Jump to content
MAINOS

Insuliinikynät


tuleva hoitsu?

Recommended Posts

Insuliinikynien käytössä olen huomannut eriäviä käytäntöjä, siksi tämä kysymys; miten on, ennen kuin pistätte kynällä s.c painatteko (esim. 2ky) insuliinia neulasta ulos (ja nollaatte kynän) vai menettekö suoraan asiaan ja valitsette annoksen ilman tätä tarkastustoimenpidettä ?  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Oman osaston diabeteshoitaja sanoi, että Teoriassa oikein olisi ruiskuttaa se yksi yksikkö insuliinia hukkaan,jotta nähdään, että kynä toimii kunnolla.. Ja sitten vasta antaa potilaalle se oikea annostus. Mutta sitten kuinka moni tekee näin oikeasti työmaallansa onkin asia erikseen...

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katson aina, että neula toimii.

Meille on töissä osunut muutamia valmiiksi tukossa olevia neuloja, joten ohjeena on painaa ensin 1-2ky insuliinia ulos ennen pistämistä. Neulat vaihdetaan uuteen jokaisella pistokerralla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neulat vaihdetaan meillä iltapistojen jälkeen ja tuo tarkistaminen on hoitajakohtaista; osa tarkistaa, osa ei. Ohjeistuksesta en ole tietoinen, muistaakseni ei ole määrätty erikseen testaamaan.

Siis pistätte kaksi kertaa samalla neulalla? Kunta säästää, vai mitä ihmettä...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En osaa sanoa mitään syytä miksi näin tehdään. Mutta kyllä sillä voi useamman kerran pistää, täällä sanotaan 1-3 kertaa ja että vaihto päivittäin.

Jossain muistaisin kuulleeni että voisi käyttää jopa 2 päivää samaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ne diabeetikot itsekkään aina neulaa vaihda. Mutta laitosolosuhteissa on käsittääkseni vaihdettu. Mitenkä milloinkin ja paikan ohjeiden mukaan.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on ihan sama mitä potilaat kotonaan tekee. Mutta minä toimin sairaalassa kyllä hyvän aseptiikan ja valmistajan antamien ohjeiden mukaan. Enhän muitakaan lääkkeitä pistä samalla neulalla useampaan kertaan, vaikka olisi sama potilas ja sama lääke. Juuri insuliinineulat niiden ohuuden vuoksi vaativat vaihdon joka kerta. Yritin löytää kuvan asiasta, mutten nyt löytänytkään.

Otathan kuitenkin neulan pois kynästä pistojen jälkeen?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis testaatteko ennen jokaista ins.annoksen antoa että kynä/neula toimii? Itse olen oppinut siihen käytäntöön, että aina kynän vaihdon yhteydessä ns. testaan sen ja laitan hukkaan sen 1-2 KY. Ja siis neula vaihtoon jokaikisen käytön jälkeen. Mutta että pitäis jokainen neula testata...  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joka neula ja ennen jokaista pistoa testaan. Joskus voi olla vuotanut kynästä inskaa ulos JOS siinä on säilytetty neulaa, jolloin kynä lyö ns. tyhjää ja taas aina uuden neulan kohdalla jotta näen että neula toimii + pyrin pistämään koko määrän mikä on määrätty..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otathan kuitenkin neulan pois kynästä pistojen jälkeen?

Itse en pitele pääsääntöisesti s.c. lääkkeitä lainkaan kys. firmassa mikäli paikalla on valmistuneita tahi korkeammin koulutettuja ihmisiä, kun en ole antanut saikkarille näyttöä osaamisestani pistää insuliinia.

Mutta kyllä ne neulat siinä ovat koko päivän paikallaan ja illalla sitten vaihdetaan.

Siihen on paha ottaa itseni kantaa että kumpi tapa nyt sitten on fiksumpi, ei ne neulat kaiketi mitään miljoonan euron tavaroita ole mitä pitäisi varjella kenenkään terveyden hinnalla, mutta toisaalta hyvin se noinkin menee eikä toistaiseksi ongelmia ole ilmennyt.

Ja asukkaat kun ovat "kotonaan" niin ei tarvitse toimia sairaalakäytäntöjen mukaisesti, palvelukodeissahan ei ole bakteereita ja sitä rataa.

eula tulee poistaa insuliinikynästä jokaisen pistoksen jälkeen, koska pienikin lämpötilamuutos voi aiheuttaa paineen kertymistä insuliinisäiliöön

Tuota ongelmaa ei liene. Kyniä säilytetään lääkkeenjakohuoneen pöydällä muovirasiassa ja lämpötilan voidaan olettaa olevan melko tasainen. Eri asia lienee silloin kun kantaa neulaa mukanaan talvipakkasilla pihalla. Mutta hyvä muistaa että ainakin silloin sitten irroittaa neulat kun lähtevät ulkoilemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eri työpaikoilla olen nähnyt eri käytäntöjä. Koulussa opetettiin, että uudesta kynästä ruiskautetaan muutama yksikkö hukkaan ja samoin ennen joka pistosta 2ky. Toisaalta paikassa, jossa olen ollut kauiten töissä, olen omaksunut vain tuon operaation uuden kynän kanssa. Pistonäytekin meni muinoin läpi ilman hukkaruiskuttamista. Itse neulahan tulee vaihtaa joka piston välillä.

Jej, eka viesti tällä foorumilla (:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meillä vaihdetaan neula joka kerta. Jonkun kerran on Lantusta pistettäessä käynyt niin, että kynä ei ole toiminut. Osa hoitajista oli vaihtanut kynän arvellen siinä olevan vikaa, mutta tarkemmin katsottaessa neulan kanta olikin mennyt "lyttyyn" neulaa ruuvatessa paikoilleen. Eli pelkkä neulan vaihto on riittänyt. Ja joka kerta painettu se 2 ky:tä ulos. Insuliinikynän pakkauksissa tuoteselosteissa on hyvät ohjeet.

Käytättekö "isoa" muovisuojaa neulaa poistettaessa? Olen nyt "opetellut" käyttämään sitä, kun ennen tuli tökättyä se pieni suoja paikoilleen (neulanpiston vaara)  *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lantus kemiallisen koostumuksensa vuoksi voi tukkia insuliinikynän neulan, jos sitä käytetään useampaan kertaan. Niinpä Lantusta pistettäessä tulee aina vaihtaa uusi neula!

Muidenkin insuliinien kohdalla tulee aina varmistaa, että neula on auki. Riittää, että insuliinia tulee pisara neulan kärkeen. Usein tämä tapahtuu, kun painaa kynän mäntää ilman, että on edes valinnut yksikkömääriä.

Sairaalassa vaihdan aina uuden neulan pistäessäni insuliinia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

insuliini kynään neula laitetaan paikalla välittömästi ennen pistämistä, ja otetaan pistämisen jälkeen pois.

JOs neula laitetaan paljon ennen niin silloin kynään menee ilmaa ja insuliinin annostelu muuttuu. Jokainen varmaan voi omalta kohdaltaan todeta sen kun katsoo kynää jos siellä on se ilma kupla, sitä ei pitäisi avaamattomassa kynässä olla.

itsellä ei ole käynyt niin että neula ei olisi toiminut, mutta suositus on että neulantoiminta testataan.

Neulankatkasija on paras käyttää noissa insuliinineuloissa, jo ekologisestikin ajatellen, ei tule niin paljon pistojätettä, ja oikeesti ne tapaturmat missä hoitaja pistänyt itseään vähentynee jos kaikki käyttäisivät katkasijaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...