Jump to content
MAINOS

Tukholman kaupunki kieltää työajalla tupakoinnin


Reportteri

Recommended Posts

Tukholma aikoo ajaa läpi tupakointikiellon jonka mukaan työntekijät eivät saa enää sauhutella työajalla. Lounastauolla tupakointi on kuitenkin sallittua, koska se ei ole maksullista työaikaa. Kiellon lisäksi kaupungin työntekijöille aiotaan tarjota apua tupakoinnin lopettamiseen. Ruotsin kansanterveysinstituutin mukaan työntekijän tupakointi aiheuttaa työnantajalle vuosittain keskimäärin 3 000 euron suuruiset kustannukset. Arvioon on laskettu sekä hukattu työaika että savuttomia useammat sairauslomapäivät. http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2009082710148221_ul.shtml

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Yritin googlettaa tutkimusta joka tukisi tuota että tupakoitsijoilla olisi s-päiviä enemmän kuin tupakoimattomilla, mutta en löytänyt faktaa. Oma empiirinen tutkimus kertoo että eroa ei tupakoimattomien hyväksi tässä asiassa olisi..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma kokemus taas on että mulla oli huomattavasti enemmän ylähengitystieinfektioita silloin kun vedin kessua. Tässä tutkimus Ruotsista: http://web.maxinetti.fi/maxi.petri160/hhy/yhdistys/evl/202/smokingsweden.htm

Tupakointi näytti lisänneen sairauspoissaoloja työstä yli kymmenellä päivällä vuodessa verrattuna tupakoimattomiin. Kun työhön liittyneet riskitekijät otettiin huomioon, näytti siltä, että tupakointi lisäsi yhä sairauspoissaoloja keskimäärin lähes kymmenellä päivällä vuodessa. Tämä olisi 38 % kaikista sairauspoissaoloista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tupakointi näytti lisänneen sairauspoissaoloja työstä yli kymmenellä päivällä vuodessa verrattuna tupakoimattomiin.

Ohhoh mitä menoa ruotissa. No, siellä on toi sairastavuus muutenkin omaa luokkaansa...

Meillä sairastetaan keskimäärin noin 3-5 päivää vuodessa ja top kolmosessa ei ole yhtään pössyttelijää. Eli tästä syntyy oma mielikuva..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ohhoh mitä menoa ruotissa. No, siellä on toi sairastavuus muutenkin omaa luokkaansa...

Meillä sairastetaan keskimäärin noin 3-5 päivää vuodessa ja top kolmosessa ei ole yhtään pössyttelijää. Eli tästä syntyy oma mielikuva..

Teillä on sitten keskimääräistä terveempää porukkaa. Ihmiset sairastaa suomessakin keskimäärin kymmenisen päivää vuosittain, sos-ter alalla luku oli 11 vuonna 2005. Suomen Työterveyslaitoksen mukaan tupakoivalla on keskimäärin puolitoista kertaa enemmän sairauspoissaoloja kuin ei-tupakoivalla kollegalla. Ja Skotlannissa tehdyssä tutkimuksessa arvioitiin tupakoinnin aiheuttavan 670 miljoonan euron tuottavuuden laskun ja 56 miljoonan euron poissaolokustannukset. Joten ei tuo uutinen nyt varmaan ihan puutaheinää ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tupakoinnilla ei ainakaan omalla osalla ole mitään merkitystä sairauspoissaolojen kanssa. Elämäni aikana olen ollut työstä pois ½ päivää sairauden vuoksi, eikä sekään johtunut tupakasta.

Suurin syy isoihin sairaslomamääriin lienee laiskuus ja motivaation puute. Eikä sovi unohtaa hyviä ilmoja..yllättäen sairaslomat tänäkin vuonna lisääntyivät kun aurinko pilkahti kunnolla esiin ja mökkikausi oli parhaimmillaan. Nyt sateisella ajalla on keikkaa ollut jälleen huomattavasti vähemmän.

Tietenkin kipeänä kuuluu olla kotona lepäämässä ja minun puolesta saa käydä ostoksilla ja elokuvissakin jos siihen terveydentilaltaan kykenee. Ja mikä jottei sairastaa voisi mökilläänkin. En mä sillä tätä tarkoita. Mutta toi tupakoitsijoiden parjaaminen 24/7 on typerää ja aina keksitään mitä naurettavampia syitä.

Statistiikka saadaan aina näyttämään siltä mitä tutkimus haluaa näyttää.

