Jump to content
MAINOS

Royal College of Nursing ottaa eutanasian opetussuunnitelmaan


Reportteri

Recommended Posts

Minkä ihmeen valan? ;) En mä ainakaan mitään valaa ole vannonu.

Kyl meidän piti ainakin lähärikoulussa yhteen ääneen lausua vala, ennenku saatiin todistukset.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 112
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Jos toimit esim. lähihoitajana toisin kuin valassa vannoit, niin sinulta voidaan evätä mahdollisuus käyttää lähihoitaja - titteliä.

Missä näin sanotaan? Valvira tuskin seuraa noudattaako hoitajat lähihoitajavalan sisältöä. Mäkään en ole sellaista vannonut, missä sen voi lukea?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa vala minkä olen vannonut on sotilasvala. Enkä edes ole allekirjoittanut mitään "Florencen hengessä" hoitamislupausta.

Nyt olisi kiva saada Gannetilta kovaa faktaa pöytään.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

missä sen voi lukea?

Tää lienee aika passeli? ;)

Lupaan tehdä paskaduunia pienellä palkalla, kolmessa vuorossa, jokaikisen viikonlopun, joulun, uuden vuoden, pääsiäisen, vapun, juhannuksen, valittamatta. Lupaan alistua kohtalooni vaikka kukaan ei minua arvosta. Lupaan olla iloinen muiden puolesta jotka tekevät trendikkäämpää, helpompaa, paremmin palkattua ja arvostetumpaa työtä. Lupaan olla suuttumatta kun sosiaaliset ympyräni vähitellen sulkeutuvat ja olen yksin työni kanssa. Lupaan alistua ikuisesti palkkakuoppaan. Eläköön, nyt olen Lähihoitaja.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkä ihmeen valan? ;) En mä ainakaan mitään valaa ole vannonu.

Niin no lupaus ei kait ole yhtä sitova kuin vala. Silti rikosoikeuteen voi joutua, jos toisin toimii kuin mitä on lähihoitajan lupaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silti rikosoikeuteen voi joutua, jos toisin toimii kuin mitä on lähihoitajan lupaus.

Nyt mennään kyllä niin mutu -pohjalla että oksat pois. Missä sanotaan että joutuu rikosoikeuteen tai kielletään ammattinimikkeen käyttö jos tätä lorua ei noudata?

Lähihoitajan lupaus

”Lupaan lähihoitajana tehdä työtäni

ihmisyyttä kunnioittaen

ja salassapitovelvollisuuteni muistaen.

Lupaan toimia hyvän elämän edistämiseksi sekä

terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Lupaan tukea ihmisen kasvua ja kehitystä,

edesauttaa toimintakyvyn ylläpitämistä,

ennaltaehkäistä syrjäytymistä,

edistää terveyttä,

hoitaa sairaita,

lievittää inhimillistä kärsimystä,

ja saattaa hyvään kuolemaan.

Lupaan vaikuttaa sosiaali- ja terveysalan

sekä työyhteisöni

ja oman ammattini kehittämiseen.”

Eli jos Valvira katsoo että lähihoitaja ei esim vaikuta työyhteisön kehittämiseen, lähtee lupa käyttää ammattinimekettä pois? Ei kai? ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt mennään kyllä niin mutu -pohjalla että oksat pois. Missä sanotaan että joutuu rikosoikeuteen tai kielletään ammattinimikkeen käyttö jos tätä lorua ei noudata?

Ja ennen kaikkea mikä helvetin vala?  huh.gif Mulle ei koko kouluaikana ole puolikasta sanaa sanottu mistään lähihoitajan valasta, saati että olisin sitä missään nähnyt paperillakaan.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silti rikosoikeuteen voi joutua, jos toisin toimii kuin mitä on lähihoitajan lupaus.

Nyt mennään kyllä niin mutu -pohjalla että oksat pois. Missä sanotaan että joutuu rikosoikeuteen tai kielletään ammattinimikkeen käyttö jos tätä lorua ei noudata?

Lähihoitajan lupaus

”Lupaan lähihoitajana tehdä työtäni

ihmisyyttä kunnioittaen

ja salassapitovelvollisuuteni muistaen.

Lupaan toimia hyvän elämän edistämiseksi sekä

terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Lupaan tukea ihmisen kasvua ja kehitystä,

edesauttaa toimintakyvyn ylläpitämistä,

ennaltaehkäistä syrjäytymistä,

edistää terveyttä,

hoitaa sairaita,

lievittää inhimillistä kärsimystä,

ja saattaa hyvään kuolemaan.

Lupaan vaikuttaa sosiaali- ja terveysalan

sekä työyhteisöni

ja oman ammattini kehittämiseen.”

