahlaan siis hoitosuunnitelman jokaisesta potilaasta kun tulen työvuoroon ja lisäksi luen potilaasta päivittäisen kirjauksen. Käyn kurkistamassa viimeiset labrat, käyn katsomassa onko rtg-vastauksia tullut.

Tämä on käytännössä aika mahdoton paketti aamulla vuoroon tullessa.

Sitten suunnitelmia pitää päivittää jatkuvasti, neste ym tavoitteet muuttuvat lyhyellä syklillä. Tutkimuksia määrätään ja niissä käydään .Lääkärin pitäisi kertoa miksi esim. RR tarkkailua tarvitaan, jotta se osataan laittaa oikean tarpeen alle. Tarkkaillaanko RR- lääkkeen tehoa, vai jonkun lääkkeen sivuvaikutusta. Hoitajan on vaikea aina sitä tietää.

Huokaileeko kukaan muu täällä tästä asiasta?

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kun siihen on tottunut ja sen oppinut, tuntuu ettei se nyt niin kaamean vaikeaa tai erilaista ole. Luen ensin sen ykkössivun, jossa tiedot diagnooseista, hoidoista, tutkimuksista, toimenpiteistä, hoitokeinoista (siis nml, kk, sbc...), sitten katson miten päivä on mennyt. Aamuvuorossa katson aina labrat kuitenkin, ja keskustelen lääkärien kanssa, muuten katson labroja niiden ottotiheyden mukaan. Esim. iltavuoroon tullessa, jos potilaalla on aamulla otettu labrat, ei ole mun tehtävä niitä katsoa ja reagoida, toki ne voin katsoa, mutta aamuvuorolla on ollut 7h aikaa tutustua niihin + lääkäreillä vielä kierrolla. Jos sitten potilaalle on ohjelmoitu lyytit esim. klo 16, katson ne arvot ja tarvittaessa teen lisäykset nesteisiin/konsultoin lääkäriä. Aamulla taas labrat otetaan seiskalta ja vastaukset on kierrolla.

Se RR voi olla molemmissa ja kyllä yleensä nyt tiedetään miksi sitä seurataan. Tai sokereita, onko diabetes? meneeko i.vnutritio jne. 

muoks* Ja yövuoro tekee jos kerkiää. Eka mistä luistetaan jos on kiire, on kaikenmaailman tavoitteet ja tarpeet ja arvioinnit ja vaan toteutetaan.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On tuosta rakenteisuudesta hyötyäkin - kun asiat totutaan kirjaamaan oikeiden otsikoiden alle, on helppo myöhemmin katsoa esim. potilaan edelliseltä hoitojaksolta verenpainetasoa tai muita asioita esim. itsenäisen pärjäämisen suhteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osa on jo käynyt talon koulutuksissa, osa ei, kuten en minäkään vielä. En oikein osaa mitään ajatella, kun koko homma ei vielä aukea itselleni.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On ollut kunnia myös opetella tuollaista kirjausta. Ei ollut vaikeata ja hyvin informatiiviselta homma tuntuu. Tietysti, kun en itse ole kovin kauaa mitään muunlaisia järjestelmiä käyttänyt.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En koe rakenteisen kirjaamisen olevan vaikeaa. Olen osaston kouluttaja. Hiljainen raportti ei ole ongelma, on ollut 3 vuotta käytössä.

Koneella vietetty aika vaan on vuosien mittaan lisääntynyt moninkertaiseksi ja se aika on pois potilaalta. Henkilökuntamitoitus on pysynyt samana ja nyt vietän koneen ääressä huomattavasti enemmän aikaa kuin ennen.

Meillä hoitosuunnitelmasta pitää löytyä kaikki tulevat tutkimukset, kaikki lääkärin määräämät mittaukset, katetrit,letkut,nestetasapaino kokonaisuudessaan. Näitä tietoja EI LÖYDY  MUUALTA  kuin hoitosuunnitelmasta. Joten joka kerta kahlaan JOKAISEN potilaan hoitosuunnitelman ja hoitotyökirjaukset kun tulen vuoroon.

Uusi aika koittaa kirjaamisen saralla. Uudet hoitosuunnitelmat rakennetaan komponenteista ja niiden pohjalta kirjataan. Kirjaaminen ohjautuu tärkeisiin asioihin potilaan kannalta. Se on hyvä asia

Aika usein kuitenkin jää kirjaamatta jokin asia kun oikeaa kohtaa ei löydy luokituksista. Tämä asia ei luultavasti olisi tärkeä juttu potilaan hoidon kannalta, mutta hoitajan mielestä tärkeä muiden tietää.

Kaikkeen tottuu tietenkin. Muutaman vuoden päästä en muista miksi koin vaikeaksi istua koneen äärellä potilaiden hoitamisen sijaan.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on koulussa opetettu suoraan toi. Ei ole yhtään vaikea homma.

Teillä on koulussa ihan ollut Effica ja se whoike-sivu mitä ootte käyttänyt?