Voidaan tehdä tutkimus jonka mukaan yli 3 litraa vettä päivässä juovat nyrjäyttävät nilkkansa useammin kuin litran päivässä juovat. Epäoleellista on mainita että urheilijat juovat paljon ja nyrjäyttelevät nilkkojaan treeneissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tupakoinnilla ei ainakaan omalla osalla ole mitään merkitystä sairauspoissaolojen kanssa.

Tutkimuksissa puhutaankin keskiarvoista. ;D Osa ei o poissa koskaan, osa viikkokaupalla. Tutkimuksien mukaan kessuttelijoilla niitä poissaoloja on kuitenkin keskimäärin 1½ kertaisesti.

Mutta toi tupakoitsijoiden parjaaminen 24/7 on typerää ja aina keksitään mitä naurettavampia syitä.

Juu, aihe on varmasti tupakoitsijalle arka ja epämieluinen.

Ja nyt puhutaan vain yhdestä poissaoloja lisäävästä tekijästä, onhan niitä toki muitakin. Esim liikunnan puutteella on käsittääkseni samankaltainen vaikutus jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voi voi ku sohitaan arkaa aihetta. hyi.  ;D

Juu, aihe on varmasti tupakoitsijalle arka ja epämieluinen.

Niin onhan tässä mukana tietty sellaista omien ja erityisesti itsensä puolustamista, mitäpä sitä kieltämään. Mutta kyllä mun mielestä ihmiskunnalla pitäisi riittää mielenkiintoa johonkin muuhunkin kuin tupakoitsijioiden sorsimiseen.

Muista merkittävistä terveysriskeistä ei sitten mitään lakeja säädetäkään, tai työnantaja ei niihin puutu.

- Oskun mainitsema liikkumattomuus varmasti maksaa yhteiskunnalle ja on vähintäänkin yhtä yleistä kuin tupakointi.

- Hyvinvointivaltiot on täynnä laajaihosia yksilöitä. Myös varmasti yhtä yleinen "synti" kuin tupakointikin.

- Epäterveellinen ruokavalio, harvempi noudattaa valtakunnallisia ravitsemussuosituksia.

- Alkoholin käyttö..no tietenkään työajalla ei kovin monessa paikassa juopotella, mutta alkoholilaki ei juuri alkoholin käyttöä estä tai hidasta.

Miksi ihmiset sitten saavat vain maata sohvalla, painaa 150 kiloa, syödä hesburgerissa ja vetää viinaa?

Mulle tulisi mieleen yksilönvapaus.

Miksi se sitten riistetään tupakoitsijoilta?

En tiedä itsekkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässäkin maassa meistä tupakoitsijoista on jo tehty niin pahoja, että Saatanakin kalpenee kateudesta. Jahka toi Ruotsin kouhotus leviää enempi myös tänne (ainahan niin käy) niin sitten loppuu jo ideat...millä näitä savuttelijoita voisi vielä lisää rankaista?

Ammutaan eduskuntatalon rappusilla aamunkoitteessa? Eikä anneta edes viimeistä savuketta.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihme meininkiä tosiaan huh.gif

Mä en itse pidä rööksitä, en kannata sen polttamista jne., mutta rajansa kaikella.

Toisaalta, olen ylipainoinen ihminen ja nyt uusin tutkimus kertoo, että meillä ylipainoisilla on aivot kutistuneet. Tai jotain.

Siksi mä en varmaan tajua tätä(kään) asiaa ;D.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin onhan tässä mukana tietty sellaista omien ja erityisesti itsensä puolustamista, mitäpä sitä kieltämään. Mutta kyllä mun mielestä ihmiskunnalla pitäisi riittää mielenkiintoa johonkin muuhunkin kuin tupakoitsijioiden sorsimiseen.

Joo siis en ottanut kantaa siihen onko tuo totaalikielto oikein vai ei, samalla perusteella voisi kieltää monta muutakin asiaa. Silti en allekirjoita sitä että jos asiallisesti keskustellaan että tupakointi lisää sairastuvuutta, niin se heti otetaan noitavainona. Koska faktahan on, että kyllä se sitä lisää. Ihan samalla tavalla kuin moni muukin asia. Ihan samalla tavalla kuin ammattilaiset voivat keskustella että lihavuuus lisää sydän ja verisuonitauteja jne. Kai asioista voi keskustella näin ammattilaisten kesken ilman että ne heti otetaan henkilökohtaisuuksina ja vainona?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan samalla tavalla kuin moni muukin asia. Ihan samalla tavalla kuin ammattilaiset voivat keskustella että lihavuuus lisää sydän ja verisuonitauteja jne. Kai asioista voi keskustella näin ammattilaisten kesken ilman että ne heti otetaan henkilökohtaisuuksina ja vainona?

Mä olen miettinyt tuon kohdan niin, että edes tuohonkaan ei hoitajuus tuo suojaa.

