Jump to content
MAINOS

Taloussanomat: hoitajien tilipussi paisunut vuodessa yli 10%


Reportteri

Recommended Posts

Taloussanomien ja Ilta-Sanomien tekemässä palkkavertailussa tarkasteltiin eri ammattien keskimääräisiä kokonaisansioita kuukaudessa. Kertaluonteiset erät kuten lomarahat eivät ole mukana. Selvityksen mukaan kunnissa työskentelevät sairaanhoitajat tienasivat viime vuonna 2 772 euroa kuukaudessa Vuonna 2007 vastaava summa oli 2 507 euroa eli nousua on yli kymmenen prosenttia. Osastonhoitaja sairaalassa venyi vielä parempaan: hänen kokonaisansionsa 2008 oli 3 216 euroa kuukaudessa, korotusta edellisvuoteen tuli 11 prosenttia.  http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/06/26/katso-mita-hoitaja-tienaa-nyt/200915180/12

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vertailun vuoksi: teollisuudessa eri ammattien palkat nousivat samana ajanjaksona keskimäärin 5 prosenttia.
Joka on monesti euroissa enemmän kuin meillä 10%. Pelkkien prosenttien tuijottaminen ei kerro koko totuutta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäksi:

Hoitaja tekee tilinsä eteen enemmän töitä. Viimeksi kun olin teollisuudessa duunissa niin siellä oli 20 päivän kierrossa 8 vapaata. Nykyisessä työpaikassani vapaita tulee 7 kun päiviä on kierrossa 21. Nopeasti laskettuna vuodessa eroa n. 16 päivää joka vastaa noin 3/4 kuukauden palkkaa. Eli tämän perusteella hoitajien tuloista voitaisiin vähentää tuo 5% vertailua tehdessä.

Artikkelissa ei puhuttu mitään ryhmästä joita on huomattavasti enemmän hoitoalalla kuin sairaanhoitajia, jonka nousu myöskin on pienempi. Lähihoitajien palkka nousi 6,2 prosenttia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja: 2 960€/kk  huh.gif Mitä psk**! Taas vääristellään ja annetaan kansalaisille aivan väärä käsitys.

No one dies a virgin, Life screws us all

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja: 2 960€/kk  huh.gif Mitä psk**! Taas vääristellään ja annetaan kansalaisille aivan väärä käsitys.

Miten noita voi hirveästi vääristellä, eiköhän noi kuntien maksamat palkkasummat toimiteta Tilastokeskukseen kohtuullisen automaagisesti. Jos siinä tapahtuis systemaattinen vääristely, sepä olisi kova juttu.

Perusongelma noissa palkkavertailuissa on toki se, että yksityissektorin ilmoittamien palkkojen osalta ei ole mitään takeita pitävätkö ilmoitetut summat paikkaansa. Ts. sisältääkö ne esim. kaikki lisät ja palkkaan kuuluvat luontaisedut.

LVSK:n osalta kovankuuloista summaa selittää se, että nuorimmatkin LVSK:t on olleet töissä n. 15v, ja keski-ikäkin alkaa olla varmasti lähempänä 50v. Ikälisiä on kertynyt. Lisäksi vaksien määrä ei varmaan ole kauhean suuri enää, joten muutama tosi kovapalkkainen vääntää helposti keskiarvoa ylöspäin. Juu, niitä kovapalkkaisia löytyy esim. muutamasta tulipalokunnasta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parasta olisi laskea kaikista korottamaton tuntipalkka ja siitä sitten lähteä vasta vertailemaan.

Privaattipuolella sulla saattaa olla työsuhdeauto ja -asunto, erittäin laaja työterveyshuolto, ilmainen hammashuolto, ateriaetu yms. jotka pitäisi huomioida palkkana myös.

Kuntasektorin sisällä (jossa siis tämmöisiä etuja ei käytännössä ole, pl. työterveyshuolto terveydenhuollon työntekijöillä ehkä) peruspalkan vertailu vois olla ihan OK mutta koko kansantaloudessa tulisi vääristyneitä tuloksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpäs tajunnut moista lainkaan. Pitää tilastoida siis ammattikunnittain mitä yksi työntekijä maksaa työnantajalle ja sitten vielä siihen hienot ympyräkaaviot että minkä kesken kulungit jakautuu. Ja kai tähänkin joku jonkun keksii :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jo oli tutkimus. En minä vaan saanut sairaalassa töissä ollessani +2700e kuussa huh.gif kumma juttu!