Meidän koulussa ei ole ollut ja sanottaisko, että opettajien kertoman yms. mukaan se ei todellakaan avaudu, ennen kuin on itse nähnyt ja käyttänyt sitä rakenteista kirjaamista Efficalla.

Pitää vielä lisää, että itse olen ohjaajieni kanssa oppinut tämän rakenteisen tosi nopeasti, ja se tuntuu tosi kätevältä :)

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On tuosta rakenteisuudesta hyötyäkin - kun asiat totutaan kirjaamaan oikeiden otsikoiden alle, on helppo myöhemmin katsoa esim. potilaan edelliseltä hoitojaksolta verenpainetasoa tai muita asioita esim. itsenäisen pärjäämisen suhteen.

Niin, melkein yhtä helppoa kuin kurvasta katsominen, silloin kun paperit vielä oli potilaalla... :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uusi aika koittaa kirjaamisen saralla. Uudet hoitosuunnitelmat rakennetaan komponenteista ja niiden pohjalta kirjataan.

Eipä auta muu, kuin kirjautua koulutus-Pegasokseen ja alkaa harjoittelemaan aivan alusta. Juuri nyt, tällä sekunnilla, EVVK ja isolla!

Mutta kait se sieltä tulee, harjoituksen kautta. Huh huh.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikkeen tottuu tietenkin. Muutaman vuoden päästä en muista miksi koin vaikeaksi istua koneen äärellä potilaiden hoitamisen sijaan.

Toi on hyvä >:D Yhdyn trikin ajatuksiin täysin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikkeen tottuu tietenkin. Muutaman vuoden päästä en muista miksi koin vaikeaksi istua koneen äärellä potilaiden hoitamisen sijaan.

Toi on hyvä :nauraa: Yhdyn trikin ajatuksiin täysin.

Minun mielestä tuo ei ole mitenkään tavoiteltava asia. Toivon todellakin, että minua vielä muutamankin vuoden kuluttua kiinnostaa enemmän potilaiden hoito, kuin koneella istuminen.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

syxid, tuo minun edellinen on sarkasmia. :nauraa: :nauraa:

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sarkasmi on vaikea laji näin nettikirjoittelussa.

Jo näinä päivinä olen tavannut hoitajia, jotka tosiaankin istuvat mieluummin koneella, kuin hoitavat potilaita, joten ei ole vaikea kuvitella, että tulevaisuudessa yhä useammat saattavat oikeasti ajatella noin.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jo näinä päivinä olen tavannut hoitajia, jotka tosiaankin istuvat mieluummin koneella, kuin hoitavat potilaita, joten ei ole vaikea kuvitella, että tulevaisuudessa yhä useammat saattavat oikeasti ajatella noin.

Tämä kyllä alkaa olemaan huolestuttavan yleistä, ei pelkästään normaalin kirjaamisen , vaan muidenkin atk-hommien suhteen. Usein törmää siihen, ettei joku ehdi/halua hoitamaan potilasta, kun on kiire kirjaamaan! Ei perkele! Ihan sama mikä järjestelmä on, kunhan on nopea ja selkeä käyttää, tieto löytyy nopeasti ja on helposti luettavaa. Monelle on oppimisen paikka kirjata selkeästi ja lyhyesti (etenkin psykan puolella), ei tartte olla Kalle Päätalo.

Muutenkin työnantajan taholta tulee loputon tulva kaikkea projektia, kyselyä, säätämistä, tilastointia ja tutkimusta, joihin pitäisi ehdottomasti vastata tai muuten sairaala romahtaa siihen paikkaan? :nauraa:

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota jaarittelua tulee vastaan lähes väistämättä joka paikassa, melkein enemmän sääntö kuin poikkeus. Lisäksi sekin askarruttaa että onko järkeä kirjoittaa kuukausien ajan päivästä toiseen samat asiat kertomukseen jos potilaan päivä täyttyy esim. g-tuolissa syömisestä ja pedillä makoilusta.

