Jump to content
MAINOS

Manner-Suomen hätäkeskus??


luigi

Recommended Posts

Tämmöstä näyttävät puuhaavan...

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/07/917166

Mielestäni hieman erikoinen ratkaisu jos vaikka helsingistä hoidetaan tietyn tyyppiset keikat ihan käsivarren lappia myöten.. tai toisin päin.. nolla päivää häkessä työskennelleenä minulla on kuitenkin sellainen kutina pertsassa että eikös se paikallistuntemus ole miltei puoli ruokaa noissa häke-hommissa..? ;)

Toisaalta tämä laki että toinen häke on velvollinen ottamaan puhelun jos on linjat tukossa, olisi pitänyt tehdä jo silloin kun tämä uusi ja mahtava hätäkeskuslaitos synnytettiin..

Mitäs mieltä on suuri yleisö... eli siis näitä juttuja lukevina tarkoitan teitä.. arvoisa kutsumusammattikunta!!  ;D

Taisitte muksut puksut, vähän yllättyä pyllättyä!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mielestäni hieman erikoinen ratkaisu jos vaikka helsingistä hoidetaan tietyn tyyppiset keikat ihan käsivarren lappia myöten.. tai toisin päin.. nolla päivää häkessä työskennelleenä minulla on kuitenkin sellainen kutina pertsassa että eikös se paikallistuntemus ole miltei puoli ruokaa noissa häke-hommissa..? ;D

Enhän minäkään häkestä mitään tiedä, kunhan vaan suutani pieksän.

Mun ymmärtääkseni on suunniteltu että esim. paloilmoittimien koestukset ja ilmoitinhälytysten vastaanotto, poliisin rekisterikyselyt yms. voitaisin nakittaa johonkin/joihinkin paikkoihin. Näissä ei ole niin väliä mistä niitä hoidetaan.

Paikallistuntemus sanan vanhassa merkityksessä kadotettiin jo uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa, alueiden kasvattaminen nykyisestä ei tätä suuresti muuta.

Toisaalta tämä laki että toinen häke on velvollinen ottamaan puhelun jos on linjat tukossa, olisi pitänyt tehdä jo silloin kun tämä uusi ja mahtava hätäkeskuslaitos synnytettiin..

Asia ei ole niin yksinkertainen. Usein nää paikalliset puheluruuhkat syntyy esim. jostain kolarista tai puskassa makaavasta densosta, josta tulee 100+1 soittoa. Nyt jos tällaiset ryppäät hajoavat esim. viiteen eri hätäkeskukseen, nykytietojärjestelmällä oltaisiin aivan kusessa. Eri häket kun eivät tiedä toistensa alueen käynnissä olevia keikkoja.

Kumpi on parempi, olla jonossa 3 min, ja sitten päivystäjä sanoo "asiasta on jo ilmoitettu, kiitos soitosta", vai että taka-öllölän päivystäjä vastaa 30 sekunnissa ja sitten selvittelee keikkaa 7 minuuttia, soittaa kohdealueen teseen ja varaa sen pariksi minuutiksi jne jne. ja sitten kertoo soittajalle, että "asiasta on jo ilmoitettu, kiitos soitosta"...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikallistuntemus sanan vanhassa merkityksessä kadotettiin jo uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa, alueiden kasvattaminen nykyisestä ei tätä suuresti muuta.

Oikeassa oot että todellista omaan kokemukseen/katutuntemukseen pohjautuvaa paikallistuntemusta ei hätäkeskuksen päivyställä voi enää koko aluestaan olla, mutta jos alueena olisi koko suomi niin riskit edelleen suurenisivat. Sillä aivan varmasti antaa varmuutta toimintaan se että jos kipeä mummo soittaa "puttaan elämänjärveltä" niin tällä hetkellä hätäkeskuksen päivystäjällä on melko tarkka käsitys missä päin maakuntaa ja minkä toimijoiden alueella tuo kylä sijaitsee ja minkälainen on esim. kunnan sairaankuljetuksen toimintamalli ja onko evyä mahdollista/kannattavaa lähettää kohteeseen. Tulevaisuudessa päivystäjällä tuskin on pientäkään hajua edes siitä missä maakunnassa "puttaa" sijaitsee, puhumattakaan kunnan kylistä tai muusta tarkemmista faktoista.

