Jump to content
MAINOS

Sairasloman "evääminen"


mehis

Recommended Posts

Kerran jos toisenkin on tullut potilaan kanssa "erimielisyyksiä" sairasloman pituudesta, yleensä juuri niin päin että potilaan tuntema tarve olisi saada pidempi sairasloma kuin  se,mitä olen kirjoittanut. Lähinnä potilaat eivät voi ymmärtää, että minä en tahdo ottaa sitä vastuuta,että pt sinnittelee kotona esim.suoraan sen 3-5 pvää, vaan haluan siinä välissä että se käy vo:lla. Sillloin voin  varmistaa,ettei vointi ole mennyt huonommaksi ja TARVITTAESSA jatkaa sairaslomaa, ohjata lisätutkimuksiin, lääkärin vo:lle tms.

Entäs millä perustein voidaan evätä sairasloma kokonaan? Esim. selkeästi krapulainen tai sitten ne kuumeilevat, ilman muita oireita, jotka ennen vo:a ovat ottaneet juuri sen Buranan ja vo:lla ovat täysin hyväkuntoisia ja kuumeettomia? Tai sitten ne jotka ovat jo olleet 1-2 pvää esim.pelkän kurkkukivun vuoksi jo pois töistä, mutta penäävät lisää saikkua?Usein nämä kaverit ovat niitä,jotka ovat flunssan tai vatsataudin vuoksi pois töitä kuukausittain.

Joskus tulee tunne, että potilas sanelee sairaslomansa tarpeen ja pituuden...ja minä olen ollut siinä uskossa,että sen päätöksen teen minä perustaen sen koulutukseeni, kokemukseeni ja ammattitatooni sekä vo:lla tehtyihin "tutkimuksiin"...

Monet kollegani kirjoittavat kyselemättä tai kyseenalaistamatta sairaslomaa sen mukaan,mitä potilas haluaa. Mielestäni tämä on väärin. Ei kai terveydenhoitajan tehtävä ole aina miellyttää potilasta ja olla "asiakaspalvelija" vaan ammattitaitoa on rohkeus puuttua...kysyä reippaasti syitä toistuviin poissaoloihin tai kysyä alkon käytöstä jne. Helpommallahan sitä toki pääsee,jos ei puutu....

Yritin äkkiseltään googlamalla löytää virallista ohjeistusta / lakia / suositusta em.ongelmiin,mutta en löytänyt. Onkos kellään tietoa aiheesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No meillä on evätty sairasloma-pyyntöjä esim, finni korvan takana. (Ihan oikeasti!) Mutta periaatteessahan aika vähän voi vaikuttaa, koska kaikki ei näy ulospäin ja potilaan kertomaankin pitää uskoa. Mä oon aika kyyninen näissä, mutta itselläni oli angiina ja kaula oli helkutin kipeä, kuumetta oli ollut koko vkl:n mutta ei maanantaina kun menin työpaikalleni sh:n vo:lle. Kurkku ei punoittanut sitten kuitenkaan yhtään ja mitään poikkeavaa ei näkynyt. Lapsellani oli sattumalta vatsatauti ja olin töistä sen takia joka tapauksessa.

Keskiviikkona valmistui kuitenkin näyte ja angiinahan se oli. Sain kuurin ja olisin vielä saanut loppuviikonkin sairaslomaa, vaikkei niitä oireitakaan edelleen enää ollut. (Tässä siis jo lääkärin arvio.)

Mutta pääsääntöisesti sellaiset vaivat ja oireet jotka ei estä työntekoa ja eivät tartu muihin eivät riitä sairasloman syyksi. Ja esteettisistä syistä ei kirjoiteta, puhallutetaan alkolle haisevat ja promillet mainitaan. Eihän se työkykyinen ole, mutta eipähän saa rahaa sairasloman ajalta.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän asia on niin, että hoitajan ammattitaito ja potilaan oireet määrittää saikun pituuden. Ei aina voi kirjoittaa 3 pv:n saikkua, jos oireet ovat vähäisiä tai niitä ei ole juuri ollenkaan. Monesti itse olen sairampana töissä kuin potilas, joka tulee saikkua hakemaan. Sana kiirii, että hoitajalta saa aina 3 pv:n saikun, jos niin toimitaan. Vuosia sitten erään ammattikurssikeskuksen oppilaat "keksivät" sairaanhoitajan kirjoittamat sairauslomat. Kokkipuolen pojat olivat alvariinsa ripulissa. Sitten eräänä päivänä kollega keksi tuseerata erään potilaan. Kappas vaan : ampulla täynnä kiinteää pas.... Siihen loppui ripuli kurssikeskuksessa. >:D

nimim: shamk

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...Monesti itse olen sairampana töissä kuin potilas....

