Jump to content
MAINOS

Työkaverin rokottaminen


Piupa

Recommended Posts

Työnantajalta tuli tiedote, että meidän (sairaanhoitajien) täytyy rokottaa syksyllä/talvella työkaverit sikainfluenssaa vastaan (kunnallinen, vanhusten pitkäaikaishoitolaitos). En haluaisi alkaa tehdä työterveyshuollon töitä, enkä muodostaa hoitosuhdetta työkavereihini, mennä heidän papereihin yms. Voiko työnantaja todella vaatia, että alan "hoitaa" työkavereitani??

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eipä voi vaatia rokottamaan. Tarttee järjestää koulutus yms. Lisäksi tarvitaan hoitosuhde ja vastuukysymykset jne.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on influenssarokotteet pistetty työkavereiden toimesta. Jokainen halukas on saanut tilata rokotteen ja niitä on sitten pistelty toisillemme.

Asiasta ei ole tehty mitään suurta ongelmaa. Sairauskertomuksiin tms. ei ole tehty mitään merkintöjä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on influenssarokotteet pistetty työkavereiden toimesta. Jokainen halukas on saanut tilata rokotteen ja niitä on sitten pistelty toisillemme.

Asiasta ei ole tehty mitään suurta ongelmaa. Sairauskertomuksiin tms. ei ole tehty mitään merkintöjä.

Samoin minun tietämillä osastoilla, omassa talossa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä samoin. Influvac (tms...) pistettiin viime syksynä kaikille halukkaille työntekijöille. Mä sain shotin naapuriosaston aoh:lta, kysyi onko muna-allergiaa ja piikin jälkeen pyysi oleilemaan sairaalassa puoli tuntia. (Olin yövuorosta kotiutumassa)

Vastoin ohjeita poistuin sairaalasta bussia odottamaan, taka-ajatuksena jos saisin anafylaktisen reaktion ja shokin saisin kadulla tehokkaampaa hoitoa kuin ko. sairaalan lääkäriltä. Tai sama lääkitys olisi mutta sen saisi kadulla ampparista nopeammin ja tehokkaammin kuin osastonlääkäriltä (Mr. Pinkki Viggo)

En näe ongelmaa tuossa kirjaamattomuudessa, käsittäkseni rokotuksia ei kirjattu pegasokseen, mikä sinällään on virhe mutta pienempi paha tosiaan kuin että työkaveri näkisi toisen potilastiedot.

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En näe ongelmaa tuossa kirjaamattomuudessa, käsittäkseni rokotuksia ei kirjattu pegasokseen, mikä sinällään on virhe mutta pienempi paha tosiaan kuin että työkaveri näkisi toisen potilastiedot.

Rokotukset tulisi aina kirjata eränumeroineen jne. Ongelma ratkaistu meillä niin, että jos jotain kamalia salaisuuksia kertomuksessa, niin saa itse kirjata.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, no "pistä sä mulle, niin mä pistän sulle" onkin kaiketi ihan ok, paitsi tuo kirjaamisongelma siinäkin on. Kun omia papereitakaan ei saisi lukea (tai kirjata niihin), koska itseensä ei voi olla hoitosuhdetta. Ja vaan niitä papereita saa meillä lukea, jonka omistajaan on tällä hetkellä aktiivinen hoitosuhde.

Mutta vähän eri asia on, kun sulle sanotaan, että rokotat kaikki työkaverisi (n.30 hlö). Ja lopuksi varmaan tuikkaan itseenikin piikin :) Väkisinkin tulee olo, että jostain syystä työterveyshuollon tehtävät on siirretty mun tehtäväksi.. Ja tuleeko työterveyshuollosta sitten hoitaja tekemään minun työt siksi aikaa kun rokottelen työkavereitani, vai hoidanko asian ruokatauoillani?? Sekin voi tehdä tiukkaa, kun joka päivä ei muutenkaan ehdi syödä töissä.

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on jokavuotiset influenssarokotukset hoidettu niin, että työterveyshuolto toimittaa rokotukset ja kaavakkeet osastoille. Osastot valitsevat osaston henkilökunnasta rokottajat (ei tarvitse olla vain yksi), ja jokainen rokotuksen saava täyttää ennen rokotusta kaavakkeen, jossa kysytään mm. henkilötiedot ja muutamia kysymyksiä (ettei ole vasta-aiheita tms). Kun kaikki on rokotettu, lomakkeet toimitetaan työterveyshuoltoon ja siellä joku siirtää tiedot niistä koneelle (eli siis rokotteen eränumeron ja päivämäärän). Eipä ole ollut valittamista - homma on toiminut hyvin.

Eikä siis ole ollut vaaraa että työkaveri pääsisi lukemaan hoitokertomuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässähän nyt ei ole omasta mielestäni muuta ongelmaa kuin se, että työnantaja säästää työterveyshuollosta ja sen takia siirtyy ylimääräistä työtä muille.

Itsellenikin on hepatiittirokotteet pistänyt työkaveri, kun ei sen takia ole viitsinyt erikseen yövuorojen jälkeen lähteä rokotettavaksi. Kyllä se mulle sopii ihan, että tehdään "oman sopimuksen" mukaan palveluksia työkaverille. Tosin siinä on sitten juridinen asia, jos jokin menee vikaan. Mutta aika harvoin sellaista sattuu. Ja se voi sattua siellä "oikeassa paikassa".

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin siinä on sitten juridinen asia, jos jokin menee vikaan. Mutta aika harvoin sellaista sattuu. Ja se voi sattua siellä "oikeassa paikassa".

Jos jotain sattuu, niin mieluummin haluan sen sattuvan omassa työpaikassani kuin työterveyshuollossa tai terveysasemalla.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin siinä on sitten juridinen asia, jos jokin menee vikaan. Mutta aika harvoin sellaista sattuu. Ja se voi sattua siellä "oikeassa paikassa".

Jos jotain sattuu, niin mieluummin haluan sen sattuvan omassa työpaikassani kuin työterveyshuollossa tai terveysasemalla.

Samoin minä. Ajattelin nyt vain sitä, että millainen syyttelyleikki tulee sitten talon sisällä ja vakuutusyhtiön kanssa. Ei siis sillä että roketettu syyttelisi rokottajaa, vaan muut tahot.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sama systeemi kuin "sairaanhyvänhoitajan" tekstissä. Kun pukkaa olemaan kiirettä muutenkin, ollaan katsottu yksinkertaisimmaksi järjestää rokotus osastolla. Halukkaat ennakolta listattu, yhdelle lomakkeelle nimet, perään rokotepvm, aineen nimi,  eränro. "Seuranta" totetuu siinä työpäivän aikana.... rokotusten jälkeen nimilista työterveyshuoltoon, siellä tth laittaa merkinnät eteenpäin.

Ai lempiväri? Tällä hetkellä sellainen tuskanpunainen ja paskanruskea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...