Jump to content
MAINOS

Hoitotyöhön soveltumattomat halutaan poistaa oppilaitoksista lain turvin


Reportteri

Recommended Posts

laita tähän vielä hs.fi foorumilta lainauksen;

noitavainojen aika palaa

opettajan kateudesta kärsinyt  |  21.8.2009 10:09

"On päivänselvää, että mikäli joku opiskelija käyttäytyy todella väkivaltaisesti tai uhkaavasti, tai selkeästi siten ettei hänestä ole alalle, niin hänet tulisi voida potkia ulos koulusta, aivan kuten työpaikallakin tehtäisiin.

Mutta on sensijaan väärin, jos aletaan tutkia ihmisten taustoja, eli sitä mitä he kenties olivat viisi-kymmenen vuotta sitten. Samoin on väärin mikäli huumetestit tulevat yleisesti voimaan. On erotettava KÄYTÖS JA ONGELMA mielikuvista. Jos joku pössyttelee kotonaan höpökukkaa eikä se näy käytännössä muille, niin on turha näitä ihmisiä lähteä kitkemään pois kouluista (jos he muuten suoriutuvat opiskeluista siis).

Olen itse tehnyt nuorisotyötä ja ohjannut monia "pössyttelijöitä" kouluihin ja osa on menestynyt kouluissa hyvin ja päässeet töihinkin.

Ymmärrän uudistuksen tarpeellisuuden ja "hengen", mutta on todella vaarallista antaa liian suuria valtuuksia opettajille ja rehtoreille. Itse olen joutunut silmätikuksi pariin otteeseen "hippimäisen" habitukseni vuoksi, vaikken ole ikinä huumeisiin koskenut, enkä edes polta tupakkaa (enkä käyttäydy väkivaltaisesti jne) ja eräällä työpaikalla se johti siihen, että lähiesimies käveli perässäni etsien mahdollisia vikoja. Kouluajalla taas eräs opettaja kadehti minua niin kovasti, että levitti aivan käsittämättömiä huhuja (valehdellen ikääni jne...olin aikuisopiskelija, noin kolmikymppinen). Nämä huhut vaikeuttivat kovasti valmistumistani, sillä minun oli vaikea pitkän aikaa löytää esim. ryhmätöihin kavereita. Vasta kun tämä opettajan käyttäytyminen tuli yleisempään tietoon ja paljastui perättömäksi, sain "synninpäästön", mutta tapaus vaikuttaa tietyllä tavalla yhä traumaattisesti.

Veikkaan, ettei esim. tuollainen patologinen psykopaatti (joka surmaa esim. vanhuksia insuliinilla), tule esiin kouluaikana, ainakaan kovin helposti. Haaviin jää pitkätukat ja nuoruudessaan hieman kovempaa katua tallanneet.

Ja kun heiltä evätään koulutusmahdollisuudetkin, niin eipä jää paljon vaihtoehtoja. "

http://www.hs.fi/keskustelu/Alalle+soveltumattomilta+aiotaan+vied%E4+opiskeluoikeus/thread.jspa?threadID=201777&tstart=0&sourceStart=40&start=20

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 93
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Yksi esimerkki "noitavainosta" on se, joka sattui pari kuukautta kouluammuskelun jälkeen. Taidepuolella opiskelevasta oli tehnyt opettaja, jolla oli jatkuvasti ristiriitoja opiskelijan kanssa, poliisille ilmoituksen siitä, että kyseinen tyttö/nainen on mahdollisesti vaarallinen muille ja saattaa suunnitella kouluammuskelua. Poliisi sitten tulee muutamalla partiolla hakemaan naista kuulusteluihin. Oli kestänyt kauan, että tilanne oli saatu oikaistua edes jotenkin.