Toki on hyödyllistä tietää jos tilassa on tullut jotain muutoksia, pieniäkin sellaisia, mutta tosiaan kun papereissa on vaikka 15 sivua em. asioita niin sieltä seasta alkaa olla jo työlästä etsiä niitä oikeasti tärkeitä tietoja. Tämä pätee niin sähköiseen kuin paperille kirjaamiseenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen päässyt treenaamaan tätä rakenteellista kirjaamista viime viikot... ei vaikeaa, mutta myönnettävä on että kirjaamiseen menee kyllä ehdottomasti aikaa enemmän!  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me ollaan myös koulussa tuota harjoiteltu. Kun itse on tuon ensimmäiseksi oppinut, tuntuu harjoittelupaikoissa muut käytetyt kirjaamisjutut aivan oudoilta. Ehkä rakenteellinen kirjaaminen hidastaa kirjaamista, mutta varmasti myös selkeyttää sitä. Ainakin edellisessä harjoittelupaikassa kaikki vakkarihenkilökunta tuntui olevan kovasti tuota vastaan, toivottavasti asenne vielä muuttuu. Onhan kaikki vaikeaa ja hidasta, jos niin on jo valmiiksi päättänyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asenne kohdallaan täällä  ;D, mutta se on taivaan tosi että hitaampaa tämä on! Kirjauksia ei tehdä enää ns. samaan tilaan, vaan valitaa uusia "laatikoita" aiheettain. Joskus vaikea hahmottaa nim.om. Pegasokselta edellisen vuoron kirjauksia, kun niitä on niin monessa lootassa! Toki hyviä puolia on, tulee huomioitua ehkä enemmän asioita/"niitä komponentteja" kirjaamisen yhteydessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eipä toi whoike kovin vaikea ainakaan efficalla ole kun vähän kärryille pääsee. Muistaa vaan liittää toteutuksen alkuperäiseen suunnitelmaan mut sehän kulkeekin näppärästi "mukana" Täytyy tunnustaa, että itsekin kritisoin kovinkin kärkkäästi kyseistä järjestelmää mut ihan ok toi on. Eikä se sen hitaampikaan ole kuin aiempi kirjausmallikaan  :nauraa:

- Ei tarinoita vuodet vaihda, ne vaihtaa vain kertojat -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On tuosta rakenteisuudesta hyötyäkin - kun asiat totutaan kirjaamaan oikeiden otsikoiden alle, on helppo myöhemmin katsoa esim. potilaan edelliseltä hoitojaksolta verenpainetasoa tai muita asioita esim. itsenäisen pärjäämisen suhteen.

Niin, melkein yhtä helppoa kuin kurvasta katsominen, silloin kun paperit vielä oli potilaalla... :nauraa:

Oma kokemus on että paperikirjaaminen ja tiedon löytäminen paperikansiosta on paljon paljon työläämpää kuin rakenteinen kirjaaminen. Varmasti on paikkoja jossa ollaan osattu organisoida järkevästi myös paperit, mutta usein olen törmännyt tapauksiin jossa joudut selamaan ja selaamaan ja selaamaan papereita ja sitä yhtä tarvittavaa tietoa ei löydy mistään. Kun on selkeä kirjaamisohjelma, näkymän avattuaan näkee heti, mistä löytää tarvitsemansa tiedon. Kun kirjaaminen on rakenteista, hoitajien kirjaaminen yhtenäistyy ja tarvittavat asiat tulevat myös kirjatuksi ja kaikki tietävät mistä tietoa myös etsitään.

Itse olen myös kokenut ongelmalliseksi sen, että sairaalassa jossa olen töissä eri osastot käyttävät eri ohjelmia/papereihin merkitsemistapoja kirjaamisessa. Sitten kun potilas siirtyy osastolle samasta yksiköstä, on aivan valtava työ päivittää lääkitystiedot ja muut paperit meidän osaston käytäntöjä vastaamaan. Jos kirjaaminen olisi rakenteista ja atk-pohjaista, kaikki tiedot olisivat heti käytettävissä kun avaisin vain ohjelman ja valitsisin oikean potilaan. Paperitöihin käytettävä aika vähenisi arviolta 30 min per potilas. Tämä on iso säästö kiireisessä yövuorossa (tai missä tahansa vuorossa) jolloin potilaita tulee sisään ovista ja ikkunoista!

Paperikirjaaminen sucks! Rakenteinen kirjaaminen rules!  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paperikirjaamisessa on sekin huono puoli että harjoittelussa en itse saanut puolen osaston kirjauksista mitään selvää, kun käsiala oli mitä oli. Olis ollut aika hankala jos työtä olisin siellä tehnyt, jatkuvasti olisi saanut olla pyytämässä tulkkausapua ennenkuin potilasta olisi uskaltanut hoitaa :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmeisesti toi rakenteisen kirjaamisen sujuminen on myös käytössä olevasta ohjelmasta riippuvaista? Itse en koe yhtään hankalaksi tai enemmän aikaa vieväksi tuota kirjaamista Efficalla joka Oulun kaupungilla on käytössä.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Miten te valitsette otsikot, joiden alle kirjaatte? Esim. onko yhdessä sovittu mitä otsikoita käytetään? Ja mitä minkäkin otsikon alle kirjataan? Kun kirjaat rakenteiseen efficaan valitsetko aina jonkin otsikon vai voiko esim. kirjoittaa: "Vointi hyvä." ilman mitään otsikkoa? Eli kuten huomaatte, mulla vielä aika hakusessa tämä rakenteinen kirjaaminen... Niin ja mitä tietoja haette rakenteisen effican avulla? Koska hakuhan ei tietääkseni toimi ilman otsikointia? Ja samoin jos kirjaan jonkin tekstin "väärän" otsikon alle, niin sitäkään ei haulla löydy??? Mitä fraaseja teillä on käytössä?  huh.gif

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...