Jump to content
MAINOS

lääkärin määräys


katmat

Recommended Posts

Olipa kerran maitoallerginen pikkupoika joka kävi säännöllisesti allergiapolilla kontrollissa. Lääkäri oli joka kerta eri. Yksi sanoi, että maitoa ei saa missään tapauksessa kokeilla kotona, koska siitä oli tullut altistuksessa sen verran voimakas reaktio. Toinen lääkäri kysyi seuraavas kontrollis, että oletteko jo kokeillu maitoa kotona, johon äiti ihmeissään että emme kun lääkäri kielsi ehdottomasti.Tähän tämä lääkäri sanoi, että rohkeasti vaan kokeilemaan, että ei sen takia nyt sairaalaan tartte tulla altistamaan. Äiti oli ihan ihmeissään. Kumpaa hän nyt sitten tottelisi? Hoitaja on puun ja kuoren välissä kun lääkärihän asiasta määrää. Onko teillä tällaisia kokemuksia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No lääkäriä. Eihän toi nyt niin iso asia oo. (Paitsi sen pahasti allergisoituneen äidin mielestä, mut sitähän tää ei vissiin oo, kun ei ole omaa kroppaa kolottaa-topic...) Tilanteethan muuttuu joka kontrollille ja kivahan se on, että on joku lääkäri joka uskaltaa rohkaista vanhempia.

P.S. Olen exmultiallergisen äiti, tiedän että järki voi joskus sumentua, mutta jälkiviisaana kuuntelisin lääkäriä. Hoitajana aina lääkärin määräyksestä. So simple.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mä en kyllä lähtis kotona kokeilemaan, jos altistuksessa reaktio ollut raju. Keskustelisin itse sen lääkärin kanssa asiasta vielä (kertoisin äidin olevan hämmentynyt erilaisista neuvoista) tai antaisin perheelle soittoajan, jotta äiti voi selvittää asian lääkärin kanssa itse. Mä ainakin työssäni lastensairaanhoitajana olen saanut mitä ihmeellisempiä määräyksiä, -onneksi en ole niitä summittaisesti toteuttanut. Ois ollut meinaan hengenlähtökin lähellä enemmän kuin kerran. Ja omieni kanssa saanut kyllä mitä kummallisempia kommentteja, jos olen vieraalla lääkärillä joutunut käyttämään. Kyllä niitä virheitä sattuu lääkäreillekin, etenkin jos eivät perhettä kunnolla tunne.

Allergioissahan reagointitavat on niin erilaisia; omani reagoi viiveellä eikä ns. hengenvaarallisia oireita, joten altistan kotona vaikka lääkäri välillä sairaala-altistuksia ehdottaakin. Meillä kun oireet tulee 3-4. pv annetusta ruuasta, ei se polilla altistamisessa olisi järkeä. Mutta nopeissa ja rajuissa reaktioissa ehdottomasti altistukset valvotusti.

Musta hoitaja on muutakin kuin lääkärin määräyksiä toteuttava "automaatti", ennen kaikkea potilaan asioiden ajaja eli jos itseäsikin arvelluttaa kyseinen asia, niin rohkeasti selvittämään se lääkäriltä.

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...