Jump to content
MAINOS

Sikainfluenssan massarokotukset kannattaa unohtaa


Reportteri

Recommended Posts

Saas nähdä alkaako saparo ja kärsä kasvamaan lähiaikoina :P (Hoidin meinaan sikaflussapotilasta.)

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

mä valitsen mieluummin possunuhan kuin rokotteen. Ei muhun oo muutkaan influenssat tarttunut ja rokotettukaan ei ole. Joten kerrankos sitä yhden taudin sairastaa  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin harkitsen kyllä tarkkaan, ottaisinko tuota rokotetta, kun tosiaan kunnollista testausta ei kai voida tällä aikataululla. tehdä. Sain loppuvuodesta jo ihan tavallisesta influenssarokotteesta kiitettävän reaktion...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

WHO: Sikainfluenssa levinnyt ennennäkemätöntä vauhtia

Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan sikainfluenssa on tähän asti nopeimmin leviävä pandemia. WHO:n mukaan ei olekaan mielekästä pitää lukua jokaisesta tapauksesta. Järjestö kehottaa maita tästedes ilmoittamaan vain vakavien tapausten ja kuolemantapausten ryppäät sekä epätavalliset tapaukset.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

WHO: Sikainfluenssa levinnyt ennennäkemätöntä vauhtia

Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan sikainfluenssa on tähän asti nopeimmin leviävä pandemia. WHO:n mukaan ei olekaan mielekästä pitää lukua jokaisesta tapauksesta. Järjestö kehottaa maita tästedes ilmoittamaan vain vakavien tapausten ja kuolemantapausten ryppäät sekä epätavalliset tapaukset.

Hyvähyvähyvä.  >:D Mä olen nimittäin kuitannut ohi aika monta puhelua, joissa influ-oireet ja matkustusanamneesi, mutta ei thl:n vaatimat maat. (Nythän se on melko laaja, mut silloin kun se oli lähinnä mexico, jenkit ja kanukit.)

Suomessa on ainakin sata ei-diagnosoitua sikafluta.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kyllä menee vähän överiksi jo tämä sikainfluenssa vouhotus. Täytyy kyllä tarkkaan harkita itelläkin että ottaisko sitä tulevaa rokotetta. Kun pelkästään tavallisen influenssarokotteen ottamisen jälkeen olin sinä vuonna sairaampi ku koskaan aikasemmin.

"Life is a bitch and then you die."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai niin, juttelin meiän lääkärin kaa, joka vastaa näistä sikaflunssista. Kyselin, et pitäiskö mun ottaa kuiteskin matkalle tamiflut, vaikka mulla on matkavakuutus ja eurooppalainen sv-kortti itselle ja lapselle. (Molemmat riskiryhmää)

Se sanoi, että ei tarvitse, kunhan menen siellä heti lääkärin vo:lle, kun oireet alkaa. Tällä hetkellähän nämä meidän alueen sikaflut ovat nimittäin matkustaneet OIREISINA suomeen ja täällä vasta heränneet miettimään josko lääkäri ottais kantaa.  ;D Sillähän se levii, et kuumeisena lentokoneessa tartutetaan kaikki. Tekis kyllä mieli sanoo jotain taa suomalaisten ÄO:sta, mutta en sano...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse varmaan passaan koko rokotteen.

Ja aivan satavarmasti passaan, kuten olen duunin tarjoaman tavisinf.roketteenkin passannut.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse varmaan passaan koko rokotteen.

Ja aivan satavarmasti passaan, kuten olen duunin tarjoaman tavisinf.roketteenkin passannut.

Ne on sentään testattu. Niitä olen ottanut, tätä en ota. En aio olla koekaniini.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse varmaan passaan koko rokotteen.

Ja aivan satavarmasti passaan, kuten olen duunin tarjoaman tavisinf.roketteenkin passannut.

Ne on sentään testattu. Niitä olen ottanut, tätä en ota. En aio olla koekaniini.

Joo, varmasti on, sitä en epäilekkään.

Mutta kuten duunikaverini totes, ent. infektio-osaston duunari siis, että niiden lekuritkaan ei niitä suositellut tavisporukalle(riskiryhmät siis pidän erillään tästä mielipiteestäni), niin totta hitossa se vain vahvistaa omaa mielipidettäni.

Mutta joo, kukin tavallaan :).

Tärkeintä lienee se, että niihin ei voi pakottaa ketään.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy kyllä tarkkaan harkita itelläkin että ottaisko sitä tulevaa rokotetta. Kun pelkästään tavallisen influenssarokotteen ottamisen jälkeen olin sinä vuonna sairaampi ku koskaan aikasemmin.

Tämä on yllättävän yleinen harhaluulo, josta kuulee varsinkin maallikkojen suusta. Influenssarokote ei aiheuta influenssaa eikä muitakaan flunssia, joten jos sairastaa sinä talvena paljon, johtuu se jostain muusta kuin rokotteesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy kyllä tarkkaan harkita itelläkin että ottaisko sitä tulevaa rokotetta. Kun pelkästään tavallisen influenssarokotteen ottamisen jälkeen olin sinä vuonna sairaampi ku koskaan aikasemmin.

