Jump to content
MAINOS

Suomikoti Ruotsissa!!! ::)


Sara

Recommended Posts

  Hei hei!  :nauraa:

Onko kellään mahdollisesti kokemusta Suomikodeista Ruotissa? Tarkoitan siis vanhainkodeista, mitkä on suunnattu ruotsinsuomalaislle. Onko niitä montakin? Kuinka helposti sinne pääsee töihin? Tarvitaanko siellä sujuvaakin ruotsinkielentaitoa? jne, jne...

Valmistun syksyllä sairaanhoitajaksi ja kiinnostaisi kovasti mennä Ruotiin töihin. Ei rahan perässä vaan mielessä kehittää ruotsinkieltä. Olen kovin mielelläni vuoden alussa lähdössä ja alkuun olisin ainakin 3 kk. Tarjoavatko mahdollisesti asuntoa/huoneistoa työntekijöilleen?

Tack!  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Finskt Äldrecentrum. Olen tehnyt keikkoja "vanhaan Suomikotiin". Uusi sijaitsee Sturebyssä. Katso sivuilta. Katariina on johtaja, hänelle pitää soittaa. Asuntoja heillä ei ole ilmeisesti tarjota. Ruotsin kieli pitää kuitenkin osata jos aikoo sairaanhoitjana toimia. Työhön kuuluu paitsi potilaan lähihoitamista, paljon konsultaatioita ja tilauksia ym erilaisiin muihin tukipisteisiin. Svensk legitimation pitää hakea Socialstyrelsenistä, ilman sitä ei saa enää Ruotsiin tulla töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Svensk legitimation pitää hakea Socialstyrelsenistä, ilman sitä ei saa enää Ruotsiin tulla töihin.

Niin mistä pitäen noi ruotsalaiset henkkarit on pitänyt hankkia ennen kuin voi ruotsissa töitä tehdä. Itse olen töissä paikallisessa yliopistosairaalassa ja ollut vaikka missä muuallakin mutta ruotsalaisia henkkareita en ihan periaatteesta hanki vaikka ruotsalaisen sotun sainkin kun tänne muutin..(Ja se sotuhan on ainoastaan semmosessa skatteverketin A4 lapussa jossa on mun nimi ja uusi sotu. Tätäkään lappua en ole tarvinnu kuin pankkitiliä avatessa.)

Ja mistä lähtien semmoset on saanu socialstyrelsenistä... mikä se etes on?? uusikin juttu? Itse olen nyt pari vuotta asunut ruotsissa ja mielestäni paikallinen verotoimisto (skatteverket) on ollut se paikka jossa kaikki asiat pitää hoitaa... huh.gif

Mutta sitten siihen asiaan..

Göteborgissa on Lövgärdet:issä suomalainen vanhainkoti ja kuulemma ihan hirvee pula työntekijöistä. Ja mitä tulee siihen ruotsin kieleen ja sen osaamiseen niin ei kannata olla huolissaan. Ruotsissa on niin paljon ulkomaalaisia jotka ei osaa kunnolla ruotsia joten kyllä siinä yks kapula-ruotsia puhuva suomalainenkin menee sivussa. ;)

Taisitte muksut puksut, vähän yllättyä pyllättyä!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Legitimation, puhekielessä "leg" tarkoittaa henkilöllisyystodistusta, mutta myös viranomaisen myöntämää laillistusta harjoittaa Ruotsissa säänneltyä terveydenhuollon ammattia.

Sunny viittaa yllä jälkimmäiseen.

http://www.socialstyrelsen.se/Amnesord/utbildning_o_kompetens/legitimationer/Leginfo.htm

Aika jännää.... :)

Itse en ole tommoseen koskaan törmännyt ja ilman sitä loistavasti sairaalamaailmassa pärjännyt..

Annoin vain suomalaiset paperit pomolle ja näytin sitä terveydenhuollon oikesturvakeskuksen todistusta että minut on laillistettu suomessa... ja se riitti. 

Luulen että asiat hoituu vähän helpommin ruotsin ja suomen välillä tai yleensäkin pohjoismaiden sisällä...

Taisitte muksut puksut, vähän yllättyä pyllättyä!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla on legitimation sekä kätilöksi että sairaanhoitajaksi Ruotsissa ja godkjennig samoihin Norjassa. Hankin silloin aikoinaan, kun hakeuduin Norjaan töihin. On mukavampi tehdä töitä, kun on paperiasiat kunnossa.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Kuinka nopeasti ton laillistuksen Ruotsissa taiko Norjassa saa?

Jos paperit on kunnossa niin muutamassa viikossa.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...