Kyllä siihen pääsee ja helposti yli 3000 euronkin. Se vaan vaatii hemmetisti pyhä ja yötöitä. Eli ei ne fyffet ilmaseksi tule.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jo oli tutkimus. En minä vaan saanut sairaalassa töissä ollessani +2700e kuussa huh.gif kumma juttu!

Kyllä siihen pääsee ja helposti yli 3000 euronkin. Se vaan vaatii hemmetisti pyhä ja yötöitä. Eli ei ne fyffet ilmaseksi tule.

-Toi 2772 € oli laskettu vieläpä keskiarvoksi hoitajien palkoista. Ei voi kuin ihmetellä mistä noi hoitajat palkkoineen oli kaivettu tuohon tutkimukseen.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja: 2 960€/kk  huh.gif Mitä psk**! Taas vääristellään ja annetaan kansalaisille aivan väärä käsitys.

Me vaksit ollaan wanhoja (=kaikki kokemuslisät) ja tehdään rupuvuoroja, eli saattaa tuo luku pitää paikkaansa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalassa oli töitä kuitekii se  2vkl 3 vk:n listassa ihan melkeen aina ja iltapainotteista., ei vaa tääl periferias sairaanhoitopiiri turhia maksele! Olis kyllä kiva tietää mistä tuo keskiansio on laskettu heh.

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On paljon osastoja joissa ns. pakotetaan tekemään ylitöitä (esim meidän talon CCU ja TVO) koska sijaisia ei palkata. Ja sitten on meitä hulluja (minä itse) jotka tekevät 70 tuntia ylitöitä 6 viikon listalla. Jos otan mun kesäkuun palkan ja arkityötä tekevän sh:n palkan ja laitan siitä meille kahdelle keskiansion, niin kyllä se on reilusti yli 3000,- (meillä siis lomarahat maksetaan vasta heinäkuussa, eli ne ei ole mukana laskussa)

Eli kyllähän tuo vääristää, että mukaan lasketaan ylityöt ja lisät... Eihän kukaan ilmaiseksikaan töitä tee, varsinkaan ylitöitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On paljon osastoja joissa ns. pakotetaan tekemään ylitöitä (esim meidän talon CCU ja TVO) koska sijaisia ei palkata.

Palkataan toki, meiltäkin käy porukkaa siellä keikalla >:D Ja ei, kenenkään ei ole pakko tehdä ylitöitä, ei edes lainausmerkeissä. On vaan osattava sanoa ei.

Ja sitten on meitä hulluja (minä itse) jotka tekevät 70 tuntia ylitöitä 6 viikon listalla. Jos otan mun kesäkuun palkan ja arkityötä tekevän sh:n palkan ja laitan siitä meille kahdelle keskiansion, niin kyllä se on reilusti yli 3000,- (meillä siis lomarahat maksetaan vasta heinäkuussa, eli ne ei ole mukana laskussa)

Eli kyllähän tuo vääristää, että mukaan lasketaan ylityöt ja lisät... Eihän kukaan ilmaiseksikaan töitä tee, varsinkaan ylitöitä.

Kyllä yli 3000 bruttoon pääsee ilman ylitöitäkin. Se vaan vaatii hemmetisti yötä ja pyhää alle, eli niitä lisiä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilman lisä- tai ylitöitäkin kuraportaan sairaanhoitajan on melko helppo päästä yli 3000 euron kuukausipalkalle. Toki siinä täytyy tehdä muutakin kuin arkiaamua ja -iltaa, mutta mitenkään ylitsepääsemättömän hankalaa se ei ole - ainakaan ykkössairaalassa. >:D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perushoitaja kunnassa 2400 ja rapiat päälle, no huh huh...

Kaikki kokemuslisät ja henk. koht. lisä, just ja just pääsiäislistalla tohon pääsi, muuten ei tarvi kuvitellakaan. Mistähän nämä revitään???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On paljon osastoja joissa ns. pakotetaan tekemään ylitöitä (esim meidän talon CCU ja TVO) koska sijaisia ei palkata.

