Jump to content
MAINOS

Hoitotyöhön soveltumattomat halutaan poistaa oppilaitoksista lain turvin


Reportteri

Recommended Posts

Mitä tapahtuisi tilanteessa että esimerkiksi narkkari erotetaan ja hän hoitaakin elämänsä myöhemmin kuntoon. Onko pääsy hoitoalan ammattiin sitten lopullisesti tukossa? Vai miten tämä homma toimisi.

Tämä on ihan mielenkiintoinen kysymys. Kysyisin näin, ottaisitko rattijuopumuksesta kärynneen kuljetusalalle? Tai alkoholistin baarimikoksi?

Molempiahan löytyy ja varmasti hyvin työnsä hoitaneita sekä niitä jotka eivät hoida. Lopputulos jälkimmäisten tekemisissä saattaa vaan olla tuhoisaa. 

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 93
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

^Noniinnojoo.

Sekin tossa on että mikä sitten on mielenterveys- tai päihdeongelmainen? Eli minkä rajan jälkeen aletaan puhua ongelmasta ja alalle sopimattomuudesta. Ei vissiin kuitenkaan mitään kerrasta poikki ajatusta liene?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Noniinnojoo.

Sekin tossa on että mikä sitten on mielenterveys- tai päihdeongelmainen? Eli minkä rajan jälkeen aletaan puhua ongelmasta ja alalle sopimattomuudesta. Ei vissiin kuitenkaan mitään kerrasta poikki ajatusta liene?

Jooh, ei heppoiset perusteet tule erottamiseen johtamaan. Erottaminen aina viimeinen keino. Opiskelijan masennus ei nyt tarkoita erottamista, kyllä muut keinot ovat kyseessä. Usein monet mielisairaudet puhkeavat opiskeluiässä esim. skitsofrenia. Pahimmillaan saatetaan aikaansaada vaikka mitä ennen hoitoon pääsyä/toimittamista. Päihdeongelmasta oli tuolla aiemmin ketjussa hurja esimerkki, jos näin tosiaan on ollut että ovat vielä valmistuneet, niin huh huh!

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä on ihan turhaa lähteä oppilaitoksessa opiskelevia syynäämään niin kauan kuin meillä on niin paha hoitajapula, että kaikki kynnelle kykenevät pääsevät hoitajan töihin.

Niin että työvoimapulan nimissä kaikki sekakäyttäjänarkkihoitajatkin kentälle vaan?

Eiku, että ne pitäis seuloa työhön haku-vaiheessa, koska ei pelkkä opiskelijoiden seulominen riitä, kun tälle alalle pääsee kaikki kynnelle kykenevätkin tällä hetkellä.

Ja toiseen galluppiin, ei voi käyttää "mietoja" huumeita. (Tai niin no jos se on kahvi.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä keskustelu on nyt lähtenyt ihan väärille raiteille-eihän tässä ole mistään yksittäisestä ongelmasta esim. kannabiksen käyttö kyseessä vaan saataisiin valtakunnalliset ohjeistukset siitä, miten menetellä jos opiskelija opiskelun aikana osoittautuu hoitotyöhön soveltumattomaksi. Tämä soveltumattomuus voi tietysti olla myös lyhytaikaista (esim. päihdeongelma tai mielenterveysongelma joka voidaan hoitaa). Soveltumattomuus voi tarkoittaa myös sääntöjen noudattamatta jättämistä jatkuvasti eli epäsosiaalista käyttäytymistä, jota nuorisossa on nähtävissä liian paljon.  Jonkinlainen varoitussysteemi-niin kuin työpaikallakin olisi hyvä. Jos opiskelija ei toistuvien puhuttelujen jälkeen muuta käyttäytymistään hänet voidaan poistaa oppilaitoksesta määräajaksi.

Mielestäni pääsykokeessa pitäisi paremmin kartoittaa hakijoiden psyykkinen terveys. Esim. hyvin yleiset depressio ja paniikkihäiriö hoitamattomana tai myöskin hoidettuna heijastuvat varmasti opiskeluun. Mutta tästä tietysti seuraa se ongelma, että kun joka toinen nuori syö mielialalääkkeitä ei pelkkää mielialalääkkeiden käyttöä voi pitää esteenä kouluun pääsemiselle. Pääsykokeissa pitäisi olla todellisia psykologian ammattilaisia arvioimassa näitä asioita.