tuo kommentti kuvastaa aika hyvin alalla olevaa venymistä. tullaan sairaan töihin...

Suomessahan ei ole aktiivista eutanasiaa?

(huonokuntoiset) potilaat vain saavat vielä muiden vaivojensa lisäksi "yhden flunssan"

lisäksi työkaverit saavat tartunnan, jne...

itsekin olen tullut töihin, vaikka koen olevani sairas, koska kaikki perinteiset määritelmät eivät aina täyty. esim kuumetta vähintään +38 celciusta, jne... (tiedän henkilöitä, joilla lämmön noustessa 36,6 ovat täysin vuoteessa, ollaan kaikki yksilöitä)

ja tämän takia en ole kehdannut lähteä sairaslomaa hakemaan.

sitä ei haluta vaikuttaa pienestä ruikuttavilta, vaan tyypeiltä, jotka painaa vaikka jalka poikki ja +40 asteen lämmössä töissä. välillä ryitään potilaiden kanssa kilpaa...

nykyisin alan kyllä herkästi  kallistua saikkun hakemisen kannalle.

tosin tiedän myös itse vapautuksia/lyhyitä sairaslomia kirjoittaneena ja lanssissa työskentelevänä, että joukossa on  mahdollisesti aina joku vapaamatkustaja. miten raakata hänet ulos, ilman että epää saikun keltään oikeasti sairasta, jolla ei vielä/juuri nyt ole kunnolla havaittavia oireita päällä, mutta joka tuntee jo  itse oireet?

epääkö saikun kokonaan, vai kirjoittaako 1-2 päivää ja sitten takaisin arvioon. tai lanssissa jättää kotiin ja soita 112 jos oireet uusiii?

(lainaus tarkoituksella irroitettu alkuperäisestä kirjoituksesta)

"virheistä voisi oppia" -ketkä virheitä tekee

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan pitää kysyä et mikä on toi kysymys -Onko kuumetta?  huh.gif Itte ekaa kertaa varmaan 15 vuoteen olin viime keväänä kuumeessa (no oli mulla silloin vaan 5 tulehdusta samaan aikaan). Yleensä jos mittariin saan sen 36.8 niin on ihme...

Mihin "perustuu" se et kuumetta pitäis olla se 38? Ja niilläkin kerroilla on ollut hankalaa saada sitä saikkua jos kuume menee sen 37 yli...

Mikä on se 38 juttu? Mulle se ei ole vaan valjennut...  :o

Kertokaas kaverit  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on se 38 juttu? Mulle se ei ole vaan valjennut...  :o

Kertokaas kaverit  ;D

Kuka on  vääntänyt tästä asiasta töissä potilaiden kanssa, käsi ylös nyt! o/

Googlen hausta löytyy 7250 vastausta hakusanalla ihmisen normaali ruumiinlämpö. Miksi tästä asiasta pitää aina vääntää?

Duodecimin potilasportti määrittelee näin:

Kuumeella tarkoitetaan sitä, että ruumiinlämpö on korkeampi kuin normaalisti. Normaali ruumiinlämpö aikuisella riippuu jonkin verran mittaustavasta ja vuorokaudenajasta. Kainalosta mitattu lämpö on joitakin asteen kymmenyksiä pienempi kuin peräsuolesta mitattu mutta hieman korkeampi kuin korvasta mitattu. Normaalilämmön yläraja on aamuisin noin 0,5 astetta 37 asteen molemmin puolin, mutta tässä esiintyy huomattavaa yksilöllistä vaihtelua. Illalla lämpö voi normaalistikin olla 0,5 astetta korkeampi. Melko vähäinenkin rasitus nostaa ruumiinlämpöä lihasten tuottaman lämmön vuoksi.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Bomboy: Töissäni tuo 38 asteen raja tarkoittaa käytännössä sitä, että kun sen luvun yli mennään, niin aletaan antamaan vasta kuumetta alentavaa lääkettä. Toki sitä lääkettä voidaan antaa aiemminkin, jos on tuskaisuutta tms.