Muut opettajat ja koulukaverit eivät olleet ollenkaan asiasta samaa mieltä ilmoituksen tekijän kanssa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhä vaan ihmettelen, mikä tällä hetkellä aiheuttaa niin suuren haloon? Koulut ovat voineet tähänkin asti erottaa opiskelijan määräajaksi. Keinoa käytetty äärimmäisen harvoin. Hyväähän tästä keskustelussa on, että tuollaisia "noitavainoja" tuodaan esiin. mutta eivät liity sinällään lakiehdotukseen. Ja siksi toiseksi, miksei "noitavainojen" kohteeksi joutuneet ole yleisesti tehneet mitään, kun kerran niin opiskelijoiden oikeuksista ovat huolissaan??

Ainiin piti antaa muuten hyvä esimerkki siitä miten AMK;n pääsykokeet pissaa ja niitä pitäisi ehkä muuttaa;

Eräs tuttavani haki erääseen suureen suomalaiseen AMKhon opiskelemaan sairaanhoitajaksi,hän pääsi.

Samainen kaveri haki opiskelemaan PUUTARHURIKSI ammattikouluun eikä päässyt sisälle koska psykologi oli kirjoittanut hylätyn siitä osiosta.

Kaveri aloitti sairaanhoitajan opinnot mutta lopetti ne myöhemmin koska hänen ajatusmaailmansa ei sopinut opintojen etenemiseen.

Kyllä pistää vähän hymyilyttämään kun tyyppi pääsee sairaanhoitajaksi opiskelemaan mutta puutarhuriksi ei huolita..

Samanmoisia kokemuksia, ei nekään soveltuvuuskokeet aina putkeen mene  ;D

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Inflikted - totta, olisin voinut jutun nostaa syrjinnästä, jos se olisi tosiaan ollut muidenkin tajuttavissa, eli olisi ollut todistajia. Tuo opettaja osasi olla kiero, puhua siten ettei tiennyt kuin minä ja hän että minusta puhuttiin, ja että nämä "erityissäännöt" koski minua. Puutuin sitten itse lopuksi asiaan ja sanoin opettajalle suorat sanat, enkä käyttänyt nättejä sanoja ollenkaan. Mutta viesti meni perille ja syrjintä loppui siihen - ja alkoi muuten myös arvostamaan kun sai tietää että kelpaan töihin vallan mainiosti. Tuumasinkin että mieluummin olen töissä kuin sinun tunneillasi.  ;D

On se vain ihan oikeasti kumma juttu. Olen useaa osastoa kiertänyt kohta reilu 1,5 vuotta eikä yhdelläkään ole valittamista ollut, oma kehu kenties haisee mutta olen siitä ylpeä että olen haluttu työntekijä - se kai antanutkin voimia haistattaa pitkät opettajien mielipiteille. Kouluissa valitettavasti on näitä vanhan ajan opettajia joille kaikki massasta poikkeava on kauhistus ja syy ottaa silmätikuksi.

Toivon todella että tuo "potkulaki" muodostellaan siten että ei kuka tahansa - ja millä perusteella vain - pääse erottamaan opiskelijoita joista ON alalle, mutta josta vain ei satuta pitämään tai joilla on enemmän tai vähemmän massasta poikkeava ajattelutapa.

Heppoiset ei saa perusteet olla, kyllä koulu osaa alentaa opiskelijoiden asemaa ilmankin. Meillä on saaneet aikuisopiskelijat kärsiä, päätettiin pistää koulun johdon polvet tutisemaan. Olisi mukava muuten kertoa täällä miten juttu päättyy, aikuiskoulutusjohtaja oli melkoisen hätääntynyt puhelimessa.. Ja puhelu oli täysin asiallinen. Hätääntymisen aiheutti Risikko.  ;D (Sori, OT! Missä ketjussa voisi kertoa tuosta asiasta? Ei liity varsinaisesti tähän ketjuun..)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon kyllä ehdottomasti tämän lain kannalla. Paljon on opiskelijoita, joilla ei aivokapasiteetti riitä edes tenttien läpi pääsemiseen, puhumattakaan niistä jotka käyttää päihteitä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puutuin sitten itse lopuksi asiaan ja sanoin opettajalle suorat sanat, enkä käyttänyt nättejä sanoja ollenkaan. Mutta viesti meni perille ja syrjintä loppui siihen