Eli kun arkipäivän työkokemukseen pohjautuva tieto vaihtuu tietokoneelta saatuun infoon on varma että epäloogiset ratkaisut ja jopa potilasturvallisuutta vaarantavat ratkaisut lisääntyvät. Mutta tämähän on ollut suunta jo pidempään, eli ei pitäisi tämän yllätyksenä kenellekään tulla..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Avain asemassa on ne järkevästi rakennetut vasteet tänä tietokoneiden aikakautena. Pitää olla kunkin viranomaisen kohdalta tarkasti pohdittuna tarpeelliset yksiköt kuhunkin tehtävään. Lisäksi kentän toimijoiden tulisi pohtia tehtävän tullessa tarpeellinen apu ja rohkeasti pyytää hätäkeskusta hälyttämään lisiä, jollei kuulunut vasteeseen.

Ps. puhuvat myös keskusten erikoistumisesta johonkin aiheeseen ja ottavat esille automaattikeikat. Onpas tosi paljon motivaatiota olla töissä keskuksessa, jossa koneet piippaavat koko ajan automaattia, eikä tule hätäpuheluita ollenkaan...

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Virallisten delegaatioiden ohella on ministerin ja "pamppujen" luona visiitillä myös hätäkeskusten "tuulipukuosasto", eli rivityöntekijät. Soittivat kaksi hätäpuhelua byroolle, ja huone hiljeni, sekä punoitusta alkoi nousemaan joidenkin kasvoille. Audienssin aikana ei samoja vanhoja jo esilletuotuja asioita paljon toisteltu, vaan tuotiin esiin miten tekniikka nykyisellään ei pelasta päivystäjän persnahkaa, koska tekniikka tässä maassa ei puhelintekniikan tai tietojärjestelmien puolesta ole todellakaan luotettava!

Ympäri Suomea muuten tulee nykyäänkin puheluita aivan minne sattuu, tosin puhelintekniikan virheiden myötä.

Edellisessä vuorokierrossa tein/teimme toista tuntia töitä oikein urakalla, että tietty tapahtumapaikka selvisi. Ainoina lähtötietoina oli muutama nimi,pari paikantumatonta puhelinnumeroa ja etäisyys eräästä paikkakunnasta johonkin suuntaan. Jossain vaiheessa olisi tehnyt mieli heittää hanskat tiskiin, ja antaa olla, mutta periksi ei annettu. Tietojärjestelmät ja erilaiset rekisterit/tiedostot olivat kovassa käytössä, ja sukulaissuhteissa mentiin lähes sukuhistoriaa selvittävälle tasolle.  :)  Asia toki selvisi ja onnellinen loppu tuli kaikkien helpotukseksi.

Tulen kauhulla odottamaan miten koko Suomen tehtävät näkyvät reaaliajassa, sekä miten mahtava tietomäärä siirtyy luotettavasti. Samoin ongelmallista on, jos pohjoisesta haluttaisiin samaan aikaan etelän, idän ja lännen toimipaikkojen kesken samaan tehtävään samat yksiköt. >> Menee huutoäänestykseksi, kuka saa. Pelkästään nykyiset tietomäärät rasittavat systeemeitä sen verran, että viime yövuorossakin kone meni jumiin, ja piti käynnistää koko kone aivan alusta. Onneksi roolini johdosta ei kesken hätäpuhelun.

zombinolilta hyviä huomioita mm. puhelujonojen syistä. Meillekin on samasta tilanteesta on todistettavasti samaan aikaan ollut käynnissä 8 hätäpuhelua + ne loput jotka olivat jonossa. Toisaalta ikinä ei tiedä, mitä muuta siellä jonossa on välissä... Nykyään tosin 8:n antopöydän miehittymisestä voi vain haaveilla... Hyvä jos puoletkin.  ;D

VAHVASTI tuntuu, että pe**e edellä mennään taas puuhun. Suomessa ongelman muodostaa pinta-ala, eikä niinkään väestömäärä. Noh, vakavasti puhuen ongelmaksi muodostuu varmasti uusien toimipaikkojen työntekijöiden saatavuus. En ole kuullut, että esim. meidän työpaikalta kukaan olisi halukas siirtymään uuteen järjestelmään muualle enää. Ei edes viimeisimpien kurssien tulokaat.

edit. klo 23.10  Löytyi sattumalta ERITTÄIN hyvä kommentti aiheesta: Joonas76

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos nykyisen hätäkeskusen kanssa on välillä ongelmia paikkojen löytämisen kanssa niin mitähän se on tulevaisuudessa. Perseelleen menee. Nykyisellään saattaa vielä kuulla häkestä perin yksityiskohtaisia ajo-ohjeita ja neuvoja kun alue saattaa olla päivystäjälle hyvinkin tuttua. "Siitä punaselta postilaatikolta kääntyy....." vaan kääntyykö enää tulevaisuudessa?

