Jump to content

Soulcaptain

Terapeuttikoulutukset

Recommended Posts

Soulcaptain

Hoi!

Onkos täällä paljon porukka terapeuttikoulutuksissa? Minkä suuntauksen? Kauanko kestää? Maksaako työnantaja? Mitä olet hyötynyt koulutuksesta? Kuinka paljon teet/suunnitelet tekeväsi tulevaisuudessa terapiatyötä?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SHV

käyn parhaillaan psykoterapian perusteet-jaksoa, jotta saan TEOn vaatimat 30 opintoviikkoa täyteen psykiatrian opintoja ja voin joskus aikanaan saada käyttää psykoterapeutti-nimikettä, jos ne opinnot saan joskus loppuun. Koska olen AMK-sairaanhoitaja, niin en pääse suoraan aloittamaan terapiaopintoja. Näin on asia selitetty ja selvitetty meille.

Tämä jakso on sinänsä hyvä tällaiselle psykiatrisen hoitotyön aloittelijalle, jotta saan tietoa eri psykoterapian suuntauksista, vaikka luonnollisesti tässä koulutuksessa korostuu CBT, koska sen puolen immeiset on meillä kouluttajina.

Työnantaja maksaa tämän koulutuksen. Jatkot katsellaan ensi vuoden puolella, kunhan tämä koulu loppuu.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Soulcaptain

Onko kyseessä Integrum-instituutin järjestämä kurssi?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
sera

Olen käynyt työnantajan maksamana YET tason ja nyt VET tason koulutuksessa parhaillaan, josta maksan itse puolet.

Koulutusta voin käyttää työssäni ja se oikeastaan oleellinen osa työtäni.YET kestoltaan muistaakseni 4 vuotta ja VET reilu 2 vuotta. Aiemmin olen käynyt myös 3 vuotta ET tason koulutusta eri terapiasuuntauksen (perhe ja pari) alalla. Tuo YET ja VET on yksilöterapian puolta.Aiemman koulutuksen olen itse kokonaan maksanut.

Meidän talosta on paljonkin ihmiset koulutuksessa, osa noissa perusteet osioissa, koska TEO:n vaatimuksiin tullut tarkennuksia. Ilman perusteet jaksoa ei nykyään taida pystyä kouluttautumista jatkamaan niin, että siitä saisi TEO:n pätevyyden psykoterapeutiksi.

Nykyään koulutuksia kannattaa käydä yliopistojen täydennyskoulutusyksiköissä sillä TEO:n suunnalta näyttää sitlä, että ne tulevat olemaan jatkossa niitä hyväksyttäviä tahoja kouluttajina. Ei sitten tule yllätyksiä matkaan pätevöitymisen kanssa.

Onhan ne markkinat olleet jossain vaiheessa aika villit noissa koulutuksissa...

Se mihin koulutukseen kukakin hakeutuu on varmaan persoona ja työpaikkakysymys. Ainut minkä suhteen olen kriittinen on tuo lyhytterapia/ratkasukeskeinen terapeuttikoulutus. Olin kuuntelemassa 2 päivää ko koulutusta ja sisällöllisesti se oli ainakin minun mielestä todella ohutta. En siitä koulutuksen tasosta kyllä suostuisi mitään maksamaan ja aika heppoinen terapeutti niillä eväin taitaisi tulla. huh.gif

Juu ja teen yksityistä myös tuon päätyön ohella  :P

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kmmo

Valmistun sairaanhoitajaksi loppuvuodesta ja harkitsen tulevaisuudessa psykoterapeutiksi jatkamista.

Ajattelin valmistumisen jälkeen (tai vähän ennen sitä) aloittaa noi psykoterapiakoulutuksen vaatimat lisäopinnot... ja niistä mulla olisikin sellainen kysymys, että mikä mahtaa olla niistä paras valmentava koulutus?

Metropolia ainakin järjestää "Psykoterapeuttikoulutuksen edellyttämät lisäopinnot" ja Psykoterapiainstituutti myöskin tarjoaa jotain valmentavia opintoja, mutta näiden molempien hinnat on melko korkeat. Halvempi vaihtoehto olisi tehdä psykologian approbatur avoimessa yliopistossa, mutta ne ovat vain 25 op (verrattuna esim. Metropolian 30 op koulutukseen)... eli, onko tämä ongelma?

