Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Aadelheid

Piikkikammoiselle emla-puudutus?

Recommended Posts

Aadelheid

Mikäli potilas on todella neula/pistämiskammoinen, voidaanko esimerkiksi verikokeen otossa/kanyylin laitossa/tms käyttää jonkinlaista puudutusgeeliä tms?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Keep the faith

Mikäli potilas on todella neula/pistämiskammoinen, voidaanko esimerkiksi verikokeen otossa/kanyylin laitossa/tms käyttää jonkinlaista puudutusgeeliä tms?

http://www.lääkeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1088&d=18003&i=ASTRAZENECA_EMLA_EMLA+laastari%2C+ilman+resepti%C3%A4

Ja Ametop myös.

Olen yhtä aikuista hoitanut, joka myönsi voimakkaasti pelkäävänsä neulaa, pistämistä.

Kykeni kuitenkin järkeilemään niin, että ymmärsi iv-reitin tärkeyden itselleen. Kykeni kuuntelemaan ja katselemaan hetken kun avasin hänen kanssaan yhden kanyylipakkauksen ja näki konkreettisesti että "neula ei jää suoneen". Maallikolla aika yleinen harha, että neula on suonessa vielä pistämisen jälkeenkin. Sai itse konkreettisesti tunnustella pehmeää kanyylin osaa, joka sinne suoneen siis jää....hänelle auttoi. Jollekkin toiselle ei sekään.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Aadelheid

Itse kuulun niihin joilla on sairaalloinen pistämiskammo, onpa ollut avomies peräti oikeen mukanakin joskus verikokeessa henkisenä turvana ja kättä puristamassa.. ;D Lisäksi mulla ei ole lainkaan kipukynnystä joten pistämispelon lisäksi pelkään siitä aiheutuvaa kipuakin. Ja pelko vaan lisää sitä kipua minkä tunnen pistotilanteessa.

Vaikka kuinka tiiän et kaikenmaailman verikokeet ja mahdolliset kanyloinnit jos sellasiin joudun on terveyden kannalta tarpeellisia yms niin ei auta. Pelkään sitä niin sairaasti että saatan ennen jotain ihan tavallista verikoetta voida fyysisesti pahoin viikkoja ennen itse tapahtumaa, sydän hakkaa tuhattasataa ja tuntuu että vatsa on solmussa. En koskaan oo joutunut kokemaan kanylointia mutta pelkkä ajatuskin saa mut paniikkikohtauksen partaalle. En voi sietää sitä ideaa pistämisestä enkä siitä että mun suonessa on jotain joka vielä jää sinne hrr.

Ei oo mitään rationaalista syytä kyseiselle pelolle ja noloahan tää on. En oo aikasemmin ollut tietonen että tollasenkin laastarin vois hankita. Jos se vaikka vähän helpottais ensviikolla häämöttävässä verenimennässä :)

Tarviiko Emlaan jonkunsortin reseptiä vai saako ihan käsikauppatavarana?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lottanen

Emlaa pitäis saada ilman reseptiä apteekista. On ainakin ennen saanut.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sini

Sellainen kannattaa kuitenkin Emlan kanssa muistaa, että se tuppaa supistamaan verisuonia eli eivät ole niin näkösällä pistostilanteessa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Aadelheid

Mulla on sen verran hyvät verikoesuonet että ei pitäis olla ropleemaa ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Hoistu

Emlaa pitäis saada ilman reseptiä apteekista. On ainakin ennen saanut.

'

mulla pienenä ne laitto ton puudutteen ihan labrassa ettei tarvinnut itse sitä hankkia.

Itsellä myös ihan hirveä neulakammo. pistän kyllä muita mutta itseäni ei saa pistää, en edes itse pysty itseäni pistämään.

Labrassa minua auttaa se kun saan katsoa tapahtumaa, ulkoistan itseni tilanteesta ja seuraan tilannetta ammatilliselta näkökannalta. Tämä toimii kyllä 2 näyteputken kanssa, mutta siitä enemmän jo sattuu toden teolla, poru tulee sillon.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Aadelheid

Mä voin ihan hyvin pistää kanssa toista ja seurata toisen ihmisen tökkimistä - mutta itseeni kohdistuvaa piikittelyä en kestä enkä voi katsoa. Jännää toikin ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sairaanhyvähoitaja

Moi! Päivittäin oon tekemisissä noiden Emlojen ja vastaavien kanssa töissä, kun lastenosastolla työskentelen...Eli Emlaa myydään sekä laastareina että voiteena. Voide vaatii sen että päälle laitetaan vielä kalvo lisäksi. Emla alkaa vaikuttaa n. 45-60 minuutin päästä sen laittamisesta iholle. Vaikutus kestää noin nelisen tuntia ja puuduttaa siis vain ihon. Ametop on toinen vastaava valmiste ja siinä saadaan vaikutus jo 15 minuutissa. Emlaa saa apteekista ilman reseptiä, mutta on aika kallista. Jos lapsi joutuu käymään usein verinäytekontrolleissa, voidaan sairaalasta antaa Emla valmiiksi kotiin seuraavaa käyntiä varten, jotta vanhemmat voivat laittaa sen lapselle jo kotona. Näin ainakin meillä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Liisa

Omakokemus Emlasta on sellainen, että puuduttaa kannattaa, jos pistospelkoinen on. Ottaa sen Emlan pois väh. 15 min ennen pistoa, niin suonet siitä hieman leppyvät. On siis onnistunut näytteen otto näillä ohjeilla Emlan kanssa.