Jolloin päästään alkutekijöihin: samanlaisia ihmisiä ollaan, vaikka tieto lisää tuskaa tai mitä nyt ikinä kelleen lisää.

Painetta myöntää, että hommansa voi ryssiä, tiedosta huolimatta? Oli sitten rööki, viina, ihmissuhteet, raha-asiat.....you name it.

*muoks: selvyyden vuoksi: ei kosketa nimellä ketään täältä, vaan keskusteluna puhtaasti*

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

toi oli se arka aihe. eihän noin saa sanoa....

My mistake. ;D

Kai asioista voi keskustella näin ammattilaisten kesken ilman että ne heti otetaan henkilökohtaisuuksina ja vainona?

Joo ei se ole mikään ongelma, että asioista keskustellaan. Se on jopa suotavaa. Mutta kaikenlaiset rajoitteet ja kiellot on mun huolenaiheeni, ei tämä hoitajat.netin keskustelu tupakoinnin vaikutuksista terveyteen, vaan nimenomaan kansalaisten oikeuksien evääminen ja eriarvoisuuteen asettaminen.

Kuten OP sanoi, saatana itse kalpenee tupakoitsijoiden rinnalla. Noitavainotkin alkaa jo kohta jäädä kakkoseksi. Tämän päivän hitleri teloittaisi eri rotua edustavan sijasta tupakoitsijan. Raamattu kirjoitettaisiin tupakoitsijoista, ei huorista tai murhaajista.

Paremminhan tämä menisi jakeluun jos kaikki terveydelle haitalliset nautintoaineet tahi tottumukset kiellettäisiin lainvoimaisesti.

Ja koko ajan saa takajaloillaan ollakkin että pystyy pitämään omista oikeuksistaan kiinni. Esimerkki elävästä elämästä, tämän syksyn lukukauden alusta kun oppilaitoksemme julistautui savuttomaksi.

Ensin ilmoitettiin että koulun alueella tupakointi on kielletty.

Sitten jengi tottakai meni pois koulun alueelta ja tupakoi toisaalla. '

Kuten arvata saattaa, tästäkin alettiin valittamaan ja parhaani mukaan koitin noitavainoja kumota niin oppilaitoksemme toimialajohtaja valehteli kirkkain silmin päin näköä että kaupungin jalkakäytävät on kaavoitettu koulumme tonttiin. Otin asiasta selvää, totesin että mua on kusetettu ja ilmoitin tästä sähköpostitse savuttomuushankkeen projektipäällikölle tai mikä lie ja liitin postiin puolen finlexiä jotta mikseivät he voi noin tehdä. Vastauksena tuli jotta meinaatko lopettaa tupakoinnin? No, jauhot suuhun ja luu kurkkuun. 1-0 mulle.

Parasta on että tuosta projektista kolisee koulun sähköposti täyteen roskaa joissa esim. uhataan laittaa kaikki, myös tupakoimattomat opiskelijat kärsimään ellei joka opiskelija yhtäkkiä päätä lopettavansa tupakointia.

Ainoa jolla tuntuu olevan järki päässä on meidän oma ryhmänohjaaja joka tajusi että meille voi puhua kuten ihmisille yleensä ja se ehdotti että jos käytte tuolla koulun ulkopuolella tupakalla niin ei koulun valta riitä sitä kieltämään, mutta voisitte sitten tuoda ne natsat sammutettuina roskikseen ettei niitä keräänny jalkakäytävän reunaan kauheasti. Luokkamme tupakoivat opiskelijat yksimielisesti hyväksyivät ehdotuksen, eikä siitä ole napistu kelleen mitään. Tässä se pakkokeinojen käytön onnistuminen tuli taas testattua, ei onnistu.

En tiedä onko tää pelkästään tupakoitsijoiden vainoamista, vai onko kyseessä mahdollisesti jonkunsortin vallanhimo tai kenties jotain muuta. Mutta kyllä nyt luulisi aikuisella ihmisellä järki sanovan ettei koulu voi määrätä mitä jossain muualla tapahtuu, oli laitoksessa kirjoilla tahi ei. Yhtä hyvin koulu voisi ilmoittaa että opiskelijat eivät sitten saa vapaa-aikanaan nauttia alkoholia tai pelata rahapelejä. Ja pelko on että siihen tämä on tästä menossakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

en jaksanut lukea koko viestiketjua läpi joten sori jos tulee päällekkäisyyksiä tai muuta outoa.