Jos jotain hyvää pitää hakea niin kuntarajojen poistamisesta lähimmän yksikön hälyttämisessä on on ollut kovasti puhetta ja nyt tällä systeemillä "häkerajat" poistuisi ja "naapurin" puolellekkin saattaa napsahtaa helpommin se keikka. Avun saa ehkä nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

edit. klo 23.10  Löytyi sattumalta ERITTÄIN hyvä kommentti aiheesta: Joonas76

Otsikko: Vastaus:Ministerit: Ikääntyvät palomiehet hätäkeskuksiin

"Ja kylläpä se asiantuntemuskin monesti jättää toivomuksen varaa, kun pedikyristeistä ja diplomikosmetologeista hätäkeskuspäivystäjiksi kouluttautuneet virkamiehet neuvovat asiakkaitaan - ilman päivänkään työkokemusta poliisin tai pelastajan työssä kirjoittamatikaan ensihoitajan työstä. "

Pakko ottaa kantaa tähän koska päivystäjänä työskentelen. Hätäkeskuspäivystäjän työllä ei ihan aikuisten oikeesti ole mitään tekemistä poliisin/pelastajan/ensihoitajan työn kanssa! Tämä on aivan oma erillinen ammattikuntansa eikä noiden mainittujen ammattien osaamisesta ole mitään hyötyä hätäkeskustyössä, voi olla jopa haittaa jos vaikkapa toimii puhelimessa kuten toimisi hoitajana potilaan luona. Tilanne on täysin eri puhelimen päässä kun ei voi mitata verenpainetta yms., vaan pitää osata KUUNNELLA mitä ilmoittaja meille kertoo ja poimia sieltä ne muutamat tärkeät avainsanat sekä tarvittaessa kysyä muutamia tarkentavia kysymyksiä.

Juuri tuon kertomani takia eivät myöskään palomiehet ole hyviä päivystäjiä, toki heistä sellaisia voi tulla jos on motivaatiota vielä kuusikymppisenä opiskella uusi ammatti.... Ei palomiehen koulutus siis tietenkään ole este häketyölle muttei siitä mitään hyötyäkään ole!

Tässä "Joonas 76:lla" on jonkinlainen oletusarvo ensihoitajan työstä joka vaikuttaa hieman yksioikoiselta ja tieyttyyn sabluunaan juntatulta. Eli jos ensihoitaja/sairaankuljettaja/hoitaja on tehnyt työnsä puolesta puhelimessa hoidon tarpeen arviontia koko uransa ajan ja tämän lisäksi nähnyt näimä samat potilaat kentällä,  niin väitän että tästä työkokemuksesta ei voi lähtökohtaisesti olla haittaa hätäkeskuspäivystäjän työssä. Oman ammattikunnan identiteettiä ja erityispiirteitä tietysti on hyvä tuoda esille, mutta kohtuuden nimissä on sanottava että kyllä se joissakin tilanteissa valitettavasti riskinarviossa ja kokonaisuuksien hahmottamisessa näkyy jos ei päivystäjältä löydy päivänkään kokemusta kenttätyöstä tai hoitoalalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä "Joonas 76:lla" on jonkinlainen oletusarvo ensihoitajan työstä joka vaikuttaa hieman yksioikoiselta ja tieyttyyn sabluunaan juntatulta. Eli jos ensihoitaja/sairaankuljettaja/hoitaja on tehnyt työnsä puolesta puhelimessa hoidon tarpeen arviontia koko uransa ajan ja tämän lisäksi nähnyt näimä samat potilaat kentällä,  niin väitän että tästä työkokemuksesta ei voi lähtökohtaisesti olla haittaa hätäkeskuspäivystäjän työssä. Oman ammattikunnan identiteettiä ja erityispiirteitä tietysti on hyvä tuoda esille, mutta kohtuuden nimissä on sanottava että kyllä se joissakin tilanteissa valitettavasti riskinarviossa ja kokonaisuuksien hahmottamisessa näkyy jos ei päivystäjältä löydy päivänkään kokemusta kenttätyöstä tai hoitoalalta.