Kehon lämpötila on yksilöllinen. Minulla se kehon lämpötila on normaalisti 35.8 astetta ja mikäli se muuttuisi yli 37 asteen, niin on kyse kuumeesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkärihoitaja ja gannet siis ihan yleisesti sitä ihmettelen ja moni muukin et jos olet "kipeenä" niin sulla silloin pitäis olla juuri se 38 kuumetta... Et pääset lääkärille tai hoitajalle vasta sen jälkeen ja silloin olet "kipee".... Mut kuten itsestäni sen tiedän mun kuume on luokkaa 36+ jotain ja siihen henkilökohtaisesti olen törmännyt ja sitä ihmettelen jos ihmiselle ei korkeempi lämpö nouse niin minkäs sille voit? Mut tää on aina tätä....

Tiiliseinä + pää  = .......  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei sillä kuumeella ole virallisia raja-arvoja. Yleensä kuumeen rajana on pidetty kainalosta mitattuna 37,5 astetta ja peräsuolesta 38 astetta. Aamuyöstä ruumiinlämpö on alimmillaan ja korkeimmillaan iltapäivällä, mutta eroa on kuitenkin vain 0.5 astetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan pakko kommentoida tohon kuume-vääntöön:

Potilas joka kokee olonsa flunssaikseksi, mutta kuumemittari näyttää 36.2, niin yleisin kommentti on "mulla on alilämpöö"...  ;D WHAT?!

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs ne joille ei koskaan nouse kuume? Näitäkin on väestöstä 2-50% kun luukulla/puhelimessa alkaa kysymään, onko ollut kuumetta.

Alkuperäiseen aiheeseen vielä: meillä hoitaja voi kirjoittaa max 3 päivää ja indikaatioilla mahatauti tai flunssa. Hoitajan kirjoittamaa saikkua voi kolmen päivän jälkeen jatkaa vain lääkäri. Samoin lääkärin kirjoittamaa saikkua ei voi hoitaja jatkaa.

Lanssilaisena polilla päivystäessäni en ole noita hoitajan lappuja suostunut kirjoittamaan, koska virallisesti en edusta sitä organisaatioita, jonka leima lappuun tulee. Enhän mä kohteessakaan niitä sairaslomia kirjoittele.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperäiseen aiheeseen vielä: meillä hoitaja voi kirjoittaa max 3 päivää ja indikaatioilla mahatauti tai flunssa. Hoitajan kirjoittamaa saikkua voi kolmen päivän jälkeen jatkaa vain lääkäri. Samoin lääkärin kirjoittamaa saikkua ei voi hoitaja jatkaa.

Toisella asemalla työskennellessäni oli näin sielläkin myös. Mutta tuossa viimeisimmässä sh sai jatkaa yht. 5pv. Mutta lääkärin kirjoittamaa saikkua sh ei toki voinut jatkaa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on tosi usein flunssaa,muttei koskaan kuumetta.Silti olo on joka kerta ihan räjähtäny enkä pystyis kyllä töihin.

Tälläki hetkellä oon flunssassa.Ei oo kuumetta ja muutki oireet on varsin lievät,lähinnä nuha vaivaa.Silti olo on hirvittävän heikko,jaksan seistä ehkä 5 min ja sit pakko istua.sydän hakkaa kuin olis just maratoonin juossu.Jos olisin nyt työelämässä nii en mitenkää pystyis olla töissä,olo on niin huono(kotiäidillehä ei kukaa anna saikkua joten ei auta ku kärsiä).Eli jos ny olisin töissä,nii saikun saaminen riippuis siitä kenen vastaanotolle joudun,että uskooko se,että mulla on ihan hirveän huono olo,vaikka ulkoisesti vois sanoa et mulla on vain vähä nuhaa?