Itse olen toiminut lähihoitajakoulutuksessa opettajana ja itse olen sitä mieltä, että jotkin säännöt on tähän asiaan saatava. Vanhemmilta kollegoilta puuttuu kosketus nuorisoon ja usein he suorastaan pelkäävät puuttua näihin ongelmiin. Ongelmat lakaistaan maton alle- ja se on käsittämätöntä kun tällä alalla puhutaan kuitenkin ihmishengistä.

Itse muistan opiskeluajoilta hyvin, kun opiskelukaveri oirehti ainakin vuoden skitsofreniaansa ja jatkoi opiskeluaan meidän opettajille viemistä viesteistä huolimatta.

Onneksi mitään ei päässyt sattumaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannabiskeskustelu on siirretty jäsenalueille: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=17339.0

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009081710091652_uu.shtml

Tehy ei näytä olevan pätkääkään huolissaan opiskelijoiden oikeusturvasta. Sama juttu kuin Terhikin julkistamisen kanssa, eikö ne muista ketä ne edustaa? Perkele! Teoriassa on tarkoitus turvata potilaiden hoito, mutta käytännössä poljetaan opiskelijoiden oikeuksia ihan urakalla. Uutisessa ei edes mainita huolta opiskelijoiden oikeuksien puolesta. Haloo!

Sinulle on vastattu https://www.tehy.fi/jasensivut/?x1541656=17419897 . Eli kuten sanottu, asia on vasta kehitteillä ja on siis lähdössä opetusministeriön työryhmästä laajalle lausuntokierrokselle ja se tulee aikanaan myös Tehyn tarkasteltavaksi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä topic hiljeni kuin hiihtostadion, niin lisätään hiukan vettä myllyyn. Eli sattui silmään vanhempi topic täältä, josta jokainen voi vetää johtopäätöksensä.

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=12933.0

Katsokaa vielä tämä linkki http://valelaakari.blogspot.com/

Enpä tiedä uusimpia tietoja kaverista, mielenkiintoista olisi tietää jatkuuko opiskelut?

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä topic hiljeni kuin hiihtostadion, niin lisätään hiukan vettä myllyyn. Eli sattui silmään vanhempi topic täältä, josta jokainen voi vetää johtopäätöksensä.

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=12933.0

Katsokaa vielä tämä linkki http://valelaakari.blogspot.com/

Enpä tiedä uusimpia tietoja kaverista, mielenkiintoista olisi tietää jatkuuko opiskelut?

Jostain olin lukevinani, että opiskelut jatkuisivat muualla kuin Turussa?

No, tekihän Kari Uotikin oikeustieteen väitöskirjan vankilassa istuessaan, joten tuskin lääkäriopinnot ehdolliseen tuomioon kaatuvat.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotain tommoista mä tuon lakiehdotuksen kuvittelinkin pitävän sisällään.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiituska 35 ja muut. Entäs paniikkihäiriö ja masennus hoidettuna, estääkö se mielestänne ammatissa toimimisen, jos on lääkitys joka tehoaa? Vai, onko väärin, että syö masennuslääkkeitä ja toimii esim. sairaanhoitajana?

Onko nämä ihmiset teidän mielestänne vaaraksi potilaille tai työtovereille? Uskaltaako kukaan enää kertoa työkavereille, jos vaikka sairastaisi näitä juttuja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiituska 35 ja muut. Entäs paniikkihäiriö ja masennus hoidettuna, estääkö se mielestänne ammatissa toimimisen, jos on lääkitys joka tehoaa? Vai, onko väärin, että syö masennuslääkkeitä ja toimii esim. sairaanhoitajana?

Onko nämä ihmiset teidän mielestänne vaaraksi potilaille tai työtovereille? Uskaltaako kukaan enää kertoa työkavereille, jos vaikka sairastaisi näitä juttuja?

Ainakin seuraavassa löytyy keskustelua aiheesta:

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=16517.0

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä mietin tuota samaa, mistä "72" kirjoittikin. Laki ei sinänsä musta ole huono, jos ja vain jos se ei aiheuta sitä, että jatkossa hoitoalalle pääsee opiskelemaan vain ja ainoastaan perusterveet ihmiset. Hoitajapula on muutenkin ihan riittävä ja tämä ei ainakaan sitä helpota.

