Jump to content
MAINOS

8 yövuoroa peräkkäin


marjuli64

Recommended Posts

3 vkon listani koostuu hurjista vuoroista. esim 3 vapaata - 8 yötä, - 3 vapaata ja 3 yötä.

Palkassahan tämä ei näy muina kuin yövuorolisinä. Kuuluisiko saada jonkinlaista korvausta ylipitkästä (8 yön putkesta ) ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

3 vkon listani koostuu hurjista vuoroista. esim 3 vapaata - 8 yötä, - 3 vapaata ja 3 yötä.

Palkassahan tämä ei näy muina kuin yövuorolisinä. Kuuluisiko saada jonkinlaista korvausta ylipitkästä (8 yön putkesta ) ?

Ei kuuluisi. Mutta moisia putkia sinulla ei voida teettää ilman sun nimenomaista suostumusta/toivetta.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 vkon listani koostuu hurjista vuoroista. esim 3 vapaata - 8 yötä, - 3 vapaata ja 3 yötä.

Palkassahan tämä ei näy muina kuin yövuorolisinä. Kuuluisiko saada jonkinlaista korvausta ylipitkästä (8 yön putkesta ) ?

Sinuna ehdottaisin vuoron tai kahden siirtämistä jälkimmäiseen yöputkeen; muutenhan tuo kuullostaa ideaalilta vakiyökön listalta..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sinuna ehdottaisin vuoron tai kahden siirtämistä jälkimmäiseen yöputkeen;

...ja muistuttaisin listan suunnittelijaa työaikalain rajoitteista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu kannattaa ehdottomasti sanoa että et halua tehdä noin pitkää putkea jos et halua. Mä omaan tosin sellasen näkemyksen että on mukavampi kun on työputkia ja vapaaputkia. Mikään ei ole rasittavampaa ku joka toinen päivä vapailla ja joka toinen päivä työssä. :nauraa:

Syy miksi änkesin tähänkin topicciin mukaan oli kun katsoin tuolta Oskun linkistä: "Vuorotyössä vuorojen on vaihduttava säännöllisesti ja muututtava ennakolta sovituin ajanjaksoin. Vuorojen katsotaan vaihtuvan säännöllisesti, kun vuoro jatkuu enintään yhden tunnin yhdessä työhön sijalle tulleen vuoron kanssa"

Mikä tähän mahtaa olla syynä? Meillä töissä on välillä niin että aamu ja iltavuorot ovat päällekkäin tunnista kahteen tuntiin.

En tiedä varmaksi mutta olen melko varma ettei tähän ole haettu mitään lupaa, enkä näe siitä minkäänlaista haittaa työntekijöiden näkökulmasta, joten en aio sanallakaan siitä eteenpäin. Suuri ihmetys vain kohtasi kun lueskelin tuon tuolta :nauraa:

Äkkiä tulisi mieleen hyödyllisempiäkin lakeja liittyen esim. vuorojen kierrosta. Ilta-aamu yhdistelmä on itelle jotain tappavaa. Samaten pätkä ja yö tulisi jollain säädöksellä kieltää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu kannattaa ehdottomasti sanoa että et halua tehdä noin pitkää putkea jos et halua. Mä omaan tosin sellasen näkemyksen että on mukavampi kun on työputkia ja vapaaputkia.

Juu mutta noita yli seitsemän yövuoron pidempiä putkia ei saa tehdä kuin poikkeusluvalla, siinä ei työntekijän/työnantajan halu auta. Niitä ei saa suunnitella listaan enempää kuin seitsemän peräkkäin vaikka duunari haluaisikin. Eli sille listan suunnittelijalla pitää sanoa että se on työaikalain vastaista. :nauraa:
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu mutta noita yli seitsemän yövuoron pidempiä putkia ei saa tehdä kuin poikkausluvalla, siinä ei työntekijän/työnantajan halu auta. Niitä ei saa suunnitella listaan enempää kuin seitsemän peräkkäin vaikka duunari haluaisikin. Eli sille listan suunnittelijalla pitää sanoa että se on työaikalain vastaista. :nauraa:

Täysin uutta tietoa mulle. Oon käsittäny kaikki työaikasäädökset tähän asti niin että työntekijät saa tehdä jos vaan jaksaa ja tahtoo (pl. rekkakuskit) ja työnantajan sitten taas tulee noudattaa sitä mitä on kirjoitettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voin tietysti olla väärässäkin, mutta minä olen siinä käsityksessä että lait koskee kaikkia osapuolia. Työaikalain yksi tarkoitus on suojella työntekijää, ts tämä on työsuojeluasia jota työsuojeluviranomaiset valvoo. Työnantaja on velvollinen tekemään yötyötekijöille säännöllisiä terveystarkastuksiakin jne (siitä kyllä lipsutaan paljon vaikka ei saisi).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voin tietysti olla väärässäkin, mutta minä olen siinä käsityksessä että lait koskee kaikkia osapuolia. Työaikalain yksi tarkoitus on suojella työntekijää, ts tämä on työsuojeluasia jota työsuojeluviranomaiset valvoo.