On totta , että Joonaksen kirjoitus on kärjistetty. Mutta: Itsellänikin meni aikaa, että poisopin hoitoalan ammatissa saaduista käytännön kokemuksista. Kolleegat (ja itsekin) ottavat päivittäin todella suuria riskejä itselleen puhumalla keikkoja pois, joissa ehkä voisi olla asiaakin. Useimmiten asiat menevät hyvin, mutta kyllä niitä takapakkejakin tulee. Valtakunnallisesti on suuria eroja siinä, miten esim. ensihoitoyksiköitä hälytellään verrattuna ensihoitoa koskevat puhelut. Jos jossain on resursseja, joita hälyttää vaikka joka keikkaan, niin mikäs siinä. Tehokasta tai järkevää se ei todellakaan ole. Taksit ja oma kyyti ovat isoa osaa varten. Sen sijaan toisenlaisessa ympäristössä keikkoja joutuu oikeasti puhumaan oman oikeusturvan varjolla pois, että yksiköt riittäisivät niihin "oikeisiin" tehtäviin. Pois puhumisella tarkoitan niitäkin tilanteita joihin ensihoitoyksikön hälyttäminen olisi varsin perusteltuakin riskinarvioprotokollien mukaan.

Vaarana hoitoalan taustassa on hätäkeskustyössä ns. aliarviointi, eli "onhan näitä nähty"-periaate. Toistaen itseäni: useimmiten menee kohdalleen, mutta epäonnistuessaan ei päähän silittelyjä enää tule. Ahk-aikana asiat lakaistiin nätisti maton alle, ja that's it. Nykyään aivan päivittäisistäkin ratkaisuista joutuu vastineita kirjoittelemaan, ja ihmisten tietämättömyydestä johtuviakin asioita joutuu kirjallisesti oikomaan.

Poliiseita on haukuttu riskinarviotaidoista. Heillä näkyy taustalla oppikirjamaisuus, joten riskinarvioprotokollista ei paljon poiketa, kuten pitkän kurssin käyneet tai ahk-taustaiset. Väitän, että eräs parhaimmista ryhmässäni olevista riskinarvion tekijöistä on poliisitaustainen. Kentällä se saattaa näkyä ns. paskakeikkana, mutta vastuu siirtyy toiselle viranomaiselle, kun on toiminut annettujen ohjeiden mukaan.

Tällöin oikeussalissa on pykälää helpompi puolustautua.

Ryhmässäni on myös kohtuullisen tuore pitkän kurssin käynyt päivystäjä. A-keikkoja tulee PALJON enemmän kuin muilta, ja kentältäkin asiasta jo huomautellaan, mutta: Kun kuuntelin roolini mukaisesti opetustarkoituksessa joitain nauhoja, sekä vertasin riskinarvioprotokolliin, niin aika hyvin menee kohdalleen, ja on valtakunnallisissa "viitearvoissa" A-B-C-D-jakaumissa. Tämä kertoo monien muiden vähättelystä noudatettaviksi tarkoitettuihin ohjeisiin verrattuna. Turhaa riskinottoa omaan persnahkaan päivystäjiltä. (Kun oikeudessa on puitu jo rintakivun C ja B:n eroa päivystäjän virheenäkin)

Loppukaneettina: On silti todella hyvä tietää, mitä eri viranomaiset kentällä saatujen tehtävien jälkeen tekevät, mutta se onkin jo aivan eri maailmansa. Hätäkeskuspäivystäjä kun joutuu yhden aistinsa (kuulo) ja sen ymmärtämisen perusteella päättämään sekunneissa isojakin asioita. Tästä syystä sitä äkkitajutonta ei minuutteja herätellä ennen avun hälyttämistä 702A:na. >> alkutiedot, ja jos ei asentohoidolla + kivuntuottamisella herää, niin tehtävä on valmis!

PS. Itselläni hoitoalan tutkinto kenttä- ja sairaalakokemuksineen, sekä pitkäaikainen palokuntaharrastus, nykyään yksikönjohtajana.  :)  On sitä oman pään muokkaamista tullut harrastettua puheluiden aikana ja jätettyä paljon kikkakolmosia takataskuun, koska ne eivät aina päivänvaloa kärsisi nähdä... Parempi pysyä vain viranomaisten ohjeissa asiakkaalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hätäkeskusten aluejaosta työryhmän esitys: Suomeen kuusi hätäkeskusaluetta

http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/HeadlinesPublicFin/99A815A9A13A6C88C225762B00289BC9

Työryhmä esittää, että Uudenmaan alue muodostaa siirtymäkauden jälkeen yhden hätäkeskusalueen. Uudenmaan ulkopuolella Suomi jaetaan enintään viiteen väestömäärältään mahdollisimman tasakokoiseen, vähintään 650 000 - 700 000 asukkaan, hätäkeskusalueeseen.