Mä tiedän monia, jotka työskentelee "sairaina" mutta lääkitys on kohdallaan. Se ei ole koskaan aiheuttanut mitään ongelmatilanteita, koska kyseiset ihmiset itse ovat osanneet ennakoida tilanteita ja mahdollisia ongelmia.

Toisekseen mä en ymmärrä mitä se kuuluu kenellekään, mitä ihmiset tekevät vapaa-ajallaan. Olipa kyse opiskelijasta tai työntekijästä, kai sillä on oikeus juoda muistinsa pois kerran viikossa jos se ei haittaa sen työn hoitamista? Eriasia on jos se alkaa aiheuttamaan paljon poissaoloja. Jos oikein pahasti aletaan rinnastamaan asioita, niin musta myös kiihkouskovainen on vaaraksi potilaille, koska sehän voisi jättää asiat "herran huomaan" sen sijaan, että lääkitsisi tarpeen vaatiessa. Kumpi sitten on vaarallisempaa?

Oikeasti musta tuntuu, että ollaan menossa kovaa kyytiä sitä kohti, että aletaan katsomaan pituutta, painoa, harrastuksia, uskontokuntaa, silmien väriä, verenpaineita yms. jotta voitaisiin rankata pois koulutuksesta. Kaiken kaikkiaan musta tässä koitetaan ampua kärpästä hirvikiväärillä, kun mediassa on ollut paljon "tappaja hoitajista" yms. hörhöistä hoitopuolella.

Henkilökohtaisesti mä en usko että tästä tulee olemaan mitään apua, päin vastoin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeasti musta tuntuu, että ollaan menossa kovaa kyytiä sitä kohti, että aletaan katsomaan pituutta, painoa, harrastuksia, uskontokuntaa, silmien väriä, verenpaineita yms. jotta voitaisiin rankata pois koulutuksesta.

Itse en ole tuollaista suuntausta havainnut. Oletko ihan oikeasti sitä mieltä että Opetusministeriön ehdotuksessa tullaan joskus esittämään että opiskelija voitaisiin erottaa esim silmien värin takia?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä mietin tuota samaa, mistä "72" kirjoittikin. Laki ei sinänsä musta ole huono, jos ja vain jos se ei aiheuta sitä, että jatkossa hoitoalalle pääsee opiskelemaan vain ja ainoastaan perusterveet ihmiset. Hoitajapula on muutenkin ihan riittävä ja tämä ei ainakaan sitä helpota.

Mä tiedän monia, jotka työskentelee "sairaina" mutta lääkitys on kohdallaan. Se ei ole koskaan aiheuttanut mitään ongelmatilanteita, koska kyseiset ihmiset itse ovat osanneet ennakoida tilanteita ja mahdollisia ongelmia.

Toisekseen mä en ymmärrä mitä se kuuluu kenellekään, mitä ihmiset tekevät vapaa-ajallaan. Olipa kyse opiskelijasta tai työntekijästä, kai sillä on oikeus juoda muistinsa pois kerran viikossa jos se ei haittaa sen työn hoitamista? Eriasia on jos se alkaa aiheuttamaan paljon poissaoloja. Jos oikein pahasti aletaan rinnastamaan asioita, niin musta myös kiihkouskovainen on vaaraksi potilaille, koska sehän voisi jättää asiat "herran huomaan" sen sijaan, että lääkitsisi tarpeen vaatiessa. Kumpi sitten on vaarallisempaa?

Oikeasti musta tuntuu, että ollaan menossa kovaa kyytiä sitä kohti, että aletaan katsomaan pituutta, painoa, harrastuksia, uskontokuntaa, silmien väriä, verenpaineita yms. jotta voitaisiin rankata pois koulutuksesta. Kaiken kaikkiaan musta tässä koitetaan ampua kärpästä hirvikiväärillä, kun mediassa on ollut paljon "tappaja hoitajista" yms. hörhöistä hoitopuolella.

Henkilökohtaisesti mä en usko että tästä tulee olemaan mitään apua, päin vastoin!