En vähättele ongelmaa, sillä tiedän,että on niitä tyyppejä jotka on jatkuvasti hakees saikkua vaa laiskuuttaan,mutta eikö pääsääntöisesti kuitenkin pitäis lähteä siitä,että luotetaan ihmisiin ja siihen mitä ne sanoo?Ajatuksena ihan hirveä,et jos tänää joutuisin hakee saikkua ja se evättäis siks että hoitsu kattoo etten oo sen mielestä tarpeeksi kipeä kun ei oo kuumetta enkä edes yski... ;D

Vielä asiasta se,että ittelle ei oo kyllä koskaa käyny nii etten olisi saanu sairaslomaa,vaikka usein nää mun flunssat on just tälläsia ku nyt eli pahin oire on hirveät lihaskivut,voimattomuus ja se,että sydän hakkaa tuhatta ja sataa eikä jaksa olla seisaalla,eli näitä oireitaha on aika vaikea todentaa(paitsi sydämensykkeen ny tietysti huomaa) nii,että toinen voi vakuuttua,että asia todella on niin,etten vaa valehtele tai liioittele.

vielä tuli mieleen tästä aiheesta,että mun miehen työpaikalla(on hoitoalalla) on sellainen käytäntö,että jos työntekijä on vuoden sisään yli 21 päivää saikulla,nii esimies ottaa asian työntekijän kanssa esille ja käydää läpi ne saikut.Sillä yritetää vähentää kuulemma näitä,jotka on päivän silloin ja toisen tällöin saikulla ja joka kerta ehkä ei ookkaa kyse mistää taudista vaan vain lorvikatarrista.Ne ajattelee,että nää turhien saikkujen pitäjät ei kehtais enää olla nii paljon saikulla ku joutuvat selvittelee niitä sis oh:n kans.Ootteko kuullu ikinä tälläsestä käytännöstä? Tietysti jos työntekijä jää auton alle ja on kaks kuukautta jalka paketis nii sellanenhan asia on tietty ihan eri,käsittääkseni tuo sääntö koskee niitä joilla muutaman päivän saikkujaksoja sielä täälä.Kuulostaa musta oudolta mutta toisaalta mun mielestä parempi tapa vähentää turhia saikkuja kuin se,että työterveydes aletaa niitä evätä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on sisäiset ohjeet sairauslomien kirjoittamista. Sh voi kirjoittaa esim. migreenin takia yhden päivän, mahataudissa max 3pv, jos selvät influenssan oireet max 5pv. Sh ei voi jatkaa kirjoittamaansa lomaa, vaan jos vaiva jatkuu, ohjataan potilas lääkärille. Puhelimitse meillä ei ole lupa kirjoittaa lomia. Vaikeetahan loma kokonaan on evätä, varsinkin jos potilas selittää valvoneensa flunssan tai mahataudin takia edellisen yön, eikä ole aamulla jaksanut lähteä töihin. Muutamia potilaita olen ohjannut lääkärille, kun mahatauteja on ruvennut olemaan vuodessa toistakymmentä, täytyyhän silloin takana olla jotain vakavaa ;D

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuume ei ole ainoa peruste sairaslomalle. Ihminen voi olla työkyvytön ilman kuumettakin. En ymmärrä tuota ainaista kuumemittarin tuijottamista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilas joka kokee olonsa flunssaikseksi, mutta kuumemittari näyttää 36.2, niin yleisin kommentti on "mulla on alilämpöö"...  :D WHAT?!

Jep, osa mikrobien pintarakenteista (lipopolysakkaridit) aiheuttaa häiriön lämmönsäätelyssä eli kehon lämpötila laskee. Alilämpö voi olla merkki infektiosta, esimerkiksi sepsiksessähän voi yksi markkeri olla lämpötilan laskukin.