Se lähihoitajan lupaus noudattaa ihan Suomen lakeja. Joudut vastuuseen, jos esim. rikot vaitiolovelvollisuuden.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi herran pieksut, laki on vähän eri asia kun joku juhlallinen liirumlaarumi  ;)

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai, mutta vastuuseen joutuu lakien ja asetusten (eikä lähihoitajalorun) rikkomisesta. Se on vähän eri juttu.

Ehkä on eri juttu, mutta ne liirumlaarumit on tehty lain pohjalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai, mutta vastuuseen joutuu lakien ja asetusten (eikä lähihoitajalorun) rikkomisesta. Se on vähän eri juttu.

Ehkä on eri juttu, mutta ne liirumlaarumit on tehty lain pohjalta.

Osittain kyllä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai, mutta vastuuseen joutuu lakien ja asetusten (eikä lähihoitajalorun) rikkomisesta. Se on vähän eri juttu.

Ehkä on eri juttu, mutta ne liirumlaarumit on tehty lain pohjalta.

No mutta mikä sinä, tai kukaan muukaan on sanomaan kenenkään puolesta millainen on kunkin ihmisen mielestä hyvä kuolema? Ihmiselle pitäisi suoda se vaihtoehto, että hän saa kuolla ilman pitkittyvää kärsimystä oman tahtonsa mukaisesti jo se on hänen mielestään hyvä kuolema.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai, mutta vastuuseen joutuu lakien ja asetusten (eikä lähihoitajalorun) rikkomisesta. Se on vähän eri juttu.

Ehkä on eri juttu, mutta ne liirumlaarumit on tehty lain pohjalta.

No mutta mikä sinä, tai kukaan muukaan on sanomaan kenenkään puolesta millainen on kunkin ihmisen mielestä hyvä kuolema? Ihmiselle pitäisi suoda se vaihtoehto, että hän saa kuolla ilman pitkittyvää kärsimystä oman tahtonsa mukaisesti jo se on hänen mielestään hyvä kuolema.

En ole kenenkään puolesta missään vaiheessa sanonut, että millainen on hyvä kuolema. Miksi hyökkäät?

Jos joku suomalainen haluaa aktiivisen eutanasian, niin ei hänellä nyt ole muuta mahdollisuutta kuin mennä Sveitsiin Dignitasin vastaanotolle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua kiinnostaa nyt ihan oikeesti, että missä sanotaan että joudut vastuuseen jos rikot tuon lähihoitajavalan tai mikä se nyt olikaan? Gannet?

Lupaus

Jos käännät sen lähihoitajan lupauksen siten, että toimisit päinvastoin kuin siinä neuvotaan, niin varmaan joutuisi vastuuseen.

Lupaan tehdä työtäni ihmisyyttä kunnioittaen ja salassapitovelvollisuuteni muistaen.

-> kidutan ihmisiä ja lavertelen kaiken ulkopuoliselle

Päämääräni on hyvän elämän edistäminen,

terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin ylläpitäminen.

-> kiellän potilaalta hoidon ja eristän hänet muista ihmisistä

Työni on ihmisen kasvun, kehityksen ja toimintakyvyn

tukemista, sairauksien ehkäisemistä ja hoitamista,

-> haukun lapsia, en huolehdi toisen hyvinvoinnista ja en ohjaa alkoholisti-äitiä hoitoon

inhimillisten kärsimysten lievittämistä ja hyvään

kuolemaan saattamista.

-> en anna kipua tarvitsevalle lääkettä ja käytän toista hoitaessani kovia otteita

Lupaan vaikuttaa sosiaali- ja terveysalan

ja oman ammattini kehittämiseen

-> toimin toisin kuin minua on opetettu

Onhan niitä muissakin töissä säädöksiä ja ohjeita, joiden mukaan on toimittava tai tapahtuu katastrofi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lupaan vaikuttaa sosiaali- ja terveysalan

ja oman ammattini kehittämiseen

-> toimin toisin kuin minua on opetettu

Kovat on vastuut. Ja mihin ongelmiin joudun, kun en vielä tähän päivään mennessä ole millään tavalla edesauttanut sosiaali- ja terveysalan kehittämistä, enkä tule edesauttamaankaan? Tosin kysymys on varmaankin retorinen, kun valmistun sairaanhoitajaksi enkä lähihoitajaksi.

Tuollaiset lupaukset ovat sanahelinää vailla mitään juridista arvoa. Kauniita tavoitteita kyllä, mutta kuseen ei tuon perusteella kukaan joudu.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lupaan vaikuttaa sosiaali- ja terveysalan

ja oman ammattini kehittämiseen

-> toimin toisin kuin minua on opetettu

Kovat on vastuut. Ja mihin ongelmiin joudun, kun en vielä tähän päivään mennessä ole millään tavalla edesauttanut sosiaali- ja terveysalan kehittämistä, enkä tule edesauttamaankaan? Tosin kysymys on varmaankin retorinen, kun valmistun sairaanhoitajaksi enkä lähihoitajaksi.