Laskin tuossa, että Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu 470 000 ja Lappi 190 000 on yht. 660 000 asukasta. Keski-Suomi  270 000, Etelä-Savo 160 000 ja Pohjois-Savo 250 000 on yht. 680 000 asukasta. Pohjanmaa 440 800 ja Satakunta 230 000 on yht. 670 800 asukasta. Pirkanmaa 480 000 ja Häme 370 000 on yht. 850 000 asukasta.  Pohjois-Karjala 170 000 ja Kaakkois-Suomi 320 000 on yht. 490 000 asukasta .  Tästä jää ulkopuolelle vielä Varsinais-Suomi 460 000 asukasta. Eli joku hätäkeskusalue täytyy jakaa muiden kesken. 

Länsi-Uusimaa 410 000, Helsinki 570 000 ja Itä- ja Keski-Uusimaa 500 000 tekee yhteensä 1 480 000  asukkaan asukaspohjan. 

Mielenkiintoista...  Mikähän HÄKE-alue leikataan kahteen - kolmeen osaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaiketi puhutaan hätäkeskusalueiden määrästä, ei hätäkeskusten määrästä. Tämä unohtuu monelta, myös lehdistöltä. On nimittäin uutisoitu hätäkeskusten määrän vähentämisestä, vaikka vain hätäkeskusalueita on tarkoitus vähentää yhdistämisillä. Hätäkeskusten määrä on ymmärtääkseni vielä auki ja päätöksiä odotellaan yhä. Päätökset voivat vähentää hätäkeskusten määrää, mutta ei sitä ole vielä missään esitetty tai päätetty.

Näin mä uskoisin, korjatkaa jos olen ihan hakoteillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaiketi puhutaan hätäkeskusalueiden määrästä, ei hätäkeskusten määrästä. Tämä unohtuu monelta, myös lehdistöltä. On nimittäin uutisoitu hätäkeskusten määrän vähentämisestä, vaikka vain hätäkeskusalueita on tarkoitus vähentää yhdistämisillä. Hätäkeskusten määrä on ymmärtääkseni vielä auki ja päätöksiä odotellaan yhä. Päätökset voivat vähentää hätäkeskusten määrää, mutta ei sitä ole vielä missään esitetty tai päätetty.

Näin mä uskoisin, korjatkaa jos olen ihan hakoteillä.

Päätöksiä ei ole, mutta eiköhän tämä kerro olennaisen: (lainaus loppuraortista, paperiversio s. 14, pdf s. 21)

Tämän vuoksi strategiatyöryhmän loppuraportissa hätäkeskusten aluejaon keskeisiksi

tavoitteiksi on asetettu muun muassa:

• keskusten lukumäärän vähentäminen

• hätäkeskusten toimintamallien yhtenäistäminen valtakunnallisesti

• hätäkeskustoiminnan sopeuttaminen väheneviin resursseihin

• väestön ja viranomaisten palveluodotuksiin vastaaminen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Asia on saanut tänään jatkoa. Hallitus on hyväksynyt hätäkeskusalueiden vähentämisen viidestätoista kuuteen. Spekulaatioita uusista alueista ja hätäkeskusten sijoituspaikoista..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Pikkusen on kokoa lapin alueella. Voimia päivystäjille jos työpaikka vaihtuu ja muutenkin. On tuokin sitten miettimisen paikka lähteekö huonolla tuurilla monien satojen kilometrien päähän töihin. Hirmusen kokoset alueet, aikahan sen näyttää,että miten loppupeleissä käy.

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käyköhän hätäkeskuksille sama kuin lääkelaitokselle. Eli työntekijät, jotka eivät halua muuttaa, lähtevät toisiin töihin ja henkilöstövaje on järjetön...

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hätäkeskuksien uuden paikkakunnat

http://yle.fi/uutise...ta_1515080.html

Toivottavasti "hävinneet" osaavat kääntää asian positiiviseksi, siirtymäaikaa on kohtalaisesti ja yleensä tällaiset muutokset on jonkun uuden hyvän alku. Eli onnea ja menestystä erityisesti niille joitka eivät voi/halua muuttaa työn perässä, tuskin tämä asia viiden vuoden päästä enää harmittaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pirkanmaan meni näköjään sitten satakuntaan!! :)

Niin meni :angry: Holmlund on Holmlund, en ole aiemminkaan arvostanut ja nyt vielä vähemmän.