Hienoa, että itse otit härkää sarvista  ::)

Toivon todella että tuo "potkulaki" muodostellaan siten että ei kuka tahansa - ja millä perusteella vain - pääse erottamaan opiskelijoita joista ON alalle, mutta josta vain ei satuta pitämään tai joilla on enemmän tai vähemmän massasta poikkeava ajattelutapa.

Heppoiset ei saa perusteet olla, kyllä koulu osaa alentaa opiskelijoiden asemaa ilmankin.

Jankutan yhä samaa asiaa, oppilaitos on voinut jo iät ja ajat erottaa määräajaksi opiskelijan eikä sitä hirveän usein ole käytetty, ulossavustuskeinonakaan. Miten "potkulaki" lisäisi erottamisia? Eikä yksi opettaja ja opettajakunta pysty erottamaan syystä, että on "massasta poikkeava yksilö". Kun sitä nyt niin hirveästi on korostettu. Monesti vaan niillä, jotka tätä korostaa, onkin ehkä syytä kurkata peiliin, valitettavasti.

EI AINA!

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On myös niitä jotka ovat _aina_ olleet silmätikkuja mitä "kummallisimmista" syistä.

Muutama esimerkki:

- ei ole kasvanut omien vanhempien kanssa

- on eri paikkakunnalta kotoisin

Inflikted - toivon tosiaan että olet oikeassa.

Täytyypä katsoa löytyykö ketjua syrjinnästä oppilaitoksissa. Tässä ketjussa siitä turha jatkaa.  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puutuin sitten itse lopuksi asiaan ja sanoin opettajalle suorat sanat, enkä käyttänyt nättejä sanoja ollenkaan. Mutta viesti meni perille ja syrjintä loppui siihen

Hienoa, että itse otit härkää sarvista  ::)

Toivon todella että tuo "potkulaki" muodostellaan siten että ei kuka tahansa - ja millä perusteella vain - pääse erottamaan opiskelijoita joista ON alalle, mutta josta vain ei satuta pitämään tai joilla on enemmän tai vähemmän massasta poikkeava ajattelutapa.

Heppoiset ei saa perusteet olla, kyllä koulu osaa alentaa opiskelijoiden asemaa ilmankin.

Jankutan yhä samaa asiaa, oppilaitos on voinut jo iät ja ajat erottaa määräajaksi opiskelijan eikä sitä hirveän usein ole käytetty, ulossavustuskeinonakaan. Miten "potkulaki" lisäisi erottamisia? Eikä yksi opettaja ja opettajakunta pysty erottamaan syystä, että on "massasta poikkeava yksilö". Kun sitä nyt niin hirveästi on korostettu. Monesti vaan niillä, jotka tätä korostaa, onkin ehkä syytä kurkata peiliin, valitettavasti.

EI AINA!

Mulle sanottiin silloisen jupakan aikana omassa oppilaitoksessani että vuosikymmen sitten minut olisi potkittu sieltä pois ja sietäisin saada potkut... sitä vain mietin että jos oppilaitos tai tuo opettaja totissaan minusta olisi eroon halunnut niin miten helposti se sitten olisi käynnyt tuollaisen lain nojalla?

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle sanottiin silloisen jupakan aikana omassa oppilaitoksessani että vuosikymmen sitten minut olisi potkittu sieltä pois ja sietäisin saada potkut... sitä vain mietin että jos oppilaitos tai tuo opettaja totissaan minusta olisi eroon halunnut niin miten helposti se sitten olisi käynnyt tuollaisen lain nojalla?