Tuollaiset lupaukset ovat sanahelinää vailla mitään juridista arvoa. Kauniita tavoitteita kyllä, mutta kuseen ei tuon perusteella kukaan joudu.

Tuo on hankalin kohta tuossa. Ehkä se voisi olla, että ei käytetä sellaisia muinaisia hoitokeinoja, kuten rauhoiteta insuliinilla potilaita.

En nyt viitsi alkaa käymään läpi sairaanhoitajan lupausta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lupaan vaikuttaa sosiaali- ja terveysalan

ja oman ammattini kehittämiseen

-> toimin toisin kuin minua on opetettu

Kovat on vastuut. Ja mihin ongelmiin joudun, kun en vielä tähän päivään mennessä ole millään tavalla edesauttanut sosiaali- ja terveysalan kehittämistä, enkä tule edesauttamaankaan? Tosin kysymys on varmaankin retorinen, kun valmistun sairaanhoitajaksi enkä lähihoitajaksi.

Tuollaiset lupaukset ovat sanahelinää vailla mitään juridista arvoa. Kauniita tavoitteita kyllä, mutta kuseen ei tuon perusteella kukaan joudu.

Tuo on hankalin kohta tuossa. Ehkä se voisi olla, että ei käytetä sellaisia muinaisia hoitokeinoja, kuten rauhoiteta insuliinilla potilaita.

Mä kyllä ymmärrän sosiaali- ja terveysalan kehittämisen vähän toisin - esimerkiksi palvelurakenteiden uudistamisena, hoitoketjujen tiivistämisenä, laadunvarmistuksena jne. Nyt sitten vaan odottamaan sitä selvityspyyntökirjettä, jonka Valvira teille lähettää.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Veli valkoinen: Taitaapa olla se laatutyö lähes joka yhteisössä kehittämisen kohteena ja mietitään miten jonkin asian voisi tehdä paremmin. Ne oli vain esimerkkejä muusta kuin mun elämästäni *nolona*

Mutta itse lääkärin vala vaikuttaa olennaisesti eutanasiaan, jos ei sitten päädytä johonkin muuhun tahoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua kiinnostaa nyt ihan oikeesti, että missä sanotaan että joudut vastuuseen jos rikot tuon lähihoitajavalan tai mikä se nyt olikaan? Gannet?

Varmaan ollut kaikille alusta asti selvää, että tuohon kysymykseen ei tule kunnollista vastausta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua kiinnostaa nyt ihan oikeesti, että missä sanotaan että joudut vastuuseen jos rikot tuon lähihoitajavalan tai mikä se nyt olikaan? Gannet?

Varmaan ollut kaikille alusta asti selvää, että tuohon kysymykseen ei tule kunnollista vastausta.

Tarvii käyttää omaa päätänsä, että ymmärtää mitä lähihoitajan lupaus käytännön työssä merkitsee ja mitä merkitsee se, kun toimii päinvastoin.

Lähihoitajan lupaus on läheiseisti yhteydessä lakiin, vaikka oikeudessa ei syytetä lähihoitajan lupauksen rikkomisesta, vaan lain rikkomisesta.  Esim Terveydenhuollon ammattihenkilön yleiset velvollisuudet (15-21 §):

*toiminnan päämääränä oltava terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimyksiensä lievittäminen

Muita ammatillista vastuuta määrittäviä keskeisiä säädöksiä on 

Laki ja asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä (L 559/1994, A 564/1994)

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992)

Asetus potilasasiakirjojen …laatimisesta ja säilyttämisestä (99/2001)

Henkilötietolaki, potilasvahinkolaki…

Kansanterveyslaki, Erikoissairaanhoitolaki, Mielenterveyslaki, muut terveydenhuollon erityislait

Perustuslaki

http://www.valvira.fi/tietopankki/luentomateriaalit

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Gannet, suurin osa meistä kyllä tuntee alaa koskevan lainsäädännön ja mitä sen rikkomisesta seuraa. Teet nyt tikusta asiaa. Tämä vääntö lähti tästä kirjoituksestasi:

Kyllä sillä valalla on väliä. Jos toimit esim. lähihoitajana toisin kuin valassa vannoit, niin sinulta voidaan evätä mahdollisuus käyttää lähihoitaja - titteliä.

Eli vielä kerran: lähihoitajalupauksen rikkomisesta ei seuraa yhtään mitään, eikä sen takia voida evätä keneltäkään yhtään mitään. Asetusten ja lakien rikkomisesta tulee seuraamuksia, sen me kaikki tiedämme. Lähihoitajaloru ei ole sellainen vaikka sen sanoma niihin osin nojautuukin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...