Palkataan toki, meiltäkin käy porukkaa siellä keikalla :) Ja ei, kenenkään ei ole pakko tehdä ylitöitä, ei edes lainausmerkeissä. On vaan osattava sanoa ei.

No meille tuli takaisin sieltä yksi hoitaja ja hän puhui kyllä ihan muuta... Mutta enhän mä tiedä, mähän en itse siellä ole ollut töissä  >:D

Kyllä yli 3000 bruttoon pääsee ilman ylitöitäkin. Se vaan vaatii hemmetisti yötä ja pyhää alle, eli niitä lisiä.

Kyllä pääseekin, mutta mä otinkin esimerkiksi mun ja jonkun toisen joka ei tee ylitöitä, keskiansion viime kuulle. Mun viime kuun brutto kun oli 2,5 kertaa peruspalkkani...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän noihin liksoihin tosiaan pääsee, JOS tekee vuorotyötä. Kyllä itsekin kesällä keikkaillessa tulee tienattua reippaasti toi 3 tonttua rikki kuussa (sh yökkö, 10v kalkkislisillä). Mut mun omassa duunissa päivätyöstä peruspalkka n. 2400e.. Peruspalkat ne pitäis noissa vertailuissakin olla. Kuten niin monesti on tullut keskusteltua tästä jutusta: noi lisät on korvausta epämukavasta työajasta.

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On paljon osastoja joissa ns. pakotetaan tekemään ylitöitä (esim meidän talon CCU ja TVO) koska sijaisia ei palkata.

Palkataan toki, meiltäkin käy porukkaa siellä keikalla :) Ja ei, kenenkään ei ole pakko tehdä ylitöitä, ei edes lainausmerkeissä. On vaan osattava sanoa ei.

No meille tuli takaisin sieltä yksi hoitaja ja hän puhui kyllä ihan muuta... Mutta enhän mä tiedä, mähän en itse siellä ole ollut töissä  >:D

Jaa-a, no enpä tiiä, mutta viimeksi tällä viikolla siellä oli meiltä porukkaa keikalla. Ja heillä on vielä sekin keino käytössä (sama POS), että jos porukkaa puuttuu, he pistää paikkoja kiinni.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Peruspalkat ne pitäis noissa vertailuissakin olla. Kuten niin monesti on tullut keskusteltua tästä jutusta: noi lisät on korvausta epämukavasta työajasta.

Kyllä ne lisätkin ovat palkkaa ja tietysti ne pitää ottaa huomioon palkkavertailuissa. Eihän sellaisilla tilastoilla ja vertailuilla tee yhtään mitään mitkä eivät kerro paljon henkilö saa palkkaa työstään kuukaudessa.

Pelkän peruspalkan tuijottaminen on väärin, sillä suurin osa kunnalla työskentelevistä hoitajista tekee vuorotyötä. Tai ainakin heillä on siihen mahdollisuus.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ja sittenhän on hyvä muistaa että pääkaupunkiseutu tuntuu dominoivan palkkavertailua. Meinaan kun täällä periferiassa kuntapuolella työskenteleville maksetaan useimmiten juuri KVTES:n tai TEHY-sopimuksen minimipalkkaa eikä neuvotteluvaraa ole koska täällä lyhyitä keikkoja lukuunottamatta tuntuu olevan työnantajan markkinat (ainakin kun avoimia työpaikkoja katsoo niin koko maakunnassa niitä on alle kymmenen...). Täälläpäin kuntapuolella 3000 euroa bruttona ei onnistu kuin poikkeustapauksissa ja silloinkin ylitöillä. Toista se on tietenkin valtiolla  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täälläpäin kuntapuolella 3000 euroa bruttona ei onnistu kuin poikkeustapauksissa ja silloinkin ylitöillä.

Eipä se meikäläiselläkään onnistu muuta kuin ylitöillä. Normi listaa tehdessä edes lisien kanssa ei yllä tuohon kolmeen tuhanteen, yleensä jäädään alle 2700,- (siis normi lista ja normi lisät).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...