-Taustoja/tapahtumia tuntematta tuohon on mahdotonta ottaa kantaa.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse mietin asiaa siltä kannalta, että ketä ne koulut (tai se joku muu taho) sitten erottaisi? Kuten todettua, määräaikainen erottaminenhan on jo käytössä, joski erittäin harvoin käytännössä toteutetaan. Miksi?

Yksi syy lienee se, että kouluthan saavat rahoituksen oppilasmäärien mukaan, eli jokainen opiskelija tuo koululle rahaa. Tästä samasta syystä on useita tapauksia, jossa työyhteisö on halunnut antaa opiskelijalle hylätyn arvosanan harjottelusta, mutta opettaja on painostanut päästämään opiskelijan läpi. Näitä tapauksia olen kuullut useammankin. Se, mistä syystä hylätty on haluttu antaa, on ollut työyhteisön käsitys siitä, ettei kyseinen ihminen sovi alalle. Tuntuu, että opettajien on joskus myös vaikeaa ymmärtää sitä, että joku oppilasvalinta on vaan mennyt pieleen...Auttaisiko laki näissä tapauksissa??

Ja sittenhän on eriasia, että milloin kyse on siitä, että työyhteisöllä ja opiskelijalla on mennyt "sukset ristiin" ja milloin taas sitten "todellisesta" syystä olla huolissaan opiskelija alavalinnasta... Tapauksia löytynee molemmista ääripäistä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luokkatoverini on saanut erittäin hyviä arvosanoja - on hyvä työntekijä (olen hänen työkaverinsa luokkatoveruuden lisäksi). Vain yksi paikka olisi antanut "hylätyn", syynä rasismi. Arvioinnin antaja työpaikalla ei pidä maahanmuuttajista. Kumpikohan vain ei sovi alalle tuolla asenteella.. :) Kyseinen arvioija pakkolomautettiin käytöksensä vuoksi, aika pieni rangaistus siitä henkisestä pahoinpitelystä mitä hän kaverilleni aiheutti. Mutta rangaistus sentään. Ainakaan opiskelijoita hän ei jatkossa saa siipensä alle.

Että enpä niin luottaisi täysin työpaikkojenkaan arviointiin, susia sielläkin osataan olla.

On toki sekin totta että on olemassa opiskelijoita jotka tosiaan ei sovi alalle, mutta työpaikan ja koulun opettajien mielipide on oltava yhteinen - ei vain yhden työntekijän/opettajan päähänpinttymä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juurikin tässä esimerkissä näkyy yks ääripää.. Tämäkään ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista!

Mutta sitten on niitä, joille juurikin TYÖYHTEISÖ (ei siis vain yksi työntekijä) haluaisi antaa hylätyn, mutta opettaja on sitä mieltä, että tuetaan opiskelijaa ja päästetään läpi harjoittelusta.. Tuo tukeminenhan ei siis ole mitään negatiivista, jollekin voi avautua "uusi maailma" sillä, että ottaa jakson uusiksi tai miettii mitä alalla tekee.