Entä onko noita valmentavia koulutuksia edes mahdollista aloittaa sh-opiskelijana, vai täytyykö olla jo valmistunut? Ainakaan avoimessa sillä ei pitäisi olla merkitystä.

Muokattu - kmmo

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kamilla K

Tässä myös toinen aiheesta kiinnostunut aloitteleva sh-opiskelija, aikuinen alan vaihtaja. Tulevaisuuden tavoitteena siintää psykoterapeutiksi kouluttautuminen.

Mietinkin yhteen aikaan mitä reittiä sinne edetä, lukeako psykologiksi jossain yliopistossa vaiko mielenterveystyöhön perehtyneenä sh:na. No, tämä vei voiton mm. käytännönläheisyytensä vuoksi. 

Siksipä tässä tahtoisin (koulutusten hintoja hirviteltyäni) kysellä teiltä, että kuinka yleistä on, ja millaisista taloista, millaisessa tilanteessa, että työnantaja osallistuu psykoterapeuttikoulutuksen kustannuksiin?

Olen niin tuore tapaus alalla, etten ole päässyt tiedustelemaan, käyvätkö noihin "Psykoterapeuttikoulutuksen edellyttämiin lisäopintoihin" myös avoimen yo:n puolella suoritetut opinnot. Se olisi hienoa, koska meinaan juuri ilmoittautua perusopintoihin. 

Odottelen mielenkiinnolla myös kmmon kysymykseen lisätietoja minäkin :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kmmo

Olen itse kuullut, että kovin helpolla ei työnantajat osallistu terapeuttikoulutusten kustannuksiin - paitsi ehkä jos työpaikka on jossain sellaisella alueella missä on huutava pula terapeuteista.

Minun tietääkseni nuo avoimen yo:n psykologian opinnot kyllä kelpuutetaan noiksi lisäopinnoiksi, mutta kannattaa ehkä varmistaa yliopistolta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kamilla K

Juu-u, sitä vähän arvelinkin. Selvittelen lisää noita opintoja, kun psyka todella kiinnostaa :)

Luin tuolta: https://www.sairaanhoitajaliitto.fi/ammatilliset_urapalvelut/julkaisut/sairaanhoitaja-lehti/1_2005/muut_artikkelit/_se_on_sellaista_tulipalon_sammu/

jutun vuodelta 2005, kun tuoreempaakaan en vielä löytänyt. 

Sieltä silmääni pisti kohta, jonka mukaan "Vaikka psykiatriset sairaanhoitajat ovat koulutuksensa perusteella päteviä työskentelemään mielenterveystoimistossa, niin käytännössä he itsekään eivät pidä tutkintoaan riittävänä mielenterveystoimiston itsenäiseen työhön. Koulutuksen katsotaan antavan ainoastaan hyvän perusvalmiuden työlle. Sairaanhoitajat päivittävätkin usein ammattitaitoaan lisäkoulutuksella. He maksavat enimmäkseen itse esimerkiksi psykoterapiakoulutukset. Epäkohdaksi koetaan se, että laillistettu psykoterapeutin pätevyys ei tuo lisäystä sairaanhoitajan palkkaan." 

Psykoterapiakoulutukseen tuli muutoksia siis vuoden 2012 alusta, ja olen lukenut, että koulutuksen kustannukset ovat nousseet "merkittävästi" (en tiedä, mitä ne olivat ennen sitä?), mutta jos ihminen joutuu maksamaan itse koulutuksestaan 20 000 - 30 000 e, mutta se ei tuo lisää palkkaan, vaikka pätevyydet kasvaa ja toimenkuva muuttuu monivuotisen koulutuksen myötä.. .. niin sehän vasta motivoi jos mikä!

Tuossa jutussa puhutaan mielenterveystoimistosta,miten mahtaa erota tilanteesta muissa työpaikoissa?