Ehkä hieman aiheetonta pelkoa, mutta ymmärrän mistä tuo kumpuaa. Isoveli valvoo- mentaliteettia syötetään suht paljon mediassa. Hoitajapulaan tämä ei tule vaikuttamaan millään tavalla, koska kuten tietänet jo määräaikainen oppilaitoksesta erottaminen on äärimmäisen harvoin käytetty keino. Tämän lakiehdotelman vastustus on saanut aikaan jo hysteerisiä piirteitä joissain. Ja sinällään ei vapaa-aikaa tulla valvomaan sen enempää kuin nytkään  ;D Ja se mua vielä ihmetyttää, että miksi nyt kuvitellaan, että joka ainoa jotain lievää mt-häiriötä sairastava tullaan seulomaan ja jokainen kaljalla käyntikerralla pitää vilkuilla olan yli?? Ei ne asiat mihinkään muutu käytännössä 99,5% opiskelijoista kohdalla.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä hieman aiheetonta pelkoa, mutta ymmärrän mistä tuo kumpuaa. Isoveli valvoo- mentaliteettia syötetään suht paljon mediassa. Hoitajapulaan tämä ei tule vaikuttamaan millään tavalla, koska kuten tietänet jo määräaikainen oppilaitoksesta erottaminen on äärimmäisen harvoin käytetty keino. Tämän lakiehdotelman vastustus on saanut aikaan jo hysteerisiä piirteitä joissain. Ja sinällään ei vapaa-aikaa tulla valvomaan sen enempää kuin nytkään  ;D Ja se mua vielä ihmetyttää, että miksi nyt kuvitellaan, että joka ainoa jotain lievää mt-häiriötä sairastava tullaan seulomaan ja jokainen kaljalla käyntikerralla pitää vilkuilla olan yli?? Ei ne asiat mihinkään muutu käytännössä 99,5% opiskelijoista kohdalla.

Nimenomaan. Kriittinen keskustelu on paikallaan, mutta tarpeeton joukkohysterian lietsominen "kohta erotetaan silmien värinkin perusteella" -mentaliteetilla on mielestäni turhaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo lakiasia olisi ihan hyvä. Koulu ei voi tehdä "mitään" nykyisin (voisivat antaa hylättyjä arvosanoja jne).

Ongelma on tosin siinä, että missä menee tasa-arvon raja. Eli uuden lainsäädännön mukaan (ainakin niiden tietojen perusteella, mitä siitä on annettu) opiskelija voitaisiin erottaa ja samalla estää opiskelemasta ammattiin oppilaitoksen työryhmän päätöksellä. Mutta sitten taasen töissä olevia ei voida estää tekemästä työtä johon on kouluttautunut, ilman erittäin vakavia rikoksia tms ja silloinkin Valvira antaa päätöksen pitkän harkinnan ja kuulemisten jälkeen. Eli minun mielestä terv.alaa opiskelevien erottaminen ja opintojen jatkamisen estäminen pitäisi mennä Valviran kautta, jossa on kokemusta asiasta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeasti musta tuntuu, että ollaan menossa kovaa kyytiä sitä kohti, että aletaan katsomaan pituutta, painoa, harrastuksia, uskontokuntaa, silmien väriä, verenpaineita yms. jotta voitaisiin rankata pois koulutuksesta. Kaiken kaikkiaan musta tässä koitetaan ampua kärpästä hirvikiväärillä, kun mediassa on ollut paljon "tappaja hoitajista" yms. hörhöistä hoitopuolella.

Jotenkin tuntuu samalta kun luki tuon Iltalehden lisäuutisen asiasta. Olen kokenut oppilaitoksen (opettajien) taholta syrjintää painoni vuoksi. Jos "terveydelle haitallisista" syistä aletaan opiskelijoita potkimaan ulos oppilaitoksista, taidan sitten olla yksi heistä mikäli en ehdi valmistua ennen sitä.

Saas nähärä sano pohojalaanen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo lakiasia olisi ihan hyvä. Koulu ei voi tehdä "mitään" nykyisin (voisivat antaa hylättyjä arvosanoja jne).

Ongelma on tosin siinä, että missä menee tasa-arvon raja. Eli uuden lainsäädännön mukaan (ainakin niiden tietojen perusteella, mitä siitä on annettu) opiskelija voitaisiin erottaa ja samalla estää opiskelemasta ammattiin oppilaitoksen työryhmän päätöksellä.