No, jos jotain positiivista haetaan, niin ehkä, EHKÄ, meidänkin alueen ensihoitoa joudutaan pikkuhiljaa kehittämään Satakunnan tasolle, kun keikat tulee samasta häkestä. Sääliksi käy satan päivystäjiä kun pääsevät tätä sirkusta pyörittämään. Meillähän esim. alpella ei joku aika sitten vielä ollut hääviä suuronnettomuus- /triageohjetta, koska "heillä on niin paljon kuljetuskapasiteettia, että potilaita ei tarvitse luokitella" :nauraa:

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käyköhän hätäkeskuksille sama kuin lääkelaitokselle. Eli työntekijät, jotka eivät halua muuttaa, lähtevät toisiin töihin ja henkilöstövaje on järjetön...

Veikkailisin, että Uudellamaalla lähtenee taas osa väestä. Helsingin pyöritys on ollut melkoista menoa, ja tontille on määrättä mm. poliiseja. Nyt sitten pyöritetään 1,5 miljoonan ihmisen hätäpuhelut yhdessä paikassa. Katsotaan, onko Helsingin ja Keski-/Itä-Uudenmaan sekä Länsi-Uudenmaan rajapinnan katoamisesta paljon käytännön hyötyä. Kuitenkin täällä ovat pelastus- ja ensihoitoyksiköt ylittäneet rajoja aiemminkin tarvittaessa jossain määrin.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kouvolaan jää häke, mutta osaaks kukaan sanoa mitä sielä tehdään tulevaisuudessa? Jotain erityistehtäviä, eli mitä?! Tämä asia mikä askarruttaa nyt oikestaan joka puolella Suomea, koska Kouvolan tehtävät saattaa vaikuttaa koko maan toimintoihin, mutta miten, sitä ei tiedä kukaan.

Tänään suoraan sanottuna on vähän v-käyrä korkeella minullakin, mutta kai tää tästä iloksi muuttuu?!?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kouvolaan jää häke, mutta osaaks kukaan sanoa mitä sielä tehdään tulevaisuudessa? Jotain erityistehtäviä, eli mitä?! Tämä asia mikä askarruttaa nyt oikestaan joka puolella Suomea, koska Kouvolan tehtävät saattaa vaikuttaa koko maan toimintoihin, mutta miten, sitä ei tiedä kukaan.

Tänään suoraan sanottuna on vähän v-käyrä korkeella minullakin, mutta kai tää tästä iloksi muuttuu?!?

Kouvolaan eri alojen neuvontapuheluita, eli ns. hätäkeskuksiin kuulumattomat paskanjauhanta/neuvonta-puhelut. Lisäksi ilmoitinlaitteiden valvontaa yms. Savon Sanomien mukaan ei edes hätäpuheluita normaalitilanteessa, joten ei todellakaan kukaan ammattitaitoinen hätäkeskuspäivystäjä sinne jää. Kokemus kun poistuu, niin tilalle tuleville on hiukan tyhjä arpa: kokemusta ja tietämystä pitäisi olla, mutta toisin on.

Paljon tärkeämpää onkin nyt, että miten ihmeessä lopetettavien keskusten ylläpito hoidetaan, eli kuinka motivoidaan ihmisiä tekemään kovassa paineessa alivahvuuksilla paljon ylitöitä?? Henkilöstöä lähtee vaihtamaan alaa nopeasti, sekä harvat joihinkin muihin keskuksiinkin. Meiltä tosin ei muuttoliikettä ole tapahtumassa salikeskustelujen perusteella...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vasta luin jostain, että kuinka Pirkanmaan häkessä on tilaa, että se säilyy. Piti olla, että uutta ei rakenneta.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Melkein tulee miettiä että pitäisikö olla tyytyväinen siihen että edes seitsemän häkeä jäi jos ministeri on tätä mieltä ;)

Holmlund:Yksi tai kaksi hätäkeskusta riittäisi

Torstai 11.3.2010 klo 18.21

Sisäministeri Anne Holmlundin (kok) mielestä Suomessa riittäisi yksi tai kaksi hätäkeskusta...

STT Iltalehti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...