Itse olen urani aikana sopinut työnantajan kanssa monestikin kvtessin ja työaikalain vastaisista ratkaisuista, mutta ainoastaan silloin kun niistä on ollut itselle jollakin tasolla hyötyä. Lainsäädäntö toimii melko yleisellä tasolla ja paikalliset oluhteet vaihtelevat hyvin paljon. Tästä syystä paikallista sopimista tarvitaan edelleen, eikä lakipykälät ja ohjeet saa minun mielestä olla esteenä kevyemmille tai jollakin muulla tavalla paremmille työaikamalleille ja ratkaisuille.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on perusteltu joskus pitkät työputket sillä, että joka viikko on oltava pakollinen viikkolepo. Mutta jos viikkolepo on maanantai ja seuraavan viikon viikkolepo on sunnuntai, niin siihen väliin mahtuu 12 päivän työputki.

Ok, hulluhan sellainen pomo on joka tuollaisia teettää jatkuvasti. Tilapäisesti ymmärrän jos työntekijä itse on siihen suostuvainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on perusteltu joskus pitkät työputket sillä, että joka viikko on oltava pakollinen viikkolepo. Mutta jos viikkolepo on maanantai ja seuraavan viikon viikkolepo on sunnuntai, niin siihen väliin mahtuu 12 päivän työputki.

Juu totta, jokaiseen kalenteriviikkoon pitää sisältyä lepopäivä.

Itse olen urani aikana sopinut työnantajan kanssa monestikin kvtessin ja työaikalain vastaisista ratkaisuista, mutta ainoastaan silloin kun niistä on ollut itselle jollakin tasolla hyötyä.

Minäkin olen monesti mm. kävellyt punaisia päin, mutta se ei tarkoita että se on oikein tai lain ja asetusten mukaista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Triviatietona, työaikaa yms koskevia lakeja voidaan venyttää tietyiltä osin valtakunnallisilla työehtosopimuksilla, mm työaikalain 8 luku kertoo mistä voidaan sopia. Se mistä työntekijä ja työnantaja voivat keskenään sopia, on siellä myös määritelty. Samaisessa luvussa kerrotaan myös että jos työsopimuksella vähennetään työntekijälle k.o  lain mukaan tulevia etuja, on kyseinen sopimus mitätön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen urani aikana sopinut työnantajan kanssa monestikin kvtessin ja työaikalain vastaisista ratkaisuista, mutta ainoastaan silloin kun niistä on ollut itselle jollakin tasolla hyötyä.

Minäkin olen monesti mm. kävellyt punaisia päin, mutta se ei tarkoita että se on oikein tai lain ja asetusten mukaista.

Kuten jo sanoin niin lainsäädäntö ja työehtosopimukset eivät ole kaikissa tilanteissa ajantasalla ja niitä orjallisesti noudattamalla ei aina päästä työntekijän kannalta parhaaseen lopputulokseen. Sen takia asioita pitää sopia paikallisesti, yleensähän näin tehdessä ei edes rikota lakejakaan. (kvtessihän nyt ei varsinainen laki edes olekaan..)

Perusteluna miksi joudun tekemään 8 yötä on että muuten tunnit eivät mene tasan, ja ehdotettiin sitten yhden -kahden aamu-/iltavuoron tekemistä vielä lisäksi jotta voisin tehdä vain 7 yötä putkeen

Hyvä esimerkki siitä miten pykäliä noudattamalla tehdään puolihuonosta ja laittomasta työvuorolistasta erittäin huono laillinen työvuorolista. Hyvä listantekijähän olisi osannut alunperin laittaa yöt 6+5 mallin mukaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoittaako tämä sitä - että työsopimukseni on mitätön, ja voin lähteä talosta ilman irtisanomisaikaani ?

hmm. en haluaisi alkaa rettelöitsemäänkään :(

Ei tarkoita, mutta se sinun työvuorosuunnitelmasi on työaikalain vastainen. Ei tarvitse rettelöidä, sanot vaan esimiehellesi vaikka tyyliin "tässä työvuorosuunnitelmassa on varmaan sattunut vahinko, käsittääkseni työaikalain mukaan yövuoroja saa suunnitella vain seitsemän peräkkäin" tai jotain sen tyylistä. Ei aina tarvi nousta barrikadeille, useimmiten asiat selviävät neuvottelemalla :o Jos asiapuhe ei tehoa, niin sitten yhteys luottamusmieheen. Sinun ei tarvitse tehdä 8 yötä putkeen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jeps, uupunut olen. Tämä näkyy siinä että päivällä kun saisi nukkua, herään jo klo 13 maissa viimeistään.  Listani on päätön, varsinkin kun pisimmät vapaat mitä 8 yön puurtamisen jälkeen on,  ovat 5 vapaapäivää.   Palaudu nyt siinä sitten kun uusi satsi taas alkaa.  Perusteluna miksi joudun tekemään 8 yötä on että muuten tunnit eivät mene tasan, ja ehdotettiin sitten yhden -kahden aamu-/iltavuoron tekemistä vielä lisäksi jotta voisin tehdä vain 7 yötä putkeen

Silloin ku mä tein pelkkää öitä niin silloin mullakin listat jäi vajaiks mut jotenkin ne oli sumplittu et ne sai "hyvityksis" ja niitä ei tarvinnut tehdä lainkaan...

Jaksamisia sulle  :o Toivottavasti nyt jotenkin ton sun tilanteen sais järkeväks tälläisella listalla polttaa ittensä aika tehokkaasti loppuun....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...