Liisa

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lääkärihoitaja

Kerran aika iso tyttö valitteli valtaisaa pistospelkoa. Sovittiin että tulkaa sen verran aiemmin, että laitetaan emlat. Labrahoitsulta jälkikäteen kysyin että mites män, niin oli kuulemma sattunut eniten niiden kalvojen poisto ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

Sellainen kannattaa kuitenkin Emlan kanssa muistaa, että se tuppaa supistamaan verisuonia eli eivät ole niin näkösällä pistostilanteessa.

talouspap.voimakasta pyyhkimistä pistokohtaan. sit suihkaus Dinit ja vot.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Aadelheid

Onko jompikumpi voide tai laastari tehokkaampi? Vai suurinpiirtein sama?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Keep the faith

Siinä laastarissa on voide myös.

Eli laastari tehty siis valmiiksi, kun taas vaikka osastolla laittavat voiteen+kalvon....vaikutus on presis sama, toinen valmis pläjäys maallikoillekkin, toinen tehdään siinä paikan päällä.

Skrollaa alaspäin, siinä on piirroskuvat

http://www.lääkeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1088&d=18006&i=ASTRAZENECA_EMLA_EMLA+laastari,+resepti

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Mun kokemuksen mukaan emlasta ei oo mitään hyötyä etenkään lapsilla. Huutavat joka tapauksessa ja kivuttomammin se siinä tapauksessa menee kun suonet on esillä. Aikuisista taas kaikki piikkikammoiset ei pelkää kipua vaan jotain muuta siinä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Aadelheid

Noh, mulle ainakin siinä se kipu ihan karmee asia. Jos se ei sattuis niin tuskin sitä pelkäisi, en tiedä :o

Kuun lopussa pistetään emlat sitten testiin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
MaHa

Mun kokemuksen mukaan emlasta ei oo mitään hyötyä etenkään lapsilla. Huutavat joka tapauksessa ja kivuttomammin se siinä tapauksessa menee kun suonet on esillä. Aikuisista taas kaikki piikkikammoiset ei pelkää kipua vaan jotain muuta siinä.

Usein lapset eivat huuda neulan takia (kivun). Huuto tulee, kun pidetaan lasta kiinni ja aivan paikoillaan, jotta siihen suoneen osuisi. Tama nain ainakin minun kokemuksena.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sairaanhyvähoitaja

Mun kokemuksen mukaan emlasta ei oo mitään hyötyä etenkään lapsilla. Huutavat joka tapauksessa ja kivuttomammin se siinä tapauksessa menee kun suonet on esillä.

Ihan pienille lapsille (ainakaan alle 1 v) ei meilläkään Emloja laitella. Isommat lapset yleensä itse haluavat emlan ja ymmärtävät miksi se laitetaan. Eikä mun mielestä kaikilla ne suonet "katoa" Emlan vaikutuksesta. Se on kyl ihan totta, että useimmiten se kiinnipitäminen on pahempi juttu kuin neulanpisto.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Aadelheid

Minä nyt siis menen aikuisine kestämiskynnyksineni huomenna verikokeeseen Emlan kera... *pyhimys*

Näytteenotto on vaan niin pirun aikaisin, että joudun tökkäämään sen käteeni kesken unien että kerkiää vaikuttaa. Kysymys kuuluukin että pysyykö tuo laastari kyynärtaipeessa miten jos unissani pyörin tai taittelen kättäni?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Noh, mulle ainakin siinä se kipu ihan karmee asia. Jos se ei sattuis niin tuskin sitä pelkäisi, en tiedä ;)

Kuun lopussa pistetään emlat sitten testiin.

Kerros sit kuin naisen kävi!  *pyhimys* Mä en taas tunne kipua lainkaan mielestäni, edes suoneen laitettavista kanyyleista.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Aadelheid

Noniin. Emlat heräsin neljän aikaan yöllä tökkäämään ja siinä se oli pysynyt hyvin vaikka unissani venkuilinkin. Puoli tuntia ennen näytteenottoa nykäisin sitten laastarin irti.

Ihan luomuna koko pistäminen sattuu mulle aivan älyttömästi koko sen ajan kun neula on suonessa. Mutta nyt ton Emlan kanssa en kyllä tuntenut kipua lainkaan. Pienen paineen tunteen kun neula tökättiin suoneen ja kun se vedettiin pois. Mutta siis kipua kyllä ei ollenkaan. Miten en oo voinut tietää tosta laastarista aikasemmin?? Ei ole ykskään näytteenottaja tai lääkäri koskaan mitään maininnut vaikka olen pelostani kertonutkin. Noin yksinkertasella asialla voi tehdä tälläiselle verikoe/pistosfoobikolle kyseisestä tilanteesta noinkin miellyttävän kokemuksen. Pystyin jopa hiukan rentoutumaan siinä penkissä kun huomasin ettei kipua tulekkaan. Tästälähin mun kaapista löytyy aina Emlat *pyhimys* Ja suosittelen kyllä lämpimästi muillekkin jotka eivät ole neulojen ystäviä ja työnkin puolesta tarjoamaan potilaille jotka tarvitsevat.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Mitenköhän laskimoverinäytteenotto sattuukin koko ajan? Mullakin se on oikein tuskaa. Kun taas injektiota lihakseen tai ihon alle annettaessa en tunne kuin sen hetken, kun mennään ihosta läpi.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.