Koulu voi erottaa määräajaksi jo nykyiselläänkin. Ja ymmärtääkseni lakiehdotuksen mukaan erottaminen on oppilaitoksesta, ei estä hakemasta toiseen saman alan oppilaitokseen. Senkin takia ehdottamaasi Valviran osallistumista tarvittaisiin.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kokenut oppilaitoksen (opettajien) taholta syrjintää painoni vuoksi. Jos "terveydelle haitallisista" syistä aletaan opiskelijoita potkimaan ulos oppilaitoksista, taidan sitten olla yksi heistä mikäli en ehdi valmistua ennen sitä.

Ikävä kuulla tällaista. Epäammatillista ja törkeää koulusi opettajilta. Mutta sinulla ei ole hätäpäivää sen puoleen, että uusi lakiehdotus koskisi sinua. Syrjinnästä voit tosin itse tehdä jutun. Tsemppiä opiskeluun!

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeasti musta tuntuu, että ollaan menossa kovaa kyytiä sitä kohti, että aletaan katsomaan pituutta, painoa, harrastuksia, uskontokuntaa, silmien väriä, verenpaineita yms. jotta voitaisiin rankata pois koulutuksesta.

Itse en ole tuollaista suuntausta havainnut. Oletko ihan oikeasti sitä mieltä että Opetusministeriön ehdotuksessa tullaan joskus esittämään että opiskelija voitaisiin erottaa esim silmien värin takia?

Eipä ole tarkoitus lietsoa joukkohysteriaa ja muahan tämä ei sinällään enää koske kun en opiskele. Mutta kyllä tänä päivänä reaalimaailmassa tapahtuu mm. juuri painoon kohdistuvaa syrjintää (ts. poikkeat jollakin lailla normaalista).

Niin kuin mainitsin kirjoitukseni toisessa lauseessa, että laki sinällään on hyvä jos... Jos sillä oikeasti pystytään puuttumaan näiden kieroituneiden hörhöjen hakeutumiseen hoitoalalle, niin mikäs siinä. Mutta moni sekoaa vasta työelämässä ja monen hörhöilystä ei ole tietoa ennen kuin se jää monen vuoden jälkeen kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ole tarkoitus lietsoa joukkohysteriaa ja muahan tämä ei sinällään enää koske kun en opiskele. Mutta kyllä tänä päivänä reaalimaailmassa tapahtuu mm. juuri painoon kohdistuvaa syrjintää (ts. poikkeat jollakin lailla normaalista).

Niin kuin mainitsin kirjoitukseni toisessa lauseessa, että laki sinällään on hyvä jos... Jos sillä oikeasti pystytään puuttumaan näiden kieroituneiden hörhöjen hakeutumiseen hoitoalalle, niin mikäs siinä. Mutta moni sekoaa vasta työelämässä ja monen hörhöilystä ei ole tietoa ennen kuin se jää monen vuoden jälkeen kiinni.

Ei ollut tarkoitus kohdistaa sinuun, saattoi vaikuttaa siltä kyllä, sori  :)

Syrjintää on, se on ikävä ilmiö tänä(kin) päivänä. Lakihan kieltää syrjinnän, joten se on ihmisten tyhmyyttä. Vaikka laki tulisikin, on se ainoastaan työkalu lisää. Ikävä kyllä monet ummistavat silmänsä, kun "hörhö" sattuu kohdalle koulussa tai harjoittelussa...

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainiin piti antaa muuten hyvä esimerkki siitä miten AMK;n pääsykokeet pissaa ja niitä pitäisi ehkä muuttaa;

Eräs tuttavani haki erääseen suureen suomalaiseen AMKhon opiskelemaan sairaanhoitajaksi,hän pääsi.

Samainen kaveri haki opiskelemaan PUUTARHURIKSI ammattikouluun eikä päässyt sisälle koska psykologi oli kirjoittanut hylätyn siitä osiosta.

Kaveri aloitti sairaanhoitajan opinnot mutta lopetti ne myöhemmin koska hänen ajatusmaailmansa ei sopinut opintojen etenemiseen.

Kyllä pistää vähän hymyilyttämään kun tyyppi pääsee sairaanhoitajaksi opiskelemaan mutta puutarhuriksi ei huolita..

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...