Osa ihmisistä ei meinaa vaan saada kuumetta. Itsellä oli viiden vuoden liki kuumeeton jakso erään hieman kovemman infektion jälkeen. Mikään pöpö noina vuosina ei nostanut lämpöä kuin 37,0 asteeseen, oli miten kipeä tahansa. Vihdoin kelpo A-virus rikkoi taian, ja lämpö nousi yli 38 asteen. Lämmönsäätelyjärjestelmät eivät ole samanlaisia, ja joskus moni muukin tekijä voi vaikuttaa kuumeen nousemattomuuteen (immuniteettijärjestelmän tila, yleisvointi, ikä?).

Mä olen joskus aivan riittävän kipeä 37 asteessa, jos joku vaatii jotain 38 sairaslomatodistukseen astetta niin harvoin sinne pääsee. Joskus tuossa lämpötilassa lähti samantein tajunta kun sängystä nousin... Heräsin pään osuessa lattiaan ja sitten taas taju poissa... Mutta voihan joku selittää mulle, että en voi olla kipeä, kun lämpöä ei ole riittävästi. Taju vaan ei säily ees istuallaan, kun joku mikrobi sekoittaa verenpaineen säätelyn... ;D

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuume ei ole ainoa peruste sairaslomalle. Ihminen voi olla työkyvytön ilman kuumettakin. En ymmärrä tuota ainaista kuumemittarin tuijottamista.

jep.älä hoida mittareita.pot.obj. ja subj. kunto.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vielä tuli mieleen tästä aiheesta,että mun miehen työpaikalla(on hoitoalalla) on sellainen käytäntö,että jos työntekijä on vuoden sisään yli 21 päivää saikulla,nii esimies ottaa asian työntekijän kanssa esille ja käydää läpi ne saikut.Sillä yritetää vähentää kuulemma näitä,jotka on päivän silloin ja toisen tällöin saikulla ja joka kerta ehkä ei ookkaa kyse mistää taudista vaan vain lorvikatarrista.

Täysin järkevä systeemi mielestäni. HUS:ssa on joku vastaava suositus/ohje olemassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täysin järkevä systeemi mielestäni. HUS:ssa on joku vastaava suositus/ohje olemassa.

HUS:ssa taitaa kulkea varhaisen väliintulon nimellä. HUS:ssa vain ei ole määritelty ns. hälytysrajaa sairauslomien määrille, koska puheeksiotto pitäisi tehdä.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vielä tuli mieleen tästä aiheesta,että mun miehen työpaikalla(on hoitoalalla) on sellainen käytäntö,että jos työntekijä on vuoden sisään yli 21 päivää saikulla,nii esimies ottaa asian työntekijän kanssa esille ja käydää läpi ne saikut.Sillä yritetää vähentää kuulemma näitä,jotka on päivän silloin ja toisen tällöin saikulla ja joka kerta ehkä ei ookkaa kyse mistää taudista vaan vain lorvikatarrista.

Täysin järkevä systeemi mielestäni. HUS:ssa on joku vastaava suositus/ohje olemassa.

Vastaava systeemi on täällä. Ei tosin ole määritelty mitään päivien lukumäärää tarkalleen. Mm yhdessä yksikössä on hoitaja, joka on aina yövuoroista omalla ilmoituksella sairaana. Ja en ymmärrä miten sitä oli katsottu niin pitkään (~ puoli vuotta), ennen kuin asia otettiin virallisesti puheeksi esimiesten toimesta. Asiasta oli kyllä heille sanottu ja he olivat sen itsekin huomanneet. Puhelivat sitten jonkin aikaa ja en tiedä mikä oli lopputulos. Mutta nyt oli sitten taas ollut kesän jälkeen öitä, joihin kyseinen henkilö oli laitettu ja taas oli sairaana. Miksi hänelle edes suunnitellaan yövuoroja?

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täysin järkevä systeemi mielestäni. HUS:ssa on joku vastaava suositus/ohje olemassa.

HUS:ssa taitaa kulkea varhaisen väliintulon nimellä. HUS:ssa vain ei ole määritelty ns. hälytysrajaa sairauslomien määrille, koska puheeksiotto pitäisi tehdä.

