Jump to content
MAINOS

Sikainfluenssanäytteenotto ja potilaiden hoito


Sairaanhyvähoitaja

Recommended Posts

Hei!

Onko täällä ketään, joka olisi ottanut näytteitä epäillyltä sikainfluenssapotilaalta tai jopa hoitanut sikainfluenssapotilasta (eli siis A(H1N1)-potilasta)? Meikäläinen joutui moiseen touhuun eilen ensimmäistä kertaa, ja hieman sekavat systeemit oli ainakin meillä...Esim. saman perheen lapsipotilaista ottaa näytteet lastensairaanhoitaja ja aikuisista sisätautipäivystyksen sh. Eristyssysteemit mielestäni hoidettu hyvin (tosin liioittelun makua on, koska kyseessä ei kuitenkaan ole niin vakava sairaus mitä alkuun luultiin...mutta onpa harjoitusta vastaisuuden varalle, kun tulee jokin "oikeasti" vaarallinen tartuntatauti). Oon huomannut, että lastenlääkärit määräävät Tamifluta eri kriteerein kuin sisätautilääkärit ja siten perheessä saattaa osa syödä lääkettä ja osa ei vaikka oireet ja anamneesi olisi sama...tai sitten jompi kumpi lääkäreistä myöntyy ja kaikille aloitetaan lääkitys, vaikkei tarvitsisikaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä olen ottanut näytteitä ihan sikana :D ja hoitanut myös potilaita, joilla myöhemmin todettu N1H1. Vaikka itse olin tavannut ohjeet läpi ennen näytteenottoa, oli eka näytteenottokerta opettelua. Eikä ne meidän HUS:n ohjeet mitenkään aukottomat ole. Etenkin kun lähes päivittäin tulee uusia ohjeita, joista osa on ristiriidassa edellisten kanssa (esim harvinaisen sekava on ohje, mistä potilaat saa Tamiflunsa).

Meillä minimoidaan eristyksessä kävijät. Potilaat sopivat puhelimitse kellonajan, koska saapuvat näytteenottoon. Täksi ajaksi influessapotilaan hoitoon irroitetaan yksi sh, joka hoitaa potilaat ja ottaa kaikilta potilailta nenä-ja nielunäytteet. 1 lab. hoitaja ottaa verinäytteet. sis- ja lastenlääkärit hoitavat omat potilaansa.

Tamiflu-hoidon aloittamisesta konsultoidaan infektiolääkäriä, samoin kuin estolääkityksen aloittamisesta. Pääsääntönä meillä on, että vain oireiset potilaat kutsutaan näytteenottoon ja heille aloitetaan Tamiflu-hoitoannoksella, kunnes vastaukset valmistuvat. Estolääkitys aloitetaan vain riskirymiin kuuluville (=joka kuuluvat influenssa-rokotusohjelman piiriin) tai jos perheessä on yksikin alle kolme vuotias, saa koko perhe estolääkityksen. Kuulostipa sekavalta, mutta oikeasti toi on ihan selvä ohje. Eli meilläkin osa perheestä voi saada Tamifluta hoitoannoksella, joku estolääkityksenä ja oireeton jää ilman lääkitystä.

Mä myös ajattelen - ja olen sanonutkin potilaille - että samalla kun hoidamme näitä influessapotilaita, testaamme omia valmiussuunnitelmia. Itse asiassa potilaat ovat ymmärtäneet tilanteen hyvin. Kauheasti tuohon näytteenottoon vain kuluu aikaa.  Eilen sain homman läpi 2½tunnissa ja se oli ennätys, välillä on mennyt neljäkin tuntia, kun labraa ja lääkäriä on joutunut odottamaan pitkään.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan järkevältä kuulostaa tuo teidän käytäntö. Kai se Suomessa pitäisi joka puolella tietysti olla sama, mutta käytännössä ei kai ole...Kuulin että joku "korkeampi infektiolääkäreiden taho" pitää kokouksen lähiaikoina ja miettivät milloin eristyskäytännöistä luovutaan, koska jos epidemia alkaa elo-syyskuussa ja miljoona suomalaista sairastuu, systemaattisesta näytteenotosta on pakko luopua jossain vaiheessa.

Mulla meni näytteenotossa 1 h 15 min. No, varsinaisessa näytteenotossa tietysti vain ehkä minuutti, mutta kaikkeen muuhun "säätöön" menee aikaa. Kyseessä oli siis yksi lapsi josta otin näytteet ja lastenlääkäri tutki hänet. Äidin tutki sitten sisätautipäivystäjä. Myös labra ja rtg kävivät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teillä on tosi nopeeta toimintaa! Meillä labran paikallesaaminen kestää vähintään 15-20 min, vaikka etukäteen olisin ilmoittanutkin näytteenotosta. CRP:n vastausta saa odottaa 1½t ja lääkärikin tutkii potilaan vasta sitten kun labrat on valmiina, eli käytännössä tutkittuaan potilaan kotiuttaa hänet samalla.

Mä näin - olikohan se keskiviikkona - pätkän jostain ajankohtaisohjelmasta. Siinä haastateltiin Hyksistä Ville Valtosta, ja hän sanoi jotain siihen suuntaan, että ensi viikon alkupuolella pidetään aiheesta palaveria ja päätetään, millä linjauksilla N1H1 jatkossa hoidetaan. Olisitkohan tuttavasi viitannut tuohon samaiseen haastatteluun. Valtonen puhui myös, ettei rokote ehdi ensimmäiseen aaltoon (elo-syyskuuhun), vaan kansalaiset yritetään rokottaa ennen ns toista aaltoa, joka tullee vuoden vaihteessa.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

minkä takia nää sikaflue pot. pitää tulla kotoa sinne labraan?eli siis käytännössä HUS -saku joutuu asemalle autonvaihtoon eli ruttobussi alle.miksei labra voisi käydä kotona?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä potilaat on ollu sen verran hyväkuntoisia, että ovat tulleet omalla autolla poliklinikalle. Edeltävästi sovittu mihin aikaan tulevat ja minne, että tiedetään olla vastassa ja antaa heti maski naamalle. Ovi on suoraan eristyshuoneen vieressä ja menevät sinne suoraan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mietittiin tuossa työporukalla, että huvittavaahan tämä on siinä mielessä, että hoitaja suojautuu aivan järkyttäviin suojiin, ainakin meillä, ja näytteitten oton jälkeen potilas jos on hyvä kuntonen/vointinen lähtee taas omalla autolla tai jopa taksilla kotiin ilman mitään suojaa..... :nauraa: no tautihan on kyllä tulossa ja jokainen sen jossain vaiheessa jotenkin sairastaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin kaikki potilaat olleet tähän mennessä hyväkuntoisia, puolet lapsia ja puolet noin 30-40v. Ohjeistamme heidät puhelimessa tulemaan omalla autolla, taksia tai yleisiä kulkuvälineitä he eivät saa käyttää. Ja näytteenoton jälkeen heidät lähetetään kotiin suorinta tietä vapaaehtoiseen kotieristykseen.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin kaikki potilaat olleet tähän mennessä hyväkuntoisia, puolet lapsia ja puolet noin 30-40v. Ohjeistamme heidät puhelimessa tulemaan omalla autolla, taksia tai yleisiä kulkuvälineitä he eivät saa käyttää. Ja näytteenoton jälkeen heidät lähetetään kotiin suorinta tietä vapaaehtoiseen kotieristykseen.

Mites sellaset joilla ei ole omaa autoa? (Jos taxia siis ei saa käyttää...) :o

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...