Kysymys siis kuuluukin, miten nuo ääripäät voisi tunnistaa ja auttaisiko jokin laki tässä asiassa? Onko sillä merkitystä, että koulut saa opiskelijoista (ilmeisesti juurikin valmistuvista) rahansa, jolloin niiden etu on ajaa kaikkien opiskelijoiden valmistumista huolimatta siitä, soveltuuko ihminen alalle vai ei?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Olen sairas. Minulla on mielenterveysongelma, jonka kanssa joudun elämään koko lopun elämääni. Jos minut olisi diagnosoitu opiskeluaikana, en olisi koskaan alalle päässyt. Olisin saanut niskaani opintolainat ja häpeän. Olen tällä hetkellä ammatissani hyvä, teen työni hyvin ja tunnollisesti. Mutta JOS joku olisi mielenterveysongelmastani opiskeluaikana sanonut, ei minusta koskaan olisi sairaanhoitajaa tullut. Ymmärrän kyllä, että voisin olla sairaana jopa vaarallinen hoitamilleni potilaille - ja se pelottaa, siksi hoitoon hakeuduinkin aikanaan. Mutta miksi minun, joka hoitoa haki ja sairauteen apua sai, tulisi kärsiä siitä että joku ei näin tee? Opintoihin paluun mahdottomaksi tekemä laki ei toimi, ei todellakaan. Minä sain suunnatonta voimaa siitä, että tiesin pystyväni vielä johonkin (ammattini). Toki tämä on eri asia kuin opiskelijalla, mutta silti ei tämän kaltaista näin suoraa "ei ikinä"-mentaliteeettia pysty pieni pääni ymmärtämää kaikissa asioissa. Toki on olemassa asioita, jotka voivat tämän aiheuttaa - mutta silti lakia voitaisiin käyttää erittäin paljon väärin.

Miksi työssäoleva sairaanhoitaja saa mahdollisuuden hoitoon ohjaukseen tai vastaavaan, mutta opiskelija ei jos kyseessä on sama ongelma?

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Itse mietin asiaa siltä kannalta, että ketä ne koulut (tai se joku muu taho) sitten erottaisi? Kuten todettua, määräaikainen erottaminenhan on jo käytössä, joski erittäin harvoin käytännössä toteutetaan. Miksi?

Yksi syy lienee se, että kouluthan saavat rahoituksen oppilasmäärien mukaan, eli jokainen opiskelija tuo koululle rahaa. Tästä samasta syystä on useita tapauksia, jossa työyhteisö on halunnut antaa opiskelijalle hylätyn arvosanan harjottelusta, mutta opettaja on painostanut päästämään opiskelijan läpi. Näitä tapauksia olen kuullut useammankin. Se, mistä syystä hylätty on haluttu antaa, on ollut työyhteisön käsitys siitä, ettei kyseinen ihminen sovi alalle. Tuntuu, että opettajien on joskus myös vaikeaa ymmärtää sitä, että joku oppilasvalinta on vaan mennyt pieleen...Auttaisiko laki näissä tapauksissa??

Ja sittenhän on eriasia, että milloin kyse on siitä, että työyhteisöllä ja opiskelijalla on mennyt "sukset ristiin" ja milloin taas sitten "todellisesta" syystä olla huolissaan opiskelija alavalinnasta... Tapauksia löytynee molemmista ääripäistä..

Kyllä opiskelijan täytyy olla syyllistynyt jonkinlaiseen rikokseen ennen kuin erotetaan. Tai opiskelijalle annetaan mahdollisuus erota itse, jolloin hän voi hakea toiseen kouluun ja aloittaa "puhtaalta pöydältä" tai sitten opiskelija erotetaan ja laitetaan myös merkintä opintorekisteriotteeseen.

Viime viikolla meidän opinahjosta erotettiin opiskelija, jolla oli viimeinen vuosi menossa. Hän oli väärentänyt opinto- ja työtodistuksia. Hänelle annettiin kuulemistilaisuus, jossa ei suostunut puhumaan muuta kuin v:llä alkavia sanoja. Omasta mielestään hän ei ollut tehnyt mitään väärää.

Ei yksittäinen opettaja voi erottaa ketään eikä yksittäinen työyhteisökään. Kyllä pitää olla painavammat perusteet, kuin että "ope ei tykkää".

Useinhan ne narsistiset tyypit juuri ovat sellaisia, että kaikki heistä kovin tykkäävätkin - myös opet - kun vain pintapuolisesti tuntee ihmisen.

