Jump to content
MAINOS

Työharjoittelu ulkomailla? Esim. Norja tai Ruotsi?


Vieras: peltzi82

Recommended Posts

Vieras: peltzi82

Eli onko kellään kokemusta? Hyviä vai huonoja? Itteä kiinnostais sitten kun nuo opinnot on siinä mallissa niin lä'hteä vaikka johonkin pohjoismaahan kattelemaan... Siis jos kielitaito ja rahapussi ( puhumattakaan kihlatusta!!! ) antaa myöten!  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ite olin Saksassa työharjoittelussa, ja sinne en kyllä uudelleen mene töihin. Ovat niin kaavoihin kangistuneita että! Ja tavarat on tiptop järjetyksessä, mutta hygieniassa on puutteita.

Ruotsista ei ole kokemusta, mutta Norjassa on hyvä työskennellä. Taso on sama kuin Suomessa.(vaikkakin pitävät itseään tasoltaan Pohjoismaiden parhaimpana, kuten me suomalaisetkin usein)

Ovat myös hyvin kärsivällisiä, silloin kun ei meinaa sanoja löytyä. Ruotsilla pärjää hyvin.Länsirannikolla puhutaan aikamoista murretta, joten jos kieli arvelluttaa ei kannata ihan Vestlandiin hakeutua. Ja kannattaa kysyä työnantajalta muuttoavustusta, sekä ehdottomasti neuvotella vielä parempi palkka. Pohjois-Norjassa on verokevennyksiä, jos silleen rahan perässä kovasti on. Joka tapauksessa saa jo ulkomaalaisena verohelpotusta (itse muistaisin sen olevan ensimmäiseltä kahdelta vuodelta jotain 15-20%) Ja edelleen jos hyvän palkan perässä on niin kannattaa selailla eri työpaikkoja sillä palkoissa saattaa olla tuntuviakin eroja.

Kaiken kaikkiaan Norskit ovat aivan loistavaa väkeä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: peltzi82

Sanoit että ruotsilla pärjää hyvin. Mutta minkä tasoisella? Pitääkö olla siis kirjoittanut ällän ja olla muutenkin suomenruotsalainen?!?  huh.gif  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei todellakaan tartte olla suomenruotsalainen. Onhan se tietty etu, jos ruotsin kieli taittuu hyvin, mutta siellä sitä sitten oppii, kun ei oikein ole vaihtoehtojakaan. Ite en ollut ennen Norjaan lähtöä pahemmin suutani avannut ruotsia puhuakseni kuin joskus koulussa. Minä,joka kirjoitin M:n ruotsista ja kaverini joka ei tahtonut ruotsia saada läpi, oltiin alussa ihan samalla viivalla takeltaessamme norjan kielen kanssa.

Alussa hakeuduin sairaskotiin, sillä siellä oli helpompi keskittyä mm. kielen opetteluun. Kun kieli alkoi paremmin sujua suuntauduin hektisemmälle osastolle sairaalaan. se toimi ihan hyvin. Saat myös kieliopetusta ilmaiseksi 600 tunnin verran kunnalta/kaupungilta. Jopa 6000 asukkaan kunnassa oli monta eri kielikurssiryhmää, jossa istui ihmisiä monista eri maista.

Kun ensimmäiset 3 kk on kulunut avautuu kieli jo ihan eri tavalla...Joten tsemppiä vaan sulle työnhakuun! (Vai oliko se kenties työharjoitteuun?)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mansikka

Olin -97 Englannissa töissä ja oli mielenkiintoinen, erilainen vuosi. Käytännöt tietenkin erosivat kotimaisesta hoitotyöstä ja puhtauden ylläpitäminen oli eri luokkaa kuin Suomessa. Kielitaidon kanssa ei ollut onkelmia, toisin jos joutuisi puhumaan ruåtsia  cry.png Työpaikalla oli kansainvälisyyttä riittämiin, oli välillä vaikea sopeutua siihen, että tietyistä maista tulleet hoitajat pitivät itseään muita hoitajia parempana. Siellä sattuikin hauskoja kädenvääntöjä sitten näitten hoitajien kanssa: "pilikettä löytyi silimäkulumasta" sen verran, että kiusa se oli pieninkin kiusa, kun sai näitä LOISTAVIA hoitsuja kiusattua... Ei vaan, kannattaa lähteä kokeilemaan. Jos pahalta tuntuu, niin pääseehän sieltä pois  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Aijaa? mä kun olin ajatellu mennä just saksaan. Se järjestelmällisyys kyllä sopis mulle, siinä asiassa oon aika neuroottinen. Mutta oudolta kuulosti toi et hygieniassa sen sijaan olis puutteita?? Mitä muuta? olitko yhes ,useemmas paikas..jne

Ratkaisu on vain hetki, jolloin väsyt ajattelemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olin vain yhdessä yliopistotasoisessa sairaalassa siellä. Se oli Munchenissä. Ja aikaakin on 10 vuotta, joten asioissa on tapahtunut varmasti muutoksiakin.