Jos joku alan konkari olisi kuulolla, ja kertoisi tietojaan tästä sh + psykoterapiakoulutukset ja palkka ja toimenkuva sen jälkeen, niin olisin kiitollinen!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

mutta jos ihminen joutuu maksamaan itse koulutuksestaan 20 000 - 30 000 e, mutta se ei tuo lisää palkkaan, vaikka pätevyydet kasvaa ja toimenkuva muuttuu monivuotisen koulutuksen myötä.. .. niin sehän vasta motivoi jos mikä!

No se on pelkästään omaa typeryyttä maksaa koulutuksesta 30000 euroa omasta pussista jos palkka ei nouse.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kamilla K

No sitähän se on! Vaikka summa roimasti pienempikin.

Mutta miten voi olla niin, että laillistettu pätevyys ei tuo lisäystä palkkaan. ?! 

"koetaan epäkohtana" on hieman laimea ilmaisu ko. kohdassa.

vissiin parempi toimia yksityisenä sitten.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
167timo

Onkohan kellään tietoa tästä koulutuksesta http://www.psykoterapiakoulutus.fi/? Hinnoista en löytänyt sivustolta tietoa ja lause " tutkinto oikeuttaa hakemaan Valviralta käyttöoikeuden psykoterapeutin ammattinimikkeeseen" jättää jotenkin epävarman fiiliksen hyväksyykö Valvira ko tutkinnon..

edit.

Googlella löytyi pari artikkelia aiheesta:

https://www.sttinfo.fi/release?releaseId=15072171

http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/suomessa+voi+pian+suorittaa+maisterintutkinnon+psykoterapiasta/a992999

Muokattu - 167timo

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Mutta miten voi olla niin, että laillistettu pätevyys ei tuo lisäystä palkkaan. ?! 

"koetaan epäkohtana" on hieman laimea ilmaisu ko. kohdassa.

Palkka maksetaan pääsääntöisesti TEHTÄVIEN, ei koulutuksen mukaan. Eli jos psykiatrialla toimiva sairaanhoitaja käy psykoterapiakoulutuksen eikä hänen tehtävänkuvansa muutu, miksi tällaisesta koulutuksesta pitäisikään lisää palkkaa maksaa. Sama esim. jos joku hoitaja käy YAMK- tai TtM-tutkinnon ja jatkaa entisessä tehtävässään. Vastaavasti taas jos tehtävänkuva on laaja, ei sillä ole merkitystä mikä on ihmisen koulutus (eli onko se lähihoitaja vai TtT), vaan palkka pitää maksaa tehtävien mukaan.

Eri asia on sitten tietysti, jos terapiakoulutuksen jälkeen rupeaa tekemään jotain mitä ei aiemmin tehnyt. Silloin palkkaa pitää tarkistaa (ei tarkoita välttämättä että se muuttuu). Tällaisista palkka-asioista tietysti on hyvä sopia ennen koulutukseen menoa työnantajan kanssa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kmmo

Onkohan kellään tietoa tästä koulutuksesta http://www.psykoterapiakoulutus.fi/? Hinnoista en löytänyt sivustolta tietoa ja lause " tutkinto oikeuttaa hakemaan Valviralta käyttöoikeuden psykoterapeutin ammattinimikkeeseen" jättää jotenkin epävarman fiiliksen hyväksyykö Valvira ko tutkinnon..

Kyllä toi on ihan oikea koulutus.

Luulen, että tuossa vain pelataan varman päälle kun sanotaan, että "oikeuttaa hakemaan" eikä lupaile mitään varmana... voihan se Valvira antaa kieltävän päätöksen jostain muustakin syystä, vaikka koulutus niille kelpaisikin.

Muokattu - kmmo

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: JON
‎6‎.‎9‎.‎2014 klo 13.24, 167timo kirjoitti:

Vähän myöhässä vastaus, mutta tuolla Psykoterapiainstituutilla on todella kyseenalainen maine. Kyllä sieltä voi myös ihan oikeaksikin psykoterapeutiksi valmistua, mutta suosittelen harkitsemaan muita vaihtoehtoja ensin.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/terapeuttitehdas-16-500-euron-koulutus-ei-takaa-psykoterapeutin-ammattia/

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.