Joidenkin opiskelijoiden opinnot on laitettu katkolle yhteisymmärryksessä työyhteisöjen kanssa. Ja yritetty opiskeljallekin selvittää, että voisiko joku muu ala olla sopivampi. Toiset ymmärtää asian itsekin, toiset ei. Nämä ovat olleet yleensä opiskelijoita, joiden toiminta on ollut potilaille vaarallista - eivätkä he tosiaan ole sitä itse ymmärtäneet - ei minkäänlaista ajatustakaan siitä, että heidän toimintansa olisi hengenvaarallista ellei olisi ollut niin skarppi ohjaaja.

"Jos olis valta, niin kuin on mieli..." Itse erottaisin ne opiskelijat, jotka kiusaavat opiskelukavereitaan. Siis aikuisia ihmisiä - muka :shock: Suomen terveydenhuollolle on suurempi menetys heidän valmistumisestaan kuin keskeyttämisestä. Työpaikkakiusaajat aiheuttavat paljon sairaslomia ja inhimillistä kärsimystä.

Ei opet, mutta oppilaitosten johtokunnan jäsenet, itkee jokaisen keskeyttäneet opiskelijan perään - rahan vuoksi. Hyi, hitto!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Cardina, tuossa tapauksessa meiltä olisi erotettu usea opiskelija.. jos kiusaamisen perusteella voisi erottaa. ::) Oli kivaa olla vuoden ajan uhri eikä kukaan tehnyt asialle mitään. Melkein lopetin opiskelun kesken. Ehkä olisi pitänytkin. :huh:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nythän pitää siis osata erottaa kaksi asiaa toisistaan: mielenterveysongelmat ja heikot sosiaaliset taidot. Jälkimmäisiä ovat oppilaitokset sekä työelämä pullollaan ja he ovat mun kokemuksen mukaan usein niitä, jotka helposti leimaantuvat tavispuheissa mielenterveysongelmaisiksi jonkinasteisen sosiaalisia normeja rikkovan käytöksensä vuoksi. Kaikki kuitenkin tietää, että varsinainen oikea mielenterveysongelma on eri juttu ja hoitoa, sekä kuntoutusta vaativa tila.

Meillä opintojen alkuvaiheessa tutorimme pyysi meitä tarkkailemaan toisiamme ja raportoimaan mahdollisista VAKAVIIN mielenterveysongelmiin liittyvistä havainnoista hänelle. Mitään CSI-toimintaa hän ei tarkoittanut, vaan ihan asiallisesti pyysi ilmoittamaan "mikäli joku tässä stressissä alkaa tarvitsemaan oppilaitoshuoltoryhmän tukea". Pyyntö johti lopulta siihen, että tutorin sähköposti täyttyi kaikenmaailman "toi kiusaa mua" ja "noi ei leiki mun kaa" -jutuista, jolloin tutor joutui vähän tarkentamaan sanojaan.

Nyt mä jo unohdin, että mikä mun viestin tarkoitus oli. Ai niin, se, että siitäkin voisi keskustella, että kumpi on tarpeellisempaa: laittaa mt-seula oppilaitoksiin vai työpaikoille? Kummasta "seulasta" ajattelisitte seuraavan lopulta enemmän hoitoonohjauksia? Itse kannatan jälkimmäistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Taitaa käydä niin, että vaikka laki tulisikin, ketään ei eroteta koulusta niin pitkään kun oppilaitokset saavat rahaa valmistuvista opiskelijoista.

Unohtamatta niitä paria päivää vuodessa, jotka ovat ns. laskentapäiviä. Jokaisesta opiskelijasta, jotka silloin ovat koulun kirjoilla, tulee valtiolta tukea koululle - ulkolaisista tai erityisryhmistä jopa moninkertaisesti.

Elääkseen on koettava, kokeakseen on elettävä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Seulonta voi olla hyvinkin vaikeeta, ja samanlaisia oikeuksia oppilaitoksilla lienee tälläkin hetkellä... Tällanen vaan lisää opettajien ja kanssaopiskelijoiden syyllisyyttä, JOS jotain joskus tapahtuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...