Tämä on yllättävän yleinen harhaluulo, josta kuulee varsinkin maallikkojen suusta. Influenssarokote ei aiheuta influenssaa eikä muitakaan flunssia, joten jos sairastaa sinä talvena paljon, johtuu se jostain muusta kuin rokotteesta.

"Rokote voi aiheuttaa lieviä paikallisia reaktioita sekä influenssan kaltaisia oireita: lihas-, nivel- ja päänsärkyä. Yksittäisissä tapauksissa on todettu niveltulehdus ja hyvin harvoin hermotulehdus tai aivohermohalvaus rokotuksen jälkeen. Rokotetta ei voi antaa henkilöille, jotka saavat voimakkaita allergisia reaktioita kananmunasta, sillä rokotteen virukset on viljelty hedelmöitetyissä kananmunissa."

http://www.uta.fi/rokotetutkimuskeskus/influenssarokote.html

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt muuttui hoito taas maksulliseksi näille naskinuhaisillekin:

http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/200907179947089_si.shtml

...ei ihan vielä mutta pian. Stm on vasta kehottanut kuntia ja sairaanhoitopiirejä valmistautumaan pandemian rajaamistoimenpiteistä sairauden lieventämistoimenpiteisiin   :D  Eli possunuha pitää ensin poistaa yleisvaarallisten tartuntatautien listalta, vasta sen jälkeen hoito ja lääkkeet muuttuvat potilaalle maksulliseksi.

Muuten tietääkö joku enemmänkin tuosta rokotteesta. Julkisuudessa on paljon puhuttu, ettei rokotetta ole ehditty kunnolla testata. Mutta eikö yleensäkin influenssarokotukset kehitetä siten, että ensin seurataan, mikä viruskanta kehittyy eteläisellä pallonpuoliskolla kausi-influensaksi ja sen perusteella kehitetään syksyisin rokote. Miten tämän rokoteen kehittely poikkeaa oleellisesti aikaisemmasta tavasta?

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy kyllä tarkkaan harkita itelläkin että ottaisko sitä tulevaa rokotetta. Kun pelkästään tavallisen influenssarokotteen ottamisen jälkeen olin sinä vuonna sairaampi ku koskaan aikasemmin.

Tämä on yllättävän yleinen harhaluulo, josta kuulee varsinkin maallikkojen suusta.

Näinhän se on ja sitä kuulee paljon myös ammattilaisten suusta. Yhtä yleistä on että tavallinen flunssa ja influenssa menee sekaisin. Oletetaan että influenssarokote suojaa tavalliselta flunssalta ja kun näin ei käykkään, todetaan rokote tehottomaksi ja sairautta aiheuttavaksi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Rokote voi aiheuttaa lieviä paikallisia reaktioita sekä influenssan kaltaisia oireita: lihas-, nivel- ja päänsärkyä. Yksittäisissä tapauksissa on todettu niveltulehdus ja hyvin harvoin hermotulehdus tai aivohermohalvaus rokotuksen jälkeen. Rokotetta ei voi antaa henkilöille, jotka saavat voimakkaita allergisia reaktioita kananmunasta, sillä rokotteen virukset on viljelty hedelmöitetyissä kananmunissa."

http://www.uta.fi/rokotetutkimuskeskus/influenssarokote.html

Influenssan kaltaiset oireet eivät ole sama asia kuin influenssa tai flunssa! Oletin vain, että alkuperäinen kirjoittaja tarkoitti sairastelulla tavallisia flunssia, koska se on influenssarokotuksiin liittyvä yleisin harhaluulo.

Tiedän kyllä hyvinkin tarkkaan influenssan hoitoa ja rokotuksia koskevat ohjeistukset, kun olen ollut 2 v influenssatutkimuksessa töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy kyllä tarkkaan harkita itelläkin että ottaisko sitä tulevaa rokotetta. Kun pelkästään tavallisen influenssarokotteen ottamisen jälkeen olin sinä vuonna sairaampi ku koskaan aikasemmin.

Tämä on yllättävän yleinen harhaluulo, josta kuulee varsinkin maallikkojen suusta.

Näinhän se on ja sitä kuulee paljon myös ammattilaisten suusta. Yhtä yleistä on että tavallinen flunssa ja influenssa menee sekaisin. Oletetaan että influenssarokote suojaa tavalliselta flunssalta ja kun näin ei käykkään, todetaan rokote tehottomaksi ja sairautta aiheuttavaksi.

Tiedän kyllä tavallisen flunssan ja influenssan erot. Ehkä vähän huonosti ilmaisin itteeni tuossa kirjotuksessani. Mut pointti oli siis se, että kun sairastuin influenssaan normi rokotteen saamisen jälkeen, niin riski on olemassa, että sairastuisin possunuhaankin rokotteen ottamisen jälkeen, vai kuinka? Mutta suurin huoli on mulla ainakin se, ettei sitä rokotetta ehditä riittävästi testata.

"Life is a bitch and then you die."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...