Niin hygieniasta sen verran, että Suomessa en ole nähnyt villakoiria pyörivän sairaalan lattioilla, enkä huuhtista, jossa ei ole ovia, tahi kahvihuonetta ilman ikkunoita, jossa kaikkien pitää olla nakutettu klo 9 ja jossa vedetään tupakkaa. Itse aseptisesta työskentelytavasta en muista, tuskin siinä niin puutteita oli huh.gif

Ai, niin. Potilailla oli omat pyyheet mukana, osastolla niitä ei ollut. Siinä välillä ihmeteltiin kenen potilaan pyyhe mikäkin ole. saattoi olla, että potilas A:n jalkapyyheellä kuivattiin Potilas B:n kasvot.Käsipapereita ei ollut huoneissa. Hoitajilla oli yksi käsienpesulavuaari kansliassa ja käsidesi sijoitettuna ainoastaan sinne.

Tavarat tosin oli niin tiptop järjestyksessä kuin olla ja voi, ylimääräistä rojua ei käytävillä ollut. Täsmällisyydestä sen verran, että kaikilta otettiin peräsuolilämpö, oli siihen aihetta tai ei. Vaikka potilas ei pesuja olisi halunnut aamulla (tullut osastolle aamuyöstä) ne tehtiin silti. Tässä joitakin pieniä esimerkkejä, joita kyllä riittäisi kerrottavaksi enemmänkin.

Bayerin murre ei ole niitä helpoimpia. Oma kertomuksensa syntyisi kaikista niistä väärinymmärryksisitä joita matkan varrella sattui. Niille on monet kerrat kahvipöydässä tuttavien kanssa naurettu.

Hlökunta ja potilaat tuntuivat aina suhtautuvan positiivisesti, kun kuulivat kotimaaksi Suomen :P Joten mikäs siinä, lähde susci ihmeessä sinne, sillä joka paikassa aina jotain epäkohtia on eikä niitä sovi etukäteen liikaa miettiä. Ite en vaan innostunut, mutta olihan siellä suomalaisia, jotka olivat olleet sairaalassa jo vuosia ja viihtyivät ihan hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Itse olin Oslossa töissä kahdeksan kuukautta viime vuonna ja samalla sain suoritettua siellä aikuisten hoitotyön (sisätautien) harjoittelun. Kannattaa ihmeessä lähteä eikä miettiä. Rahoituspuolesta sen verran että aluksi rahaa menee enemmän kuin tulee, kun yleensä tarvii maksaa depoja eli takuuvuokria asunnoista jne. mutta pitemmän päälle kannattaa taloudellisesti. Jotkut koulut myöntävät stipendejä ulkomaille lähtijöille ja oma kouluni olisi antanut rahaa matkoihin ja asumiseen joe ei stipendirahasto olisi ollut tyhjä..  :-[

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Trio Niskalaukaus

oma kouluni olisi antanut rahaa matkoihin ja asumiseen joe ei stipendirahasto olisi ollut tyhjä..  :-[

Toi oli hyvä  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mä olin v.-98 Ruotsissa, Linköpingissä muutaman kuukauden harjoittelussa. Oikein positiivinen kokemus. Ekat pari viikkoa meni hymyillen ja nyökytellen, pieniä ongelmia siis kielen kanssa alkuun oli.. Hauskoja kommelluksia sattui niin kielen kuin muunkin asioiden suhteen, kaikesta kuitenkin selvittiin. Siellä ainakin henkilökunta oli mitoitettu riittämään ja ohjaus ja perehdytys oli hyvää. Lämpimästi suosittelen muillekin. Me saatiin silloin vielä stipendit koulun puolesta, jotka kattoivat matkat ja majoituksen! :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Heissan!

Onko kukaan ollut harjoittelemassa Kanadassa, Venäjällä tai Ruotsissa noissa suomalaisten siirtolais vanhusten hoitoon erikoistuneissa Suomi-kodeissa? Mahdollisuus olisi nimittäin lähteä harjoittelua suorittamaan johonkin näistä, onko kellään kokemuksia tai yleensäkään mitään tietoa kyseisistä paikoista? Kovasti polttelisi tuo ulkomaille harjotteluun lähtö!  ::)

"Olet nuori ainoastaan kerran. Sittemmin sinun ei auta muu kuin keksiä toinen selitys." -Billy Arthur-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...