Itse asiassa on raja. 5 poissaolokertaa tai x määrä poissaolopäiviä kalenterivuoden aikana. Lähiesimiehen velvollisuus on ottaa asia puheeksi työntekijän kanssa, jolloin päätetään käynnistetäänkö työkyvyn tukiprosessi yhdessä työterveyshuollon kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Kyllä mä melkein sanoisin, että nenun päästä näkee jos ihminen on kipee. Ei se kuume sitä määritä mikä se olo ja työkyky on. Kuume nyt lähinnä mitataan rutiininomaisesti ja ehkä hitusen lääkäriäkin varten. Kaksi kertaa olen saikun evännyt, molemmilla kerroilla kyseessä nuori sälli, jolla ei mitään vaivoja ollut, selkeästi lorvikatarria potivat. Luulivat raukat saavansa saikkulaput kouraan ihan vaan tulemalla paikalle ja ilmoittamalla, että saikkua olis tarvis. Ei mennyt läpi, oireista ei osanneet sanoa mitään, toinen oli kuulemma toissapäivänä aivastanut. Että onhan näitä. Migreenistä tosiaan lupa kirjoitella yksi päivä, mahataudista sen kolme päivää ja flunssissa sitten max 5 pv. Influenssatapauksessa lupa on kirjottaa jopa 7 päivää, mutta se on sitten jo työnantajasta kiinni, että hyväksyykö sen. Mutta kyllähän tässä hommassa kyyniseksi tulee, Housen tapaan alkaa ajatella, että "everybody lies". Kyllä mä niitä toistuvasti vatsavaivaisia olen lääkärin vastaanotolle pistänyt ja vähintäänkin maalaillut uhkakuvia jos jonkinlaisista skopioista, tottahan ne nyt tutkia pitää :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuume ei ole ainoa peruste sairaslomalle. Ihminen voi olla työkyvytön ilman kuumettakin. En ymmärrä tuota ainaista kuumemittarin tuijottamista.

Aamen. Nimimerkillä räkätautia, tulehduksia sun muita ilman kuumetta.. ja ärsyttävin kysymys onkin "onks kuumetta?" ! Joo.. on ollu 15 vuotta sitten. Muuten vaan pirun heikko olo (kestokrapula?)..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuume ei ole ainoa peruste sairaslomalle. Ihminen voi olla työkyvytön ilman kuumettakin. En ymmärrä tuota ainaista kuumemittarin tuijottamista.

Aamen. Nimimerkillä räkätautia, tulehduksia sun muita ilman kuumetta.. ja ärsyttävin kysymys onkin "onks kuumetta?" ! Joo.. on ollu 15 vuotta sitten. Muuten vaan pirun heikko olo (kestokrapula?)..

Joo, harvoin on enää kuumetta. Sitä on niin kylmäverinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Meillä myös on käytössä tuo keskustelu oh:n ja työterveydenhuollon kanssa, jos saikkupäiviä vuoteen tuppaa tulemaan liikaa.

Kiva kun omalla kohdalla ne ovat parina viime vuotena ylittyneet aivan heittämällä, onnistuin jostain syystä saamaan useamman pneumonian, hinkuyskän ja hinkuyskän jälkitautina vielä yskätyyppisen astman, joka tutkittiin melkein vuosi ennen diagnoosia. Ja voitte kuvitella, että kun yskätyyppinen astmaatikko saa infektion, ei siinä paljon puhuta. Siinä yskitään. Kahden vuoden saikkumäärät noin 4 kk / vuosi. Ja työnantaja tykkää, mutta ei kyllä olla mitään keskusteluja käyty. Tosin, nyt kun sain diagnoosin ja oikeanlaiset lääkkeet, ei ole tarvinnut olla kuin yksi päivä poissa infektion vuoksi, jei :nauraa:

Ja kuumeesta... Eipä sitä minullakaan paljon näy, pneumonian yhteydessä kerran ollut yli 38... Muutoin siinä 37.2-37.8 välillä, vaikka olisi minkäsortin hyppykuppa. ::) Ja minut kaataa sänkyyn se 37.5, sillon on pää jo niin kipiä, ettei mitään jakoja. Mutta aina työterveys on kuitenkin kiltisti saikkua kirjoittanut. Kaipa se on yleisvoinnista näkynyt, ettei siinä paljon töitä tehdä.

Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi. -Ihaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...