Ei tuossa mitään uutta ole. Jokainen Hesburgerin työntekijä suostuu työsopimuksen kirjoittaessaan olemaan tupakoimatta työaikana ja tietysti ruokis kuuluu työaikaan, joten työpäivän aikana ei virallisesti  siinä firmassa tupakoida. Tämä käytäntö on voinut muuttua, mutta näin oli ainakin vuosituhannen alussa ja tuskin ovat käytäntöjä ainakaan sallivampaan suuntaan muuttaneet.

Ja onhan Helsingin kaupunkikin savuton kaupunki virallisesti  :D Ainakin "savuton kaupunki". Kylttejä ( á 40€,  30/talo=1200€ kylteistä!!!!) ainakin viljellään paljon kaupungin paikkoihin. Liekö kylttikauppias joku Pajusen golf -kaveri...

*poistettu typo*

"Just because I don't care doesn't mean I don't understand"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja samoin esim elintarviketeollisuudessa on tupakointi kielletty tehdasalueella ja hygieniasyistä et voi poistua alueelta kesken työpäivän (sauhuille).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mutta toi tupakoitsijoiden parjaaminen 24/7 on typerää ja aina keksitään mitä naurettavampia syitä.

Statistiikka saadaan aina näyttämään siltä mitä tutkimus haluaa näyttää.

Voidaan tehdä tutkimus jonka mukaan yli 3 litraa vettä päivässä juovat nyrjäyttävät nilkkansa useammin kuin litran päivässä juovat. Epäoleellista on mainita että urheilijat juovat paljon ja nyrjäyttelevät nilkkojaan treeneissä.

Sinä terveydenhuollon opiskelijana ajattelet näin....mielenkiintoista. Tupakka on terveellistä sitten kai

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voi voi ku sohitaan arkaa aihetta. hyi.  :(

Juu, aihe on varmasti tupakoitsijalle arka ja epämieluinen.

Miksi ihmiset sitten saavat vain maata sohvalla, painaa 150 kiloa, syödä hesburgerissa ja vetää viinaa?

Mulle tulisi mieleen yksilönvapaus.

Miksi se sitten riistetään tupakoitsijoilta?

En tiedä itsekkään.

Kyllä työterveydessä huomautetaan jos painat 150kg. Järki käteen nyt hei

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä työterveydessä huomautetaan jos painat 150kg. Järki käteen nyt hei

Ja kuuluukin. Lisäksi tupakoinnistakin tulee siellä sanoa. Viinasta. Suojaamattomasta seksistä. Ja sitä rataa. Valistustyö ja varhainen puuttuminen on tärkeitä. Mutta lainvoimainen kielto lienee eri asia.

Sinä terveydenhuollon opiskelijana ajattelet näin....mielenkiintoista. Tupakka on terveellistä sitten kai

Titteliin katsomatta on hyvä pystyä ajattelemaan kriittisesti ja kyseenalaistamaan.

Tupakkaa en ole koskaan sanonut terveelliseksi, ne ovat omia sanojasi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä työterveydessä huomautetaan jos painat 150kg. Järki käteen nyt hei

Titteliin katsomatta on hyvä pystyä ajattelemaan kriittisesti ja kyseenalaistamaan.

Tupakkaa en ole koskaan sanonut terveelliseksi, ne ovat omia sanojasi.

Ok, vedin oman johtopäätöksen, ja kriittisyys on hyvästä mutta kyseenalaistamaan useampaa samaan tulokseen päätynyttä tutkimusta on jo lapsellista. Hyvä Julma, uskon että sinä et ole ollut töistä pois mutta kyllä tupakoitsijat ovat enemmän sairaita. En usko että näitä tutkimustuloksia olisi mitenkään johdateltu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tupakoinnilla ei ainakaan omalla osalla ole mitään merkitystä sairauspoissaolojen kanssa. Elämäni aikana olen ollut työstä pois ½ päivää sairauden vuoksi, eikä sekään johtunut tupakasta.

Varsin kvalitatiivinen tutkimus aiheesta...  :)

Mun mielestä tupakoinnin rajoittamista työajalla ei voida verrata siihen, että muutkin terveyshaitat pitäisi voida sitten rajoittaa. Ylipainoisille voi toki sanoa, että työaikana syödään vaan rehuja, mutta ei se estä ihmistä lihomasta ja kun siitä ei ole haittaa ympäristölle (vrt. passiivinen tupakointi) niin mahdoton perustellusti kieltää. Lisäksi ylipainoon voi olla syynä jokin sairaus, niin ei ole kovin reilu järjestelmä, jos tehdään joku ehdoton rajoite.

Toki työpaikkaliikunta voitais tehdä pakolliseks! Eri asia tykkääkö työnantajat siitä, ettää työaikaa käytetään tällaiseen...  :)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...